NAS - Konflikt med EK krav, Emisjon og IAG's kommende Exit.


Det virker å være flere som fortsatt tror at IAG vil gjøre et stønt for å ta over NAS noe som virker mer å bunne ut i at man snakker for sin syke mor enn noen logisk realitet.

IAG har en oppkjøpshistorie som forteller at når de for alvor har bestemt seg for å ta over et selskap så gir de seg ikke, men fortsetter med budgivningen til de lander en avtale. Her ble det ikke slik noe vi bare må godta uten å spekulere for mye i hvorfor.

Det er heller ingen andre som har vist noen seriøs interesse av betydning så og fortsette med å håpe gir ingen mening slik ting ser ut pr i dag selv om visse analytikere med sin egen agenda fortsetter med å holde lunk i forhåpningsteorien.

Det man heller burde fokusere på er følgende realiteter:

(1) Konflikt med EK krav - selskapet har riktignok gjort flere endringer den siste tiden gjennom omorganisering, rutekutt og salg av fly, men allikevel ser det ut som at dette kom for sent i tillegg til en betydelig økning i drivstoff kostnader hvor man timet feil med drivstoffkontrakter i kombinasjon med en for lav hedging.
Dette til sammen gjør at selskapet med største sannsynlighet og igjen vil komme i konflikt med EK kravet på 1,5 milliarder noe som vil kunne komme raskt da man nå er gått inn i et av årets desidert svakeste kvartaler - Q1.

(2) Emisjon - som et resultat av pkt 1 så vil man igjen måtte hente inn frisk kapital hvor en emisjon ikke vil være til å unngå og da med rabatt.

(3) IAG - har meldt at de ikke lengre er interessert i tillegg til at de har meldt at de vil selge ut aksjeposten når tiden er inne. Som vi kjenner til så kjøpte IAG aksjeposten på 4,61% i den første halvdelen av april 2018 hvor de har gitt langt mer enn dagens kurs hvor de ikke ble med i fjorårets emisjon hvor aksjeposten ble utvannet ned til 3,93% og av samme grunn så sitter de nå med et urealisert tap noe som øker sannsynligheten for at de vil benytte anledningen denne gang til å snitte seg ned i den kommende emisjonen for å balansere ut hele eller deler av tapet.
Dette vil igjen føre til at de får en økt eierandel som sikkert får mange til å spekulere i at det da vil komme et takeover, men uavhengig av hva som skjer etter emisjonen så vil emisjonen resultere i en betydelig lavere aksjekurs enn dagens.

* Jeg opprettholder av samme grunn kursmålet på 120nok/aksje eller lavere senest når Q1 resultatene foreligger (mai) - muligens før hvor det da er å forvente at emisjonen vil bli satt i intervallet 100 - 120nok.

Kjør debatt!
Redigert 26.01.2019 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
TomW
26.01.2019 kl 16:13 3658

(1) Konflikten med EK skyldes hovedsaklig to faktorer. 1) Urealisert tap på fremtidig hedgingskontrakter 2019. 2) Verdiene i nofi måtte nedskrives.
Totalt så beløp vel dette seg til at Nas måtte bokføre et tap på 3 mrd i q4 og med en ek på ca 5,3 mrd ved q3 så har det nok vært nære på, men vi vet at de ikke gikk i brudd i q4

q1 19 blir da den store syretesten. Det er vel å forvente at q1 vil gi tap på driften, spørsmålet er da hvor stort dette eventuelt måtte bli.

Så hva kan da redde Ek kravet i q1?

Vi vet at Nas vil motta en del kroner fra RR grunnet de store ekstrakostnadene Nas har hatt. Tapet er stipulert til minst 1 mrd utover de kostnadene Nas allerede har fått dekket. Jeg tror ikke Nas vil få hele beløpet på 1 mrd, men håper at de får minst +- 500 mill.

