Er blitt 30% dyrere å lade en Tesla

kjalar
21.01.2019 kl 01:30 851

In Norway, one of Tesla’s most important markets and where there’s one of the highest concentration of Superchargers, the cost of using a Supercharger station went from 1,40 NOK to 1,86 NOK per kWh.

It looks like the price went up globally by roughly 33% based on most markets
mishka
21.01.2019 kl 16:25 713

Nordmenn har ingen grunn til å klage over de prisene. Prøv Tyskland: Der er det også "rasjonering" på hastigheten. Kan man klare seg med å få 60KW på SC,en koster det Euro 0,23 i minuttet. Skal man ha større hastighet enn dette så koster det glatte Eur. 0,46 pr. minutt. Blir man da stående i 60 min så koster det raske Euro 27,60. Og ingen vet hvor lenge du må stå for Tesla sier bare at hastigheten er "over 60Kw". Er den 70? eller er den 120Kw??
Den rimeligste prisen får man hvis det står en annen bil på andre siden av søyla. Da tar ladinga dobbelt så lang tid.

Allerede i Danmark er prisen nærmere det dobbelte av i Norge Danske kr. 3,22 pr. kw.t. Har man annen type bil og skal lade på f.eks. ladere som står på enkelte bensinstasjoner så er det ganske vanlig med eur. 0,60 pr. Kw.t. i Tyskland.

Noen som lurer på hvorfor elbiler sliter i Tyskland? Blir spennende å se hva som skjer når VW tilbyr "folke-elbilen" til 25 K.euro.
Redigert 21.01.2019 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Hektar
21.01.2019 kl 16:38 687

Dere glemmer at vi er best. Finnes ingen måte Volkswagen eller noen av de andre store produsentene som lager bilene vi ikke klarer å lage selv finner en effektiv og gunstig måte å løse dette på. Selvfølgelig ikke. Vi har et system i Norge allerede. Og vi er som nevnt best.
mishka
21.01.2019 kl 16:40 676

Norge har vannkraft og Tyskland har Merkels energiwende med vindmøller. Hørt om energifattigdom? Jeg har akkurat tillatt meg å legge en 360W varmekabel i gulvet på det nyoppussede kjøkkenet i Berlin. Den tyske rørleggern himla litt med øya.
Redigert 21.01.2019 kl 16:42 Du må logge inn for å svare

Kan vel foreslå for politikerne at ok; siden man i Norge nå etterhvert skal få samme strømpriser som på kontinentet så burde man vel få samme pris på bensin/diesel, alkohol bilavgifter og andre ting?

Men nei, Norge SKAL være dyrest i verden på alt, nå også på strøm?

Danskene har jo billig øl, svenskene har billige biler og hus, hva er billig i Norge? «Ren luft og god utsikt»?

all4one
21.01.2019 kl 19:22 581

Kostnadsnivået i Norge er høyt, men lønnen i Norge er også høy.
Gjeldsgraden i Norge høy, samme med bolig- og leiepriser.
Det vi derimot ikke bruker så stor prosentvis andel av lønnen vår på er mat.
Vi har også verdens beste velferdsordning i forbindelse med sykdom og fødsel.

Du kan velge bort sukker, alkohol, tobakk og drivstoff.
Så lenge du sitter med egen bolig og fast jobb har du ikke mye å klage over.
I hvert fall ikke med full lønn fra første fraværsdag og en fødselspermisjon i verdensklasse.

Verre er det om du er pensjonist eller soon to be senior, gjerne født før 64. Da kan du hilse til den yngre generasjonen som må jobbe 5 år+ i samme yrke som deg for samme pensjon.
mishka
21.01.2019 kl 20:16 543

Ja, lønnsnivået er høyere i Norge. Spesielt det som utbetales av norges største bedrift NAV. Og da kan man spørre seg om det er rettferdig for den som jobber og sliter. Det var akkurat forleden et slags realityprogram her i Tyskland hvor en ung fyr på noenogtjue skulle prøve å leve på sosialhjelp, såkalt Hartz4 bidrag. For en voksen enslig er det 425 euro i måneden etter at tyske NAV har betalt husleia, oppvarming og strøm. Og merk at det var husLEIA. Eier du bolig i Tyskland kan du bare glemme sosialhjelp. Selg boligen først sier de bare da. Det normale for 80% er å leie hele livet. Fyren satte opp et budsjett med 125 euro i mnd. til mat. Og det tror jeg han kan fikse med de matprisene som er her. Det er også grunnen til at pakistanere i 60 års alderen går og selger blomster på restaurantene kl. 21 om kvelden. DET SER DU IKKE I OSLO. Og grunnen heter NAV. Når vi er i Norge bruker vi 2 voksne minimum 12K på mat i måneden. Langt under halvparten i Berlin. Og da er matkurven fylt med godsaker du må til Jacobs på Holtet for å kjøpe i Oslo. Jada strømmen koster i Tyskland, men det spiller null rolle med ledlys og gjennomstrømmingsvarmer i dusjen. All annen oppvarming går på sentralfyren som går på norsk naturgass som er billig. Fraværet av bompenger, bilavgifter, alkoholavgifter, sukkeravgifter, og ikke minst det norske importvernet på mat veier så tungt at økonomien blir helt annerledes. Bare det å ha friheten til å kjøre hvor man vil uten å tenke på neste bompengeregning gjør en glad til sinns.
mishka
21.01.2019 kl 20:34 523

Og grunnen til at Ola Nordmann bruker en prosentvis liten andel av lønna på mat er at den typiske nordmann er helt uten MATKULTUR. En gjennomsnitts nordmann er det jeg kaller en drittspiser som kjøper maten i matbutikker med 4 bokstaver i navnet. Overprisa kyllingfileter som er fulle av saltvann og flaska opp på fiskemel går ned på høykant. Tomater er best om vinteren for da er det lov med import osv. osv. Har du noen gang prøvd å gå inn i en norsk matbutikk med 4 bokstaver i navnet og spørre etter en tørrhengt entrecote fra Hereford eller Charolais? Eller en vårkylling fra Bresse? Hehe idioten i kassa vet ikke hva du snakker om en gang. Eller fersk babycalamari? Nei det går i fiskepinner, hermetikk og geitost. Vel bekomme.

