Nas selger to fly/A320neo og frigjør kr 220 mill


God melding i dag: Tirsdag morgen varsler Norwegian at de har solgt to av sine fly av typen Airbus A320neo. Flyene er for tiden er leaset og ikke opereres av selskapet. Leveringen vil skje i løpet av februar.
Transaksjonen vil øke selskapets likviditet med 26 millioner dollar, tilsvarende 220 millioner kroner, opplyser selskapet. Pengene vil bli brukt til å betale ned gjeld og styrke likviditeten. Les her: https://aksjelive.e24.no/article/l1PlP9
Redigert 06.02.2019 kl 11:24 Du må logge inn for å svare

Det dukker nok opp flere inntektsbringende meldinger før forslaget til emisjonsprisen blir godkjent.

Dette er nok ikke en god melding for de fleste her inne :) Har inntrykk av at alle er short for tiden.. Mulig jeg tar feil ;)

Mange små pessimister blir til én stor vil jeg heller si. Men de store shorter ikke ... https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Tigeren
05.02.2019 kl 10:33 2502

Nas kan få en fin reise oppover nå fremover. I morgen kommer trafikktallene som med stor sannsynlighet er meget bra og løfter Nas oppover. Emi.kursen vet ingen føre den 18.feb. på gen.fors. Så kursen kan forsatt stige høyt. Shortere vil brenne seg. Nel er verdi mere med kr 3 MRD i krigskassen,etter emi. Oppsiden er stor. Husk at oppkjøp av Nas kan brått komme,da kursen er lav. Bud kan forsatt kommer, da Kjos & co er villig til å selge. Han begynner å dra på åra, så jeg utelukker ikke et oppkjøp. Så i Nas kan flere faktorer løfte kursen godt oppover.
Redigert 05.02.2019 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 11:18 2395

Huffameg 124 nå

Når meglerhusene tipper 50 krs emisjon, så er det ikke så rart:(
hango
05.02.2019 kl 11:32 2339

Dagens aksjonærer vil miste enorme verdier, nå som Fredriksen kommer.
Han gir nok ingen garantier dersom tilbudet ikke er godt nok.
Tm3P
05.02.2019 kl 11:37 2308

Hvorfor skriver de ikke noe om gevinst/tap i forhold til bokførte verdier? Hvis det virkelig er slik at NAS fikk en voldsom rabatt på bestilling av disse flyene så bør det dette salget gi en stor gevinst?
TomW
05.02.2019 kl 11:52 2269

Fra børsneldingen: "The transaction is expected to increase the Companys liquidity by USD 26 million after repayment of debt and have a
positive equity effect"

Hvor stor denne gevinsten utover bokført verdi er oppgis derimot ikke.
Redigert 05.02.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Tm3P
05.02.2019 kl 12:36 2167

Jo det er kjekt det, men mye av gjelden til NAS er finansiert gjennom obligasjonslån. Så det at de får noen kroner til overs etter å ha betalt ut den sikrede delen sier ikke så veldig mye.

Salg av akkurat 2 stk A320neo akkurat nå er selvfølgelig ikke tilfeldig.

Norwegian hadde firm order på 100 A320neo i 2012.
30 av disse er konvertert til A321LR som har en unik konkurransefordel på korte langdistanseruter.
Resten av A320neo er kun ment for leasing og salg til andre.

De første 5 A320neo ble tatt inn i AAA, leaset bort og deretter solgt med fortjeneste USD 62 mill eller USD 12,5 mill per fly.
De neste 2 ble også tatt inn i AAA og leaset ut. Det er de som er solgt nå med fortjeneste på USD 26 mill eller USD 13 mill per fly.
Dermed er alle A320neo som er tatt inn solgt.