Så har vi de urealiserte hedgingstapene, dette ble bokført i henhold til hva fuelprisen sto i den 31.12.18. Oljen sto da i ca 51 dollar. I dag står vel denne i 62 dollar. Altså en vesentlig bedring i forhold til tapet i hedgingen. Står fuelprisen i 680 m.t i q1 kan Nas bokføre en gevinst på 1,8 mrd. Ser vi bort ifra hedgingstapet i q4 så har fallet i fuelprisen også resultert i vesentlig lavere fuel kostnader i kvartalet. Det kan vel også se ut som man vil få se dette i q1 også.

Til sist så har vi Nofi. Kursen her har falt en god del, fra 110 til 68. Her blir det veldig avgjørende hvordan disse leverer i q4. Om aksjonærene får en bekreftelse at tapene i Finland q3 var et engangstilfelle og dette nå er endret vil kursen trolig få seg en fin oppsving etter rapporten.



hstray
26.01.2019 kl 16:57 3574

Hei, kan informere deg om at prosessorer ihh til oppkjøp/salg gjøres i hemmelighet og børsmeldes ikke. Visst eks Lufthansa er i forhandlinger med NAS er det Alltid ett krav fra potensiell kjøper om full fortrolighet. Jeg har noe innsikt i slike prosesser. Og jeg er relativt sikker på at aktuelle selskap som ønsker å kjøpe NAS har fått beskjed. Dette er nok også årsaken til at IAGs plutselig børsmelding med at de ikke ønsker å kjøpe Norwegian og skal selge aksjene sine etterhvert.. Norwegian har en ferdig forhandlet JV avtale, og vil konkludere ihh til oppkjøp før denne signeres

IAG hadde gitt seg selv frist til sommeren 2019 for å kjøpe NAS.

Det er ingen ytre markedstriggere som kan forklare IAG's plutselige endring.
Det har ikke skjedd noe.

Enig med hstray om at dette må skyldes trigger med opprinnelse fra NAS internt (feks JV signering eller motbud uten felles forståelse av verdisetting) eller trigger kommunisert via NAS (feks interesse fra en annen kjøper).

Synes det er utrolig hvordan meglere og andre svartmaler situasjonen. Tror dere virkelig kompetente Kjos sier
nei takk til budet fra IAG på 350 dersom han ikke tror at aksjen skal prises høyere. Han har investert hele
sin og familiens formue i selskapet, som han kjenner ut og inn. At meglere, gjerne short, går ut og svartmaler maksimalt,
endrer ikke min tro på selskapet. Her kommer det til å bli realisert verdier minst på kr 400 pr, alsje.
trasi
27.01.2019 kl 09:38 2911

Nytt shorteroppgulp fra rich(schizo). Mannen som skifter mening og posisjon hurtigere enn Lucky Luke trekker. Likheten er at begges tekster er ment som ren humoristisk lesning.

Gjeeeeeesp.........
Redigert 27.01.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Solux
27.01.2019 kl 11:05 2762

Ja Risch kjenner alle så han er en ting. Tråden er egentlig bra ddn..

Men, så enig i at det var bemerkelsesverdig at IAG plutselig trakk seg ut, men før de gjorde det offisielt gikk de ut å sa de ikke ville være med i en budkrig. Denne jeg virkelig hever øynbrynene rundt - noe jeg ikke kan kalkulere til noe annet enn bull.
Altså AIG har hatt to offisielle bud, NAS har takket nei til disse begge hvor høyeste ble anslått til å ligge på 350kr.
Plutselig sier IAG at det er en form for budkrig og ST de ikke lengre er alene om NAS.
Dagens FA, sier at Lufthansa har hatt representanter på Q presentasjoner og samlinger også meldt interessen om at de skal gi IAG kamp. Lufthansa Group er tross alt verdens største.

