Gleder ved elbil

Brande_n
02.02.2019 kl 22:53 1659

Men noen må vel være prøvekaniner til det eventuelt kommer bedre biler tilsvarende fossilbiler og som folk vil ha. Hva skal folk med tøysebiler?

https://www.dinside.no/motor/ikke-kjop-elbil/70693074?fbclid=IwAR1fm88PE7xGZ2iAbgprP1jgdoMjOIpi2leQt_hlXLN__vCSR3VddILbZec

Så du sverger til diesel, ja det skal du få lov til, faktisk så gleder jeg meg over alle som har så mye imot elbiler, tipper du er mann på 45-50 som kjører et diesel dyr på 3-6 liters motor? Det er en fryd å pendle i tesla, ikke har jeg lademulighet hjemme heller, kjører ca 35.000 km i året, uten noen rekkevidde angst. Du vet ikke hva du snakker om før du har prøvd...
Brande_n
02.02.2019 kl 23:27 1607

Har et par dieselbiler. Ingen elbiler kan erstatte disse. Den ene er personbil, den andre varebil. Ingen av dagens elbiler, og ingen overskuelige fremtidige overgår dieselbilene mines rekkevidde. Begge klarer fint 110-120 mil eller mer - uten tanking. Begge er komfortable og ingen har noe som forbindes med rekkeviddeangst. En tesla er ikke i nærheten av mine behov.Når den tid kommer, kan det nok bli elbil, men da må de bli like gode eller bedre enn dagens dieselbiler. Gidder ikke være prøvekanin - og kaste penger og drive med bilbytter for plunder og heft. Det får andre ta seg av. Hvis du er fornøyd er det bra for deg..

Redigert 02.02.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Har elbil, gleden er kun bompassering.

huff huff,-dette EL-bil hysteriet er gått for langt,da disse bilene er tydelig på sitt premature stadie der man bruker "timevis" på å komme seg ut av garasjen..

og på toppen av det hele skal bilene nå bli automatiserte der de kjører av seg selv etter noen tastetrykk.

dette begynner å bli så stilrent og kjedeligt at det er likegreit å ta BUSS!(spørs selvfølgelig hvor sentralt man bor)
Brande_n
02.02.2019 kl 23:44 1547

Har inntrykk av at en god del elbileiere er de tradisjonelle gjerrigknarkene. De som kjøper noe for å oppnå en personlig fordel. Alternativet kjøper de lite, for å spare på krona, og samle penger på kontoen. Gjerrigknarkene er oppfinnsomme. De kan gjerne si opp mobil eller TV- abonnementet for at de skal bli oppringt og tilbudt en ny prøveperiode med fri GB eller kanalpakker. Aviser abonnerer de ikke på, de kan leses på jobb eller tas med fra jobb. De er ofte hjemme hos sine gamle foreldre og spiser gratis mat, eller tigger penger til nybilkjøp. Elbil plastic fantastic fks. De reiser til syden hvis det er absolutt billigst, før jul eller før skoleferiene. De deltar i alle tøysekonkurranser på nett, og klikker "Liker" på det meste bare det er noe som er mulig å vinne, gratisbilletter, reiser osv. Gjerrigknarkenes gleder fremstår for meg som fattige, men dem om det.
Redigert 02.02.2019 kl 23:57 Du må logge inn for å svare

Det er ikke helt korrekt.
Jeg sparer 30.000,- i året på å kjøre elbil.
De pengene bruker jeg selvsagt på andre ting.
At noen velger å heller betale inn 30.000,- til Staten uten å få noe ekstra igjen for det er for meg en gåte.
Dere vil nok gjerne fremstå som velstående og sløsere.
Tipper dere ofte «vasker» champagne på utestedene for å vise hvor mye penger dere har.
Sånn, nå fikk jeg også stigmatisert en hel gruppe basert på dumme argumenter 😊
Brande_n
03.02.2019 kl 11:05 1401

Hvordan sparer du de 30K da mener du? Og hva slags bil har du i tilfelle?
livecnn
03.02.2019 kl 14:02 1314

Kjeti Rolness om det å bli lurt av en kynisk industri.

Å ØDELEGGE NORSK NATUR FOR KLIMAETS SKYLD.

Helgas viktigste kronikk. Vindmøller er vinden, også i Norge. Men vet folk hva som er i ferd med å skje foran øynene deres? Denne industrien okkuperer stadig større, urørte, godt synlige kyst- og fjellandskap. Den er ineeffektiv som kraftkilde. Den gir lite tilbake til lokalsamfunnet. Den er sponset av deg og meg, mens profitten går til private investorer og selskaper. Den bejubles av naive idealister, og nesten ingen debatter den.

https://www.facebook.com/kjetil.rolness/posts/10156745466755499

Nissan Leaf.
Lader på jobb.
Bompenger hver vei til arbeid + besparelse kjøring på fritid.
Billig årsavgift

Hadde jeg hatt dieselbil så hadde jeg måtte betale ca 30.000,- ekstra for det nøyaktig samme kjøremønsteret.

det er det jeg sier,-Elbilen er KUN fungerende til pendling,fra A til B.

