5 CAPESIZE-SLUTNINGER FREDAG


BULK:5 CAPESIZE-SLUTNINGER FREDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-spotslutninger fredag, der fire er for jernmalmfrakt og en er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet tre reiser til Qingdao i Kina, der to går fra Tubarao, Brasil, og en går fra Teluk Rubiah, Malaysia.

Videre ble det sluttet en reise fra Porta da Madeira, Brasil, til enten Koper i Slovenia eller Bakar i Kroatia.

Det ble også sluttet en reise fra Richards Bay Coal Terminal, Sør-Afrika, til Gangavaram, India.

Ellers ble det gjennomført fem timecharter-reiser.

Baltic Exchanges capesize-indeks falt fredag 0,6 prosent til 13.288 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KJEPET
30.01.2019 kl 09:18 3204

Etter noen måneder med inntjening skal rederne igjen få lov til å betale for å seile varer rundt om på de sju hav. Nye tre år med sponsing og tap, med påfølgende emisjoner. Får bare være enig med Mr. Billung at rederne kanskje er de dummeste investorene som finnes. Da er vi straks på 30.- tallet, og shippingindustrien er nå erklært for død. Velkommen til bransjen igjen TOT :-)
Surik
30.01.2019 kl 09:41 3125

Mye negativt på en gang i GOGL nå.
Blir interessant å se hva som blir konsekvensene av dette. Kanskje du får rett Mollen, stopper det helt opp i Brasil med eksporten kan vi få en periode med overkapasitet og lave rater. Enda større incentiv til å skrape, selv om jeg tror 2019 vil bli et godt skrapeår uansett: Kostnader til tørrdokk, BWTS installering + evt. scrubber.
Det diskuteres hvor mye av jernmalmeksporten ut fra Brasil som vil bli rammet av dette, klipper og limer litt fra en Bloomberg artikkel (fra i morges):
"The severity of the fallout will hinge on Vale’s ability, as well as efforts by other miners, to make up the tons that’ll be lost. A sharp reduction in supply, if that happens, would tighten the global seaborne market, aiding Rio Tinto Group, BHP Group and Anglo American Plc, while lifting costs for steelmakers across the globe."

“Vale certainly has the ability to replace 40 million tons in output, and in fact it’d initially have 50 million tons of flexible production,” said Vivek Dhar, an analyst at Commonwealth Bank of Australia. “But the key question is how quickly they’ll be able to compensate that output, bearing in mind social, political pressures, and that investigations are still ongoing.”

Jernmalmproduksjonen kommer tilbake men spørsmålet er vel hvor raskt.
Surik
30.01.2019 kl 10:36 2934

GOGL handles til ca 75% rabatt til kursmålet ditt nå Kjepet, eller har du også nedjustert forventningene :)
sheepman
30.01.2019 kl 10:39 2917

ser ut som om ratene skal kraftig opp i dag
KJEPET
30.01.2019 kl 10:51 2856

Det svinger helt sykt i shipping. Om et år kan mye være snudd på hodet. Her gjelder det å holde hodet kaldt. Må innrømme at sommeren 2020 nok er i tidligste laget for kursmålet. Nesten alle negative parametre har nå slått til samtidig nå, perfect storm. Får håpe det booster skarpingen, som på sikt gir et sunnere ratebilde.

Pendelen snur fort og kraftig i shipping. Bare å smøre seg med tålmodighet.
Redigert 30.01.2019 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Empire
30.01.2019 kl 11:08 2783

Måtte vente en ekstra dag for lav 40. Jeg ser ikke helt panikken og må vel si at i min ordrebok så er nå golden "strong buy". Ikke ofte jeg bruker det utrykket. Kan selvfølgelig være jeg bommer grovt og har misforstått noe fundamentalt, men det er en risk jeg er mer en villig til å ta nå.
Surik
30.01.2019 kl 11:28 2698

