Tysk lungespesialist kaller EUs grenseverdier for en vits

mishka
22.01.2019 kl 14:45 2789

Ja, det måtte bare komme:

https://www.document.no/2019/01/22/lungespesialist-kaller-eus-nye-grenseverdier-for-finstov-en-vits/

Det har vi som bor midt i en tysk storby forlengst erfart. Lufta er nå helt OK og enda bedre blir den.

Litt kort artikkel, den kunne gjerne vært fyldigere. Jeg likte tallene du kom med for en stund siden hvor grenseverdiene for uteluften var på en fjerdedel ? av normal inneluft. Det tyder jo på at når alarmen går fordi grensevediene er i ferd med å nås og folk blir bedt om å holde seg inne så bør de kanskje likevel vurdere å gå ut?
mishka
22.01.2019 kl 15:00 2464

Her kommer mer:

https://www.youtube.com/watch?v=_Ym9EEXRpbA

Hehe, fyren har regnet ut at en som røyker 20 om dagen får i seg en million ganger mer finstøv enn en som bor i en by.
Redigert 22.01.2019 kl 15:05 Du må logge inn for å svare

Dette har jo vi normale menesker visst lenge, den hysteriske fokusen i Norge på eksos fra turistskip, litt mer eksos og støv i byer på vinterstid med stillestående luft er bare utslag av hysteriske folk som ikke aner hva de snakker om.

Forresten hvorfor er det fremdeles lov å kose seg med stearinlys? Her må MDG inn og foreslå kraftige avgifter, 50 kroner pr lys vil være passende.
Magasaki
22.01.2019 kl 18:43 2322

Lufta er helt forferdelig om morgenene i boligområdene når menneskene starter opp dieselbilene i kuldegrader. Man kjenner den skarpe vonde stikkende dieseleksosen og det er rett før blodproppene, hjerteinfarktet eller astmaen angriper og man må ringe 113. mishka skriver som vanlig pølsevev og henviser til en doktor med fingrene nede i lommene på Mercedes. Da kan alt passe bare korrupsjonen er god nok.
Redigert 22.01.2019 kl 18:43 Du må logge inn for å svare

Magasaki blir igjen styrt av sine følelser, bedre å styre etter fakta.

Dette er jo like ille som ekstremt religiøse mennesker som baserer sitt liv på tro, følelser og ville fantasier.
mishka
22.01.2019 kl 19:32 2304

Og her er en interessant video om hvordan Deutsche Umwelthilfe som er en reinspikka "mafiaorganisasjon" holder på. Hvis en bilforhandler f.eks. i en annonse glemmer å oppgi en bils forbruk for han øyeblikkelig en "bot" fra DUH på over 200 euro. Organisasjonen har masse mennesker som sitter å finleser annonser fra alt fra bilforhandlere til møbelvarehus og eiedomsmeglere. Av en eller annen grunn har de også skaffet seg rett til å gjøre dette som en slags forbrukerbeskyttelse. Til sammen samler de inn over 2,4 mill euro årlig på dette. Og samtidig mottar de over 50.000 euro i "smøring" fra det norske pantautomatfirmaet Tomra.
DUH er en av organisasjonene som har vært med å presse EU til disse vanvittige avgjørelsene. Og ikke bare mottar de penger fra Tomra. De mottar også tusenvis av euro fra en av produsentene av dieselfiltere for ettermontering, HJS.

I tidligere årsrapporter var dette nevnt. De senere år har all denne smøringen bare forsvunnet fra årsrapportene. Og grunnen sier de er at stemningen er så betent at disse firmaene ikke vil nevnes fordi de da "kan få problemer hos forbrukerne". Jaja, slik skjules smøring. Spesialister på slike ideelle stiftelser sier at mangelen på transparens er svært uheldig. Selv politikere fra CDU er pissed av disse ayatollaene i denne videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=HMadaabilPE
Redigert 22.01.2019 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Magasaki
22.01.2019 kl 19:36 2295

Nazikanalen document.no er sikkert veldig objektiv. Jeg bare slår fast det jeg lukter og kjenner om morgenene og det er ikke pent. Det lukter helt pyton. Den lufta er livsfarlig og en trenger ikke annet enn godt vett for å fastslå det noe som mangler øverst hos flere skribenter her.
mishka
22.01.2019 kl 19:51 2291

Ganske interessant er det å registrere at ikke bare folk flest, men dyktige vitenskapsfolk står opp og vil stanse alt tøvet fra miljøayatollaene. Og politikerne er på glid. Selv CDU og SPD sluker ikke lenger alt rått. Grunnen til at en fyr som denne prof.Köhler får en halvtime for seg selv i en MSM-kanal som Südwestrundfunk er at han er en svært anerkjent lungespesialist i Tyskland og ikke noen hvem som helst. Folk flest har ikke noe forhold til EUs krav om luft. Men eksemplene han nevner med stearinlys i stua gjør at folk flest våkner. 40 mikrogram pr m.3 luft er neglisjerbart i følge Köhler. Og grenseverdien som Sveits opererer med er det dobbelte. Også dette er fullstendig neglisjerbart i følge professoren.
Redigert 22.01.2019 kl 19:53 Du må logge inn for å svare