Skal du sammenhengende kjøre til forskjellige destinasjoner i tillegg til å hente svigerfar på hytten i fjellet,kan en bare glemme det..

M.A.O. Ubrukelig!

Velskrevet brande! det er nok du som kan plasseres i en gruppe! Den gruppen som er så sjalu på andre at han ønsker dem vondt eller gale, etter min mening den verste typen mennesker..... det går ikke an å plasere elbil eiere i en gruppe, du kan ikke være seriøs i det pisset du klarer å lure ut av deg vel? Her snakker vi høy iq..
Brande_n
03.02.2019 kl 18:20 1172

Her tar du feil. Jeg har skrevet hva som er mitt inntrykk. Ikke hva elbileiere er. En vesentlig forskjell. Ikke alle elbileiere er med i mine inntrykk heller. Noen av dem - er ikke alle. At innlegget er velskrevet tar jeg som et kompliment

godt å se at søndag er en kjedelig dag her vi sitter og venter på til børsen åpner kl. 09:00 imorgen..

;))
Redigert 03.02.2019 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Brande_n
03.02.2019 kl 18:29 1155

Nissan Leaf. En trist bil. Minner meg om Bestemor Duck-bil. Alt er plastic fantastic. Første generasjon er utdatert. Kort rekkevidde. Solgte du gammelbilen for å løpe å kjøpe denne eller siste generasjon? Et tap sikkert. Slik blir det dessverre med siste generasjon også. Ingenting med bil er gevinst. Bare tap, også for fossilbilene. Men hvis du er fornøyd så er det bra. Slik er det bare
Redigert 03.02.2019 kl 20:49 Du må logge inn for å svare

Det var da en morsom artikkel Branden!
På fredag måtte jeg kjøre en kar noen mil for han var redd for å ikke komme hjem. Så han kjørte til meg og så kjørte jeg ham resten samt tilbake etterpå.

Javisst. Men ikke alle ser det slik. Kommer vel an på hvor humoristisk en selv er anlagt også. Meningen er ikke skadefryd over ulemper med elbiler. Hensikten er mer å peke på at første generasjonselbiler er plunder og heft, enkel teknologi og kort rekkevidde/kapasitet gjør mange - om ikke alle til prøvekaniner. Dyrt og bortkastet penger. Ny teknologi skal gi oss bedre biler enn fossilbiler. Der er de ikke nå.
Redigert 04.02.2019 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

La oss legge diskusjonen død, elbil er ikke sjarmerende hvordan man enn snur og vender på det. Det er bare det at det kommer til å bli nullutslipps krav enten vi vil eller ikke, så de fleste skjønner at det tvinger seg frem. Alle biler med batteri er like kjedelige, alt det prates om er rekkevidde og KW pr time og om hvor dårlig de takler kaldt vær.

Dagens generasjon elbiler er suverene selv i rurale områder og der har menneskene gode lademuligheter hjemme. Design, bruksområder og økonomis er alle bra nå, men regn med høyere strømpris (vil likevel lønne seg med elbil). Trolig ikke Tesla som er mest gunstig, men en rimelig som ikke bruker så mye strøm.

Vi urbane bruker selvsagt kollektivt. Noen av oss har andre ordninger i tillegg. Har man lademulighet/garasje og mye penger kan elbil være et alternativ. Selv synes jeg ikke de er noe digg. Forferdelige fossile biler er jeg ferdig med. Dessuten sliter jeg med et stort huslån + unger og har ikke råd til bil av noe slag.

Eneste som er kjipt er å dra på langtur med familien. Det koster flesk kollektivt.

Ja den er trist, men billig å bruke i jobbsammenheng.
Trenger ikke å oppleve kjøreglede frem og tilbake til jobb.
Jeg nyter faktisk å kjøre gratis gjennom bommen og på gratis strøm hver dag.
Skal jeg på lengre turer så har jeg en BMW hjemme på tunet. Den gir meg kjøreglede.

Ubrukelig for deg ja, men ikke for 80-90% av resten av befolkningen.
Det er jo litt vesentlig.

80-90% av befolkningen kommer ikke til å kjøpe El-bil,dette viser bare "vesentlig" hvordan denne El-bilpromoteringen i media har herjet i dette landet.

enkelte har blitt nærmest hjernevasket som følge av dette.