Fort og kraftig må man kunne si ja. Sjeldent kjedelig i shipping, plutselig en naturkatastrofe, en konkurs eller to, statskupp, epidemi eller krig som endrer retningen i hvert fall for en periode.
Jeg synes det er på tide med en eller annen begivenhet som drar i positiv retning snart. Ikke at jeg håper på krig, men en kuldeperiode i Asia eller politisk hastevedtak om å bygge ny dobbeltsporet jernbane til St.Petersburg kanskje?
Sitter med en DNM-analyse nå, de virker heller ikke rystet av dette og mener at tross siste hendelser kan likevel Brasil få YOY eksportvekst i jernmalm.
390 mt produksjon i 2018, og basert på Vale guiding +10mt samt Anglo Americans Minas Rio +20mt kalkuleres 2019 eksport til 420mt før ulykken.
Minus Feijao 8,5mt og andre Vale gruver 40mt etter ulykken er 2019 eksporten redusert til 372mt (-4,7%).
De antar derimot 25mt i økt produksjon fra andre gruver for å kompensere hvilket gir 2019 eksport fra Brasil på 397mt (+1,7%).
Volf
30.01.2019 kl 12:15 2537

DRY BULK SECTOR GOGL potential floor at NOK36 We illustrate the ultimate downside potential in dry bulk asset values and what impact it would have on valuation, using Golden Ocean (shareholder-friendly with no fee structures) as an example. Vale’s dam impact could range from -1.4% to -0.7% on 2019 dry bulk utilisation.
Vale’s dam decommissioning to cut 40mt annual production… Vale has announced a plan to decommission all its dams built by the upstream method over the next three years. It has 10 such dams, all of which are currently inactive. In order to safely and quickly decommission them, Vale will halt production at these locations. …to be partially offset by increasing production at other facilities. Vale plans to partially offset this by increasing production at other mining systems. At Vale Day, the company highlighted its nominal production capacity by 2020e at 450mt above its 400mt production guidance, showing flexibility in production volumes. Brazil should see YOY export growth, we believe. Brazil exported 390mt in 2018, and with Vale guiding for 10mt growth for 2019 and Anglo American’s Minas Rio returning c20mt on our estimates, this would bring 2019 exports to 420mt before recent events. The Feijão dam collapse will remove 8.5mt from 2018 production and decommissioning of Vale’s similar dams will cut 40mt of production. Without compensating with production from other systems, 2019 exports are reduced to 372mt (-4.7%), while assuming 25mt production to offset effects brings 2019 to 397mt (+1.7%). If Capesize NB prices fall 18% and secondhand prices fall ~40%... A frequently raised question would be how bad dry bulk could be in 2019 if China’s slowdown continues, US-China trade war tensions increase and on top of Vale’s production cut. August 2016 asset values marked a 15-year low (when close to all dry bulk shippers had to restructure) with a Capesize newbuild quoted at USD41.75m, which is 18% below current of USD51m and secondhand values were ~40% below current levels. …then Golden Ocean NAV would decline from NOK73 today to NOK24 (August 2016 asset values). If we were to apply the asset values from August 2016 in Golden Ocean’s current NAV and we depreciate the fleet age by one year without assuming any cash generation, the NAV would decline from current NOK74 to NOK24 (we have displayed similar scenarios for rest of peer group in chart pack, see page 3 onwards). We see no dilution risk in an August 2016 asset price environment... In January 2016, ahead of Golden Ocean restructuring, the company had 100% market-adjusted leverage, USD151m in cash and USD570m in capex, while today Golden Ocean has a 45% market adjusted leverage (which would increase to 73% if we apply august 2016 levels) and today it has USD368m in cash and only USD45m in capex, hence there is no dilution risk in an August 2016 asset value scenario as we see it.
…P/NAV valuation would differ substantially if no dilution risk. Ahead of the Q1 2016 restructuring, Golden Ocean traded at 0.74x its NAV as the stock market was anticipating a dilutive equity issue, but post February 2016 restructuring, Golden Ocean traded at a P/NAV of 1.1x and for all of 2016 (including Q1) it traded at 1.5x its NAV and by August 2016 (asset value low) it traded at 1.7x its NAV. Hence, as we see no dilution risk, Golden Ocean is likely to trade at a premium (past five-year average is 1.2x) and at an asset value low point the premium should be higher (than the average). If we assume the 2016 P/NAV of 1.5x using our August 2016 asset value NAV for Golden Ocean of NOK24, NOK36 would be the ultimate floor for the share price.
Sa2ri
30.01.2019 kl 12:28 2449

Ser det var en som mente ratene skulle vis opp i dag. Vel, det er nok ikke tilfellet:

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -12,9% TIL USD 10.099/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 12,9 prosent til 10.099 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

