Forskning slår igjen bena under klimahysterikerne.

Basse
30.01.2019 kl 07:50 778

https://www.derimot.no/britisk-forsker-vi-er-pa-vei-mot-en-avkjolingsperiode-av-jorden/?fbclid=IwAR3a3jAyBvjizRSnrH5rQvm5XnPUY1rkWphwQDE_gXDjDfQ0IKNLXPKGGhc

Dieselprisen var ned mot 12 kroner per liter i går. Med en moderne dieselbil kjører man nå komfortabelt for 5-6 kroner per mil. Billigere enn mange opplever med å kjøre subsidierte EV.

Fremtiden er diesel. Så er det folkets jobb å bruke stemmeseddelen til å kvitte seg med politikere som vil tvinge på oss mer meningsløse avgifter basert på meningsløs utslippshysteri.

Lufta er ren nok og blir renere med moderne dieselbiler, heksejakten må stoppe.
Redigert 30.01.2019 kl 07:54 Du må logge inn for å svare

Å jakte på moderne dieselbiler pga at gamle dieselbiler var syndebukker er meningsløst ja!
Hva om vi ett år i stedet for å sponse elbiler brukte noen milliarder for å få vekk de gamle dieselbilene og la folket få kjøpe nye dieselbiler avgiftsfritt?
Det ville jo være mye mer målrettet tiltak, og så kunne også de som ikke kan ha elbil fått fornyet seg til vesentlig- lavere-utslipps bil.
Fornying av bilparken kunne gått mye fortere, og de hadde blitt en sunnere fornyingsprosess fordi da kunne man kjøpt en bil man trenger, ikke en man presses til som man ikke ønsker.
I stedet kuttes avgifter nå på 20 år gamle biler. Jeg er positiv til det, men det blir pussig når nye må være så dyre.
Miljøfanatikerne burde innse at elbil ikke er eneste mulighet. Det er MYE bedre at de med gammel diesel bytter til ny diesel enn at de beholder den gamle. Og i tillegg, elbiler flytter jo ofte bare utslippene til et annet sted enn der de kjører uten at det totalt sett kanskje er mindre. En ny diesel slipper helt 100% sikkert ut myw mindre enn en som er f eks 10 år gammel, i alle fall om den nye er omtrent like stor som den gamle da, eller mindre.
Basse
30.01.2019 kl 08:59 702

og hvorfor ikke like gjerne subsidiere prisen på CO2 nøytral diesel, så er klimamålet for 2030 nådd innen nyttår 2021!!

https://eco-1.no/personbil/

Nei nei, det går ikke, da blir det alt for vanskelig for bilhatere å gjemme seg bak klimahysteriet hehe.

Dette ser jo faktisk ut som tiltak som kan gi en forskjell! Bare så synd at politikerne alltid velger symbolpolitikk i stedet for faktabasert politikk.
Hvordan skal vi få dem til å få øynene opp for dette?
MacJoJo
30.01.2019 kl 11:19 619

Dagens politikk viser bare at klima ikke er målet. Euro 6 diesel motorer vil for normale forbrukere være mer klimavennlig en noen av dagens elbiler er.

Ett pantesystem der hver dieselbil med motor eldre enn Euro 4 får avgiftsfritak ved kjøp av ny Euro 6 motorisert bil om gammelbilen skrotes.

DET ville vært ett skikkelig bra klimatiltak.
Luna
30.01.2019 kl 11:49 591

Dere klynger dere til deskrediterte og motbeviste forskere. Vitenskapen på dette området er ikke lenger usikker og debattert i seriøse fora. Tiden for å diskutere om fossile brennstoff fører til global oppvarming er over for lengst! Vi styrer mot økologisk katstrofe så lenge folk som dere for holde på. Alle fossile brennstoff må fases ut på svært kort tid.
Alternativet er at temperaturforandringene øker ukontrollertbart og irreversibelt og planeten vil bli ubeboelig om et par tre generasjoner. Deres barnebarn kan oppleve at vår sivilisasjon bryter sammen. Har dere tenkt over hva det betyr, at sivilisasjonen bryter sammen? Og det fordi masse egoistiske mannfolk synes det er viktigere å kjøre en bil som sier "brum" enn sine egne barnebarn... Ufattelig.....

Å påstå at jorda kan reddes ved å fase ut fossilbiler, legge på avgifter på ulike områder for å "redusere carbon foot print" etc er en vanvittig påstand.

