Solvik Olsen har gjort mye for bilentusiastene

.777.
24.01.2019 kl 07:37 859

Det må vel være den beste samferdselsministeren i manns minne.

- Nærmere drømmen
Generalsekretær Børre Skiaker i KNA hyller regjeringen

- Nå blir det mulig for det norske bilinteresserte folk å skaffe seg fritidsbilen og oppfylle drømmen sin på et tidligere tidspunkt. Samlere kan få tak i kjøretøy – biler som senere blir historisk interessante, sier Skiaker, og vil samtidig berolige de som frykter at dette vil påvirke nybilsalget og føre til en eldre kjøretøypark med økt utslipp.

- Vi har ingen tro på at dette vil påvirke hverken sikkerhet eller miljø i nevneverdig grad. Det vil derimot inspirere og imøtekomme bilentusiastenes ønske om å skaffe seg drømmebilen. Erfaringsmessig vet vi at disse bilene ikke kjører mange milene i løpet av et år. Dermed vil de ikke utgjøre noe trafikkrisiko eller miljøproblem. Ulempen er så forsvinnende liten at det er irrelevant å trekke fram i denne sammenheng, sier KNA-sjefen.

https://www.dinside.no/motor/du-kan-spare-100000--pa-a-importere-luksusbil/70672876
.777.
24.01.2019 kl 07:43 646

Også i 2017 skjedde det positive ting:

Bilentusiastene jubler: – Blir mye enklere å få drømmebilen til Norge

Fra og med torsdag denne uken blir det lovlig å importere amerikanske biler og få satt på norske skilter, uten å måtte bygge om bilen til EU-standard.

En av dem som er svært fornøyd med denne avgjørelsen er general manager i Amcar Norge, Hilberg Ove Johansen.

– Det er en veldig hyggelig dag for både Amcar-folk og for bilhobbyentusiaster, sier Johansen til TV 2.

https://www.tv2.no/a/9162765/
.777.
24.01.2019 kl 07:46 641

Helt nylig ble det også åpnet for å nedjustere totalvekten på importerte varebiler, uten masse gledesdrepende byråkrati og dokumentasjonskrav.
nekkejk
24.01.2019 kl 10:18 618

Og nå har møkkapartiet fått presset igjennom mindre bruk av ATK i regjeringserklæringen.
Mer råkjøring. Flere drepte. Hurra!

https://www.aftenposten.no/norge/i/qn9nR0/Regjeringen-vil-ha-mindre-bruk-av-automatisk-trafikkontroll-Na-droppes-fotoboksene-i-nytt-prestisjeprosjekt

Råkjøring i utrangerte biler med freppere bak rattet i amcaren fra 1990-tallet da GM la grunnlaget for senere konkurs pga. elendig byggekvalitet, rattkjelkebygg på hjul og kassettspiller i konsollen. Freppere er verdens dummeste folkeslag og en fare for både seg selv og andre.

Med fortsatt sosialister ville man ikke sett noe av dette. Bil er for sosialistene fy. En avgiftskilde. Rigide regler og ikke noe man skal hygge seg med. Drivstoffprisene ville nærmet seg 20 Kr
.777.
24.01.2019 kl 20:33 588

Ja du ser jo kommentarene over deg...

Bil er visst kun for toppene i kommunistpartiet. Vi andre skal helst sykle eller gå.
Redigert 24.01.2019 kl 20:44 Du må logge inn for å svare

Joga innstruktør .777. du har dessverre fått mer og mer enn rett etter hvert som skatten vokser og vi venter på geparden uten å få noe tilbake.
Vi har gått os vill på tur, ror og ror men forstår ikke at det handler om sykler?
.777.
24.01.2019 kl 20:51 582

Rett skal være rett sa reven og stakk en rett pinne rett inn i ei maurtue!

Én bra politiker, og hva skjedde med han? Jo han gjorde som de andre fornuftige og flytta til USA. Land of the free, med verdens beste verdensfader som Potus.

Can’t say I blame him når jeg ser stalinistene i fri utfoldelse ovenfor. Det har jo nesten blitt en slags selvpining det her, men hver sin smak, noen liker jo S&M og sånn.

