Eirik Jensen saken: Juryen har konkludert!

atnorhe
28.01.2019 kl 11:00 861

https://www.nettavisen.no/nyheter/kilder-til-nettavisen-juryen-har-konkludert-i-eirik-jensen-saken/3423584903.html1

Da er det enten eller.21 år i buret, eller en tur på byen for å spise en bedre middag.

Juryen har vært delt, som ventet med det kan bety at tvilen kommer tiltalte til gode. 21 år for sterke indisier, synes antagelig juryen er vel drøyt. Hadde dommen vært delt opp, og dermed en mildere straff, for de mer"trivielle" sakene,hadde han blitt dømt er min konklusjon.

Havfruen
"Fx når får du lov til å ta livet av en som er i ferd med å knivstikke andre? Tar du den sjansen? "

Helst ikke. Tror jeg ville ventet til etter at han/hun hadde stukket en gang. Da blir det litt enklere å påstå nødverge . Plunder blir det uansett, for regelen er vel slik at man ikke skal benytte mer vold/makt enn det som er nødvendig for å avverge situasjonen.
trader
28.01.2019 kl 17:50 189

Vi får se hvordan saken vil ende.
Uansett hva den neste dommen blir er det stor sjanse for at Jensen får et kortere fengselsopphold og blir sluppet ut av fengselet p.g.a. sykdom eller lignende
Redigert 28.01.2019 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
trader
28.01.2019 kl 17:54 185

Vi får se hvordan saken vil ende.
Uansett hva den neste dommen blir er det stor sjanse for at Jensen får et kortere fengselsopphold og blir sluppet ut av fengselet p.g.a. sykdom eller lignende
Redigert 28.01.2019 kl 17:56 Du må logge inn for å svare

NRK radio melder at neste rettssak kan komme opp først høsten 2019, mens sannsynlig dato er mer våren 2020 som helt nye sak i lagmannsretten.
KalleQ
28.01.2019 kl 18:13 177

Uansett uhørt at Jensen skal få strengere straff enn denne idioten av en skapning (Cappelen). Det forstår alle fornuftige mennesker. Jensen er skyldig i noe og skal ha sin straff, men ikke lenger enn drittsekken.

Det er to ting som tilsier det. Strafferabatt, og at i motsetning til Cappelen var Jensen en betrodd offentlig tjenestemann
atnorhe
28.01.2019 kl 19:55 158

Hvis jeg har forstått det riktig anker Elden&Jensen fagdommerne sin opphevelse av juryen sin dom til høyesterett. Det kan bety at Høyesterett avviser fagdommerne sin tilsidesettelse av lagmannsretten sin dom, og saken kommer da opp til domsavsigelse av lagmannsretten sin kjennelse, og Jensen kan komme unna med 5-7 års fengsel, for korrupsjon,som betyr at han med "god oppførsel" er ute om 3-4 år med litt flaks.
Rett meg hvis jeg har misforstått.

Hva var hensikten med denne juryen ?? Juryen skulle mene det samme som fagdommerne, ellers ville deres beslutning bli forkastet. Snakker om bortkastet tid, kunne de ikke bare fått vite hva de skulle komme frem til ! Tiden da "tvilen skal komme tiltalte til gode" er tydeligvis forbi.
HanCola
28.01.2019 kl 20:06 152

Kan det ha ligget litt prestisje i å gi juryer en siste solarplexus midt på trynet for å bevise at de ikke skjønner seg på dette som dummeren som vet ekspertbest, satt tilside?
Redigert 28.01.2019 kl 20:07 Du må logge inn for å svare

Ja, jeg tror det. Vanlige folk skal ikke komme her og mene noe.
Dessuten kan det ha ligget en lojalitet med fagdommer Heger fra tingretten.

Du har forstått det rett, men sannsynligheten for at Høyesterett skal skal omgjøre Lagmannsrettens tilsidesettelse er vel mikroskopisk. De har gjort nøyaktig hva Høyesterett har pålagt dem. Argumentene til Elden holder ikke mål. Det vil nok bli en ny behandling og det positive for Jensen er at hele saken blir tatt opp på nytt, og ikke bare narkosmuglingen.

Høyesteretts ankeutvalget kan ikke se at lagmannsretten har bygget på feil lovtolkning eller at det var saksbehandlingsfeil knyttet til avgjørelsen.