NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 68987

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Frodon
28.03.2019 kl 10:52 3395

Det koster penger å kjøre en emisjon, da tilretteleggere og garantister skal ha sin del av kaken. Så det er ikke 3 milliarder NAS fikk inn på kontoen sin i cash ;) Provisjonen til garantistene var på kr 45 mill og kostnadene til meglerhus og advokater var beregnet til 80-95 mill. Dvs totale kostnader på ca kr 125 til 140 millioner av emisjons pengene kom aldri frem til NAS kontoen.

"Styrelederen kunne også opplyse om at man regner med at emisjonen vil koste 80 til 95 millioner kroner å gjennomføre i kostnader til meglerhusene og advokatene som er involvert, pluss provisjonen på 1,5 prosent som garantistene får"

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegians-milliardemisjon-fikk-overveldende-flertall-trist-at-styret-har-klart-aa-soele-bort-saa-mange-milliarder/24563897

NAS måtte også øke grensen for hvor mye det kunne låne i forhold til selskapets verdier fra 60 til 80 prosent, slik at det fikk tilgang på ytterligere 470 millioner kroner i kreditt. Så de var svært nære på å bryte lånevilkårene og driften ble ikke plutselig lønnsom over natten. Det tar lang tid å legge ned baser og snu dette rundt. Eller så hadde jo alle fly selskapene gjort det ;);)

"Norwegian erkjenner at kassen nesten er tom om ikke eierne går inn med kapital
Norwegian var bare noen uker unna å bryte med lånevilkårene, viser dokumentet selskapet har sendt investorene når det nå skal hente tre milliarder kroner.

Norwegian er i ferd med å hente inn tre milliarder kroner i frisk egenkapital fra eierne og torsdag formiddag kom prospektet til emisjonen.

I dette omfattende og tekniske dokumentet om selskapet, skriver Norwegian at milliardene skal brukes til å sikre at egenkapitalen er stor nok til å innfri vilkår i obligasjonslån og finansiere driften fremover. I lånevilkårene står det blant annet at egenkapitalen til enhver tid skal være på minimum 1,5 milliarder kroner.

Ved utgangen av fjoråret var egenkapitalen på 1,7 milliarder kroner.

Nær ved å bryte vilkårene
I prospektet står det:

«Uten den rettede emisjonen venter selskapet at det vil være i brudd med lånebetingelsene som omhandler bokført egenkapital i eller rundt første kvartal 2019.»

Regnskapet avsluttes 31. mars og pengene fra emisjonen skal være på plass før den tid.

Norwegian-toppsjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen har flere ganger slått fast at det aldri har vært og aldri vil komme i brudd med lånebetingelsene. Finansdirektør Geir Karlsen sa ved fremleggelse av årsresultatet tidlig i februar:

– Vi er kommet til en posisjon hvor vi er nærmere et minimumsnivå enn vi skulle ønske. Men vi er ikke i brudd med lånevilkårene.

500 mill. ut
Pengebeholdningen i selskapet har dessuten minket siden nyttår. I prospektet står det at kontantbeholdningen er redusert med 500 millioner kroner siden nyttår:

«Dette er motvirket ved hjelp av en økning i selskapets kredittfasiliteter.»

Selskapet har fått økt grensen for hvor mye det kan låne i forhold til selskapets verdier fra 60 til 80 prosent, slik at det har tilgang på ytterligere 470 millioner kroner i kreditt om det trengs. Derfor er tilgjengelig kontantbeholdning likevel uendret fra nyttår"

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/geir-karlsen/bjorn-kjos/norwegian-erkjenner-at-kassen-nesten-er-tom-om-ikke-eierne-gar-inn-med-kapital/2-1-548991

Frodon,
Det var et overslag sist, og det blir ikke så langt unna med detaljer.