Du har jogget meg ned i fred og reddet mang en bang.

Jeg svarer med å gi deg en av mine favorittkvinner, som synger. Vær så god, det er veldig fint.
https://www.youtube.com/watch?v=r2SFbQ7iMGM
System, give the world a break

Tull, de 90’talls bilene man snakker om er først og fremst europeiske kvalitetsbiler ala BMW, Mercedes, Porsche etc pluss endel andre mer eksotiske biler, tipper andelen amcars vil ligge på godt under 10% av de som blir tatt inn.

Og det er vel kun en nordmann som vil karakterisere klassiske biler som «utrangerte».

Eldre klassiske biler har steget voldsomt i pris de siste 5-6 årene, men det er ikke pga nordmenn.
Redigert 24.01.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare

USA er et samfunn med dysfunksjonelle grader basert på fossile biler og bosetting mange steder slik at bil må brukes. De er billige og bensinen koster vel 6-6,5 kroner der borte. Det fremstilles som fritt, men det gjelder bare hvis du har nok penger. De fleste har ikke så mye penger der borte. Det er bare en pipedrøm for de fleste selv i US of America.

Ok, så de nye reglene kan brukes til å få noen fete tyske og spreke italienske biler her. Klart det er fint å få MB S og BMW 7 i garasjen (jeg har hatt en 7'er selv), men det er jo ikke fremtiden. Det blir helt tilbakestående når man ser på hva som nå har skjedd og skjer i landet vårt. Der bor vi selv om noen på HO kanskje har rømt til Berlin og UK. Dette er alltid nå og det er klart elektriske biler har overtatt på alle måter også som status (Tesla S)

20 år gamle biler er sikrere enn 30-50 år gamle, men de er passé. De er gamle joggesko med hjul. Lukter vondt og har huller. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så glad i gamle biler. Her en veldig ulykke som skyldes tilstand og sikkerhet i gammel bil.

https://www.nrk.no/telemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Da er det ikke lenger snakk om fritid og drømmer, men harde realitet som også kan ramme medtrafikkanter i moderne biler eller rett og slett bare til fots. Det er høyst varierende tilstand på slike "fritidsbiler" og etter noen år råtner de som alt menneskeskapt uansett om de står ute eller inne.

Redigert 24.01.2019 kl 21:39 Du må logge inn for å svare

Jeg er forsåvidt enig med ekteBjarne>>>>>>>B 5.0

Magasaki
bensinen koster vel 6-6,5 kroner der borte. Det fremstilles som fritt, men det gjelder bare hvis du har nok penger.
.. (jeg har hatt en 7'er selv), men det er jo ikke fremtiden. Det blir helt tilbakestående
Redigert 24.01.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare

Det er mye du ikke forstår magasaki, det er ikke så lett når man har lav IQ.


Kamikazi B .5 Magesaki AP

enda en ekteB Ørkenislam som protesetterer seg for AP universets tanker, *sukk* its p***s
Redigert 24.01.2019 kl 22:09 Du må logge inn for å svare

Fjorgubbe er en frepper. Argumenterer som sedvanlig med personlig angrep når de står fast. Jeg har forøvrig mastergrad og holder på med en doktorgrad;-)
convert
24.01.2019 kl 22:11 554

Magasaki. Du har ikke greie på slikt. Forholdet mellom mann og maskin kan ikke diskuteres med halv- og helhomser, miljøpartitullinger og fantaster av forskjellig slag. De vil aldri skjønne noe av det. Hold deg til buss og toyota prius eller hva det heter.

SÅ mye du juger kan du neppe svare, men HVA tar du doktorgrad i. hvor langt er avhandlingen kommet`?
Jeg spør en Ap taqja 5.0 maskin, og venter ikke utfyllende svar.
.777.
24.01.2019 kl 22:13 552

Verdens mest tilbakestående bil:

https://www.cnbc.com/2018/08/27/1962-ferrari-250-gto-sold-for-48-million-at-sothebys-auction.html

Nei da, det er kunst på hjul det der. Men det som faktisk ER tilbakestående (og helt noldus), det er å bytte ut frihetsfølelsen en bensin/dieselbil gir deg med en elbil. Men det er igjen typisk norsk å drive med den slags selvpining.