Videre så mener jeg også at Kjos har bedre alternativer. Pareto ser det samme.
1 salg er mest sansynlig.
2 JV, som sikrer flyfinansieeing og boken til NAS i flere år fremover.
3 brudd og emisjon.
4 etter alt 3 så er det jo realisering av verdier som gjelder for nas noe Kjos har sagt. Dette ser vi også med hard hånd av bademote rute nedleggelser.

Men, syntes ikke dere det er MERKLIG at før emisjonen i fjor så dømte de NAS ned og død. Alle hadde kursmål under 170, mange på 70kr. Rett etter emi, så var jo plutselig ikke penger et problem, så da økte alle kursmålene til 300.... ler, for det samme skjer nå samt at det er så scam hele greiene.
Helt ærlig, er det en jeg virkelig stoler på så er det Kjos. Han er en ekte nordmann, grunder og har 25% egeninteresse i NAS. Ferdig snakka.

E24 i dag bak betalingsmur som refererer til en artikkel fra Bloomberg:

Winter Is Coming for Norwegian Air Shuttle
BA’s interest in a bid had put a floor under its rival’s share price. Now the long-haul budget upstart will have to fend for itself, and its future looks chilly.
By Chris Bryant
24. januar 2019, 16:40 CET
Norwegian Air Shuttle's future is looking chillier than ever.
Norwegian Air Shuttle's future is looking chillier than ever. Photographer: Charles McQuillan/Getty Images Europe
Chris Bryant is a Bloomberg Opinion columnist covering industrial companies. He previously worked for the Financial Times.
Winter is a tough time for any airline as customers opt for a book and a comfortable couch, instead of a holiday abroad. For Norwegian Air Shuttle AS, though, the start of 2019 has turned even chillier than usual.

The budget transatlantic carrier’s shares slumped as much as 26 percent on Thursday after British Airways’ owner IAG SA said it wouldn’t make a takeover offer for the smaller airline and would sell its small Norwegian stake. Until now, IAG’s interest had put a floor under its potential target’s stock, but that Band-Aid has been torn away. Norwegian must fend for itself.

While it’s true that business leaders are sometimes too distracted by their company’s share price, Norwegian’s chief executive and biggest shareholder Bjorn Kjos should think very carefully about what his airline’s meager $750 million market capitalization implies. The stock is at its lowest point in six years, suggesting that investors have doubts about whether Norwegian can survive as an independent entity. The sell-off makes raising fresh capital more expensive, should that be necessary (and it might). The airline’s 250 million euros ($285 million) of senior unsecured bonds, maturing in December, tell a similar story:

Thin Air
Norwegian's bonds didn't react well to news that IAG won't bid for the airline

Source: Bloomberg
Shows yield on 250 million euros of senior unsecured bonds due in December 2019
As I’ve explained, Norwegian’s bold attempt to transform the airline industry by offering budget fares on long-haul routes has been hobbled by its overhasty expansion, too much debt, and a failure to hedge against soaring fuel prices. A capacity splurge by rivals hasn’t helped either, as it’s put downward pressure on fares.


A takeover may have been Norwegian’s best escape route, but I was skeptical about whether Kjos would accept a helping hand. He’s spent two decades building the company and must have been reluctant to abandon that dream, especially with the share price so depressed.

The gutsy former fighter pilot, who rarely seems fazed by the challenge of keeping his burgeoning fleet flying, has been forced to become more restrained lately. Norwegian is slashing costs, selling aircraft, and closing bases to preserve cash. It remains in a tight spot though. The airline has debt covenants that require a minimum 1.5 billion kroner ($170 million) of book equity. It had 5.3 billion kroner of net assets at the end of October, but that cushion will probably have weakened again after financial losses this winter, analyst estimates show. New accounting rules that oblige airlines to include leased aircraft liabilities on the balance sheets won’t make things look any prettier. IAG boss Willy Walsh could hardly have picked a crueler moment to walk away.

Kjos still has levers he can pull. An aircraft ownership joint venture with an unnamed partner, first mooted last year, would improve shareholder confidence about being able to pay for future plane deliveries, although details have been scant. It can also lean on Rolls-Royce Holdings Plc for compensation related to engine troubles on Norwegian’s fleet of 787 Dreamliner jets.