+1,7 mrd Det var 1,7 mrd i kassen ved nyttår.
+2,85 mrd Effekt av emisjonen minus utgifter til advokater, garantister osv 2,85 mrd i pluss.
+1 mrd Dreamliner Rolls Royce kompensasjon er rundt 1 mrd.
+1 mrd Hedging gevinst er minst 1 mrd.

Det gir et utgangspunkt i overkant av 6,5 mrd.

-1,0 mrd Q1 est resultat, foreløpig ukjent, men det var 500 mill mindre i kassen per 20/2, så la oss anta 1 mrd i minus på Q1 driften.
-0 mrd i MAX effekt foreløpig

Så foreløpig ligger vi an til 5,5 mrd i kontanter ved kvartalsslutt.
Frodon
28.03.2019 kl 14:54 3273

Hvor får du 1 milliard i pluss på dagens tall fra Rolls Royce i kompensasjon fra?

"Utbetalingen fra Rolls-Royce er ventet å komme i stor grad i fjerde kvartal, og en stor del av beløpet er allerede bokført som fordring i Norwegians regnskap".

https://aksjelive.e24.no/article/VRvo6W

Driftsresultatet til NAS ble minus 2.226 millioner kroner for Q1 2018, mot minus 1.702 millioner kroner i Q1 2017.

Ebitda beløp seg til minus 1.891 millioner kroner i første kvartal 2018, sammenlignet med minus 1.338 millioner kroner i samme periode året før.
Redigert 28.03.2019 kl 14:58 Du må logge inn for å svare

finans norges største backtrader Sissener blør LOL

kanskje han går short igjen snart? hehe

kakepus fondet hans må være verst i klassen :P

Kompensasjon fra RR har vært nevnt muntlig i flere presentasjoner.
Både størrelsesorden 1 mrd og at det kommer i Q1.

Godt mulig det er ført helt eller delvis som fordring, men før pengene er på konto gjelder de vel ikke ift 1,5 mrd minimumsgrense.
Frodon
28.03.2019 kl 17:28 3128

Hvis pengene skal komme i Q1 har de 3 dager igjen å melde det over børs ;) I note 10 i Q4 rapporten står det ingenting om størrelse på kompensasjonen, bare at de har avtalt noe. Dette går igjen fra Kjus hele veien, hvorfor lærer de ikke å informere markedet skikkelig gjennom børsmeldinger?

"the agreement with RollsRoyce related to compensation for the operational disruptions on its long-haul operations which was entered into in December 2018"

737 max flyene kommer også til å koste NAS penger. Usikker på om de klarte å bruke flyene som som skulle stå på bakken å samle støv før 737 ulykken, når 737 flyene måtte stanse flyvningene. Vi får nok mange svar innen 1 måned. Spørsmålet er "hvor står aksjekursen da?".

Nå har aksjen brutt ned igjennom emisjons prisen de billigste NAS emisjonsaksjene, som var på kr 48 pr stk ink TR aksjen. Så nå er det vanligvis mange som tar et tap, for å unngå å sitte med nedover og unngå enda et enormt tap

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
46.62 -1.18 -2.47% 46.62 46.63 48.20 48.89 46.57 47.80 1 160 788 55 540 350 2 764

Kjus er alpint. Kjos er fly. :-)
ksandal
29.03.2019 kl 08:24 2899

11% pluss på min short fra igår. så blir spennende idag. ender vi på 49 eller 44kr før helgen?
ksandal
29.03.2019 kl 09:03 2861

43... wow. den så jeg ikke komme.. men 27% på short fra igår sier jeg takk til.

virker som noen storfisker skal ut av dritten før Q1 presenteres...

Emil kommer vel på besøk med julegaver ved juletider hehe :D
Frodon
29.03.2019 kl 11:53 2762

Gratulere ;)

Tror NAS fortsatt at de er eneste selskap som skal få dekt sine kostnader med 737 Max flyene...?