HH, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KJEPET
30.01.2019 kl 12:37 2385

Skal ikke se bort fra vi kan falle ned mot $7-8000/d frem til midten av februar. Ikke unaturlig det nå, faktisk helt etter boka.
Fljo
30.01.2019 kl 14:00 2151

Såpass ja.. okei, da er det bare å vente på kurser på 30-tallet
KJEPET
30.01.2019 kl 14:06 2115

Ja, om du investerer etter hva som skjer med ratene de neste 14-dagene, så kan du få rett. Men kursen kan gå selv om ratene synker.
Surik
30.01.2019 kl 15:51 1875

Jeg tok sjansen og økte beholdningen med 1/3.
Litt mye GOGL på VPSen nå men får stå for det jeg tror på og benytte anledningen ved denne dippen.
Sa2ri
30.01.2019 kl 15:58 1853

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN -9,5% TIL 721 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 9,5 prosent til 721 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

Baltic Dry -9,5%
Capesize -12,9%
Panamax -5,1%
Handysize -5,7%
Supramax -4,9%

Stakkars VOLF som blør penger i GOGL dag etter dag.

SS
kubota
30.01.2019 kl 19:20 1548

Det er bekymringsverdig at de ikke kjøper egne aksjer på dette nivået?
Dividend
30.01.2019 kl 19:21 1545

Vel bulk aksjene løfter seg noe igjen i Usa.

Gnk i pluss faktisk.

Gogl ca 43 NOK

Fikk på 41.6 idag.

Kanskje det verste er bak oss.
kentove
30.01.2019 kl 19:31 1512

prisingen av aksjen er jo ganske lav mtp nav iallefall, vil tro ratene hopper om 2 ukers tid. har dog ikke valgt gogl denne gangen, men star bulk, føler meg litt utro siden gogl som var min første aksje 10doblet seg før finanskrisen, vi får håpe på det samme nå ;)
Surik
30.01.2019 kl 19:59 1442

For å kompensere bortfallet fra de aktuelle gruver øker de produksjonen i blant annet "S11D", et enormt anlegg.
http://www.vale.com/EN/initiatives/innovation/s11d/Pages/default.aspx
Vale ser ut til å ha stor reservekapasitet, mulig det tar litt tid før eksporten er oppe og går igjen men dette kan da ikke være noen krise.
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/metals/013019-analysis-iron-ore-pellet-premium-settlement-talks-shaken-by-vale-disaster

Mollen
30.01.2019 kl 20:21 1390

Enig Surik. Dette isolert sett kan ikke være noen krise. Vale opp 9 % på NYSE nå. Litt merkelig at markedet lar Vale gjeninnhente seg slik mens de som skal frakte denne malmen fortsatt får juling så det holder på børsene. Ulogisk, men viser urasjonaliteten som av og til slår inn. Jeg tror capesegmentet skal ta seg innigjen, men vi må nok vente til kinesisk nyttår er over og ratene snur.
Redigert 30.01.2019 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Idar1
30.01.2019 kl 23:52 1145

ABG har mistet troa.
Er det noen som har tilgang til denne analysen?
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Ser-oekt-nedside-for-Fredriksen-rederi
Redigert 30.01.2019 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Dividend
30.01.2019 kl 23:52 1144

Gogl after hours $5.29

GOGL gikk ned 5,8% til USD 5,12 i New York i natt, men etter borsslutt gikk den opp 3,3%. Som Dividend skriver så sluttet den på 5,29 i etterhandelen. Ser ut som det snur. Håper det :-)
Volf
08.02.2019 kl 11:38 344

BULK:8 CAPESIZE-SLUTNINGER TORSDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte capesize-spotslutninger torsdag, der seks er for jernmalmfrakt, og to er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet fem reiser til Kina, der to går fra Sør-Afrika, en går fra Indonesia, en går fra Brasil og en går fra Australia.

Videre ble det sluttet en reise til Japan fra Canada, en reise til Sør-Korea fra Australia og en reise til India fra Indonesia.

Ellers ble det gjort to timecharter-reiser.

Baltic Exchanges capesize-indeks falt i går 6,0 prosent til 8.230 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

GOGL har bunnet ut nå. Rekylen tilbake kan komme raskt og bli kraftig. Det gjelder å være posisjonert før det tar av (i går gikk det intrade fra 42 til 44.50 på få minutter)