Skraping av bulkskip 2019

Surik
GOGL 19.01.2019 kl 23:58 19825

IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/
Surik
28.04.2019 kl 19:17 1655

2 Capesize til skraping denne uka. Som Kjepet kommenterte lenger opp i tråden inkluderer dette en 2002-modell (17,5 år).
17 CSK Glory 2002 9224776 173 CM/TW
17 Blue Bell 1996 9123180 149 CM/S&B


Det har snart gått 4 måneder av 2019 og vi har passert FY 2018 skraping innen cape-segmentet (120K+ dwt).

Foreløpig er det skrapet i 2019:
20 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax

Markedet er på vei opp.
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
KJEPET
01.05.2019 kl 11:48 1401

BIMCO estimerer at det vil bli levert 15 mDWT av caper i år.
I fjor ble det levert ca. 14. mDWT. Skrapingen av caper i år har allerede passert fjoråret. 22 hittil i år mot 19 totalt i hele fjor. Om vi får tilbake Vales Vargem Grande vil det tilsvare ca. 27 caper ekstra behov. Så om skrapingen fortsetter i samme tempo som hittil i år, så vil dette kunne bli bra utover året.

EDIT: Retter meg selv til 24 hittil i år.
Redigert 01.05.2019 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
Mollen
01.05.2019 kl 12:02 1369

Vet vi hvor mange mDWT de 22 skipene som er skrapet hittil i år utgjør ?
KJEPET
01.05.2019 kl 12:39 1298

Ja, 3.4 mDWT (mot 1.1 mDWT på samme tid i fjor).

Les mer her http://www.shippingherald.com/bimco-rising-deliveries-of-capesize-ships-pose-a-threat-to-the-already-fragile-market-balance/
Peter Sand er som vanlig programforpliktet til å være skeptisk til balansen i markedet.
Surik
01.05.2019 kl 16:52 1113

Ser ut til at ratene fortsetter opp på arbeidernes dag:

Higher capesize rates drive Baltic index to over 3-month high
Innkommet 01.05.2019 15:39

May 1 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight
index, which tracks rates for ships ferrying dry bulk
commodities, on Wednesday scaled a more-than-three-month peak on
strong demand for capesize vessels.
* The Baltic index , which reflects rates for
capesize,
panamax and supramax vessels, gained 20 points, or 2 percent, to
1,031 points, its highest since Jan. 22.
* The main index registered its biggest daily percentage
gain in
more than five months in the previous session.
* The capesize index rose 8.9 percent, or 113
points, to
1,389 points, its highest since Jan. 29.
* In the previous session, the index posted its biggest
one-day
percentage rise since April 4.
* Average daily earnings for capesizes, which typically
transport
170,000 tonne-180,000 tonne cargoes such as iron ore and coal,
were up $552 at $12,270.
* The panamax index marginal fell 1 point to 1,187
points.
* Average daily earnings for panamaxes, which usually carry
coal
or grain cargoes of about 60,000 tonnes to 70,000 tonnes, edged
$4 lower to $9,499.
* The supramax index slipped 5 points to 763 points.


(Reporting by K. Sathya Narayanan in Bengaluru; Editing by
James Emmanuel)
((Sathya.Narayanan@thomsonreuters.com; within U.S. +1 651 848
5832, outside U.S. +91 80 6749 3226/1298; Reuters Messaging:
sathya.narayanan.thomsonreuters.com@reuters.net))
01.05.2019 kl 17:48 1022

Veldig bra og GOGL er opp 2.68% i US nå.
Sector
01.05.2019 kl 17:55 1008

Blir nok en flott dag i morgen, og enda bedre blir det når handelskonflikten er løst og melding om at Vale er tilbake 100% i drift kommer! :-)
Redigert 01.05.2019 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.05.2019 kl 18:16 979

Sector: Når mener du Vale er tilbake i full drift? Selv med Vargem Grande tilbake er det fortsatt tilsvarende ca. 40 caper som er ute av drift. Når antar du at disse er tilbake?
Surik
03.05.2019 kl 22:36 764

1 Capesize til skraping denne uka, de går jevnt og trutt til spiker med andre ord.
18 Navios Equator Prosper 2000 9233325 171 CM

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax

Markedet endel opp og så litt ned igjen ("rollercoaster week" er kanskje en grei beskrivelse fra Baltic Briefing).
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Surik
10.05.2019 kl 22:46 461

Kun en Handymax til skraping denne uka.
19 Royal Arsenal 1999 9186766 48 S&B

Foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax
1 Handymax

Cape ratene ned og så opp igjen på slutten av uka. Vel så viktig er stabile T/C rater (Cape 180k dwt, 15500, CM).
https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/
Surik
20.05.2019 kl 20:24 198

Noe forsinket, men jeg registrerte (dessverre) ingen større tørrlasteskip til skraping forrige uke.

Jfr. uken før er det uendret status altså, og foreløpig er det skrapet i 2019:
21 Capesize
3 Panamax
2 Post-Panamax
1 Handymax

Ratene er ikke så langt unna BE-nivåer for de større skipene, får vi i år et bull-mønster for BDI med lett stigning i juni, nokså flatt utover sommeren før vi ser en mer eller mindre sammenhengende oppgang fra sensommeren og mot nyttår?
Tross handelsspenninger og Brasil-ulykken med blant annet høye priser som resultat skal Kina fortsatt ha jernmalm, for de første 4 måneder av 2019 ble det importert 340,21 millioner tonn. Det er ned 3,7% prosent sammenlignet med fjoråret men jeg hadde fryktet verre tall enn det.
Kull holder også koken, for årets første 4 måneder er Kinas importvolum opp 1,7% sammenlignet med fjoråret. Her er det også verdt å merke seg bra vekst i andre asiatiske, kull-hungrige land.

https://thebalticbriefing.com/weekly-dry-report/