-- 53 nye bommer i Oslo i 2019, dato for start EL- Bil Betaling


Etter 1. juni må du passere tre bomringer før du kommer til Oslo sentrum. Da settes 53 nye bommer i drift – i noen må du betale begge veier.

Opprinnelig skulle de nye bommene settes i drift 1. mars, men dette er utsatt til 1. juni. Totalt vil det fra denne datoen være 73 bommer i og rundt Oslo.

Disse skal ta inn 25 milliarder kroner, som igjen skal investeres i såkalte «Oslopakke 3». Det er politikerne i Oslo og Akershus som har bestemt dette

Bilister som kjører fra Romerike og Follo vil først møte en ny bomring med 14 stasjoner på grensen til Oslo. Deretter kommer de til dagens bomring, med 20 bommer - som vil bestå - men som heretter får betaling begge veier.

I tillegg kommer en helt ny ring med 39 bommer, som plasseres langs dagens Ring 2. Også her må du betale begge veier. Dagens bommer i Bærum blir en del av bomringen på bygrensen.

https://www.dinside.no/motor/her-er-datoen-elbilene-ma-betale-i-bomringen/70643078?fbclid=IwAR3cLXmKgfdklvZKijsJq6HZ5q53squAogLT2n1MTqEdf2jwjUMwzwRfdxQ

Man må da altså betale hele fem ganger for en tur til Oslo? Herregud, og her skal folk leve og bo.

Kun for spesielt interesserte, det spørs om ikke dette vil medføre en så stor økonomisk belastning for næringslivet i Oslo at byen vil gå inn i en resesjon.
Redigert 12.01.2019 kl 12:27 Du må logge inn for å svare

Bare vi redder verden så gjør da ikke det noe vel?
Og de styrende i Oslo kan jo vise til at befolkningen er positive til dette.
Magasaki
12.01.2019 kl 15:13 2215

Oslo blir Verdens første virkelige miljøhovedstad. Virkemidlene som brukes for å bli det er spreke, og om ikke så populære blant alle, er det opplagt de vil virke og sette Oslo på kartet som foregangbyen som forstod det ikke lenger nytter med privatbilisme i en større by. Nå blir den renere og blir all transport uten forferdelige fossile forhistoriske følger vil Oslo bli et eldorado som vil tiltrekke seg enormt med mennesker fra hele Norge og Verden. En ren fin by alle mennesker vil leve, bo og jobbe i. Typisk norsk å være god☺️

Utopi på linje med kommunisme.
Magasaki
12.01.2019 kl 21:42 2132

Små elektriske busser med nullutslipp som kjører rundt i byene hele tiden vil gjøre privatbilisme overflødig. Nye ideer og løsninger nå som vil forandre oss og innse vi lever sammen i et stort nettverk som nå også blir svært miljøvennlig.
Basse
12.01.2019 kl 23:19 2108

det beste er om vi samler en gjeng og kaster de små bussene dine i fjorden

ikledt gule vester tar befolkningen byen tilbake og du kan flytte til Grønland, god plass til grønne kommunister der

Redigert 12.01.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Magasaki
12.01.2019 kl 23:31 2091

Innen 6-7 år vil privatbilismen smuldre bort. Unge urbane mennesker er allerede iferd med å fjerne seg fra ideen om å eie og bruke bil. De vil bo i sentrum der ting skjer og heller bruke pengene sine på annet enn bil. Gratis miljøvennlig grønn transport vil fullstendig overta og lage et greit tilbud til unge som allerede griper nye ideer. Gamle mennesker vil ha problemer med omstillingene. Omstillingsprosessen vil endre mye mer. Butikker vil forsvinne. Nesten bare handel på nett.

Ja sikkert, det er jo få unge som bryr seg om bil. Å gå i butikker kommer nok heller ikke så høyt opp.
Og alle opplevelser skjer foran en skjerm, for de er ikke så opptatt av å gå ut og treffe folk heller
Redigert 12.01.2019 kl 23:36 Du må logge inn for å svare

Dette innføres for at eiendomsprisene skal styrte i avgrunnen, sånn at utlandet får kjøpt opp hele sulamitten
på billagsalg. Dernest blir Ola og Kari melket så det holder av disse utenlandske kapitalistene.

