GODBIT TIL SALGS


Q-Free melder søndag at selskapet vurderer strategiske alternativer. Det er gode nyheter. Q-Free er et godt selskap med vekstutsikter som har en betydelig verdi for en større integratør innenfor transportsektoren. Her er det potensielle inntekts- og kostnadssynergier som lurer i kulissene.
Denne vurderingen kommer selvfølgelig som følge av en hendelse slik at det er plutselig en reell sannsynlighet for eierskiftet. Koplet med en betydelig verdi for en potensiell kjøper, kan kursen på Q-Free lett gå i 10 i morgen – og mer til ettersom sannsynligheten for en deal øker. Her er det bare å spenne på seg sikkerhetsbelte for en kort himmelferd!

Så feil kan man ta. Nå er kursen lavere enn før meldingen ble sendt.
Eller er det markedet som tar feil?

Har lurt på litt hvem som kan være en framtidig strategisk samarbeidspartner for QFR. Kanskje Siemens er en aktuell partner. Siemens skilte 1.juli 2018 ut et nytt selskap kalt Siemens mobility. Bare gjetting ..
https://w3.siemens.no/home/no/no/sector/mobility/pages/mobility.aspx



Får ikke håpe vi får oppgjøret i form av ikke-børsnoterte aksjer et eller annet sted. :-/

Siemens Mobility har som "mål om å skape en konkurransekraftig og sterk aktør innenfor transport og mobilitet i Europa". Ikke umulig at de da ønsker å kickstarte det hele ved å kjøpe opp Q-free. Med tanke på den begredelige kursutviklingen, vil jeg tro at de kan stikke av med hele selskapet for en tier per aksje. En annen mulighet er at amerikanske Roper Technologies er på oppkjøptstokt. Q-free har allerede samarbeid med Roper Technologies gjennom datterselskapet Transcore.

Spennende blir det i hvertfall. Vil ikke tro at styret vil la aksjonærene bli avspist med etablering av et ikke-børsnotert, fusjonert selskap

Svaret kommer vel snart og senest ved framlegging av Q4-18 den 14.februar.

Når bilene blir satelittovervåket er vel denne aksjen død ?

Det blir nok QFR som tilbyr satellittovervåket prising.

Ad Siemens Mobility. De gjorde i 2018 flere oppkjøp for å komplementere denne delen av virksomheten. Her er pressemeldingen som ble sendt ut i april 2018 i forbindelse med oppkjøpet av Aimsum

https://www.siemens.com/press/en/pressrelease/?press=/en/pressrelease/2018/mobility/pr2018030219moen.htm&content[]=MO
Markus Schlitt i siemens mobility uttaler følgende.

"We are glad, that we have found a partner with whom we can continue on our path towards becoming the provider of the future 'mobility operating system'. This acquisition is a strategic step for us to foster a strong position in the future, digitized mobility ecosystem which is increasingly depending on data-driven solutions", says Markus Schlitt, Head of Intelligent Traffic Systems business.

Siemens eller ikke - det blir uansett veldig spennende å se hvem den interesserte part er, og hva dealen evt går ut på, når katta er ute av sekken.

Interessant link AntiBody_Man. Merket meg også følgende setning der som kan være interessant:

Aimsun will be managed as a legally independent company under the roof of the Intelligent Traffic Systems (ITS) business within the Mobility Division.

På presentasjonen ser vi en Håkon Volldal med et lurt smil. Webcast: https://www.q-free.com/investor_relations/web-cast/

Når det gjelder forhandlinger med andre parter er han kryptisk. Det kan være fusjon, oppkjøp eller at Q-free eies av andre. se ca: 57:45.
Redigert 15.02.2019 kl 19:22 Du må logge inn for å svare