Tysk lungespesialist kaller EUs grenseverdier for en vits

mishka
22.01.2019 kl 14:45 2788

Ja, det måtte bare komme:

https://www.document.no/2019/01/22/lungespesialist-kaller-eus-nye-grenseverdier-for-finstov-en-vits/

Det har vi som bor midt i en tysk storby forlengst erfart. Lufta er nå helt OK og enda bedre blir den.

Jeg er også ytterst sjelden i noe sentrum noe sted. Har jo ikke noe der å gjøre.
For en del år siden, da fanatismen enda ikke hadde nådd miljøforkjemperne, ble det foreslått bilfritt sentrum i Moss. Helt til noe spurte, ok , bilfritt sentrum, for hvem?
Hvem skal det bilfrie sentrum være FOR?
Og det er jo det som skjer når det blir færre parkeringsplasser og vanskeligere å kjøre bil, da drar man ikke dit da. Så flytter deler av næringslivet ut av sentrum, og så kan man jo forsøke å drive sin butikk der så lenge man gidder, men omsetningen går bare nedover. Som den gjør nå på Amfisenteret i sentrum av Moss.
mishka
29.01.2019 kl 11:19 333

I Tyskland hadde det vært total katastrofe om det ikke hadde vært for at de har et greit eksportmarked i Østeuropa. Folk får spottpris for euro 4 og 5 dieselbiler og russiske og ukrainske oppkjøpere gnir seg i henda. Det går daglig karavaner av 5-6 år gamle dieselbiler østover. Ofte med under 100K.km. på telleren. For ikke å snakke om gamle Mercedes sprinter varebiler. Over alt i øst kan man se utrangerte tyske varebiler hvor de ikke engang har giddet å fjerne reklamen fra en eller annen rørlegger i Frankfurt fra sidedøra. I de landene er det ekte mannfolk som styrer landene og ikke kvinnfolk av begge kjønn, så slike "bagateller" som euro ditt eller datt er ikke tema der.
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
mishka
29.01.2019 kl 12:10 313

Frontene hardner til. En politiker fra de grønne kaller disse lungespesialistene, som nå har økt fra 100 til 112, for det samme som Holocaustfornektere.

https://www.focus.de/politik/deutschland/feinstaub-debatte-gruenen-politiker-cramer-zieht-merkwuerdigen-vergleich_id_10245913.html

Han måtte kjapt trekke tilbake det utsagnet og sa det var en dum sammenligning.
Redigert 29.01.2019 kl 12:41 Du må logge inn for å svare

Det er jo norske miljøstjerner som går mot disse uttalelsene også nå.
Jeg misstenker at de støtter seg på gammel forskning som ble gjort ut fra hva dieselbiler slapp ut for flere år siden.
For det var jo vesentlig større utslipp tidligere.
Det som er trist og for meg ødeleggende for debatten er at man ikke vil se at nye biler ikke har store utslipp. Det er ikke noe vits i NÅ å gjøre tiltak mot bilparken slik den var for 10 år siden, da blir det bare dumt.
mishka
29.01.2019 kl 14:39 262

Ja, det har du helt rett i. Kvantespranget kom for et par år siden da Mercedes kom med den nye 2l. dieselen med SCR katalysator innebygd i blokka og Ad-blue. Siden har alle de andre kommet etter med samme teknologi. Og selv alt av Euro 6 er ikke bra. Stikkordet er AD-BLUE. Man må skille mellom euro 6b , euro 6c, euro 6d temp og ren euro 6d. Bare de 2 sistnevnte er testet under såkalt RDE dvs. Real drive emission. Dvs ikke testet på en rullende landevei i et laboratorium, men ute på veien i en gitt testløype som er spesifisert i den nye testsyklusen WLTP. Da blir de kjørt lenger enn før og både på motorvei og i bytrafikk. Kravet er da under RDE forhold å maks slippe ut 168 mg nox pr. km. for euro 6d.temp og 120 mg./km ved Euro 6d. I labtest skal det i alle tilfeller være under 80 mg. De nye motorene fra både MB, og BMW er langt under dette. En 220d er nede på under 50 mg i RDE syklus.

Ser man derimot på testresultater for biler som er euro 6b og tildels 6c-sertifiserte og kjører disse i RDE så slipper de ofte ut det 10 dobbelte og mer. Alle biler som er euro 5 eller nyere kan få ettermontert Ad-blue system og komme opp på euro 6d-temp nivå. Ulempen er det koster 2-3000 euro ferdig montert. Både fabrikker som Mangold og andre leverer dette. De har fått veldig bra testresultater og TÜV (biltilsynet i Tyskland) endrer da sertifiseringen i vognkortet.
Derfor sier alle at om man skal være sikker på å unngå kjøreforbud over en lang tidshorisont i Umweltzonene så skal man ikke kjøpe noe dårliger enn euro 6d-temp biler. Alle nye biler i dag er det. For litt spesielt interesserte er her en video som forklarer alt dette. Et stykke ut i videoen ser man dette skjematisk veldig bra fremstilt om man ikke er så stiv i tysk....

https://www.youtube.com/watch?v=2LHlwcMwXrw
Redigert 29.01.2019 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
Tullium
29.01.2019 kl 15:24 251

Det er adblue. Urea. Piss. Blir sånn stikkende eddik-aktiv lukt. Skvalmende.
Basse
30.01.2019 kl 07:58 188

prøv å lukte på innholdet i Litium batteriet ditt og se hva som skjer..

Barbeque

Bra innlegg 1439 mishka, det var lærerikt, jeg var ikke klar over at det var så mange ulike Euro6.
Skal vedde på at de fleste som kjøper bil ikke har den ringeste aning om hvilken undergruppe av euro6 de har.
Er det noen grunn til at de ikke bare har nummerert videre til 7 når er så store forskjeller? Slik at det blir lettere for folk flest å få det med seg.
mishka
30.01.2019 kl 14:40 135

Jeg tror det kommer av at mye har skjedd på kort tid. Euro 7 kommer om noen få år, men erfaringsmessig endrer de ikke umweltzonene mer enn ca. hver 10 år. Euro 4 har vel nå vært siden ca 2007 tror jeg. Euro 5 har de hoppet over i sonene.
heth
30.01.2019 kl 14:58 125

Ett paradoks her er. Tyske lungespesialister mener en ting, Norsk spesialist en annen ting. Dvs..går man til legen, skal du vite at du går til rett lege...om ikke blir det feil. Alle er spesialister, men ulik mening om samme felt....mister ordet spesialist sitt begrep? jeg oppfatter det som en man kan tro vet svaret...noen av spesialistene må få endret tittel. Men hvem?

heth