Skraping av bulkskip 2019


IMO2020 skal implementeres om under ett år og det er spådd at mange skip i 2019 vil selges til skrapjern (eldre skip gir dårlig drivstofføkonomi spesielt med dyr MGO, for kostbart å retrofitte med scrubber etc.).
Mens tankskipene fylte opp strendene i Chittagong og andre steder i 2018 var det derimot langt mellom tørrlasteskipene.
Blir 2019 "opphuggingens år" innen bulk?
Vi får se, foreløpig teller statistikken (kilder: Compass Maritime, Allied Shipbroking, Ship & Bunker, Tradewinds).
2 Capesize
1 Panamax

Skip <40 000 dødvekttonn ikke medregnet, dvs. Handysize og mindre.

Ukens tørrlastrapport fra Baltic Briefing:
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-3-3/

Null problem, Hr Fredriksen kjøper Scrubbel
og bit. Og hvem står først i køen da ?

Absolutt spennende. Jeg vil anta at opphuggingen skyter fart fra sommeren av, da har man måttet ta stilling til rensing og klargjøring for IMO2020-kompatibelt drivstoff. De kan alltids kjøre på uten å gjøre noe frem til nyttår, men da vil køen hos opphuggere bli dyrere, og prisen rederne får for utrangert tonnasje blir selvsagt lavere.

*køen blir lengre, ikke dyrere*
Frodon
21.01.2019 kl 17:56 4220

Veldig bra Surik, skal bli spennende å følge utviklingen og denne tråden i 2019 😊 Hvilke bet har du tatt rundt IMO2020? Jeg har tro på gogl, vistin og hunter group pr dags dato, og veldig åpen for forslag og ideer 😉

SBLK burde være minst like bra som gogl, kjøpt scrubbere til hele flåten. Tank kan vel også bli bra hvis logistikken forandres pga raffineri etc.
Mollen
21.01.2019 kl 20:16 4040

Etter det jeg kan se er der 7 skip som går ut av fastpriskontrakt nå i 1. kvartal 2019. Det skal bli spennende å se om de velger å ha is i magen med å inngå nye fastpriskontrakter eller om de velger å gjøre nye lange avtaler på en del av flåten.
Surik
22.01.2019 kl 23:21 3745

Jeg har en del GOGL som jeg selvsagt har troen på, men disse har jeg hatt siden 2015 (har økt beholdningen underveis) og har egentlig ikke hatt så mye fokus på IMO2020. I tillegg sitter jeg med en post TNK som jeg ikke har bestemt skjebnen for enda. Som du kanskje har fått med deg gikk de nokså tidlig ut og proklamerte sin skepsis til scrubbere, men på slutten av fjoråret var de ikke helt sikre likevel.
Jeg er usikker på hvem man skal satse på for å profittere mest på IMO2020, derfor vil jeg nok hvis det skal handles foretrekke selskaper med erfaring og "track record" innen shipping, relativt ung flåte og ikke for mye gjeld. Golden Ocean har for eksempel en snittalder på flåten ~5 år, for capene ~4. Av en total flåte på 46 caper skal de installere scrubbere på 20+opsjon på 5 til. Det begynner allerede å bli en del av disse ute på de syv hav: Per november 2018 hadde 367/1801 caper installert scrubbere og anslagsvis 662 (dvs. ca 1/3) vil ha det innen 2020. Om rederier som ikke har valgt å gå for scrubbere vil bli vinnere avhenger vel av prisen på MGO og her skulle jeg gjerne hatt en krystallkule.
Det jeg tror og håper på er at IMO2020 vil føre til opphugging av eldre tonnasje med høyt drivstofforbruk.
Forhåpentligvis er salget av capesizen "Confidence 1" fra NS United begynnelsen på en positiv trend. Skipet skulle rundet 20 år nå i februar og etter planen gjennom 4. SS. Nå kjenner ikke jeg skipets beskaffenhet i detalj men det ble nå besluttet å skrape det.
Ifølge en oversikt jeg fikk fra Empire her på forumet er 46 av capesizene >120 000 dvt 20-24 år og 32 er >25 år.
Gitt at det er anslått levering av 86 (4,8%) caper i år vil for eksempel skraping av de >25 år og halvparten av de 20-24 år (3,1%) gi en netto flåtevekst på 1,7%. Dersom DNMs "IMO impact" i tillegg slår til ender vi da på null flåtevekst for caper i 2019. Dette tror jeg faktisk kan skje.
Når det gjelder tidspunkt for skraping regner jeg med dette kommer jevnt utover året og sammenfaller med datoen for SS (som igjen er avhengig av når på året skipet i sin tid ble ferdigstilt/initial classification).
Satser på et godt skrapeår i bulk nå og så lenge Asia fortsatt skal ha jernmalm og kull er det håp.