"Turoperatøren TUI AG advarte fredag sine investorer om at de kan få en smell på 200 millioner euro, tilsvarende 1,9 milliarder kroner, i 2019 på grunn av problemene
med Boeing 737 Max-flyene"

https://e24.no/naeringsliv/boeing/737-max-problemene-reiselivskjempen-tui-varsler-milliardsmell/24591792
Frodon
29.03.2019 kl 12:09 2737

Fantastisk link, her er en kort oppsummering: (setningene er klippet rett fra linken)

- Norwegian vil aldri bli like bra som Wizz Air (da burde alle NAS aksjonærer kjøpe der istedenfor?)

- Over tid kan vi ikke finne eksempler på lavprisselskaper med lite gjeld i balansen som ikke har lykkes

- De store driftsmessige svingningene har fått flyselskapene til å skjønne at det ikke er en god idé med mye gjeld på toppen av dette. Det er ikke lenge siden lavprisselskapet Air Berlin gikk konkurs og i det siste har Norwegian vært ute på veldig tynn is.

- Wizz Air er den aktøren med lavest kostnader. Selskapet har ingen gjeld og selv i et svakt marked har det fortsatt å skuffe inn kontanter. For Norwegian er historien motsatt. Selskapet har ikke styrt kostnadene sin godt nok og det har åpnet tapsbringende ruter. Legger du på stigende rentekostnader på en svulmende gjeld så er det ikke rart at dette holdt på å gå galt.

Mvh
Ross Porter
Porteføljeforvalter
Kraft Global

https://blogg.nordnet.no/derfor-har-norwegian-aksjen-blitt-interessant/
Frodon
29.03.2019 kl 12:33 2699

"Dette vil bety god natt til Norwegians aksjonær

Kun et spørsmål om tid før Norwegian-sjef Bjørn Kjos blir presset til å komme med et resultatvarsel"

https://www.dn.no/borskommentar/tui/oslo-bors/boeing/dette-vil-bety-god-natt-til-norwegians-aksjonar/2-1-576696
Frodon
29.03.2019 kl 13:00 2651

Det er bare snakk om små summer ;) NAS taper mer annenhver dag på problemene de har med 737 Max flyene
kimh
29.03.2019 kl 16:11 2532

Du er klar over at videoen du lenker til ikke bekrefter at Boeing vil erstatte noe som helst? Du har postet denne gjentatte ganger i dag. Blant annet sier American Airlines pilotene "Vi var sikre på å fly flyet i sin nåværende tilstand".

Om du heier på at Norwegian skal få erstatning, eller noe som helst dekning av kostnader så hadde jeg ikke promotert den videon, og heller funnet kritiske stemmer mot Boeing sin sak.
Ruperto
29.03.2019 kl 16:18 2520


I had years waiting for an opportunity like this to invest! Only the tangible value of the company is 84 Kr per share! What madness!
Frodon
31.03.2019 kl 13:36 2301

Gjennomsnittet av 7 analytikere tror Norwegian taper kr 8,72 pr aksje i 2019.

Norwegian Air Shuttle ASA
REVENUE & EARNINGS PER SHARE
CONSENSUS ESTIMATES ANALYSIS

Earnings (per share)
# of Estimates Mean High Low
Quarter Ending Mar-19 3 -16.13 -11.30 -19.00
Quarter Ending Jun-19 3 -0.40 2.38 -5.27
Year Ending Dec-19 7 -8.72 5.51 -19.15
Year Ending Dec-20 9 1.38 17.12 -18.24

https://www.reuters.com/finance/stocks/financial-highlights/NWC.OL
Redigert 31.03.2019 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
MK
31.03.2019 kl 13:50 2273

Ok. Men hvis vi ser 24 måneder frem så skal NAS gå med overskudd i 2020 (Mean). Markedet ser gjerne 2 år frem i tid. Spriket er dog formidabelt.