Magasaki det er vel stinnt med vedfyring i nabolaget ditt eller de har gamle biler.
Før var det helt ille å kjøre gjennom tuneller, jeg kjørte mc i mange år. Nå, med cab, ikke noe problem lenger. Det er rett og slett ikke sånn lenger.
Men diskusjonen her går da heller ikke på det. Den går på at grenseverdiene for uteluft er satt så snevert at det er bare tull. De fleste oppholder seg bare kort tid ute hver dag, de fleste både jobber og sover inne, spiser og ser tv. Og da utsettes de altså for luft med flere ganger så høyt partikkelnivå som det som påstås å være et problem ute.
Årsaken er jo klar, nok en gang rent bilhat. Man foretok luftmålinger og lufta var alltid godt innenfor kravene. Men man ville gjøre det vanskelig for folk, og nok en gang først og fremst vanskelig å kjøre bil. Derfor satte man grenseverdiene vesentlig ned. Da ble det plutselig problemer man kunne gjemme seg bak. For da var det av og til målinger med for stort nivå partikler.
Supert for de som hater biler.
For alle andre bare ren idioti.
Magasaki
22.01.2019 kl 20:09 2279

Jeg er jo til fots og bruker ikke bil. Går til bussen og kjenner luften er helt ødelagt på de kaldere dagene som har vært i det siste. Før bodde jeg på en helt sentralt sted midt i Oslo og der var luften helt ødelagt januar/februar. Jeg gikk til bussen der også og når man stod og ventet på den så var det det samme. Det var akkurat på ring 2. Jeg flyttet dels pga. denne forurensningen.

Nå har jeg tenkt å flytte igjen. Har allerede en mulighet som jeg eier (usentralt), men har sett også en nå ut mot havet (sentralt der det er). Der kan det være godt for meg. 150 meter unna butikken og 200 meter til bussen så jeg fortsatt kan være uten bil.

Vokste opp langs Kirkeveien i Oslo og ble skadet av bileksos der. 😷
mishka
22.01.2019 kl 20:11 2273

Veldig bra oppsummert av PSI-Investor. Ingen liker forurenset luft. Problemet er bare at folk flest i Vesteuropa ikke aner hvordan luft som er så forurenset at den er helseskadelig føles. For oss med lang fartstid i Østeuropa stiller det seg annerledes. Lukta av brunkull i enkelte byer i Polen og lenger øst om vinteren, selv i dag, er så ubehagelig at det svir i øynene og etter en dags tid blir man sår i nesa. Det har også dert blitt mye bedre enn det var før og de er nok også på vei mot en renere hverdag. Jeg husker også godt at det var slik i Østberlin for 40 år siden. Og for å mimre litt så var lukta av 2 takts Trabanter heller ikke noen højdare. Men slik er det ikke noe sted i Vesteuropa i dag. Det er en helt ny hverdag i tyske storbyer i dag sammenlignet med for bare 10 år siden.
Redigert 22.01.2019 kl 20:13 Du må logge inn for å svare

Ja Trabantene ja, de var ille! Var i ØstBerlin noen timer en gang i 87, jeg er faktisk ganske var for dårlig luft, og der slet jeg. Å komme til VestBerlin igjen var da helt topp.
mishka
23.01.2019 kl 14:00 2041

Siste i dag: Nå har denne Professor Köhler fått med seg 100 andre lungespesialister i et opprop til regjeringen hvor de ber om at den tyske grenseverdien på 40 mikrogram svevestøv endres. En annen lungespesialist Prof. Martin Hetzel går ut nå og sier at de i sykehusene ikke noen som er syke av No2 elle finstøv fra biler. Alt snakket om dette blant politikere og NGO,ere er useriøs, ideologistyrt, populisme. Eller oversatt: BILHAT. Dette er grunnen til at både USA og Sveits har avvist dette. I Sveits har de satt grensen for finstøv til det dobbelte av Tysklands 40 mikogram og i USA nesten det tredobbelte.

https://www.focus.de/gesundheit/forderung-nach-ueberpruefung-der-grenzwerte-lungenaerzte-bezweifeln-gesundheitsgefahr-durch-stickstoffdioxid_id_10220755.html

Så bra at det skjer noe, men det hender vel ikke noe her, fakta vil de jo ikke høre på her.
Magasaki
23.01.2019 kl 15:33 1987

Vi leser her at dieselbiler og deres forurensning heller ikke er greit i Tyskland. Korrupte doktorer er ikke mye å bry seg med. Danske og britiske forskere innen medisin sier dieselbiler er livsfarlige for oss som går eller står og venter på bussen. De har tatt mange liv. Tyskland baserer mye av sitt økonomiske liv på å produsere disse dødsmaskinene. Nå får de klare bedre. Dieselbiler må bli forbudt over hele verden. Mange land vil forby dem.