Norwegian har etter dette 63 A320neo igjen i firm order.
Og Norwegian har nå vist at mulig total gevinst på ordren er USD 800 mill som tilsvarer 6,8 mrd NOK.
Dette er viktig når det skal forhandles om JV.
TomW
05.02.2019 kl 12:55 2113

Nei altså det besvarer bare spørsmålet ditt. Salget gir gevinst utover bokførte verdier. Om det er noen gevinst å snakke vet jeg ikke, men håper da virkelig at 2012 dealen gir en grei gevinst. Det er ganske mange grunner for at denne dealen burde gi verdier, men som du sier så er ikke Nas i den beste posisjonen pr nå til å kunne forhandle frem de beste vilkårene og oppnår kanskje ikke den ønskede gevinsten.
Tm3P
05.02.2019 kl 12:58 2090

La faktisk ikke merke til den siste delen der det sto at det vil gi positiv equity effekt :)
TomW
05.02.2019 kl 13:00 2079

Hehe, nei det har ikke media valgt å få med seg heller :P

Men hittil er alle de mottatte neo flyene gitt gevinst utover bokført verdi. 737-800 flyene har blitt solgt til bokført verdi +/-. Dette er de eldste flyene de hadde i flåten (-2011)
Redigert 05.02.2019 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Tm3P
05.02.2019 kl 13:07 2052

Økning av likviditet er ikke det samme som fortjeneste.
Si jeg kjøpte en bil for 100k med 30k egenkapital. I løpet av et år så har jeg betalt ned 10k på lånet og selger bilen for 80k. Når jeg da selger bilen min vil jeg øke likviditeten min med 20k, men jeg vil derimot få et tap på bilen på 20k(om man ser bort fra avskrivninger).
Tm3P
05.02.2019 kl 13:12 2026

Jeg syns det er dårlig av de at de ikke oppgir beløpet på gevinsten i forhold til bokført verdi(uansett om det er positivt eller negativt). Dette er jo en vesentlig del av verdsettingen av NAS, kanskje den aller viktigste.
Tigeren
05.02.2019 kl 13:24 1977

Jeg skal selv delta med endel på denne emisjonen. Jeg vil anta at emi.kurs er ca kr 140,- såfremt kursen på OSE er kr 150 den 19.feb hvilket jeg tror er meget sannsynlig. Den vil ligge deromkring og den blir endelig fastsatt 19.november på g.f. Kjenner jeg Kjos rett, så vil han servere børsmarkedet en rekke kursdrivende meldinger de neste 14 dager. Slik at han og broen selv blir minst mulig utvannet :-) Kursen vil klatre godt oppover frem til 19.februar.
Redigert 05.02.2019 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
bullen2
05.02.2019 kl 13:33 1941

Mulig at du har rett der, men nyheten i dag fikk en motsatt effekt
Tigeren
05.02.2019 kl 13:35 1930

Mange røyk i dag pga stop loss. Jeg lastet opp Nas på dagens dropp. Meget gode innkjøp føre rykket oppover. Kjos leverer varene tett fremover.
TomW
05.02.2019 kl 13:42 1901

Enig i det, men jeg tror dette mulig vis skyldes noen klausuler i avtalen med Airbus. De har Altid vært veldig hemmelighetsfulle rundt 2012 avtalen og ser ingen andre grunner til dette enn at airbus og Boeing har satt noen krav rundt hva nas kan kommunisere.

Virker som det er konsensus at emien blir under 100 kr. Kun Pareto som mener noe annet? Ny drittartikkel i DN om andelen short som nå er 13%. Sterke krefter å kjempe imot.
Redigert 05.02.2019 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
undrende
05.02.2019 kl 13:52 1845

Dagens dropp? Den er muligens ikke bunnet for dagen enda.
Ser du skal delta i emisjonen, og det gledelige nyheten er vel at du kan tenkes å få mye rabatt på emisjonskursen fra 130,-
Jeg tror vel garantister og deltagere i emisjonen har en viss oversikt over kursen der.
Synd at ikke flere har hørt litt mer på de som har kommet med faresignaler i NAS trådene over lang tid. Selskapet er for tiden i deep shit og er avhengig av å taues opp av den.
Hadde selv et stunt på sensommer/høst som lykkeligvis endte godt etter det som sannsynligvis var inside informasjon om mulig salg da kursen gikk brått fra 170 til 220 i oktober. En liten gevinst ble det, men langt større lærdom. Tar ikke skade av å lytte til advarsler fra folk med litt mer fartstid har man gradvis lært.
Hammers
05.02.2019 kl 14:12 1784

Teknisk har det kommet antydning om kurser ned til kr 80-70 på litt sikt. Dette skrev jeg om på annen tråd den 24/1.
I GÅR fortalte Trygve H at emikursen kanskje måtte settes så lavt som kr 50-60 for i det hele tatt få påfyll i kassa.
I så fall kan DET være en logisk konsekvens som kan FORKLARE chartets antydninger!

