-- 53 nye bommer i Oslo i 2019, dato for start EL- Bil Betaling


Etter 1. juni må du passere tre bomringer før du kommer til Oslo sentrum. Da settes 53 nye bommer i drift – i noen må du betale begge veier.

Opprinnelig skulle de nye bommene settes i drift 1. mars, men dette er utsatt til 1. juni. Totalt vil det fra denne datoen være 73 bommer i og rundt Oslo.

Disse skal ta inn 25 milliarder kroner, som igjen skal investeres i såkalte «Oslopakke 3». Det er politikerne i Oslo og Akershus som har bestemt dette

Bilister som kjører fra Romerike og Follo vil først møte en ny bomring med 14 stasjoner på grensen til Oslo. Deretter kommer de til dagens bomring, med 20 bommer - som vil bestå - men som heretter får betaling begge veier.

I tillegg kommer en helt ny ring med 39 bommer, som plasseres langs dagens Ring 2. Også her må du betale begge veier. Dagens bommer i Bærum blir en del av bomringen på bygrensen.

https://www.dinside.no/motor/her-er-datoen-elbilene-ma-betale-i-bomringen/70643078?fbclid=IwAR3cLXmKgfdklvZKijsJq6HZ5q53squAogLT2n1MTqEdf2jwjUMwzwRfdxQ
mishka
17.01.2019 kl 13:42 592

Her er et lite eksempel på hva som befinne seg inni de forkvaklede hodene til kommunister og miljøfanatikere. Selv om dette er langt unna en debatt om bomringer: I Berlin foreslår "Die Grünen" og "Die Linke, søsterpariene til hhv. MDG og rødt i Norge at eiendomsporteføljen til store private eiendomsinvestorer skal ekspropieres av staten og leies ut til en leie "folk flest" har mulighet til å betale. Bakgrunnen er at både boligpriser og leiepriser har steget mye se siste årene fordi det er populært å bo sentralt i en storby som Berlin. De synes det er "helt forferdelig" at man i sentrale "kule" bydeler må betale rundt 6000 kr. i måneden + oppvarming og felleskostnad for en 2 rommer på 60 m.2. Hipsterne som stemmer disse partiene innbiller seg at det er en menneskerett å bo sentralt i en verdensmetropol, for det er jo bare sååå kult. Og når det blir for dyrt så roper de på staten. Heldigvis er det lover mot slikt også i Tyskland. En del av disse bør akkurat som i Norge oppsøke psykiater.

https://www.morgenpost.de/berlin/article216227223/Mietenexplosion-in-Berlin-Initiative-fordert-Enteignungen.html

Jobbene vil forsvinne utenfor Oslo. Så da blir det pendling motsatt av nå. Bli så bra for dere så.....
OZZY
17.01.2019 kl 14:37 573

det vi ser nå skje i Oslo nemlig det å skremme næringslivet ut av Oslo sentrum for derigjennom å oppnå tomme lokaler for å gjøre om disse til privatboliger er en feil omdisponering av Oslo sentrum. vi ønsker ikke et dødt Oslo sentrum. men et sentrum med handel og vandel og et aktivt næringsliv. det får man ikke gjennom å gjøre om næringseiendom til private boliger.

Fin utvikling i Oslo nå. Flere boliger sentralt og mye mindre biler. Unge urbane vil bo sentralt, kort vei til utesteder, treffe andre i sentrum, bo høyt i skyskrapere, helt uten den dumme bilen. Uten bil kan man gå ut mye mer. Leve og være et menneske;-)
mishka
17.01.2019 kl 14:56 562

Man behøver slett ikke all denne reguleringen og avgiftene for å få til dette. Mange urbane mennesker vil leve uten bilen faktisk helt frivillig. Berlin er et godt eksempel på at dette regulerer seg selv uten restriksjoner. Det er slett ikke nødvendig å tvinge andre mennesker til å bli som en selv. I de fleste bygatene i det sentrale Berlin er det svært liten biltrafikk. Dette fordi store boulevarder og en effektiv byautobahn tar seg av trafikken. Se bildene fra "vår bydel" Friedenau. Berlin er vel den byen i verden med mest trær.

https://www.google.no/search?q=Berlin+Friedenau+bilder&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwij5v2s-_TfAhWPiKYKHfnTD1oQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=1058

Kan være mishka har rett. Jeg lever helt frivillig uten bil. Det er så deilig. Frihetsfølelsen er enorm for oss som lever uten. Egentlig bare noen få bønder som trenger bilen.
mishka
17.01.2019 kl 15:14 554

Flott. Fortsett med et uten å tvinge andre til å leve på samme måten. Da blir alle happy.

He he bare noe få bønder som trenger bilen.
Det er så fint når noen setter seg selv til å vurdere hva andre har behov for.

Men har du noen ide om hvordan maten du kjøper egentlig havner i frysedisken? Det er vel dårlig med fiskepinnefrø å få kjøpt?
Bør man kanskje fjerne alle butikker som ikke ligger rett ved togstasjon?