Det finnes en liten elite i Oslo som lever som i mellomeuropa. De gir blaffen i hva det koster og reiser i skytteltrafikk mellom Jacobs på Holtet, Strøm-Larsen på Torshov og Fjeldberg i Bygdøy allé 😀🍷.
Redigert 21.01.2019 kl 20:37 Du må logge inn for å svare

Ikke hør på Mishka.
Fyren har pugget en masse rare navn.
Drikker sikker vin som er laget av tåfisdruer også.
Hektar
21.01.2019 kl 22:00 470

Får huske at vi er også blant de som spiser minst ute, det påvirker også bruken av pæng da ser du. Og det er ofte fordi det er helt idiotisk å punge ut 2 000 kr for middag og skrotvin til to stykker. Én av tre nordmenn spiser ute en gang i uka. I Storbritannia spiser alle ute i snitt to ganger i uka. USA 4 ganger i uka.

Er enig med mishka nå det gjelder matkultur men dette med å gå inn på en matbutikk og spørre etter Hereford biff er noe jeg ikke er så veldig kjent med, selv etter flere års opphold i utlandet 😂 Virker som typen som går på XXL eller G-Sport for å finne en sexhuske.
all4one
21.01.2019 kl 22:12 457

Nå er jeg ganske blå. Mye blåere enn dagens regjering på tross av at jeg jobber i et forholdsvis «rødt yrke.»
Ulike trygder har blitt et slags troll mange tilpasser seg etter. Internett gjør det enklere, man kan rådføre seg med andre i samme situasjon.
Kortsiktig økonomisk gevinst, eksempelvis gjennom å få barn, gjør at man slipper å jobbe. Nå var ikke det diskusjonen, men du trakk frem folk som velger et liv helt ute av arbeidslivet. Det er ikke vanskelig om man kjenner knepene, spesielt i periferien.
Jeg ser mange eksempler på det her jeg bor. Pluss «omskolering» fra ufaglært til høyskoleutdanning. Det er satan så urettferdig for A4-folk som har gjort det som forventes i byene. Tatt løpet med studielån og hele dritten, så får andre vgs og en bachelor med økonomisk støtte.
Jeg har blitt blåere etter jeg flyttet ut av byen for noen år.

Så mener jeg at min foreldre- og besteforeldregenerasjon har trukket stigen opp etter seg.
Det fylles på med sosialklienter gjennom asyltilstrømming og familiegjenforening, mens storsamfunnet stiller få krav til dem som misbruker dagens rause ordninger. 10% av Norges befolkning i yrkesaktiv alder står utenfor arbeidslivet. 300 000 studerer, 10% av dem er utlendinger. Stopper arbeidsinnvandringen stopper hele velferdssamfunnet, men når vi som er født på tidlig 90-tall er pensjonister vil vi fremdeles ha behov for arbeidsinnvandring. Siden våre barn sikkert får færre barn enn vi selv har fått.
se på kortidssykefraværet. Det er forjævlig!
Det går ut over dem som faktisk er syk, alle blir plassert i en bås.
Dermed går mesteparten av statsbudsjettet til helse og velferd. Det er ikke to primæroppgaver jeg mener staten egentlig har. Sikkerhet og til dels helse og utdanning er det.

Man er sin egen lykkes smed. Det er derfor jeg sparer i aksjer mens jeg bor ute av byen. Inntektsskatt betales for risikovillig kapital.
Da kan man ikke spise fint utenom i fint selskap. Så det overlates til de formuede født fra 1963 og før.
De kan spise fint, vi andre kan også det, men det får vi mest sannsynligvis svi for senere.

Nå skriver jeg ikke det jeg skriver fordi jeg er bitter, men den økonomiske fordelingen i samfunnet er skeiv.
Jeg ønsker mindre stat, mindre skatt. Folk må gjøre mer for å skape sin egen velferd. Plikt og rettigheter.
Så får folk gjøre som dere, betale for sitt eget gilde. Helt selv, av egne midler.

Kommunale avgifter kommer foresten til å ta fyr i årene fremover. Dritt i eiendomsskatt, det tapte tas inn i renovasjon, vann og annen skit lure rådmenn i alt for mange kommuner finner på.
mishka
21.01.2019 kl 22:29 429

Forskjellen er at mens man i Norge handler all maten i matbutikker med 4 bokstaver i navnet begrenser mange handlingen på butikker som Netto, og Lidl til tannpasta og cola. Kjøttet kjøpes hos slakteren, grønnsakene på torvet og fisken i en fiskebutikk. Og skal man spise og ikke minst DRIKKE italiensk så handler man i en italiensk spesialbutikk som i denne stamsjappa.

https://www.facebook.com/Berlin.Centro.Italia/

Og til "grillkrydder": Vinen de selger er så langt fra tåfisvin det er mulig å komme. Det får du på Lidl, det.
Man kan jo prøve å få den skinka hos Rema i "Knotvik". Problemet er at slik mat selges knapt i Norge.

Hahaha!
Ja, jeg bare erter deg.
Klart det finnes god mat. Det kommer seg litt og litt i Norge og.
Liker seriene til merket Røros Produkter