Nas selger to fly/A320neo og frigjør kr 220 mill


God melding i dag: Tirsdag morgen varsler Norwegian at de har solgt to av sine fly av typen Airbus A320neo. Flyene er for tiden er leaset og ikke opereres av selskapet. Leveringen vil skje i løpet av februar.
Transaksjonen vil øke selskapets likviditet med 26 millioner dollar, tilsvarende 220 millioner kroner, opplyser selskapet. Pengene vil bli brukt til å betale ned gjeld og styrke likviditeten. Les her: https://aksjelive.e24.no/article/l1PlP9
Redigert 06.02.2019 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Nikko
06.02.2019 kl 14:38 498

Registrerer at proffene driver med pump og dump i stor stil. Det er selvsagt smart å selge nå for så å kjøpe tilbake i emisjonen.
Her gjelder det å være framoverlent.

" så kan tydeligvis NAS ta mot et nytt fly, for deretter å snu seg rundt å selge det med 110 mill NOK i gevinst.. Og det kan jo ikke stemme....."

Klart at NAS kan få svingdør-gevinst siden prisen ble avtalt i 2012 og vi nå skriver 2019.
Listeprisen har gått opp og NAS fikk historisk bra rabatt i 2012 også.
Tigeren
06.02.2019 kl 15:10 431

NAS har kr 110 mill i fortjeneste pr flysalg pga stor voluminnkjøp. Dette gir NAS handlefrihet og masse friske penger i kassa.
OZZY
06.02.2019 kl 16:13 384

selg nå tigern og kjøp de billig inn etter emisjonen

Puffen, husk at flyene må tas inn før de kan ta realisere pengene.
Det trengs både finansiering, lånegivere, noen som vil lease og noen som vil kjøpe.
Det er poenget med AAA og JV. Det er en jobb som må gjøres per fly.

Og akkurat nå er Norwegian buzy med å optimalisere driften.
Da gir det mening å dytte på flyene.
Tigeren
06.02.2019 kl 21:24 266

Kjos kommer til å selge flere fly med superfortjeneste for NAS. Selskapet optimaliserer alle ledd i år. De vil tjene penger dette året. Kjos vil lykkes. Kursen vil klatre godt oppover.

Nas jobber med å legge om betalingssystemene, når og om det kommer er uvist. Men kortselskapene spiser marginer og holder tilbake penger til risikoperioden er over om jeg forstod foredraget rett. Etterslepet fra kortselskapene gir en likviditetskvis som finansieres av lån. Det jobbes med å frigjøre disse midlene.

Nå er det nok ikke noe som tyder på at det er så mye fortjeneste på disse flyene da. De har vel konsekvent unngått å kommentere på dette ved salg av flyene og det at de nå utsetter leveransen på mange fly viser nok at det ikke akkurat er kjøpere i kø for å ta over de nye flyene.

Hadde det vært kjøpere i kø og gitt superfortjeneste ville de heller solgt flyene enn å gjennomføre en emisjon.
TomW
06.02.2019 kl 21:52 187

De fleste som følger bransjen er enige i at det ligger en viss fortjeneste i flyordren gjort i 2012. Bare den normale prisveksten fra 2012 ligger på ca 20%. Spørsmålet er derimot hvor stor denne fortjenesten eventuelt måtte være. Jeg ikke like optimistisk som Tigeren, men at det ligger en gevinst her er jeg ganske sikker på.

For boeing flyene ligger det en klausul i kontrakten som gjør at de ikke kan selges uten å ha vært brukt. Det er disse som nå har blitt utsatt, samt 4 av 321 neo flyene. Disse skal benyttes selv og ikke selges. Derfor utsettes leveringen for å fokusere mer på drift kontra vekst.

Alle mottatte Airbus fly har blitt solgt over bokført verdi. Dette har blitt meldt i børsmeldingene. For hvor mye er dessverre ikke oppgitt, men dette kan også skyldes at det ligger en klausul i kontrakten for alt vi vet. Men ingen av disse flyene er blitt utsatt og det er disse bla disse som skal inn i en JV

Det er forstålig at konkurrerende flyselskaper ikke ønsker å kjøpe av fly Nas da dette gir fortjeneste til en konkurrent. Det er et marked utenfor konkurransesonen, men en utsettelse av leveranser tyder på at Kjos ønsker å implementere disse i eget selskap om behov. Nas vokser skjorta av konkurrentene.