Når elektronikken "tar kvelden".

mishka
05.02.2019 kl 21:27 728

Ikke noe nytt at elektronikkfeil kan bli dyrt. Akkurat som i Norge skifter de fleste tyske verksteder bare hele "boksen" det er feil på i stedet for å reparere. Et firma som heter ECU har funnet sitt marked her.

https://ecu.de

De feilsøker og reparerer omtrent alt av bilelektronikk til en brøkdel av prisen det koster å skifte delen. Autobild nr. 4 24/1 har en større reportasje om firmaet. De holder til i østtyske Zittau og har partnerbedrifter både i Sverige og Danmark. Det er tydelig at dette er et stort marked for de har over 100 ansatte som bare driver med dette. Autobild har laget en "hitliste" over de vanligste elektronikkfeilene med priser og når man ser prisen på å bytte disse "duppedittene" kan noen og enhver bli vettskremt over tanken på gammel bruktbil uten garanti og ønske seg tilbake til VW boble hvor eneste elektronikk var blinklysreleet.

Priseksempler: Feilkode C249F på ABS/ESP MB E-klasse 211. Ny elektronikk Eur 1730,- Rep hos ECU: Eur. 261,-

Ingen bilmerker mangler på hitlista og alle de kjente underleverandørene er med: ATE, Bosch, Siemens, Delco, VDO, Magneti Marelli, Hella, Continental, Lucas osv.osv.

For de fleste vil nok det vanligste være å la et uavhengig verksted demontere delen og så sende den til disse for rep. Verksteder har rabatter på prisene. Fingernemme selvmekkere kan gjøre dette selv. Og de tar i mot oppdrag fra hele Europa.
Collin
05.02.2019 kl 22:11 694

Fikset min ECU sjøl. Bare å ta opp og lodde, men skjønner godt at mange takker nei da det gjerne er veldig tette kretskort med SMD-komponenter. Det å skru selv har jo blitt et fremmedord. Jeg synes det er morsomt å skru bil og å gjerne gjøre det originale bedre enn det var i utgangspunktet. BMW hadde et år hvor bilene sleit veldig med ECUen. Det var en enkelt fiks. I Nissan Primera var det en transistor som dimmet kupelyset som var problemet. Den fikk ikke nok kjøling og sluttet å fungere og ødela da samtidig andre funksjoner i bilen.
mishka
05.02.2019 kl 22:22 672

Ja, for den som har kompetanse på slikt......Hadde selv i min ungdom sommerjobb på båndopptakerfabrikken til Tandberg. Lærte ett og annet om lodding, men det er ingenting mot det som sitter i biler i dag. Bilder fra dette firmaet viste at de brukte mikroskop under lodding. Grunnen til at de fikser det meste greit er at de har slike volumer at de vet hva de skal se etter. Det er jo ofte de samme feilene som går igjen. Hele bedriften var også full av egenutviklet utstyr for feilsøking. Dette tror jeg ikke er noe å rote med for glade amatører. Greit at man er glad i å mekke og da fikser man bremseklosser og annet mekanisk, men elektronikk bør de fleste holde seg unna. Som kjent er ikke strøm noe man ser og et universalinstrument holder ikke til feilsøking her. Folk flest vet ikke en gang forskjell på strøm, spenning og motstand🤪.
Redigert 05.02.2019 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Collin
05.02.2019 kl 22:25 668

Hehe, ja det har du rett i. Jeg velger å skru selv, til og med elektronikk. :)

Prøver meg selv på de fleste reparasjoner, men lodding med mikroskop høres litt for heavy ut for min del.

Man får forøvrig veldig mange gode tips på YouTube og forum for de ulike biltypene, å sette bilen inn på verksted for å betale en eller annen type jeg ikke kjenner 1000 kroner timen for noe jeg kunne klart selv byr meg imot, men av og til må man jo.
.777.
07.02.2019 kl 06:43 497

Jeg så at du nevnte Lucas, var ikke det han som oppfant mørket?
pengex
07.02.2019 kl 07:41 455

Måtte ha ny nøkkel (gammel type) på benzen. Tid 10min. Arbeidskost 1500.- nøkkel 3400.- måtte spesialbestilles fra tyskland...... Yeah right.

Det var kanskje ikke så veldig gammel type da?
Kjøpte nøkkel til en gammel Ford Connect, den kostet 120,- kr.

Lucas er ikke så dårlig som ryktet sier, det er en myte, har selv en veteranbil med Lucas komponenter og jeg har faktisk omtrent ikke hatt problemer med elektronikk i det hele tatt, dette i motsetning til nesten helt nye biler jeg har hatt som har hatt mye mer problemer, og som er utrolig mye mer komplisert å reparere.

Når en over 50 år gammel bil med Lucas elektronikk virker som det skal kan det ikke være dårlig kvalitet. Annerledes med f.eks japanske biler fra 70 og 80-tallet som har så dårlig kvalitet på kobberet i ledningene at de oksyderer og blir svarte, knekker og mye må skiftes. Ikke kan man reparere brytere og slikt heller, Lucas brytere er laget slik at de kan taes fra hverandre, renses, smøres opp og settes sammen igjen for mange tiårs fortsatt bruk.
.777.
08.02.2019 kl 08:05 309

Vær kritisk. Kjør britisk.
.777.
08.02.2019 kl 08:19 280

PS: du vet vel hvorfor engelskmennene ikke produserer kjøleskap og panelovner?

De får dem ikke til å lekke olje.
Stephen
09.02.2019 kl 12:37 172

Hvorfor nevnte du ikke din kones Prius ?
Verdens mest omtalte Prius fortjener noen ord her også.

Mvh. Stephen