Hvis luften har blitt så mye bedre viser bare at miljøbevegelsen har gjort en god jobb. Slikt kommer ikke hvis det ikke var begrensninger. Bilindustrien hadde helt ikke brydd seg om å lage mer miljøvennlige biler på
eget initiativ. Kanskje dere burde være takknemlig for at noen bryr seg istedenfor dette hatet dere øser over de som har æren for det som har skjedd.
mishka
23.01.2019 kl 15:55 1968

Oslo har omtrent null og niks problem med dette. Ta i dag som eksempel. Selv i veikanten på Hjortnes er det rundt 15 mikrogram finstøv pr.m3 luft nå. EU,s sinnsykt lave verdi som blir kritisert for å være for lav er 40. Oslos verste er i ettermiddag ved Manglerud hvor finstøv Pm10 ligger på 30 mikrogram. Man kan faktisk følge med på dette på interaktive kart. Her er kartet for Oslo:

http://www.luftkvalitet.info/home.aspx?type=1&topic=1&id=%7b48fd69aa-76f7-4883-8bbb-5ba79c3879ea%7d

Berlin har mer forurenset luft i dag, men det ligger på rundt grenseverdiene eller i utvalgte gater litt over:

https://www.umweltbundesamt.de/daten/luftbelastung/aktuelle-luftdaten#/start?s=q64FAA==&_k=u3cnlz

Hvis man går inn på fanen for historiske data og ser på dette for Oslo vil man se at finstøvet har sunket mye de siste
årene.
Redigert 23.01.2019 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Magasaki
23.01.2019 kl 15:57 1959

Å kjøre bil er det mest egoistiske et menneske kan gjøre. Derfor blir de slik. Meg først og meg sist. Vi som bare går er de egentlig miljøvernerne. Det er voldsomme mengder vi sparer miljøet. Vi ser også miljøet på det helt nære og sitter ikke inne i en doning med pollenfilter. Vi lukter denne forferdelige dieseleksosen og det er fra nye biler også. Jeg går til butikken også med ryggsekk. Sparer miljøet for plastposer.
Magasaki
23.01.2019 kl 16:13 1939

Barn med små lunger, de med ødelagte lunger, bare en lunge og m. fl. med forskjellig sykdomer har ikke godt av et eneste gram dieseleksos. Friske mennesker vil også få redusert livskvalitet av utslipp fra fæle fossile biler. Støy kommer oppå all forurensningen og etter en stund kneler de fleste om man hyppig må oppholde seg hvor bilene ødelegger våre liv.
mishka
23.01.2019 kl 16:21 1928

Disse grafene for Oslo er interessante. De viser at vi hverken historisk har overskredet EUs krav eller at vi gjør det nå. Det som i grafene kalles juridisk grense er de lave grensene EU har satt. Ytterligere mas fra miljøayatyollaene er derfor bare ideologisk bilhat. Og dette er ikke synsing. Det er vitenskap og enkel matematikk som at 2+2=4.

http://www.luftkvalitet.info/Libraries/Rapporter/oslo_historisk.sflb.ashx

Og her ser vi noe enda mer interessant. Norske politikere har tydligvis satt EUs grenseverdi for finstøv Pm10 ned fra 40 mikrogram til 25 i 2014. Har de laget sin egen grenseverdi basert på synsing fordi den gamle ikke ble nevneverdig overkredet?
Redigert 23.01.2019 kl 16:24 Du må logge inn for å svare

Nå må du gi deg magasaki, du har absolutt null og nix å komme med og bare klager fordi du kjenner en lukt i nesa som ikke er farlig i det hele tatt for din helse.

Omtrent som noen klager over kål-lukt eller tåfis.

Få deg et liv.

Mye farligere for folks helse at de spiser drittmat og ligger på sofaen kveld etter kveld.

Når det gjelder lukt fra biler med dieselmotor så har jeg en nyere Mercedes, når jeg fyrer den opp om morgenen og stiller meg bak bilen og så klarer jeg faktisk ikke å lukte at eksosen er fra en dieselmotor, så du tar feil, moderne dieselmotorer med adblu er ekstremt rene.
Redigert 23.01.2019 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Magasaki
23.01.2019 kl 22:16 1828

Fjordgubbe

Jeg sutrer fordi jeg om morgenene må ut i den lufta andre ødelegger. Dette er ikke privat. Det er offentlige miljøødeleggelser og helse er også med likningen. Hvor bra er det å gå til bussen i tett eksoslukt og siden stå der i tett tung dieseleksoslukt? Så det må et forbud til fordi private ødelegger felles luft. Få det inn i nøtta.
Redigert 23.01.2019 kl 22:16 Du må logge inn for å svare

Dette blir bedre helt automatisk når eldre dieselbiler blir byttet ut.