Hilsen Hammers

Enig i at det er vanskelig å være eksakt på oppsiden når kjøpesummen er hemmelig.
Men dette er de første salg av fabrikkferske fly, så vi kan kanskje gjøre et par antagelser (og forenklinger).

A320neo flyene er kliss nye så det er ingen avskrivning på flyene og ingen nedbetaling på finansieringen.
Og uten mye salgshistorikk antar jeg at Norwegian setter start bokført verdi = kjøpesum.

Da er økt likviditet det samme som gevinst.
Tm3P
05.02.2019 kl 14:25 1721

Hva med egenkapital når flyene blir kjøpt? Eller mener du de er 100% lånefinansiert?
Tigeren
05.02.2019 kl 14:30 1689

Neida. Bare tull. Her inne er det tydeligvis flere som ikke vet et kvidder. Men de synser og synser. Det er ikke fakta.....Emi.kursen er garantert over kr 130,- Pareto vet heller ikke et eneste kvidder om emi.kursen. ( De er vel short?...å prøver å prate dette ned) De vil ikke lykkes med sludder. Oppsiden i Nas er meget stor. Jeg har snakket med finanssjefen hos NAS i dag. De vet heller ikke noe om dette føre den 19.febeuar. Kursen den dato vil avgjøre. Jeg gjetter på sluttkurs kr 150 på OSE den 19.feb og emi kurs kr 140 pr 19.feb.
Redigert 05.02.2019 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 14:35 1675

Tenker at det er en del tvangssalg og stop loss om har presset kursen i dag. Dette er en bra kjøpsmulighet. Har handlet en god del på 123-124 i dag. Det tror jeg skal gi bra avkastning på sikt.

Evt egenkapital brukt på fly er konstant når kjøp og salg er på samme tid.

En perfekt inngang i NAS nå. Tror NAS er forsøkt kjørt ned, men her er støtten sterk og skal nok tilbake mot 130 før slutt i dag. God melding også.

Ikke helt borte denne oppdateringa fra e 24 som forutser økte verdier på siste satsningen til NAS:
Norwegian er bare inne i sin femte måned med innenriksflyginger i Argentina, men selskapet vokser kraftig og tror driften vil gå i pluss lenge før sommeren.
Puffen
05.02.2019 kl 14:52 1599

Hvor mange nye fly var det som skulle komme i år ?
Hammers
05.02.2019 kl 16:24 1452

Jøss. Tigeren "snakket med finanssjefen" i dag.
Skulle tro at vedkommende hadde LANGT viktigere oppgaver enn å "snakke med" en velkjent hausser på HO.
Dersom emikursen settes til kr 130+ er det ikke sikkert selskapet får inn en eneste krone - og det hele blir en kostbar kjempefiasko for garantistene.
DET har de nok garantert seg mot ikke kommer til å skje! Garantert!

Hilsen Hammers


Superdag, og mesteparten av midlene bundet opp i dette tapssluket. Jaja, ønsk meg god bedring og lykke til!
TomW
05.02.2019 kl 16:31 1414

Kursen disse tegningsrettighetene settes til vil være helt avhengig av hva aksjekursen står i ved børsslutt dagen før. Garantistene har nok fått en garanti om at disse settes til kurs - x%. Hvor stort avslaget blir gjenstår å se.

gud løk :P

imorra er det trafikktall og på torsdag Q4 som alle vet kommer til å bli elendig

ser ut som kursen blir presset ned idag av de store pirathusa idag sikkert fått info om at emikursen blir lav dvs < 100kr


Hvordan har kursen reagert ved de siste trafikktall - slippene?
Q4 er vel forventet elendig, så markedet blir vel ikke så overrasket hvis det Q er dårlig.

sist gikk kursen opp noe jeg ikke skjønte noe av hehe

spørs hvor dårlig det blir men ja forventet dårlige tall

det som er spennende fremover er hva emikursen blir satt på og det virker som NAS ledelsen er ute etter å snakke kursen opp



Synes ikke de prøver å snakke den så veldig opp. Men det som virker tydelig er at selskapet styrer godt unna konk, og at ting vil snu ila et år eller to.

