LÅnt til AS og skal avvikle

Sesare
20.01.2019 kl 22:41 1256

Har gitt lån til et AS jeg eier 100%, men tenker nå å legge det ned.
Kan jeg få fradrag på skatten av beløpet jeg har lånt til AS? Bør jeg opprette et ENK og legge det inn som en fordring?
Trekkes hele beløpet av på skatten?
oppturen
20.01.2019 kl 22:45 1236

Har ikke as’et tenkt å betale tilbake lånet ?
Sesare
20.01.2019 kl 22:56 1222

Ingen som kan svare på spørsmålet?
Redigert 21.01.2019 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Sesare
22.01.2019 kl 10:25 1057

Vanskelig å svare på dette?

Hvorfor skal du ha fradrag?
Er AS konkurs?

Ved ordinær avvikling forutsettes alle fordringer mot AS innfridd, og du får tilbakebetalt lånet.

Jeg må innrømme at jeg vet ikke svaret, det er vel bare å ringe skattekontoret.
Men det høres jo for enkelt ut da. Hvis man kan opprette et AS, låne det et par mill, bruke opp pengene i AS og så få skattefradrag for summen da kan man jo leve av denne måten å gjøre det på? Det kan jeg ikke tenke meg går an.

Hovedregelen er i alle tilfelle at du ikke vil få fradrag for dette.
Uavhengig av om AS er insolvent eller ikke.

Men kan være interessant å høre om hvorfor de mener og ha krav på fradrag?
Yngvis
22.01.2019 kl 10:51 998

Man har i utgangspunktet IKKE fradrag for tap på lån til eget AS(eller andres for den saks skyld). Derfor anbefales det å heller sette pengene inn som aksjekapital hvis selskapets kapitalbehov er mer enn forbigående. DA får du fradrag.
Sesare
23.01.2019 kl 23:44 795

så å legge inn gjelden som tap på fordring vil ikke gi noe fradrag ved tap på fordring? endre gjelden til aksjekapital og legge ned?

Da står det altså en gjeld i AS til deg og jeg forutsetter da at selskapet ikke har penger siden det har blitt en problemstilling.
Et selskap kan ikke avvikle med uavklart gjeld, så det betyr at kreditor (som da er deg), må godkjenne at gjelden blir slettet.
Du sitter da igjen med et tap som du heller ikke får fradrag for. Som nevnt av andre her så skulle du heller ha skutt inn pengene som aksjekapital i stedet for lån, da ville du ha fått fradrag. Det er fortsatt teoretisk mulig å konvertere selskapets gjeld til aksjekapital, men du får nok ikke godkjent det opprinnelige lånebeløpet som din skattemessige inngangsverdi på aksjene og dermed er du like langt, altså ikke noe fradrag. Et ENK har ingen betydning i dette tilfellet, da man aldri får tap på fordringer i form av lån.
Sesare
28.01.2019 kl 22:41 591

Grunnen til at jeg valgte å låne penger til AS og ikke skyte inn mer aksjekapital var at det er mindre styr med å låne bor penger.. Hadde et vist håp om at AS skulle tjene nok penger til å betale meg tilbake, men har blitt bare utgifter.
Like greit å slette hele greia da og ta tapet.
spaggio
28.01.2019 kl 22:49 581

Er det stort framførbart underskudd i AS’ et ditt ? hva er forretningsideen/ formålet ?
Redigert 28.01.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Sesare
06.02.2019 kl 15:52 376

Så ikke denne.. Nei, er ikke så veldig stort alt er jo relativt. er underskudd på ca 100 tusen. Formålet var å selge matvarer på marken og festivaler.
Stephen
07.02.2019 kl 10:25 326

Avikl først, så trekk fra , husk å utgiftføre papirarbeidet og matriellbruk.

Mvh. Stephen

Gjør om fordringen til aksjekapital, så kan du skrive av tapet på aksjene.