Moderne renseteknologi på spesielt tunge kjøretøy er nå så bra at eksosen som går ut bak er renere enn den lufta som går inn i luftfilteret, så du må bare ta det med ro, dette blir bedre og bedre.

Slutt å la følelsene ta overhånd og forhold deg til fakta.
Redigert 23.01.2019 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Magasaki
24.01.2019 kl 20:06 1678

Enormt engasjement for en langt bedre fremtid satt i scene av unge og for unge. De skjønner klimaet er deres fremtid og vil stoppe de egoistiske gamlisenes misbruk av vår verden og alle bortforklaringer. De er rett på og vet de har rett så velger sin rett til å markere hvor viktig dette er nå og kommer til å bli. Deres holdninger vil prege den nye verden når de kommer i ledende stillinger og ikke blir korrumpert av store selskaper som selger usannheter for å fortsette klimaødeleggelsene for profitt.

https://www.nrk.no/urix/belgia_-35.000-ungdommer-skulket-skolen-for-klimaet-1.14398929

Joda, vi får nå se hva de unge sier den dagen de skal betale for å komme seg rundt selv, uten å måtte spørre mamma og pappa etter penger.

Da får pipa en annen låt.


Saken er at det er komplett umulig å få ned utslippene slik noen hevder, helt, totalt, komplett umulig.

Vi som har litt IQ forstår det.
pengex
25.01.2019 kl 21:40 1489

Blir konge når de flytter veteranregelen 10 år fram og engangsavgiften forsvinner. Mye stort og fint å kjøpe fra rundt år 2000.
Mercedes 600,bmw 760, masarati 3200,austin martin db7,jaguar xk osv. Skikkelige pendlerbiler.
Redigert 25.01.2019 kl 21:41 Du må logge inn for å svare
Magasaki
25.01.2019 kl 22:03 1467

Jeg skaffet en nabo 2 garasjeplasser siden jeg administrerte dem i sameiet. Så kjøpte han seg en bil uten tak. Italiensk Alfa. Den ble påkostet astronomiske summer som lakkering, fete felger og siden alt av deler siden den var italiensk produsert. Den var da for fin til å kjøre med og ble parkert for godt. Tror ikke typen brukte den på 10 år. Bare tok den ut i sola de dagene den ville starte. Så behovet var stort for bruksbil. Gubben kjøpte flere 10-30k biler som enten brøt sammen, ble påkjørt eller av andre årsaker ble sendt til de evige bilmarker. Mekking sent og tidlig for å holde dem unna verkstedgribbene og samme skjebne som den allerede parkerte påkostede drømmen. Disse usle bilene ble brukt mens Alfa'en fikk garasje-syken pga lite bruk.

Når jeg flyttet spurte jeg hvorfor han aldri brukte Alfa'en. Den var i stykker sa han mens han mumlet noe om starter og batterier og at den nå ikke var så mye verdt selv om den var strøken etter hellakkeringen og siden knapt hadde sett dagslys, regn eller snø. Derfor kunne han heller ikke selge den og var dømt til evig duplisert eierskap av biler. En garasjepynt og en bruksbil farlig nær hoggerstadiet. Har de ennå ikke reist med min tidligere nabo så står vel Alfa'en der ennå parkert sammen med et eller annet vrak.
Redigert 25.01.2019 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
pengex
26.01.2019 kl 01:47 1422

Alfa romeo ja. Skikkelig italiensk kvalitet det. NOT.
Har fått mercedes dilla sjæl. Det er noe med eldre tyskervogner som bare funker.
Lurer på om det blir en 500sl snart. 2001 mod. Fin konebil.

Greit med 20 år gammel Mercedes luksusbil, men den bør lagres tørt og brukes lite, for reparasjoner koster flesk.
mishka
26.01.2019 kl 12:34 1298

Det var greiere med 60 talls mercer uten for mye elektronikk. Allerede på 70 tallet begynte moroa som kunne ta kvelden. Hadde 71 mod. 280 SE 3,5 med Bosch D-Jetronic innsprøyting og V8. Kassa med elektronikken var plassert på venstre innerskjerm så ved de fleste kollisjoner var det motparten som måtte betale når transistorene lå strødd i gata:-)
Den var det også litt aks.på. Paradedisiplinen på autobahn den gangen på begynnelsen av 80 tallet var å komme opp bak f.eks. en Granada i 160 km. t og blinke han bort med de amerikanske halogenlyktene som var ekstrautstyr. Når han la seg inn ga man full gass og kick down. Bilen på en måte satt seg ned bak, mens varmedampen sto ut av eksosrørene mens man feide forbi alle de kjipe bilene i vill akselerasjon mot 200 som var utrolig fort den gangen.
Magasaki
26.01.2019 kl 13:57 1268

