EV nærmer seg ikke kvaliteten på vanlige biler

Basse
01.02.2019 kl 00:51 922

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-01-06/before-the-electric-car-takes-over-someone-needs-to-reinvent-the-battery

Litium Ion er et blindspor, et elendig batteri, men selv med blikket på 2030...man vil neppe oppleve at det kommer bedre batterier

å subsidiere EV er bortkastede penger, rene dieselbiler er fremtiden
Redigert 01.02.2019 kl 00:52 Du må logge inn for å svare

Holdningen din kan enkelt sammenlignes med religiøse sekter.
Uansett hva andre mener og tror så er du helt fastlåst i din egen overbevisning om at du har rett.
Det blir aldri noen debatt med fastlåste mennesker som ikke klarer å se over horisonten, men heller vil sitte i sin egen hule.
Basse
01.02.2019 kl 10:08 828

Det er ingen tvil om at Litium Ion batterier ikke er "fremtiden" og at de representerer det største problemet/ svakheten i kjøretøy som kun drives av medbrakt strøm.

Jeg kan dessuten forsikre deg om at jeg er verken David Stringer eller Kevin Buckland. De har skrevet artikkelen som jeg videreformidler til deg her.

Åpenbart furter du over å sitte med en EV som har et batteri du vet forvitrer kontinuerlig...uansett om den står stille eller kjøres de få milene den klarer mellom hver lading i det norske vinterværet. Tikk-takk...det går mot slutten på ditt batteri og verdien av din EV. Ingen sympati for den situasjonen du sitter i, du er allerede subsidiert med mine skattepenger, dessverre.
Redigert 01.02.2019 kl 10:10 Du må logge inn for å svare

Min EV er verdiskrevet til kr 0 i form av kjøpssum vs sparte avgiftskroner, så for hver mil jeg kjører så blir totalregnestykket bare hyggeligere og hyggeligere.
På sist service så vare det ingen påvist reduksjon i batteriytelse selv om den nærmer seg 100.000km.

Er ikke ute etter sympati heller. Det er faktisk ikke nødvendig :)

Redigert 01.02.2019 kl 11:24 Du må logge inn for å svare

Jeg kjøpte nylig et NOS li-ion batteri til min Lenovo Laptop fra 2013. Ettersom jeg forstår er disse batteriene bygget på samme prinsipper/materialer som i de fleste elbiler. Batteriet var i original pakning, og var datostemplet i 2013, altså 6 år gammelt, aldri brukt men lagret. Jeg kjøpte dette billig, selger målte det og det hadde litt under 70% kapasitet ut fra hva det hadde som nytt.

Batteriet har altså tapt 1/3 av kapasiteten på å ligge lagret i en hylle i 6 år. Greit det, batteriet er kun til en gammel laptop som sjelden er i bruk og det spiller ikke så stor rolle.

Men dette bør være bekymringsfullt for biler der batteriene koster en formue, har jo hørt at batteriene på biler ikke taper seg mye under normal bruk, men jeg hadde uansett vært bekymret dersom jeg hadde kjøpt en brukt elbil uten å vite hvordan eieren hadde brukt bilen og rutiner for lading etc, og hvordan batteriene i en elbil takler f.eks å bli stående ute uten å være i bruk f.eks i en hel vinter.

Tipper det vil dukke opp en god del problemer rundt dette på eldre elbiler.

Når det gjelder bensin og dieselbiler varer disse i bortimot 20 år før vraking, og da vrakes de som regel av andre grunner enn at motoren er gåen, hva vil verdien etterhvert bli på en ti år gammel elbil?

Vi får se, de eldste Teslaene har nå kommet opp i 6 år så de neste 10 årene vil gi svar på disse spørsmålene.
Redigert 01.02.2019 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
really
01.02.2019 kl 13:25 762

Dette er åpenbart for alle, om en tenker at alle kjøretøyer skal bli elektriske. Men det forskes frenetisk for å få frem bedre batterier, men foreløpig er det ikke kommet noe mer enn antydning om at noe bedre kan være på vei. Fra tysk bilindustri heter det at i 2025 vet vi kanskje om vesentlig bedre batterier lar seg produsere.