Det er også riktig, men kjøremønsteret er slik at 80-90% kunne fint hatt elbil i daglig bruk.
At folk ikke velger elbil er en annen sak.
Noen har nok av penger og driter i ekstraregningen ved å velge bensin eller diesel, og noen takler ikke at motoren er tilnærmet lydløs.

Jeg har nytypen Leaf. Jeg syns faktisk den er en behagelig bil å kjøre. jeg var meget overrasket når jeg prøvekjørte denne bilen, og hver gang jeg nå setter meg inn i den blir jeg litt glad, for det er jo helt fantastisk deilig å kjøre El-bil, selv når man glemmer miljøet og bompenger.
Jo da. Man må ha en annen bil i tillegg, men det har jeg da uansett, og den går alltid mer enn langt nok og ihvertfall til neste bensinpumpe.
I garasjen har jeg ladestasjon som fungerer utmerket.

Jeg kommer aldri i mitt liv til å betale penger igjen for en bil som bråker og bruker tid på å skjønne at man har presset gasspedalen ned. Å gi gass på leafen føles som å fly hver gang. Man skal bruke minst 1,5 mill på bil for å oppleve noe slikt i en bensin eller diesel bil.

Dermed blir det å beholde bensinbilen frem til det kommer alternative biler med lang nok rekkevidde og enten lading på et par minutt eller at man kan fylle noe på de. For eksempel hydrogen. Men noen ny bil med illeluktende bråkende drivstoff kommer jeg aldri i mitt liv til å kjøpe igjen.

Utenom skikkelige entusiaster så tror jeg de som kritiserer elbilens fremtid ikke har prøvd en.

jo,en betaler litt ekstra for å komme seg av gårde..

venting er det ingen som liker,og heller ikke å sitte med et blikk nede på strømindikatoren til tid og utider.

enkelte har kjøpt el-bil KUN pga gratis bompasseringer(fordeler som vil tas bort med årene fremover),trist..

men hvis bilene idag skal være så stilrene og kjedelige,er det som jeg sier igjen like greit å ta buss.

Fordelene med gratis bom forsvinner. Helt korrekt.
Men du glemmer at selv om elbilene må betale så blir det dobbel pris for de andre bilene.
Altså så vil regnestykket bli samme som i dag når det gjelder kroner og øre.
Strømindikatoren bryr jeg meg fint lite om.
Kjøremønsteret er det samme, og har man kjørt turen en gang så forandrer ikke det seg fra gang til gang.

Å ta buss er helt uaktuelt for min del.
Hvorfor bruke over en time på samme reisen som elbilen bruker på et kvarter?
Basse
04.02.2019 kl 10:51 790

regnestykket blir da slett ikke det samme

Du som sliter med batterimøkka går fra å betale kr 0 for 5000 bompasseringer til å betale kr 25000 for samme kjøremønster. I løpet av de neste 3 årene vil dette øke til kr 75000.

For deg er dette naturligvis merkbart. For de som bruker EV i næring vil dette naturligvis ha innvirkning på hva de velger. EV har ekstremt mange begrensninger allerede for brukeren, det er betydelige tap bare ved at de må stå låst opp til lading istedet for å kunne "jobbe".

Bompenger for EV er velkomment og heldigvis skal de økes kraftig i årene fremover. Så får du være med å sponse sykkelveier og kollektivtransport som alle oss andre.

Når EV ikke lenger er gratis/subsidiert så er hele poenget med å slite med slikt miljøavfall borte. Om det er lavere satser spiller ingen rolle, bompenger og drivstoff er uansett kostnader som kunden får på sin faktura, det er viktigere å kunne si til kunden: "Ja jeg kommer umiddelbart" enn å spare et par tiere.

Den smarte løsningen er naturligvis Euro 6d dieselbil med mild hybrid dvs et lite batteri og en liten elektrisk hjelpemotor hvor man aldri er begrenset mot kunden man lever av og bruksbehovet alltid er dekket. Kjører man i sentrale deler av en by bruker man kun hjelpemotoren hvor batteriet er blitt ladet opp på hovedveiene utenfor sentrum. Selv de grønne gale burde være happy.

Ekstremismen må stoppes. EV hysteriet må stoppes. Fornuften må slippe til.

Redigert 04.02.2019 kl 11:00 Du må logge inn for å svare

"Å ta buss er helt uaktuelt for min del.
Hvorfor bruke over en time på samme reisen som elbilen bruker på et kvarter?"

vel,du bruker nå noen timer på lading alikevel..?

Dessuten er det godt å kunne bevege seg litt,-og så er det masse fine damer på bussen ;)

Hehe, bilen står å lader i arbeidstiden så det merker jeg ingenting til.
Dessuten så er det mest skoleelever på bussene i den tiden og de er ikke så attraktive i min alder og livssituasjon 😊

å..du er en av dem som har funnet ut en indirekte måte på å få lønnsøkning,da du lader gratis?

smart!