The spate of recent airlines failures in Europe suggests the odds are stacked against him, though. If Kjos has miscalculated in rejecting a suitor’s advances, Walsh may yet get another chance to pounce.

This column does not necessarily reflect the opinion of the editorial board or Bloomberg LP and its owners.
To contact the author of this story:
Chris Bryant at cbryant32@bloomberg.net

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-01-24/norwegian-air-s-future-looks-chilly-after-ba-walks-away
Redigert 27.01.2019 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
pengex
27.01.2019 kl 11:51 2655

Tror salg blir løsningen, bondsa 7,25% blir for dyre for nas å håndtere etter ett slikt kursfall. Yielden er på over 30%.
Dette var nok ett kaldblodig forsøk på å knele nas ved å by mindre enn kjus vil ha for deretter å gruse kursen. Rottent gjort. Nas trenger ett motangrep nå for å styrke kursen.
Redigert 27.01.2019 kl 11:58 Du må logge inn for å svare

Noen som ble tatt på senga?

I alle fall var det ingen grunn til det....

Blir spennende og se hvor kursen lander etter hvert etter at IAG tar en exit...:)
Redigert 29.01.2019 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
HP17
29.01.2019 kl 09:39 1977

Vil ikke overraske meg om NAS slutter mellom kr 130-145 i dag. Nå er fundamentet lagt, usikkerheten vedr. økonomien fjernet, NAS i spill og blir en billig oppkjøpskandidat på dagens kurs, shortinndekning m.m er alle faktorer som kan sende NAS oppover. Glem heller ikke at Fredriksen kommer inn på eiersiden. Det er meget bra.

Nå må man ikke glemme at q1 vil bli blodrødt og at man vil måtte bruke noe av emisjonspengene allerede der for å balansere ut tapet - det er ikke for ingenting at de kjører emisjonen nå....

Kursen vil nok bli liggende i intervallet 100 - 120 en god stund fremover frem til emikursen blir kjent og ikke minst avklaring rundt IAG og deres exit om de har solgt med et betydelig tap til Fredriksen eller om de blir med i emisjonen for å snitte ned før exiten - alternativt annet….
Redigert 29.01.2019 kl 09:48 Du må logge inn for å svare

Kursmålet var på 120 og den sluttet på 120,45 så det er vel det vi kan kalle en innertier...:)

Så gjenstår det å se på hvilket nivå emisjonen blir satt på og legger vi en kriserabatt til grunn så er sannsynligheten stor for en emikurs på et lavere nivå enn dagens sluttkurs - mit bet er ett eller annet sted i intervallet 100 - 120....
pengex
29.01.2019 kl 17:00 1547

Ikke bare vi som ble tatt på senga her, sikkert flere større aksjonærer som føler seg snytt etter at JF fikk gratisbillett.
Tore Kjus mener broren dro dette alt for langt og hadde nok vært fornøyd med ett salg. Og hva kan egentlig JF om flyselskaper? Og hvor lenge holder kapitalen etter emisjonen ?
Major1
29.01.2019 kl 17:17 1113

Innlegget er slettet av Major1
citius
29.01.2019 kl 17:41 1374

JF har et nettverk uten like. Enten i det finansielle system på jordkloden og innen de fleste bransjer
Er rimelig sikker på at NAS blir solgt, godt finansiert og med en fornyet sunn struktur
Da kan den gjengen som nå legger milliarder på bordet, le hele veien til banken i 2020
NAS kan da selges for 250 kroner aksjen og mange har 100% avkastning på et år
Fantastisk
Redigert 29.01.2019 kl 17:59 Du må logge inn for å svare

Interessant opplysning. Det ble jo opplyst i dag at JV'et var kommet lengre enn sist det ble meddelt så det blir enda mer spenning og kanskje litt turbulens før inntjeningen stiger til marsjhøyde.
Nikko
29.01.2019 kl 17:57 1295