Surik
22.01.2019 kl 23:31 3728

I tillegg er det vel noen kandidater blant 19 år gamle skip (tror lista jeg fikk var fra i fjor og temmelig oppdatert), i gruppen 15-19 år er det totalt 105 skip.
Blir det gjentagelse av fjoråret tank hvor 17,5 år gamle skip (IS med tørrdokking) ble sendt på strendene blir det jo rene julekvelden her.
Lærka
22.01.2019 kl 23:37 3712

Takk for bra info Surik.
Surik
25.01.2019 kl 22:45 3395

Det er fredag kveld igjen og jeg har registrert 1 Capesize solgt til skraping denne uka.
Regnskapet er som følger hittil i 2019:
Capesize: 3
Uke Navn Bygd Imo nummer Kilde
2 Confidence 1 1.2.1999 9181625 S&B
2 Mamitsa XL 12.10.1995 9107904 S&B
4 K Promise 1994 9044475 CM
Panamax: 1
2 Dong Jiang Sheng 30.3.1999 9180798 S&B

Svinepest, syklonen Riley og kinesisk nyttår tynger markedet.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-4-3/

Satser på friskere rater fra medio februar (kinesisk nyttårsfeiring over) og at skrapingen fortsetter.
Empire
27.01.2019 kl 10:10 3076

Bra tråd og det blir interessant å se om påstanden(e) til Ts stemmer, når vi glir inn i 2020. Som jeg sa den gang den lista ble lagt ut, så tror jeg ikke det er en 10/10 liste. Kanskje 7/10 på en god dag :)

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-net-fleet-growth-in-2018-at-3/

http://otc.nfmf.no/public/news/18198.pdf

burde ikke dritten stige over 60kr snart :P
sheepman
27.01.2019 kl 20:17 2766

hmm. Denne kan falle langt ned på 40-tallet. Ratene går ned for hver dag.....
-Lykke til!
børst
28.01.2019 kl 12:30 2434

I årene etter Finanskrisen var det store ordrer på nybygg som tynget markedet. Nå har vi har vi hatt en tid med mye skraping og lite nybygg, likevel går ratene ned. Hva er det som skjer - har all handel stoppet opp?
Surik
02.02.2019 kl 09:55 1821

Ytterligere 1 Capesize solgt til spiker denne uka, det er Korea Shipping Corporation som kvitter seg med en 25 år gammel 150k dwt.
5 Dangjin Friendship 1994 9051686 CM

Hittil i 2019 har jeg fått med meg:
Capesize: 4
Panamax: 1

Uke 5 var nok en ruglete uke i tørrlast i det vi går inn i kinesisk nyttårsfeiring, forhåpentligvis ser vi nå bunnen ratemessig.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-5-3/
Triton
02.02.2019 kl 10:37 1760

Avis: Gruveselskap i Brasil kjente til risiko ved jordskred
Gruveselskapet Vale visste at områdene som ble rammet av forrige ukes jordskred, var utsatt ved et eventuelt demningsbrudd, ifølge en brasiliansk avis.

FOTO: NACHO DUCE REUTERS

Vetle Forsland og NTB(NTB) Publisert: 09:53 - 02.02.2019, Oppdatert: 10:20 - 02.02.2019
Hittil er 115 personer bekreftet døde etter at en demning brast og begravde deler av byen Brumadinho i gjørme. 248 mennesker er fortsatt savnet etter ulykken, men det er lite håp om å finne noen av dem i live.