Noen som har fått med seg om Pareto har forandret på kursmålet på 330 kr?
Redigert 05.02.2019 kl 16:59 Du må logge inn for å svare

Kise var ute for et par dager siden og idag er Argentina sjefen ute og slenger med leppa

"venter å være i pluss om kort tid..."

fint at han har troa men man kan ikke leve av tro, håp og kjærlighet :-)
Tigeren
05.02.2019 kl 17:06 1327

Oppsiden i NAS syntes nå å være åpenbart stor. Jeg lastet også på kr 124 intervallet idag. Et bra støttenivå. I dag bekrefter Kjos at de frigjør kr 220 mill på salget av 2 maskiner. Da anseer jeg det som fri kapital eller en ren gevinst. Det kommet garantert flere godteposer fra Kjos og NAS de neste 2 ukene som driver kursen oppover. Imorgen kommer nye trafikktall som jeg tror er bra.
Redigert 05.02.2019 kl 17:08 Du må logge inn for å svare

Problemet med godteposene er at de er sukkerfrie. Markedet venter avventer til 19.02. Med så mye short skal det vel ganske mye sukker til for noen som helst søtningsprosess..
hstray
05.02.2019 kl 17:53 1184

Ringte du Geir Karlsen? Ja jeg tipper også EMI kurs settes 10% under kurs 18 feb. Pareto er vel det det meglerhuset på OSE som er mest Bull norwegian
zavva
05.02.2019 kl 18:40 1079

Om det virkelig var 5-6 interessenter så er det merkelig at de pluteslig har forduftet nå. Om en ser sitt snitt så kunne feks Lufthansa eller Ryanair kommet med fientlig bud på 180-200kr og svært mange aksjonærer hadde trolig takket ja - meg selv inkludert.

Sikkert helt usannsynlig at det skjer men skulle tro en kunne fått tak i en god del av NAS svært «billig» Nå er jo driften sikret videre uansett så hvorfor ikke forsøke seg før en lander emi/JV?
Redigert 05.02.2019 kl 18:41 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 19:49 964

Lurer på hva reaksjonen blir i morgen tidlig, når tallenes tale kommer. Noen som tipper?
TomW
05.02.2019 kl 19:57 944

Kan ikke se at trafikktallene i morgen kommer til å være veldig positive. focus 2019 har nok ikke gitt noe særlig effekt helt ennå.
Vil nok se en gevinst på fuelhedge i morgen på +- 1 mrd, men dette burde vel markedet allerede vite med tanke på at oljen har gått fra 52 til 62
Puffen
06.02.2019 kl 10:24 677

Prøver å regne på dette basert på det som er tilgjengelig av informasjon. Og det er ikke nok....
Spør derfor igjen;
- Er det noen som vet hvor mange nye fly NAS skal få levert i 2019 ?
- Noen som vet snittprisen på et nytt fly ?

For basert på det som leses så kan tydeligvis NAS ta mot et nytt fly, for deretter å snu seg rundt å selge det med 110 mill NOK i gevinst.. Og det kan jo ikke stemme.....

Du kan se flyleveranser i kvartalspresentasjonene.

Men du bør se hele ordrebilde firm order+opsjoner på både Boeing og Airbus hvis du skal beregne verdier. :-)
Tigeren
06.02.2019 kl 11:08 605

Oppgang på +6% i dag er jo fantastisk. Nå en het oppkjøpskandiat via Easy Jet vil løfte kursen sammen med nye Kjos triggere til nye topper fremover. Stay inside Nas. Dagens svært positive trafikktall på +13% lover godt fremover.
Redigert 06.02.2019 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Tigeren
06.02.2019 kl 14:25 487

Fredriksen er en god venn av Kjos. Gutta spiller på lag. Mye gøy vil skje fremover. Vi vil se en høy aksjekurs kr 155 innen 14 dager. Emikurs ca kr 140,- er Kjos med på.