MK
Frodon
31.03.2019 kl 14:49 2233

At NAS skal gå med overskudd i 2020 er vell å ta i? Analytikerne TROR det vil skje ;) Hvem på HO er det som 2 år frem i tid og sitter med ned til kr 20 hvis det blir stort underskudd i 2019? Jeg har lært at markedet ser ca 6 mnd frem.
Ilusion
31.03.2019 kl 16:02 2198

Off ja...dundrende underskudd blir det uansett i år.
Det er sikkert å visst!!
Frodon
01.04.2019 kl 09:28 2054

"EASYJET:SER SVAKERE BILLETTETTERSPØRSEL I UK OG EU I 2.KV

Oslo (TDN Direkt): EasyJet viser til Brexit og advarer om økt usikkerhet for sommersesongen.

"Makroøknomisk usikkerhet og mange ubesvarte spørsmål om Brexit gir kombinert en svakere kundeetterspørsel i markedet i Storbritannia og Europa. Vi forventer et svakt andre kvartal, men en gjeninnhenting i tredje kvartal, når vi har mer klarhet i Brexit", skriver selskapet i en oppdatering mandag.

Easyjet ser et resultat før skatt for regnskapsmessig første halvår 2019 på minus 275 millioner pund, opplyses det.

Driftsinntektene i perioden er ventet å stige med 7,3 prosent til 2.340 millioner pund, samtidig som setekapasiteten ventet å stige med rundt 14,5 prosent. Inntekter pr sete er ventet å falle med rundt 7,4 prosent, som er på linje med tidligere guiding om midt til høyt ensifret nedgang for halvåret, ifølge selskapet.

Kostnaden pr sete er ventet å stige med rundt 18,8 prosent på bakgrunn av økt kapasitet, høyere priser og en moderat økning generelt pr sete, som oppgis til 1,4 prosent ekskludert drivstoffpriser"
Ruperto
01.04.2019 kl 12:13 1961


If you have not noticed, this is turning around !!!
Ilusion
01.04.2019 kl 12:50 1939

Yeah...Just weent down 6%...today alone...
The turnaround is in your dreams Rupert
Redigert 01.04.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Stephen
01.04.2019 kl 13:06 1920

Kjus drev med ski. Kjos styrer med et flyselskap..

Mvh Stephen
Redigert 01.04.2019 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Ruperto
01.04.2019 kl 13:42 1900

Deep fall in the opening, stealth repurchase during the day! These brokers no longer have how to take the shares from the shareholders ... I can not believe it ... I also accumulate when people sell in panic, there is no better time to stock up just as the blood runs down the streets my instructors said through there in the 1972 ...;)
Ilusion
01.04.2019 kl 15:05 1843

Better to buy when the bleeding has stoppes ..
(Around 20nok)
Never smart to go in to early!

Kjosern har begynt å twitre ala Trumpeten og Musk LOL

hva skal kjosern twitre om imorra mon tro at Boeing nekter å ta hele regningen?

ellers så blør sissener haha

Det er ikke mye som er sikkert i disse tider, MEN 1 ting er i alle fall akkurat det og det er at veldig snart kommer 30 tallet til syne ... ;)
Ruperto
01.04.2019 kl 15:25 1789

Price of auction ! Nice....
Frodon
02.04.2019 kl 09:35 1629

Med en gjeld på ca 30 milliarder som skal betjenes, nye fly som skal mottas og betales (ca.kr 3, 9 mrd i 2019), obligasjonslån som forfaller (kr 2,4 mrd som forfaller i desember (NAS07), så er det ikke vanskelig å regne seg frem til at de nye 3 milliarder kroner fra emisjonen ikke strekker til når NAS gikk med minus 500 mill i første halvdel av Q1 2019. Det store spørsmålet er om en partner på leveringen av de nye flyene er nok til å snu skuta. Det blir spennende å følge den delen videre ;)
Ruperto
02.04.2019 kl 10:31 1605

This is the time to entry buying ! At the pivot point before we lost the train... A lot news coming about refinatiation and others good news !!!! Norwegian is strong and will survive .... 787 Dreamliner ;)
ksandal
03.04.2019 kl 10:16 1530

Ruperto, du bør holde deg til DOF, der har du mye rett ser jeg. men her bommer du nå. NAS skal trolig ned til 33kr eller lengre ned før sommeren. Mulig den skal opp på sikt, men det er nok langt frem i tid. FØRST må de snu skuta og tjene penger. De taper millioner hver dag. Med gjeld og store tap, er det ikke noe annet en patrioter som holder denne flytende.