Nå romantiseres og mimres det om dager som er forbi og helseplager i forbindelse med bilisme er lite populistisk så de legger dere i kjelleren til de er så store at drømmehuset går med når de har vokst seg så store der nede i mørket og blitt neglisjert. Slik er menneskene. Det farligste av alle vesener på denne kloden og med kapasitet til å utslette både den og seg selv. Fornektelsens makt er stor. Nei, skal vi redde verden kan vi ikke tenke populistisk og autofilt. Det handler om grønne byer med tuer på taket, masse trær som grønne lunger i de byene og mengder med elektriske busser der privatbilisme nå er forbudt. Siden byene vil vokse har vi tiden nå til omstillingsprosesser der gamle holdninger og gamlisers egoistiske autofilpornografi må vike for vårt felles grønne fremtid.
Redigert 26.01.2019 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
mishka
26.01.2019 kl 14:34 1245

Dream on.... I Tyskland er ikke en gang de store partiene som SPD (AP) og CDU / CSU (H) for 130 grense på autobahn. Bare hipsterne hos de grønne gnåler om dette.
Alle vil ha minst mulig utslipp så Euro 6 i bykjernene kommer nå mot slutten av 2019 selv om mange er i mot det også. Bra at lukta av urenset eksos er borte. Blir påminnet hvordan det luktet når vi er hos svigers i Ukraina. Volga Gaz 24 med utslitt motor lukter ikke akkurat parfyme. Selv i Polen er Polskifiat borte og det går i nye Opel Astra fra fabrikken i Gliwice.
Magasaki
26.01.2019 kl 15:00 1229

Dette er vel og bra mishka, men det er ikke nok med litt avansert eksosrensing av privatbiler. Som du la merke til vokser byene. Det blir flere mennesker i dem. Plassen blir mindre. De offentlige rom utfordres. Da mener jeg både de fysiske stedene og også lufta. Da kan ikke urbane deler har fri bruk der. Hvilke løsninger ser du for deg på den økte populasjonen i byene over hele verden? I Norge er det lagt føringer for elbiler, men også de vil jo bli et problem f.eks i Oslo når befolkningen når 1 mill eller mer og det ikke gjøres grep.

Privatøtbiler står jo for maks 8% av de totale utslippene i Norge. Derfor er det pussig at det er her de vannvittige restriksjonene og pengebruken (sponsing av elbiler som bare marginalt forbedrer situasjonen) settes inn. Hva med de 92 øvrige prosentene? Burde man ikke konsentrere seg om der hvor pengene gir mest effekt? Bilene blir jo bedre og bedre av seg selv etter hvert som folk kjøper nye.
Så lenge man hører lite om disse blir tiltakene mot bil bare å anse som bilhat og Magasaki her er en helt typisk representant. Hvis noen har kommet til andre konklusjoner er de korrupte. Og det skjønner jeg godt at han påstår for når man ikke kan argumentere mot fakta må man gå på mannen.
Redigert 26.01.2019 kl 15:50 Du må logge inn for å svare

Trodde alle visste at farligheten av svevestøv kommer an på partikkelstørrelse og kjemisk innhold. Små partikler som kan trekkes helt ned lungene er mye farligere enn større partikler. Derfor blir det meningsløst å sammenligne type partikler med hverandre. Nå må dokument.no skjerpe seg. Lite lite imponerende som alltid.
mishka
26.01.2019 kl 17:24 1167

Ja, hvis Oslo vokser til 1 mill. så er byen fortsatt bare 1/4 av Berlin. Det nå engang sånn at mange av de som bosetter seg veldig sentralt i byer rett og slett ikke gidder å ha bil. Og det er også slik at de som bor sentralt i en storby bruker bilen lite i selve bykjernen. Derfor regulerer dette seg selv helt flott uten at noen marxister skal komme trekkende med forbud. Det var også derfor vi satte som et av kriteriene da vi kjøpte i Berlin at det skulle være med p-plass i kjeller eller bakgård. De aller fleste leilighetene i Berlin har ikke dette og da blir det veldig stressende å være bileier. Derfor flytter mange av disse litt mer ut i periferien hvor det er et OK garasjehus tilgjengelig. I alle de store drabantbyene i Berlin som Gropiusstadt og Märkisches viertel er det slik. Akkurat som på Stovner og Romsås i Oslo. Verre er det ikke. Det å være bileier i hipsternes disneyland her i Berlin som Prenzlauer berg må være et helvete uten egen p-plass. Derfor er nettopp sykkel med kommunisttralle bak til kidsa et vanlig syn i de bydelene.