Kjøre rundt med konstant lade og rekkeviddeangst. Luske rundt 20 km/t under fartsgrensa for å komme litt lenger på batteriet. Herregud, for en gjeng med metroseksuelle selvpinere.

Da er det deilig å kunne dra frem en skikkelig mannebil, som bråker, og lukter, og lager vibrasjoner i bakken, som damene blir heite av!
Redigert 24.01.2019 kl 22:15 Du må logge inn for å svare

Det har seg slik at menn er interesserte i ting, og kvinner er interesserte i mennesker.

Det finnes etterhvert mange menn som hevder de ikke har interesse for biler, dette kommer av feminiseringen av samfunnet, og flere og flere menn er blitt homser.

Vi som liker å pusle i garasjen med klassiske biler forstår ikke feminine menn som magasaki blir uvel av eksoslukt.

Hvorfor er en mann som ikke har sans for biler homofil???

Aner ikke, men slik er det.

Redigert 24.01.2019 kl 22:53 Du må logge inn for å svare

Så Fjordgubben aner ikke, men påstår trassig uten noe bevis menn uten interesse for bil er homofile. Han vurderer ikke at menn kan gå lei verditap, verkstedregninger, avgifter, skyhøye forsikringer med moms oppå alt. I tillegg til betydelig lokal miljøforurensning med plager for mennesker som ferdes til fots eller venter på bussen. Ja kanskje også for de som ikke har så godt klimaanlegg med filter inne i bilen.
.777.
25.01.2019 kl 08:07 486

De drømmende blikkene babesa sender deg når du passerer dem i en skikkelig mannebil må nok oppleves for å forstå det. Du ser dem i bakspeilet der de står igjen, helt øre, og kikker etter baklysene dine omgitt av feromonene fra den deilige bensinlukten.

Det kan sammenlignes med feministiske rosabloggere som i det skjulte fantaserer om en ekte mann som tar dem hardt og brutalt, når det passer ham.

Det er noe som ligger i kvinnens natur og som selv ikke intensiv sosialistisk hjernevasking klarer å undertrykke.
.777.
25.01.2019 kl 08:14 495

Selv a Lan hadde nok måtte kjempe forgjeves mot naturkreftene ved synet av en knallrød Lamborghini Countach med begge dørene stående rett til værs. Legg til et rustfritt sportseksosanlegg og rusing av de tolv sylindrene opp mot rødmerkingen så vibrasjonene forplanter seg i godt kroppen på alle innenfor en radius på 30 meter ville hun vært helt fortapt. Garantert.

Sex on wheels.

https://www.youtube.com/watch?v=nFqslG0Axbk
Redigert 25.01.2019 kl 08:20 Du må logge inn for å svare

Tviler på om jeg blir interessert i damer som snur seg etter biler. Da blir jeg heller homofil.
.777.
25.01.2019 kl 08:32 486

For å si det sånn. Når du skal ha med deg dama på date i Nissan Leafen, 20 km/t under fartsgrensa, for å «spare miljøet» (les: spare noen kronestykker), og dere blir forbikjørt av en skikkelig mannebil, så Leafen nesten blåser av veien. Hva tror du dama tenker da, innerst inne?
.777.
25.01.2019 kl 08:42 482

Eller når du står der langs veien, med dama, i ladekøen med andre elbilfantaster, og skryter av hvor økonomisk dere har klart å kjøre, og den knall røde Lamborghinien tømmer andre giret forbi dere, skyter en meters stikkflammer ut av de fire eksosrørene i det tredje giret legges inn i gir gaten, og når vibrasjonene og lyden etter hvert avtar og erstattes av en deilig lukt av ekte bensin, fylt med triggende feromoner. Hva tror du hun tenker da. Innerst inne.
Redigert 25.01.2019 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
.777.
25.01.2019 kl 09:24 471

Bilfolket må samle seg og kreve Solvik Olsen tilbake som samferdselsminister på permanent basis. Han må tilbys den lønna som må til, her skal det ikke stå på pengene når det er langt viktigere verdier i spill.