Beredskapsplanene til Vale, selskapet som eier gruva, avdekket at et kontor og en restaurant en kilometer unna demning lå utsatt til dersom demningen skulle briste, skriver avisen Folha de São Paulo. Mange av dem som mistet livet, spiste lunsj på den aktuelle restauranten da gjørmebølgen tok dem, ifølge avisen.

Mener Vale undervurderte faren
Leirskredet som ble utløst da demningen brast, ødela flere av sirenene som skulle varslet de ansatte om ulykken, og en rømningsvei selskapet hadde beskrevet som trygg, ble sperret av gjørma. Minst to ansatte med ansvar for å varsle om ulykker døde.

Avisen beskylder Vale for å undervurdere farene ved et demningsbrudd.

Selskapet svarer på sin side at alle deres demninger har beredskapsplaner basert på tekniske undersøkelser og hypotetiske situasjoner ved et eventuelt brudd.

– Demningen hadde alle relevante stabiliseringssertifikater og ble sjekket jevnlig av eksterne, uavhengige firmaer. Det var inspeksjoner to ganger i uken, heter det i uttalelse fra gruveselskapet fredag.

Stupte 22 prosent
Meldingen om demningkollapsen, som ble sendt ut fredag etter stengetid forrige uke, sendte aksjen rett ned på børsen i São Paulo.

Mandag var aksjen ned hele 22,64 prosent.

Ifølge Reuters ble 62 milliarder dollar, tilsvarende over 140 milliarder kroner, av markedsverdien barbert bort av det som er Brasils største gruveselskap.

Tror det kan bli noen turbulente uker fremover, ser ikke bort fra at Vale blir pålagt å stenge flere gruver (Ref. NH)
Surik
08.02.2019 kl 23:46 1287

Det nærmer seg helg og jeg har registrert 2 capesizer til skraping denne uken, en 250k + en 150k dwt bygd i henholdsvis 1993 og 1994.
Hittil er vi oppe i 6 capesizer og 1 panamax og de får nok følge av flere til graven.
Uke Navn Bygd IMO nr Kilde
6 KG Coen 28.2.1994 9056818 S&B
6 MG Shipping 1993 9052343 CM

Usikkerheten etter Vale ulykken, handelskrig og frykt for lavere vekst i Kina tynger fortsatt markedet idet kinesisk nyttårsfeiring nærmer seg slutten.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/bulk-report-week-6-3/

Legger forøvrig ved link til en animasjon som viser de globale capesize handelsrutene per oktober 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=ptzcye304oU

Fljo
09.02.2019 kl 02:14 1214

Det er nesten for galt å hugge opp båter som er så nye som fra 1993 og 1994, men det positive er jo at man for å bygge nye så må man ha jern hvor jernmalmen kanskje skal hentes fra andre siden av jordkloden, befraktet av... Gogl.
Redigert 09.02.2019 kl 02:14 Du må logge inn for å svare
HP17
11.02.2019 kl 09:43 834

Nå gjelder det å følge med. GOGL fosser mot kr 50 og det kan passeres innen nær tid

Jeg tror vi vil få se skraping av enkelte skip bygget siste del av 90-tallet i løpet av dette året. Både rate-nivået i øyeblikket og utsiktene fram mot IMO2020 gjør at tanken vil modnes frem hos rederne.

lurt å kjøpe seg inn i dag på dagens kurs i gogl?
KJEPET
12.02.2019 kl 15:04 393

Tja, om man har valget om kjøpe nå på 46.- eller på rundt 70.- i slutten av juni må man jo velge selv :-)

(MEN: Husk og aldri ta tips fra oss her inne, ta dine egne valg)

tok en pott i dag på 1309 aksjer i gogl
KJEPET
12.02.2019 kl 15:51 279

Lykke til.

Ser ikke bort fra at bunnen denne gangen var BDI på 595 (muligens litt tidlig, men ikke umulig). Litt dyp bunn denne gangen, men så er GOGL priset til konkurs også.

Ingen motstand opp til 50.- nå. Om 46,50.- ryker nå, kan vi få en meget hektisk halvtime før stengetid :-)
Redigert 12.02.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare