FLEX LNG VS GOLAR LNG


Jeg har begynt å snuse skikkelig på LNG-sektoren og slik jeg forstår det ligger vi an til noen spennende år foran oss. Voldsom gassproduksjon i USA, tilgang på flere og flere LNG-terminaler langs både mexicogulfen og stillehavskysten (Canada) og økende etterspørsel etter LNG i Asia. Slikt krever LNG-transport i form av skip og mange skriver om en potensiell skvis i LNG-transporten etter hvert (etterspørsel overgår kapasitet) og vi får rateøkning.

Jeg har allerede kjøpt en liten post i det spennende selskapet Tellurian, samme folka som står bak Cheniere sine terminaler. Men nok om det...

Hvilket LNG-shipping selskap velger man så? Jeg har sett på både Golar LNG og Flex LNG men er usikker på hva som er beste bet. Er det noen her inne som har god kunnskap om dette og kan argumentere for hvorfor man bør velge det ene LNG-rederiet foran det andre? Eller kjøper man begge? Noterer meg at Golar er omlag 3x så stort som Flex når det gjelder marketcap (18 milliard NOK vs 6)

Du bør starte med å sette deg inn i virksomheten til Golar. Du finner gode presentasjoner på hjemmesiden deres. Om det er transport av LNG du ønsker å eksponere deg mot, er trolig Flex det beste valget. Golar satser mye videre innenfor LNG-sektoren hvor FLNG-enhetene er det sentrale.

I fremtiden vil trolig Golar ha mer stabile inntekter enn Flex som vil være mer eksponert mot shipping ratene.



Mr.Ocean
27.01.2019 kl 19:28 2737

Hei tapogvinn, har studert presentasjonene til både Flex og Golar og gjort meg noen tanker - og registrerer som du nevner at der er visse ulikheter - men tenkte kanskje noen hadde noen innspill rundt selskapene og fremtidig potensiale evt hvem som er best posisjonert for fremtidig vekst (i aksjekurs).

Flex er best på 1-2 års sikt. Golar utover det.
meg
28.01.2019 kl 21:42 2349

Har du mulighet, så kjøp nå. Dagen i dag , tror jeg vi kan glemme.
Dividend
28.01.2019 kl 21:48 2326

Gaslog stiger i usa. Så hvorfor krakket flex idag her hjemme?
RSinvest
28.01.2019 kl 22:02 2290

Kan jeg spørre om hvordan du har kommet frem til den teorien?

Qatar med gigantsatsing på LNG! (Finansavisen i dag)

Interessant at markedet for Flex ser ut til å prise inn at ratene nå er på et topp- og ikke bunnpunkt samt at Golar har mottatt sin siste kontrakt. Fremtiden får vise om det blir slik.
Bertelli
07.02.2019 kl 18:35 1609

Vansakelog å skjønne at du mener at Flex kursen nå gjenspeiler at markedet nå er på ett toppunkt. Kanskje det er noe jeg ikke skjønte.

Jeg mener aksjekursen begynner å bli så lav at den avspeiler pessimistiske forventninger til rateutviklingen. Hadde markedet i rimelig fremtid forventet høyere rater, ville neppe kursen ligget der den gjør. Du har rett i at det forrige innlegget kunne vært mer presist formulert :-)



Empire
07.02.2019 kl 19:36 1514

Konsensus estimatene Q4 2018 for de to selskapene er

GasLog: Tce Revenue 177M Usd, Ebidta 131M Usd, Net Profit 26M Usd, Share Price 23.78USD

Flng: Tce Revenue 34M Usd, Ebidta 28M Usd, Net Profit 16M Usd, Share Price 21,79NOK

Gaslog er først ut den 14.2, mens Flng kommer den 28.2.

Net profits på 16MUSD? For flex?
Det var mye. De klarte 1.2MUSD i Q3.
Skal det være 16MNOK?
Empire
07.02.2019 kl 21:04 1374

Har du ikke troen?

Er vel en komma feil. 1,6M Usd er nok mer riktig

Når de har guidet opp fra 19msud og 1.2musd i topp og bunn fra q3 til 35musd på topplinje q4 kan jo 16mnok være like sannsynlig som 1.6musd på bunn i q4.
Empire
07.02.2019 kl 21:40 1301

Hehe. Mente 16M Usd Net Profit av 34M Usd Tce inntekter. Det hadde vært noe å ha troen på :)

Jau, når jeg får tid skal jeg regne litt på 2019. Synes caset er spennende.

Flex er skrikende kjøp på disse nivå
really
08.02.2019 kl 16:57 1016

De må ha ca 95 000 i snittrate i Q4 for å få en inntekt på 34 MUSD, det virker rimelig.

Diff på 6 MUSD til EBITDA er ca som Q3. Men det pleier å være bonuser i Q4, så det kan bli litt penger.

Avskrivning og renter er ca 12 MUSD/Q så konsensus anslaget på 16 MUSD er temmelig spot on.
Empire
09.02.2019 kl 10:57 815

Så da har vi troen really?

Mulig diggingnorway får hastverk med å gjøre tallene likevel :)
really
11.02.2019 kl 09:31 530

Jeg har forsøkt å lese meg opp på FLNG og de fundamentale driverne i markedet. Det bygges LNG anlegg over en lav sko og senest i forrige uke kom det en ny FID i US på et større anlegg som skal være ferdig i 2024. Samtidig trenger China å redusere utslippene som gjør de store byene i China svært utrivelig, det vet alle som har vært der. De har satt i gang et massivt skifte fra brunkull til gass og det er ikke en utvikling de kan snu uten å skape uro i befolkningen. Og det bygges ut en rekke regasifiseringsanlegg for å kunne ta imot all LNG de planlegger å ta imot. De siste 10 årene har verdensmarkedet for LNG fordoblet seg hvert 5. år og ut fra byggeprosjektene som er kjente ser den utviklingen til å fortsette. I det minste fortsetter det i minst samme takt de neste 3 - 5 årene. På produksjonssiden er det nesten garantert, litt mer usikkerhet på regasifisering, men så lenge det er rimelig gass å få tak i vil det fortsette der også. Og det vil det være så lenge skiferboringen fortsetter, andelen gass der er mye større enn i tradisjonell oljeboring. Dessuten prioriterer selskapene å bore etter skiferolje. Det er mye å hente i rene gassfelt også.

Ser en på skippingkapasiteten så vokser den ca halvparten så fort som markedet de neste to årene. Når vi så ratene i fjor og vet at markedet er mye gunstigere for skipping i 19 og 20 så vet vi hva som kommer. Siden etterspørselen etter gass er sesongstyrt og lagringsmuligheten relativt små, i Kina var de bare 5% av forbruket, så vil sesongvariasjonene bli svært store på skippingrater. En kald vinter og ratene fortsetter godt nordenfor 200 000 USD/d og det kan bli helt ekstreme rater.

Så hovedscenariet er svært gode rater i minimum 2 år med noen sesongmessige lave rater innimellom. I tillegg er det mulighet for superprofitt om været bidrar.

På dagens nivå er FLNG svært billig og et av mine klare førstevalg.


Bra really. Dette er det samme caset som jeg har lagt frem før og mener fortsatt står seg. Eneste avviket er det som skjedde sommeren 2018, der kinesiske myndigheter påla selskapene om å tenke fremover og ikke gjenta problemene som var vinteren 2017. Grunnen til at ratene løftet seg tidligere i sommer (2018) var nettopp at kinesiske importører bandt opp mye skip i påvente av en kald vinter. Når den kalde vinteren ikke kom, så ble disse lagrene løst ut i spot markedet og ratene kollapset mot slutten av Q4.

Gaslog overgår forøvrig konsensus estimatene og har tjent gode penger Q4.