Å påstå at temperatur på jorda går ned og helse automatisk blir bedre av alt dette er ikke bare løgn, men også en farlig utvikling.

Å påstå at debatten rundt dette er "ferdig" og at det er en sannhet uten modifikasjoner er minst like dumt som når kommunister i Sovjet påstod at privat eiendomsrett var meget skadelig for et samfunn var utdebattert allerede før revolusjonen i 1917.

Man kan si at miljøfanatikerne forsøker å lure folk, og det er selvsagt tilfelle, men de lurer seg selv mest av alle.
MacJoJo
30.01.2019 kl 13:58 524

Dommedagsprofetier har vært populært så lenge mennesker har eksistert, klimahysteriet er dermed ikke noe nytt. Noe skal en jo ha å skremme unger og sarte sjeler med.

Elektrifisering av bilparken er ett totalt blindspor, i beste fall "sparer" en klima for ca 20% klimagasser, da forutsatt at elbiler har samme holdbarhet som fossilbiler.
I perioden 2020 - 2023 vil vi få svaret på om elbilene virkelig holder hva de lover. Det skal veldig lite til før de faktisk forurenser MER en fossilbiler, men "time will show"

Om noen virkelig hadde tatt klima på alvor burde f.eks verdens befolkningsvekst stått stått høyt oppe på listen over alvorlige trusler.
Generell velstandsøkning i den fattige verden like så.

Disse to tingene er hver for seg en adskillig større trussel enn all verdens fossilbiler.
heth
30.01.2019 kl 14:24 492

Nå er jeg ingen elbilfan...men..vi er alle subjektive i forhold til hva forskning vi ønsker skal være den rette. Jeg må si man må se på begge sider av saken, og jammen ikke lett si hva som er rett og galt. Det tydelige er at begge sider har argumenter som har substans, og som ikke har det. Likevel ser jeg at i Norge konkluderer de for fort med tanke på MDG og for rask endring av samferdselspolitikk uten at man har basert seg på nok fakta på begge sider. Det er heller ikke mye som minner meg om demokrati at ett parti som MDG i det heletatt skal ha noe innflytelse på Norsk politikk. I min mening går vi bare rundt å tror vi har demokrati, i realiteten er det sakte men sikkert utvannet til de grader. Det kan bli en kostbar feil. Uten oljen som er pumpet opp siden 1982, hadde ikke MDG kunne styrt på slik...Oljepengene gir muligheten for å sløse og holde på slik de gjør ..ikke ensporet det, men absolutt en del av velferden er tuftet på dette. Ja til fossilbiler, nei til elbiler mener jeg, men jeg vil ikke se motargumentene, så går i min egen boble der, det av den grunn at jeg er motorinteressert. Så min mening er dårlig underbygget som sådan, men kan dog likevel en dag være den rette. Men de er ikke bedre de som skal ha dieselforbud innen 2025...skjer aldri.

heth
Redigert 30.01.2019 kl 14:33 Du må logge inn for å svare

Luna du sier at debatten er over for lengst, ja det er jo nettopp det jeg sier også egentlig, man forholder seg til hvordan det var 'for lengst' fremdeles og vil ikke ta inn at det har skjedd en vesentlig utvikling de aller siste åra.
Det er klart at det er lurt å forurense så lite som mulig.
Da bør de tiltakene som faktisk gir effekt velges, og ikke de som gir størst symbolverdi ut fra kunnskapsløshet og ut fra hva man tror uten å vite.

Åja, så vi skal drite i menneskeskapt global oppvarming fordi jorda er på vei inn i en ny istid innen noen få 1000 år?
Kanskje vi skal droppe alle offentlige helsetjenester også siden jorda likevel blir slukt av solas ekspansjon om ca 1 mrd år?

heth veldig enig med deg, det er ikke demokrati når et av de aller minste partiene er det som setter agendaen.
Men egentlig er det jo de store partiene som gjør feilen, når de faktisk lar vippepartiet bestemme alt.

Protagoras nei vi skal ikke drite i det, men vi kan ikke la alle tiltak som gjøres baseres på bilhat når det viktige er å gjøre tiltak som faktisk reduserer utslipp.

Hvilken menneskeskapt oppvarming? Den befinner seg bare i IPCCs modeller, som hittil har feilet i forhold til observasjonene.
Redigert 30.01.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare

Det er jeg enig i, men den argumentative koblingen mellom fossilt drivstoff og istid i trådstart er meningsløs.