Gjetter på 39 kr denne uken og 33kr før påske. DA først kan det være at vi ser bunn og med nye tall som snart ligges frem, kan vi kanskje få se en forsiktig oppgang. Men 50-60kr ser vi ikke før tidligst 2020 OM DE kommer med knalltall.
Ruperto
03.04.2019 kl 15:22 1470


I buy everything that comes at this crazy price! LOL
ksandal
04.04.2019 kl 09:05 1393

Setter en ny short på 41 kr nå med stoploss 42kr. så tror jeg vi ser 3 tallet igjen før helgen. denne skal nok langt ned.
Handlarn
04.04.2019 kl 09:31 1360

Har varit short sedan 56 och day tradat neråt med positioner. Gjorde som du och öppnade ny position på 41.
ksandal
04.04.2019 kl 12:45 1296

ser bra ut. slutter 37 idag tror jeg. blir sell off utover dagen.
Ruperto
04.04.2019 kl 15:23 1211


I give you a piece of information! The big ones buy them in the early hours of the morning! So secure your positions for the GAP opening upwards ... It's good that people calm down a bit and realize that we are in a strong support line at 40 Kr ... All those who sell below That price will be purchased immediately ....
Frodon
05.04.2019 kl 07:08 1128

"Enda et problem er oppdaget på 737-Max-flyenes programvare under Boeings undersøkelser"

"Boeing kaller problemet «relativt lite». Samtidig sier to kilder som jobber med granskningen at problemet kan anses for å være kritisk for flysikkerheten".

https://www.vg.no/i/JoOyPP

"… Later Thursday, Boeing confirmed to The Washington Post that it had found a second software problem that the Federal Aviation Administration has ordered fixed — separate from the anti-stall system that is under investigation in the two crashes and is involved in the worldwide grounding of the aircraft. … additional problem pertains to software affecting flaps and other flight-control hardware and is therefore classified as critical to flight safety, said two officials with knowledge of the investigation."

Former candidate for president Ralph Nader is angry … "Boeing 737 Max 'should never fly again' - Chicago Tribune"

Ser ut som det løsner litt nå :-)
ksandal
08.04.2019 kl 09:35 819

Ser ingen grunn til at NAS skal stige, FØR de ligger frem neste regnskap som bør vise at de går med overskudd.
Ruperto
08.04.2019 kl 10:35 756


No more frustrations! NAS can not go lower because investors are simply new in the ring! The price showed a great support to 40 Kr which seemed an excessively low price for the magnitude of the business that this company has, the debt for growth, to continue buying aircraft, we have 170 aircraft of which two were sold to beat with operating expenses ... The company is strong and investors know it very well .... This goes up and remember this summer is coming and we will travel a lot !!!! ++++++++++++++++++
Frodon
08.04.2019 kl 11:45 698

«Blystad faller videre på aksjonærlisten til Norwegian

Skipsreder og investor Arne Blystad har gjennom selskapet Songa Trading kvittet seg med 500.000 aksjer i Norwegian, ifølge ferske aksjonærregistre.
Songa Trading står etter nedsalget oppført med 730.693 aksjer i Norwegian. Det tilsvarer en eierandel på 0,54 prosent«

https://aksjelive.e24.no/article/dO41jq
Redigert 08.04.2019 kl 11:45 Du må logge inn for å svare