Men i mellomtiden det ser ut som det blir fuel cell og hydrogen som fyller tomrommet der batterier ikke strekker til. FC kan stort sett gjøre det samme som diesel og bensin, men er lettere, har færre slitedeler og krever vesentlig mindre vedlikehold. I løpet av det neste tiåret betyr det at diesel suggene og bensinstrikkmotorene blir en utdøende rase.

Noen dinosaurer kommer nok til å kjøre rundt på veiene i mange år fortsatt, men det blir litt som da glassfiberskiene kom, de gamle treskiene hadde ikke noe å stille opp med. Når en elbil til 500 00 lett kjører fra de heftigste sportsbilene til 5 mill så er det åpenbart for alle at ICE motorens dager er talte. Det blir sikkert veterantreff og mimring om gode gamle dager da biler var biler og eksos var luft for menn, men det er for de spesielt interesserte.
really
01.02.2019 kl 13:44 744

Iflg de tester som er gjort er forfallet på batteriene i elbiler vesentlig mindre enn dte mange fryktet. Er en vant til mobiler der batteriene har mistet halve kapasiteten etter et år eller to er det ikke merkelig at mange er skeptiske.

Men virkeligheten viser seg å være vesentlig bedre. Dette skriver Benny i Broom som neppe er elbilfantast:

Liten batteri-degradering
Mange av disse bilene har nå kjørt over 200.000 kilometer, blant annet som drosje, med hyppig lading. Uten at batterikapasiteten har falt noe særlig under 80 prosent. Det lover jo bra.

Et annet konkret eksempel er Tesla. Der viser undersøkelser at batterikapasiteten synker med rundt fem prosent av kapasiteten de første 80.000 kjørte kilometerne. Siden avtar degraderingen. Undersøkelser viser at de neste fem prosentene ikke forsvinner før etter ca. 250.000 kjørte kilometer.

Hele artikkelen finner du her: https://www.tv2.no/a/9203230/

Denne risikoen er med andre ord begrenset og tar en med i betraktning at en stort sett sparer fra 3 kr og oppover pr mil en kjører, noen tusenlapper pr service og slitedeler pr år, lavere parkeringskostnader og bompenger så blir regnestykket enkelt. For min del er regnestykket at jeg sparer 45 000 forsiktig regnet sammenlignet med min dieselbil. Regnestykket er så lønnsomt at jeg kan la dieselbilen stå i garasjen med skilt, tull tank og piggdekk i beredskap mens jeg kjører rundt i elbilen og likevel sparer jeg et betydelig beløp hvert år

Basse
02.02.2019 kl 00:54 685

Benny er verken ekspert eller nøytral. Han er bare en pratmaker som juger opp batterikjøretøy i bytte med lønn.
https://www.tv2.no/a/9400417/

Det offentliggjør lite data fra produsenter om hvor lang tid det tar før batteriene deres er utslitt, dvs kapasieten er så lav at det ikke er bruksmulighet igjen i kjøretøyet. Det er ikke så rart for ingen kan svare på det spørsmålet med sikkerhet. Hvor langt du trenger EV til å bevege seg for å kalle den bruksegnet er en subjektiv vurdering. Dog er det naturlig å forvente at digre svindyre og blytunge batterier med over 7000 battericeller har evne til å holde på en bruksegnet mengde strøm noe lenger tid enn batterier med færre celler.

I tillegg er det den lange lista med potensielle batteriskadelige bruksmønstre. Man kan bare krysse fingrene og håpe på det beste...og lese produsentens garantivilkår nøye. En klage på halv rekkevidde etter 7-8 år er f.eks noe som vil gi lite respons.

Den som kjøper en EV etter at garantien er utløpt, spesielt om det er en Tesla, bør få bildet sitt i avisa. Vi vil jo gjerne studere en som ikke bryr seg om økonomi.
Redigert 02.02.2019 kl 00:59 Du må logge inn for å svare

Et nytt batteri til en 5-6 år gammel Leaf koster rett i overkant av 40.000,-.men selv etter 5,5 år så har ikke min Leaf tapt seg på batteriet i følge sist service hos Nissan.
Bilen nærmer seg 100.000km.
Hvis man må bytte batteri på en elbil etter 10-12 år så er det fortsatt ikke dyrt i forhold til de totale vedlikeholdskostnadene på en bensin eller dieselmotor i løpet av en 10-12 års periode.