Og til fluefiskeren: Det er nettopp dette denne professoren og hundre andre spesialister har skrevet under på at med dagens krav til nye biler er dette ikke noe problem. Og bare som eksempel: En 5 år gammel Renault som også er Euro6 slipper ut over 1000 mikrogram finstøv pr. km. En moderne tysk bil som er Euro 6d med innebygd SCR kat og Ad.blue ligger på rundt 50 mikrogram.
Redigert 26.01.2019 kl 19:05 Du må logge inn for å svare

Greit. Det er bare det at så mange har en tendens til forenkle komplisert ting.

En helt annen ting. Har du vært på Sportforum Berlin og Stasimuseet i gamle Øst.?
mishka
26.01.2019 kl 19:03 1114

Ja, stasimuseet har jeg vært på. Absolutt verdt et besøk. Begge deler ligger ute i Lichtenberg. Sportforum har jeg aldri vært på, bare kjørt forbi opp mot Weissenzee. I den delen av Østberlin er jeg sjelden. Greit å se hva slags helsikes bomaskiner de lagde i gamle kommunist-tiden der. Er man først der kan man også ta en turen videre ut i Marzahn Hellersorf via Allee der Kosmonauten. Da kan man se hvordan drabantbyene blir når kommunister får planlegge dem....
Det var DDRs siste desperate krampe for skaffe folk tak over hodet på 70 tallet. Allerede på 90 tallet måtte massevis av blokkene totalrenoveres fordi standarden var så dårlig. Det er den delen av byen som dessverre tusenvis av norske 10.klassinger får stifte bekjentskap med når de drar med hvite busser til Polen. De har avtale med et av de kjipeste dritthotellene i Lichtenberg til ungdommene. De får et helt feil bilde av hvor flott by Berlin egentlig er. Den feilen gjør også mange voksne turister som ikke har peiling på hvor de skal bo.

Jo, jeg har vært på Stasi museet og det var interessant hvordan de brukte psykologi for å frem tilståelser. Sportsforum har jeg konkurrert i en rekke ganger. Første gang bodde vi på et hotell fra DDR tiden. Vi hørte plutselig et volsomt brak på toalettet. Det var en diger takpate som hadde falt ned der jeg hadde sittet fem minutter i forkant. Jeg hadde blitt hardt skadet hvis det hendte da. Jo skikkelig DDR kvalitet. Dette var like etter sammenslåingen og resepsjonisten var helt handlingsrammet da vi ønsket det fikset.

I ettertid har vi ledd godt av det. Trabantene var det mange av og de var litt morsomme ihvertfall.
Redigert 26.01.2019 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
mishka
27.01.2019 kl 15:01 989

Nå begynner det å ta av i Tyskland. Stuttgart har innført forbud mot dieselbiler som er Euro 4 eller dårligere fra januar i år i umweltzonen. De gule vestene har kommet på og folk er pissed. Foreløpig er demoene fredelige. Første demo dro 1200 mennesker.

https://www.focus.de/politik/deutschland/proteste-in-stuttgart-wut-ueber-diesel-fahrverbote-1200-menschen-demonstrieren-in-gelben-warnwesten_id_10237987.html
Redigert 27.01.2019 kl 15:14 Du må logge inn for å svare

Forslag om hastighetsbegrensninger på autobahn. Kjøreforbud også i flere byer dette året. Fakta nå er Tyskland også har ideer om begrensninger på privatbilisme fordi denne medfører miljøødeleggelser og forringer folks livskvalitet gjennom giftige utslipp og støy. mishka har forsøkt å bagatellisere dette i sitt andre hjemland Tyskland, men det slippes også der ut nye tanker om påstått personlig frihet må vike for et sunnere miljø også tyskere kan leve i uten alvorlige skader.

Bare tull fra ende til annen, lufta i Berlin og andre steder har vel ikke vært renere på minst 150 år.

Ekstremisme er farlig, og denne vanvittige fokusen på "partikler i lufta" er helt utrolig.
mishka
28.01.2019 kl 22:05 796

Bare vås av Magasaki som vanlig. De eneste som har foreslått 130 grense på autobahn er tullingene i DUH, Deutsche Umwelthilfe, som er en rabiat organisasjon av sånne som Magasaki som ønsker privatbilen bort. Også foreslått i 20 år nå av partiet de grønne. Så Tyskland har ingen ideer om dette. Det er noen miljøayatollaer som har disse ideene. Det ble senest for et par dager siden blankt avvist av samferdselsministeren. Alle de store partiene som SPD, CDU/CSU, AfD osv. er i mot, så det er bare dream on for Magasaki. Politikerne vet at hvis noen andre enn de grønne foreslår noe slikt vil de miste 50% av velgerne over natten, så ingen tør gjøre dette.
Noe generelt kjøreforbud har adri vært på trappene i Tyskland, men Euro 6 for dieselbiler innføres nå i Umweltzonene, Og det er dette de protesterer mot i bl.a Stuttgarts umweltzone, for der ble det innført fra 1/1 og for beboere fra 1/4. Det blir neppe noe stort ut av dette med protester mot Euro 6, for folk med nyere biler spiller det null rolle for de er allerede euro 6. Men det er kjipt nok for folk med dårlig råd og gammel dieselbil som nærmest er uselgelig også. Mange er for denne politikken, meg selv inkludert. Langt bedre enn avgifter, avgifter, avgifter som i Norge. Alle vil da ha ren luft. Det er ekstremistene de færreste liker.
Redigert 28.01.2019 kl 22:13 Du må logge inn for å svare