I vårt samfunn er det svært få som er religiøse og som derfor tror på en høyere makt.

Dette er vanskelig å leve med for mennesker, og man bytter ut religionen med noe annet. Fanatikerne som er villige til å gjøre omtrent hva som helst for "miljøet" gjør dette som et substitutt for en religion.

De "tror" på forskerne som liksom beviser at det er en sammenheng mellom det de kaller "forurensing" og med noe de tror er økning av temperatur på jorda.

Disse fanatikerne ser helt bort fra at veldig mange forskere er uenige, de ser bort fra en hel rekke fakta som beviser det motsatte av hva de tror på.

F.eks er det et faktum at det er færre kraftige stormer på jorda nå enn f.eks for 100-150 år siden, de tror det er motsatt, de "tror", på samme måte som at dybt religiøse mennesker er villige til å gjøre nesten hva som helst for å blidgjøre "gudene".
Zorin
30.01.2019 kl 14:45 446

Lufta er ren nok?? Til tider så minner lufta her i Oslo om Rio! Tåka jo ligger jo så tykk at du kan meisle ut navnet ditt i den!
heth
30.01.2019 kl 14:52 428

Zorin….

Du vil nok sykle bak en Elbil, ser den, men du vil ikke hoppe i fallskjerm over fabrikken som lager de, eller der hvor mineralene til batterier utvinnes. Globalt går det i samme sekken. Jeg tror ikke Elbil er bra for miljøet

heth

Tåke får man uansett, og Oslo er og har alltid vært plaget av tåke spesielt enkelte vinterdager, har nok vært slik i titusenvis av år og har absolutt ikke noe med «utslipp» å gjøre.
Zorin
30.01.2019 kl 15:24 375

Jo! Når Metreologene som måler luftkvaliteten i byen rater den til klasse "Rød" og Helsefarlig, da har det noe med utslipp å gjøre! Og for alle som kjører med bil inn og ut av byen (Takk gud for alle bomringene som har ført til redusert biltraffikk!!) kan ikke unngå å se de lange rekkene med biler som i kø står å spyr ut eksos! Spesielt nå i vinterkulden er den også ekstra synlig! Jeg ber til gud og Lan Marie Berg hver dag i takknemmelighet over det hun gjør for byen min!

https://www.nettavisen.no/nyheter/har-hoyre-og-lae-solberg-sovet-i-timen/3423586019.html
heth
30.01.2019 kl 15:30 362

Ja kanskje hun er i nær slekt med gud, og har fått drahjelp til alt dette. Spesielt dette utekontoret som råtnet og grønne prikker i veien som regnet tok seg av, var suksess. De pengene kunne ikke vært brukt bedre spør du meg. Også sett små barn i mange år lage rundinger i gaten med kritt om sommeren..-;). det forsvinner også i regnet, men mye billigere. Men MDG brukte nok vannbasert maling som var nøkkelhullmerket, så da var det nok ok.

heth
mishka
30.01.2019 kl 15:47 344

Ser man på målingene på nettet fra oslos målestasjoner er de stort sett på grønt og dvs 1/3 av eu,s grenseverdi. Og det er nå midtvinters! Det er så bra at byrådet har opphevet mijøfartsgrensene på flere veier bl.a Ø.Aker vei. Og det kommer av bedre og mer moderne biler. Fler og fler gamle dieselbiler skrotes.
Redigert 30.01.2019 kl 15:48 Du må logge inn for å svare

Lufta blir ratet til "rød" og dermed farlig, det er jo nettopp det som er poenget, lufta er IKKE farlig når de kategoriserer den slik, forskere i Tyskland har nettopp slaktet de grensene EU opererer med når det gjelder farlig forurensing i lufta, de sier at mennesker fint kan puste i denne lufta uten problemer og at grensene med fordel kan flyttes til mange ganger så høye grenseverdier.

Det blir omtrent som å sammenligne det å passivt røyke en halv sigarett pr dag mot å røyke 20-30 pr dag, noen blir som kjent komplett hysteriske bare de så mye som kjenner lukten av en sigarett.

Forøvrig tyder forskning på at man fint kan røyke f.eks 5 sigaretter pr dag i mange tiår uten at man utsetter seg for en uforholdsmessig stor helserisiko.
Redigert 30.01.2019 kl 16:52 Du må logge inn for å svare