40.000,- var overraskende billig, da er det pussig hvorfor bilene er så steindyre hvis den dyreste komponenten er så billig.

For en stund siden var den en artikkel her om at når bilene var nye så hadde den tilgang til fra 20-80% av kapasiteten på batteriet. Så etter hvert som bilen ble eldre ble det sluppet ut tilgang fra 15-85%, 10-90% osv, og så sto det at dette var årsaken til at man ikke merker at batteriet blir noe dårligere de første årene.
Det var i følge artikkelen først når det ikke var noe mer å frigi at kapasiteten gikk fort nedover.
Vi får nå se, det er jo spennende å følge med, kanskje er det bedre enn fryktet?
Den nå gamle Leaf'en til nabobedriften går nå i alle fall ikke mer enn 5 mil nå sier de og jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke kjøper batteri dersom det bare koster 40.000,-.
Redigert 04.02.2019 kl 09:56 Du må logge inn for å svare

Det var en lettelse å lese overskriften. Var redd elbilene var sunket i kvalitet.
mishka
04.02.2019 kl 11:17 458

40 lapper er det et nytt batteri i en hybrid koster. F.eks. Prius. Til en ren elbil snakker vi om sekssifret beløp.
Redigert 04.02.2019 kl 11:18 Du må logge inn for å svare

Ca 40.000,- for nytt batteri til Leaf 2013 mod.
Det inkluderer innlevering av det gamle.

Dette har jeg skriftlig fra en Nissanforhandler.
mishka
04.02.2019 kl 11:38 426

OK. Da er det grisebillig. Nytt batteri til Prius koster omtrent det samme. Konas har gått 260K.Km., men batteriet er fortsatt helt ok så det varer nok bilens levetid ut.

Slike batterier kan vel helt plutselig ta kvelden. Hadde en proff batteridrill med lithoum batteri som varte helt fint i årevis før det helt plutselig var omtrent helt dødt, når batterier blir over 10 år gamle kan alt skje, elbilene som folk kjører rundt i nå er jo for det meste ikke så gamle.

Tiden vil vise hvor stor prosent av disse batteriene som tar kvelden innen 10-15 år, dersom det er mange vil dette få en innvirkning på elbilenes avskrivning.

Vi hører jo stadig om Tesla som får byttet batterier på garantien.
Redigert 04.02.2019 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
mishka
04.02.2019 kl 15:33 368

Regner med at om det tar kvelden, så vil bilen bare funke som bensinbil i stedet. Skal uansett ikke påkoste 40 lapper på den bilen. Har som mål at den skal klare 350K.km. da har avskrivningen vært Kr. 1,- pr.km.

he he du må nok skyte den til slutt hvis du skal ha den til å slutte å virke...
xenon78
04.02.2019 kl 19:41 324

40000 for ett batteribytte kan jo bare ikke stemme? Med den prisen, så hadde elbiler lett konkurert ut fossilbiler på pris her i Tyskland for eksempel. Faktum er at elbiler koster fort 10k euro mer enn en fossilbil.

Så spør en Nissanforhandler da.
mishka
05.02.2019 kl 13:03 200

Her er en link:

https://electrek.co/2018/03/26/nissan-leaf-battery-pack-replacement-program/

De har tydeligvis fått en del henvendelser om dette så de har også et "program" hvor de bytter kun ødelagte celler og man får da
et reparert byttebatteri for USD 2.850,-
Nytt koster for 30 KW typen USD 7600,-
Det er drøyt 64K.kr. om ikke Nissan i Norge driver noe sponsing,
Som kjent er det jo også moms i Norge som er noe helt annet enn i USA.

Sikkert at det ikke er det reparerte "byttebatteriet" som koster 40 lapper i Norge?