Ja det stemmer. Og når jeg før bodde i tykkeste sentrum var lungene mine (og til slutt hjerte) skikkelig plaget av å bo i byen. Etter jeg flyttet ut i utkanten av byen ble jeg helt frisk igjen..
Redigert 29.01.2019 kl 04:54 Du må logge inn for å svare

Der ser du AksjeRik. Hva hjelper det en mann om han blir søkkrik, men taper sine helse? Greia her er typer som mishka og & vil stjele folks helse med fri bruk av bil i sentrum av byene. Der hvor mennesker er helt enormt belastet allerede og det eneste de trenger er sterke tiltak som vi vet vil virke og ingen kan juks med, nemlig et totalforbud mot privatbilisme i sentrum av byene. Du husker jo alt jukset med disse dieselbilene og i dag står det millionvis av VW ute i ørkenen i USA som trolig blir armeringsjern og plastposer hvis de ikke lurer dem på u-landene og forpester menneskene der. Altså kan man ikke stole på utslippene. Dessuten hvor ofte har du egentlig hatt et gjennomsnittsforbruk på dieselbilen på 0,56786 som fabrikanten påstår. Du må minst legge på ett par desiliter mer og da vet vi hvor resten av det økte forbruket går. Rett ut av eksosrøret og inn i folk blodårer der blodpropper, kols, astma og lungekreft får herje

Ta denne mishka figuren som påstår å bo midt i Berlin. Hva gjør han der inne med bil? Det går nok Straßenbahn der hvert 5 minutt minst. Der er det litt bedre klima og kanskje ikke de ENORME utslippene som er i boligstrøk om morgenene i Oslo der alle starter opp kalde og gasser på. De kjører avgårde og lar oss til fots bli værende med død og pine. Pest og plager. Så har han en leil. oppe på Stovner eller Vestli eller oppe i skogen der et sted. Der har man linje 5 rett til byen. Nå hevder han det blir for svart på den og fremmedfrykten blir enormt fremtredende. Ok, det er en medisinsk tilstand og fritar for bruk av kollektivt. Da går det jo an med elbil for mishka skal bare ned til super'n eller treffe gamle kjente på kneipa nede i sentrum.

Bunnlinja her er at enten må man kunne tilpasse seg og ta hensyn til sine medmennesker og deres helse eller så må det de absolutte løsningene som forbud til.
mishka
29.01.2019 kl 10:28 612

Hehe, denne debatten er en ørkenvandring av de helt store. Det er en grunn til at i et boligsameie som der jeg har leilighet øverst i Groruddalen så er det 100 boliger og 100 garasjeplasser og rundt 50 utendørsplasser. Og enda er det mangel på P-plasser. Tenker jeg meg om så er det omtrent bare noen skikkelig gamle pensjonister som ikke har bil der fordi de ikke lenger kan kjøre. Og folk har ikke bil fordi de synes det er så fryktelig morsomt. De har det fordi de føler de får et bedre og enklere liv.

Og det siste folk flest vil er å bli fortalt av noen marxister at privatbilisme skal bli forbudt.

I Berlin er det LITT lettere å klare seg uten bil, men man må slett ikke tro at jo større en by er jo lettere er det å klare seg uten. Jeg vil heller si at jo mer sentralt du bor jo lettere er det. Og vi bor slett ikke helt midt i sentrum. Det er 3-4 km. inn til Kudam, for den som er kjent. Ja, det går buss rett utenfor døra, men den går kun i en retning mot Alexanderplatz. skal man i andre retninger så er det 5-600 m. å gå til nærmeste U-bahn stasjon, og man får samme styret som i Oslo med togbytter.
Men det interessante er at vi omtrent aldri bruker bil inn til sentrum, ganske enkelt fordi vi aldri skal dit. Og hadde jeg jobbet der så hadde jeg sannsynligvis som de fleste som bor så nær sentrum reist kollektivt. Verre for de som bor lenger ut og endog i nabokommunene.