Sparebank 1 Markets har et kursmål på NAS på kr 320,-
I dag handlet jeg aksjen til under kr 120,-

Skal ikke se bort i fra at JF finner en bedre lønnsomhet gjennom å bruke hele flyparken til å distrubuere fisk, first class salomon i prermium og annen sortering på økonomi...:)
Major1
29.01.2019 kl 18:03 915

Innlegget er slettet av Major1

Det er det vel en svært liten sannsynlighet når man legger til grunn arbeidet han er godt i gang med - å strukturere hele Fredriksen porteføljen med tanke på at døtrene skal ta over - et flyselskap er jo noe av det mest utfordrende å få lønnsomt - jeg tror heller JF sin inntreden er basert på en god deal og at det blir med det.

Kjos har prøvd i årevis (og ære være han for det) MEN selskapet går fortsatt med dundrende underskudd - det må inn noen som kan flybransjen og ikke bare kan fly som IAG eller andre med bransjesuksess som plukker ut det som utfyller sin egen virksomhet og selger/fjerner resten.
Nikko
29.01.2019 kl 18:44 1140

Det samme sa du om Nel da kursen var 2,70
...
undrende
29.01.2019 kl 18:46 1134

Ikke for å sette Big Jon i nå dårlig lys, men det er vel ikke alle selskaper med Big Jon involvert pr dags dato som har hatt en lysende utvikling gjennom siste året. Tror man kan trekke frem fler, men nevner b.l.a Avance LPG som nå stpr i halve kursen av hva Fredriksen gikk inn med ved to anledninger rundt påske. Nye SDRL står vel også i halve kursen av hva den var i sommer. Det er vel enda flere selskaper med involvering av Fredriksen som ikke akkurat har gått til himmels i de seneste.
For all del, bare for å nevne at ikke alt går til himmels
undrende
29.01.2019 kl 18:53 1113

Iflg E24 i dag, eller var det Hegnar
Håper å være på plass med en JV avtale før Q1 er ferdig het det vel. med Kjos da, så kan man vel nærmest garantere at det ikke skjer før tidligst i April/Mai ;-)
dotcom
29.01.2019 kl 19:10 1068

Nå følger ikke jeg så nøye med på hva Fredriksen driver med, men tidligere så pleide han å være mer opptatt av utbytter enn aksjekurser. Han har flere ganger lånt ut egne aksjer til short-salg, og benyttet renter og utbytter til å kjøpe flere aksjer. Hva intensjonen hans er med denne posten er det vel bare han som vet. Selskapet trengte penger og det har de fått. Det bør om ikke annet gi ro til å bygge selskapet videre, men kursoppgang kan ligge litt frem i tid. Kanskje skjer det ikke noe før de klarer å gi stabile utbytter, kanskje kommer det noen raske salg av fly. Den som lever får se.
CC
29.01.2019 kl 19:11 1057

Hvor har du bud på 350 fra? Ting i verden har jo også itviklet seg til det negative etter at IAG viste interesse
CC
29.01.2019 kl 19:14 1045

Hvor har du bud på 350 fra? Ting i verden har jo også itviklet seg til det negative etter at IAG viste interesse

Jeg sa når kursen i NEL var 3,6 at den skulle ned og krysse emikursen på 2,5 - den gikk ned til 2,63 så jeg traff ikke 100%, men nært opp til....:)
Nikko
30.01.2019 kl 13:59 763

Kjære riskoker; Det er bare tull og det vet du. Du har baisset Nel hele tiden. Nå står kursen i kr 6. Går det an å bomme mer?
Dessuten lovet du meg at jeg skulle få NAS til lavere kurs enn 120,-...? Nå er kursen over 132,-. Jeg har tjent 10% + på min investering siden i går.
Kanskje du bør finne deg en annen hobby?

Hvem burde finne seg en annen hobby...??...;)