Bilfolket er mektig i Norge.

De fleste blir mer homo når de passerer 25-30 mens noen få forblir entusiastiske hetrofile hele livet. Jeg synes det er bra at regjeringen sørger for at disse hetrofile blir tilfredstilt.

Morsomt......... :D
Lager et innlegg om at en annen går til "personlig angrep" på han, ved å starte innlegget med et "personlig angrep"! :DD
Følger deretter opp med litt selvskryt.
La meg også minne raddis-Magasaki om at han lengre opp i tråden generaliserte alle "freppere som verdens dummeste"

Klassisk eksempel på en pidestahler, denne Magasaki. En av den nye eliten, folk knadd gjennom utdanningssystemet til å innbille seg selv de er bedre enn andre, men personligheten, en elendig en, lyser igjennom hos han som de andre raddis-godhetene. Hatere av Frp og nasjonalstaten våre forfedre kjempet for og friheten fra dansk og svensk herredømme de skaffet i 1814. Må tro om de hater de edsvoren menn på Eidsvoll også, som var så nasjonalistiske........?

Til Topic
Solvik-Olsen er desidert den beste samferdselseminister vi har hatt, tett fulgt av AP-mannen jeg ikke husker navnet på i farten. Han havner dog klart bak da han gjorde mye for infrastrukturen i distriktsnorge, men svært lite for sentrale områder.

RR
Redigert 25.01.2019 kl 10:00 Du må logge inn for å svare

Han het Kjell Opseth.

Det er ingen som forklarer hvorfor Ketil Solvik-Olsen var så bra en minister. Han står jo bak mye av akkurat det dere ikke liker. Bomstasjoner. Det er enkelt å bygge veier da når alt skal koste en del mer enn det egentlig koster. El. biler. Det er egentlig ikke så smarte biler rent bruksmessig. De er gode på utslipp og støy. De er dyre selv etter avgiftsfritak. Samferdselsprosjektene hans har vært mer aktive, men er de veiene, kollektivstrekningene og løsningene så gode? Kunne de ikke vært langt bedre utformet? Det tror nemlig jeg. Noen veistykker er helt feil.

Det med å importere utrangerte biler er bare tull. Dette er greier gutter gratulerer, men voksne ser det er skrot og null foroverlent. Rent armeringsjern. Kan hende noen slike biler har steget bra i verdi, men blir det dårligere tider synker de bra også. Siden de må lagres og ikke brukes. Lette lastebiler registreres som personbiler. Dette er bare tull fordi man har null lasteevne på dem tilbake og det er nettopp det de skulle brukes til. Ford F250 med samme lasteevne som Ford Fiesta.

Det største problemet i Norge er den svært lite hensiktsmessige boligbyggingen gjennom lang tid. Den og distriktspolitikk fører til at folk kjører helt unødvendig. Distriktene krever voldsomt med transport og ute på landet trengs kun bønder. De må imidlertid kunne leve og derfor ha langt større gårdsbruk. I dag leier de som driver flere, men det er lite å investere sikkert i. Hvorfor bygge kostbare bruer, veier og infrastruktur når man heller kan flytte på menneskene med enkle virkemidler?

Ikke godt å vite hvor man skal starte i et innlegg fullt av uvitenhet...... men takk for i det minste en korrekt infotmasjon - Kjell Opseth
Solvik-Olsen kan du følge på FB så ser du mye av det han har ledet frem av nye prosjekter, fremskutt etablerte, nye-veier (som har spart milliarder), vesentlig kortet ned etterslepet på vedlikehold av eksisterende, osv.
Bompenger har mindretallsregjeringen forsøkt kuttet i flere omganger, men blitt nedstemt av opposisjons flertallet.

Importere brukte biler i alle aldre og standarder, er for mange en hobby, næring, glede og investering. Alt ettersom.
Vurderte selv sterkt en totalt ombygd og modernisert Corvette 67 for noen år siden.
En F250 har omtrent samme nyttelast som totalvekta til en Fiesta!

Det siste avsnittet ditt.......... stemmer du MDG?

RR
.777.
25.01.2019 kl 19:47 420

«Hvorfor bygge kostbare bruer, veier og infrastruktur når man heller kan flytte på menneskene med enkle virkemidler?»

Det er samme tankesett som Pol Pot hadde. Han flyttet bare folk motsatt vei. Han hadde jo sine løsninger, men hva tenker du å gjøre med de som nekter å flytte?

Forskjellen på meg og dere er at jeg er til fots og dere er tåkefyrster som vil ha dollarglis fra tider som er så altfor forbi. 1967 Corvette var en de kalte widowmaker. Mange vietnamveteraner kjørte seg ihjel med dem. Null sikkerhetsutstyr eller dagens assistentsystemer. Heller ikke så rask og kraftfull eller veiegenskaper for ikke å snakke om bremser som dagens moderne Corvette. Tåka trekker tilbake til gamle dager fordi da var det slik og da kan dere være der. Dessverre er det her og nå. Det finnes mye bedre enn gamle utrangerte biler. Det er bygget en industri på dette imidlertid. Nettopp for å lokke penger fra dere og gi alibi til tesen om pølsevevet om gamle bilers sjel.
Redigert 25.01.2019 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
brahman
25.01.2019 kl 20:43 406


Ford Anglia var heller ikke noen særlig sikker bil ved en eventuell ulykke. Etter dagens standard og forventninger.

Men på den tiden, med de veier og fart og trafikkmønster som var, gikk det som regel greit.

De var en del av utviklingen.

Angliaen har sin charme og stil.

.777.
26.01.2019 kl 07:35 374

Det er veldig sunt å gå, det burde mange av oss vært mye flinkere til, stillesitting forårsaker mange livsstilssykdommer. Dette har også forverret seg betraktelig etter Internett og smarttelefonen ble oppfunnet. Selv barna beveger seg alt for lite i dag.

Du har innordnet deg slik at du klarer deg uten bil, men det er mange som ikke klarer det. Det er mange her i «verdens rikeste land» som jobber og strir med tidsklemma. De kjører minstemann i offentlig barnehage, og storesøster til offentlig SFO et stykke unna, før de selv kjører på jobb. Etter jobben må de hentes igjen før turen går til kjøpesenteret for å handle inn nødvendigheter. Så er det hjem igjen for å gjøre lekser, lage mat, og så er det leggetid for barna med bading, tannpuss, og pysj. Da gjenstår det kanskje et par timer med kvalitetstid med samboeren/foran TVn, før det er natta for å være uthvilt nok til å gjenta syklusen neste dag. Et par ganger i uken må det kanskje også presses inn besøk hos bestemor på gamlehjemmet, og hva hvis ungene skal drive med fotball, bandy, dans, el?

Dette er den sosialistiske velferdsstaten i praksis. Et velsmurt sosialistisk maskineri der staten passer på oss, mot 80% av verdiskapningen vår. Jeg mener det er et kaldt og ufyselig samfunn med masse mas og stress, og i tillegg skal man hele tiden ha dårlig samvittighet for å ikke strekke til. Hverken ovenfor familien, staten, eller jordkloden.

En flott veteranbil kan for bilinteresserte bidra til et lite avbrekk fra en ellers hektisk hverdag, kanskje en time med polering og pussing med en kaffekopp på vinteren, eller en kjøretur med taket nede på en varm sommerdag. Et bitte lite avbrekk med frihetsfølelse en sjelden gang i blandt, fra det statlige fengselet som kalles sosialdemokratiet.

Nordmenn ER allerede verdens sykeste folkeslag, og stadig flere får psykiske problemer. Lykkepille-knasking på blå resept er like utbredt i sosialdemokratiet som suping av billig vodka var i Sovjet.

Zoom ut og se hele skogen. Nordmenn ER tolmodige men det går en grense her også. De påbudte EU kontrollene hvert annet år har bidratt til at gule vester i dag er allemannseie.
Redigert 26.01.2019 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
.777.
26.01.2019 kl 07:47 372

Dette er hva nordmenn indoktrineres med daglig;

Vi føder for få barn. Vi sitter for mye stille. Vi trener for lite. Vi går for lite. Vi spiser ikke sunt nok. Vi forurenser for mye. Vi jobber for lite. Vi er egoistiske. Vi bidrar for lite. Vi drikker for mye. Vi snuser for mye. Vi røyker for mye. Vi pensjonerer oss for tidlig. Vi kjører for mye bil. Osv.

Vi er rett og slett en en gjeng med “useless eaters” i følge de som vet best. De har tydeligvis glemt at det er oss som betaler lønna deres.

Vi som skaper nye bedrifter og arbeidsplasser blir sett på som kjeltringer.

Staten derimot er rik og vellykket og 100% feilfri. Men hvor fikk staten alle pengene fra?
Redigert 26.01.2019 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
.777.
26.01.2019 kl 09:39 359

Bil som investeringsobjekt er ikke noe nytt. Under krigen ble mange sjeldne biler gjemt bort så ikke tyskerne skulle få tak i dem, noen ble til og med demontert, og delene ble gjemt i forskjellige land slik at de ikke skulle kunne monteres igjen uten å vite om alle gjemmestedene. Dette var selvsagt ulovlig den gangen, men i dag ses lovbryterne på som helter. Akkurat som romerne som gravde ned sparepengene sine så ikke den skattekåte keiseren skulle få kloa i dem, de var også lovbrytere. Er det ikke rart hvordan tiden endrer folks oppfatning?

Som investeringsobjekt er bil en håndfast verdi, akkurat som gull, sølv, kunst, eller eiendom. Dette i motsetning til tall på en skjerm som kan nulles med et tastetrykk.

Selv om eiendom er en håndfast verdi har den som investeringsobjekt en stor svakhet i forhold til biler, kunst, og edle metaller. Eiendommen kan nemlig ikke flyttes ved behov. Det er en ikke-flyttbar håndfast verdi, og gjett om staten elsker håndfaste verdier som ikke kan flyttes. Det fikk romerne erfare da deres politikere gikk amok med skatteleggingen. Resultatet ble å flytte fra eiendommene for å slippe unna skatten. En politikerskapt hyperdeflasjon som resulterte i fallende eiendomspriser (og befolkning) i 700 år.

Så le du gjerne av tullingene som investerer i biler, der du sitter i huset ditt med nettbankbrikken din.

Bil er flyttbar ja, men er den brukbar til noe?
Jeg legger av alt jeg kan i franske viner, tønne på tønne.
Stiger og stiger i verdi.
Flyttbar.
Og skulle verdien synke, så er den drikkbar.
kinesere er lei risvin, så franske viner er sikker investering.
Blir det likevel kollaps, så er investeringen din beste trøst.
Vin vinn genialt.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-07-19/why-the-best-investment-vehicle-is-one-you-can-drink
Had you allocated $100,000 to Cult Wines, a U.K.-based wine portfolio manager, your money—which is to say your wine—would have returned an average of 13 percent annually. In 2016, its index performance was actually 26 percent. The fine wine secondary market hovers at about $5 billion, a fraction of the $302 billion global wine market.
Redigert 26.01.2019 kl 09:58 Du må logge inn for å svare
mishka
26.01.2019 kl 09:56 357

Så sant, så sant. Husker som i går at jeg kjøpte min første gamle 61 mod.Mercedes 220 Sb for 8000 kr. i 1975. Forleden var jeg innom "selveste tempelet" for slikt her i Berlin.

http://www.remise.de/

Og så sannelig. Der stod et slags gjenferd av bilen som så ut som den kom ny ut av butikken priset til mer enn en ny E-klasse koster i dag. Et sted som anbefales for gammelbilentusiaster. Massevis med småfirmaer som driver med profesjonell restaurering samlet i en renovert trikkestall. Italiensk restaurant i midten med live jazzband til søndagsbrunchen. Utrolig å se hvordan de proffe karosserimakerne lager nye biler av vrak. Anbefales sterkt i stedet for som de fleste turister gjør, å gå i kø forbi Checkpoint Charlie.
Redigert 26.01.2019 kl 09:59 Du må logge inn for å svare