Denne debatten er en "never ending story" og jeg kjenner igjen hele greia fra tyske diskusjonsfora. Det interessante er den enorme polariseringen som foregår i alle land for tiden. I Tyskland er debatten så tilspisset at disse 100 lungespesialistene med prof. Köhler i spissen sier at bilhatet til de grønne ikke har noe med forurensing å gjøre, det er ideologisk betinget. Og det er ganske spesielt å se hvordan dette gjør seg utslag i hvor folk bosetter seg. I større byer er man i ferd med at det dannes egne "kalifater" eller revir for bestemte grupper mennesker. De klumper seg sammen i bestemte bydeler. Alle mener de det samme, stemmer på de samme partiene, spiser det samme, kler seg likt, liker den samme musikken og hater de samme menneskene og politikerne. "Stammetilhørighet" vil vel en forsker kalle dette.

I Berlin Kreuzberg bor de som hater privatbiler, stemmer de grønne eller die Linke, er veganere, kler seg i second hand vintage klær og gjerne røyker en joint på lørdag kveld, mens de er på den samme konserten. En håndverker jeg hadde på besøk som er bosatt i en drabantby kalte Kreuzberg "den 4. verden". Mange av dem er såkalte autonome, omtrent som Blitzere, bare mye mer radikalisert. Og alle hater de folk som bor i drabantbyene, er bileiere, reiser til syden, og ikke minst kjøper klærne sine på en bilbasert outlet i utkanten, hvor man kan få rabatterte merkevarer som på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=ET8ljlE6G5I

De litt mindre radikale SV-lærerne som også ofte har familie og barn klumper seg sammen i bydeler som Prenzlauer Berg.
Polariseringen er så sterk at det ikke rent sjelden kommer til håndgemeng mellom radikale syklister og f.eks. budbilsjåfører.
Det nye er også at i de bydelene med flest radikale har flere aviser avslørt at om du kommer inn på en kuul kaffebar, eller veganercafe, i klær som åpenbart ikke tilhører "stammen" i strøket får du knapt servering. Den nesevise jentungen med rastafletter behandler deg som luft.
Sitter man på en fortauscafe i de strøkene med en faka designerveske vil man antagelig få en og annen spydighet fra forbipasserende frikere. Veska skal være autentisk og laget av en en fattig veskemaker i indre Afghanistan eller secondhand vintage. Hvis ikke er man ikke en del av "stammen" og da skal du hates.

Det skulle slett ikke forundre meg om privatbiler blir forbudt i enkelte bydeler i Berlin og Oslo fordi bydelene har nokså stor selvbestemmelserett. Folk som bor i utkantene klarer seg utmerket uten å kjøre bil inn i sentrum. Ser bare på meg selv: Hva f.. skal jeg i Oslo sentrum når man har Strømmen storsenter med gratis parkering. Kan omtrent ikke huske sist jeg var i sentrum med bil.

Bare for å sette litt tall på polariseringen, så ved forrige valg var det enkelte valgkretser i østlige ytterkanter i Berlin som f.eks. Hellersdorf hvor 40% stemte på AfD, som er langt til høyre for Frp. I indre bydeler som Kreuzberg stemte over 50% på die Linke og die Grüne.

Er det nettet som gjør denne enorme polariseringen? Hvor vil dette ende? I borgerkrig?


Redigert 29.01.2019 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
Basse
29.01.2019 kl 10:38 600

fine og fullt brukbare VW biler står parkert på store parkeringsplasser i USA fordi USA har et rettssystem som fungerer på tvers av all fornuft. Alt handler om cash.

VW eierne kunne velge mellom å få oppgradert programvaren i disse bilene slik at de oppfylte utslippskravene, ELLER levere tilbake bilene til VW og få tilbakebetalt det samme beløpet som de betalte for bilen da den var ny!

Er det NOEN som ikke ville tatt en flere år gammel bil med 50000 - 100000km+ på telleren og levert den tilbake for å få refundert hele kjøpssummen!??

I Norge fikk kundene naturligvis ikke samme håpløse mulighet. Håpløs fordi man skjønner at det er miljømessig og øknomisk fullstendig idiotisk at det skal produseres masse nye biler til de samme menneskene som parkerer fullgode biler i ørkenen. For det er det de gjør med pengene:kjøper en annen bil. Og gjerne en ny Volkswagen. Så VW har tjent inn deler av utlegget naturligvis.

For VW blir det tap å røre de parkerte bilene uansett, VW har mest fordel av å la bilene stå der de står. De vil tape på å oppgradere alle bilene og de kan ikke selge de før de er oppgradert. VWs fordel er avskrivning på dette lageret. Med salget av nye biler og avskrivningene så er VWs totale kostnad summasummarum ganske beskjeden.

Så da står de der da, og der vil de bli stående lenge. Som symbol på et rettssystem som setter all fornuft til side for å oppnå èn ting: Berike advokater.

Oppgraderingen tar en drøy time med softwareoppdatering og i noen tilfeller også montering av et lite komponent i plast.
Redigert 29.01.2019 kl 10:48 Du må logge inn for å svare