;))
pengex
04.02.2019 kl 13:14 686

Skal man regne økonomisk er vel en gammel diesel til 20k med lav km billigst.
Diesel 1500, bom 1000, avgifter 300, nedskriving 500
tot 3300.-- i mnd.
Hva koster en ny leaf,tesla tot i mnd ?
Redigert 04.02.2019 kl 13:15 Du må logge inn for å svare

hehehe...

"Trenger bærekraftig avgiftssystem"

Politikere fra flere partier er enige om at avgiftsregimet må skrus om, og det må skje raskt.."

https://www.tv2.no/nyheter/10384221?ref=strossle&ref2=widget
Load
07.02.2019 kl 15:58 490

En av mine naboer kjøpte Nissan Leaf da den kom i 2011, han har en SUV som familiebil i tillegg, når de skal på hytta etc...
Han kjører ca 14 mil hver dag til og fra jobb og gjennom to bomstasjoner både til og fra jobb.
I tillegg brukes Leafen til alt mulig av lokal småkjøring og den har nå passert 200.000km uten nevneverdige problemer og minimalt med vedlikehold.
Bilen lader han hjemme i garasjen og gratis på jobben.
Han betalte selvfølgelig bilen cash da han kjøpte den og hans plan er å bruke den til den kneler.

Hvordan tror dere regnestykket ser ut, fortell meg hvor mye han har tapt på å kjøre denne, i forhold til om han hadde gjort det samme med en fossilbil i samme klasse, type Golf, Focus, etc...
Se bort i fra tiden han har spart på å slippe å stå i mange av de værste køene.

Hvis batteriet bare koster 40.000,- så har han nok et ekstremt billig bilhold ja.
For da er det ikke så mye å bekymre seg for.
mishka
07.02.2019 kl 16:12 468

Det er klart at for din nabo passer elbil som hånd i hanske pga det norske avgiftsregimet. Han har åpenbart kjøpt riktig bil til sitt bruk. Jeg kan også sette opp et regnestykke på hvor mange timer jeg har spart meg for foran en SC over noen år ved å velge vanlig bil. Og derfor er mitt valg annerledes. Dette er da ikke noe å diskutere. Man kjøper den bilen som passer til enhvers bruk. Myndighetene må bare ikke prøv å tvinge elbil på de det ikke passer for.
Load
09.02.2019 kl 13:11 318

Poenget var at som "pendlerbil" eller shuttle, så er en gunstig elbil alà Leaf en "nobrainer" mot sine fosile konkurenter.
Ellers er jeg enig i at tvang ikke er bra :)

Godt sagt :) og mange av disse blir lurt til å kjøpe en Tesla til premium bil pris. Jeg har prøvd topp modellen Tesla x til 1.1 mill, ble skuffa når jeg satt meg inn i plastikk skinnsetene, typisk dårlig Amerikansk kvalitet. Ja greit at de er raske rett frem 0-100 men det stopper der...forventer mye mer av en bil til 1.1 mill. Så ja gleden el bil er lavere drivstoff utgifter og bom fratakelse (som forhåpentligvis snart blir slutt på)
Hektar
09.02.2019 kl 16:03 272

Elbil er en non starter til tyskerne som kan bil er på markedet med sin andre generasjon. Første er bare forsøk på å matche og vil tape tilsvarende verdi som Tesla. Når de virkelig kommer på banen er det bare å håpe noen godtar vrakpanten på Teslaen din.

Har sagt det før og sier det igjen: Har du kjøpt ny Tesla i år/fjor kan du bare skrive av minimum 60% på verdien når den skal selges. Og siden du garantert er en av de som hopper på alt nytt i vill panikk vil det tilsi at bilen din skal ut på finn 2020/2021. Sammen med titusenvis av likesinnede. Håper finn.no har serverkapasiteten i orden, nettverkspåkjenningen av EV entusiaster som ikke bare legger ut bilen men justerer prisen ned hvert femte minutt for å bli kvitt skrammelet vil være intet mindre enn enorm.

Til de som tror de er klimavennlige med Tesla: Gjør litt innsats for å informere deg selv. Det er en fin trend Tesla har startet, men miljøpåkjenningen av nåværende EV er større enn fossil.

Når stadig flere biler, lastebiler og busser trekker på strømnettet sammen med samfunnet for øvrig, blir infrastrukturen kritisk. Man blir like strømavhengig som man i dag er oljeavhengig. Om Huawei eller andre gjør inngripen i nettet, forsvinner strøm som drivstoff. Samfunnet stopper opp. Det kan skje, men sannsynligheten er heldigvis lav.
Redigert 10.02.2019 kl 11:10 Du må logge inn for å svare