Akkurat slik man kunne forvente fra mishka. Han gasser på og gir blaffen i alle barn og syke som dør av eksos og støy i Berlin. Hans egoisme feller ham hver gang og det er bare meg meg meg. Hva skal man dessuten med bil midt i den byen?
mishka
17.01.2019 kl 18:23 506

Hehe. Dø av eksos og støy i en by som har renere luft om vinteren enn Oslo har om sommeren? Du er like morsom som alle andre miljøayatollaer😁.
mishka
17.01.2019 kl 18:29 505

Folkens her på bilforumet: Denne figuren Magasaki har vel de fleste skjønt er den nye Bekte, for de som husker ham. Slike bør bare ignoreres som om de var luft for enhver diskusjon blir en ørkenvandring.
Redigert 17.01.2019 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
Hektar
17.01.2019 kl 18:44 490

Det som er både trist og hysterisk morsomt samtidig er at "de grønne" har null konsept og forståelse for hva "teknologisk utvikling" er for noe. De vil på ethvert tidspunkt si "BOM STOPP" i alt og sånn skal det være for alltid og for evig. Er EV biler vår beste løsning? Selvfølgelig ikke. Er innsamling til storbyer og distriktsdøden vår beste løsning? Selvfølgelig ikke.

Ta en titt på den "grønne" diskusjonen fem år fra nå. Forskjellene i hva de vil oppnå da vil være sjokkerende i forhold til hva de argumenterer for nå. Det er akkurat derfor det er betryggende at de har en så liten menighet som de har. Med "de grønne" i spissen vil vi skade planeten vår uhorvelig mye mer enn med realistiske, intelligente mennesker i front.

Bilfritt byliv gir kjempegevinster for folkehelsen. Befolkningen i byene må gå mer og får heller ikke lenger i seg så store mengder avgasser som før. Støybelastningene og stresset blir også redusert.

Jeg vokste heldigvis opp i et bilfritt hjem. Naboene hadde bil. Volvo Amazon. De brukte den til butikken 100 meter unna og kjøpte en bærepose. Det var realiteten. Naboene ble ikke gamle. Døde av overvekt og usunt liv. I tillegg ødela de mange andres liv. Jeg fikk astma og kan i dag bare ha kontorarbeide.
Hektar
17.01.2019 kl 21:20 440

Du fikk astma fordi naboen hadde bil...?

Det er mye fælt der ute Hektar. Det finnes folk om kjører frem og tilbake 10 ganger om dagen i bil. Starter den kald og da virker ikke eksosrensen heller. Jeg har til og med sett de som lar bilen stå og gå seg varm når det er kaldt. Når det er veldig kaldt må den stå kanskje nesten 1 time hvis det er dieselbil.Det er grove miljøforbrytelser privatbilismen fører med seg.
Basse
17.01.2019 kl 23:28 377

Moderne dieselbiler er ofte raskere varme enn bensinbiler og avgassrensingen skjer effektivt fra man trykker på startknappen.. Dette fordi moderne dieselmotorer har proksimalt(integrert i motoren) plasserte katalysatorer og partikkelfilter. Eksempel: https://www.daimler.com/innovation/diesel/new-diesel-engine-om-654.html

Eks Mercedes E 220d, E 300d, E300de, E 400d og C 220d, C 300d og C 300 de.....noen eksempler på fenomenalt effektive dieselbiler

Mercedes SUVer vil etterhvert også få disse nye dieselmotorene


Et litt artig paradoks som bilhatere og grønne gale kommunister skal få med seg er at om det innføres veiprising med GPS hvor alle avgifter pakkes inn i km-målingen inkludert drivstoffavgifter, betyr at tomgangskjøring blir mye billigere enn i dag;)

"åh faan her varre noe antibilidiotene i Venstre og NAF ikke hadde tenkt på..."





Redigert 17.01.2019 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
livecnn
29.01.2019 kl 23:23 181

I Drammen er nå folkeopprøret mot upopulære avgifte større enn stemmetallet Høyre og AP fikk ved siste kommunevalg.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156752774937870&set=gm.2599974340029640&type=3&theater&ifg=1

Merkelig at så mange her er så glad i å betale bompenger.

Med det nye systemet vil det bli billigere;

Takstene senkes:

«
- Prisen for hver passering settes ned. I dagens bomring koster det 55 kroner i rushtiden og 45 kroner utenfor rushtiden, for en bensinbil. Fra 1. juni vil prisen bli henholdsvis 27 og 21 kroner, forteller Nordahl.

Har du Autopass-brikke kan du dessuten passere bommene så mange ganger du vil i løpet av én time og bare bli belastet for én passering. Det settes også et månedstak på 120 passeringer i den indre bomringen. I tillegg øker rabatten du får med Autopass-avtale fra 10 til 20 prosent»

https://www.dinside.no/motor/her-er-datoen-elbilene-ma-betale-i-bomringen/70643078?fbclid=IwAR3cLXmKgfdklvZKijsJq6HZ5q53squAogLT2n1MTqEdf2jwjUMwzwRfdxQ

Merkelig at så mange vil beholde det gamle systemet. Skyldes det ønske om å betale mest mulig. Eller er det at man ikke er mentalt moden nok for å innta og forstå informasjon som blir gitt?


Kaisovsky

Du kommer med en påstand, men jeg kan ikke se noen dokumentasjon. Hvem har sagt at det ikke er behov for bil i Norge? For du driver vel ikke og bløffer?