Alternativet er at folket sier stopp og kommanderer stortinget til å la oljefondet cashe ut all bompengegjelden.
Et annet alternativ er at folk så forbannet at alle innstallasjonene rives ned.
Magasaki
13.01.2019 kl 00:07 2038

Bypakkene er jo laget for å få mennesker på kollektiv grønn transport og det er et helt nytt løft der som nå kommer. Gamle mennesker vil forsatt kjøre egen bil, forhåpentligvis elektrisk, mens de store massene og unge får et fullverdig fleksibelt grønt tilbud til transport. Unge vil ha friheten til å leve uten melkeku, men samtidig lett transportert seg til jobb/fritid/underholdning og få transportert varer billig og greit. Finnes det noe tristere å sitte i egen bil alene sammen med dokumentvesken og matpakka?
Basse
13.01.2019 kl 00:14 2029

bypakkene er et firsøk på å tvinge folk til å leve slik politikerne vil de skal leve og samtidig bidra til å kvele kjøpekraft og middelklassens frihet og velstand

Unge vil bestemme selv, de tar sertifikat, kjører moped, mc og bil. Eget kjøretøy løser alle behov og man får en frihetsfølelse som ikke kan verdsettes i penger, eget motorkjøretøy er gull verdt uansett.

Finnes det noe tristere enn å måtte svette seg gjennom hundrevis av mennesker og leve på en tidstabells nåde OM det kollektive transportmiddelet i det hele tatt er i rute...

De gule vestene i Frankrike er bare begynnelsen, det blir opprør i hele Europa om Globalistene pusher på med planlagte overvåkings og frihetsberøvelser.

Grønne kommunister kan deporteres til Grønland og lage sitt samfunn der,

Bommene skal vekk, og det skal ikke påføres noen GPS overvåking.
Redigert 13.01.2019 kl 00:16 Du må logge inn for å svare

TS

Hvorfor tok du ikke med dette fra artikkelen. Passet det ikke med i din agenda?

«Prisen for hver passering settes ned. I dagens bomring koster det 55 kroner i rushtiden og 45 kroner utenfor rushtiden, for en bensinbil. Fra 1. juni vil prisen bli henholdsvis 27 og 21 kroner, forteller Nordahl.

Har du Autopass-brikke kan du dessuten passere bommene så mange ganger du vil i løpet av én time og bare bli belastet for én passering. Det settes også et månedstak på 120 passeringer i den indre bomringen. I tillegg øker rabatten du får med Autopass-avtale fra 10 til 20 kr.
Redigert 13.01.2019 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Magasaki
13.01.2019 kl 11:07 1889

Unge mennesker i dag vil kose seg med smarttelefonene sine mens de suser avgårde på kollektivt og gjerne 5G nett der. De klarer ikke å være uten ett sekund og kollektivt er stedet. Egen bil er helt ut for unge urbane mennesker i dag. Selv elbil er de ikke så keene på. Kjenner unge som heller ikke er interessert i å ta lappen. Unge i dag er mye mer informert
mishka
13.01.2019 kl 11:10 1880

Hvem som forurenser mest ble grundig dokumentert i fjor i et av de større tyske magasinene. Tror det var Focus, men jeg finner ikke artikkelen igjen i farten.

Nr. 1 Ingen over ingen ved siden: Politikere. Og jo nærmere toppen som rikspolitiker jo mer forurenses det spesielt med flybruk.
Det er nok å se avgangshallen på Tegel eller Gardermoen en fredag ettermiddag når alle skal hjem til a mor i Sandane, Trondheim eller Tromsø. Pluss en haug med komitereiser

Nr. 2. De hadde en malerisk beskrivelse som jeg skal prøve å gjengi på husken: Den typisk veldutdannede, Young urban professional, Yuppie, med høy utdannelse som nesten alltid bor supersentralt uten bil og ofte jobber i et oppstartkollektiv med data eller finans. Sykler til jobb og den lokale Bio-butikken for å kjøpe bønnene sine. Er medlem av et bilkollektiv som brukes de gangene han må ta en ekspedisjon ut i provinsen til Bauhaus eller Ikea. Reiser ellers kollektivt og sitter da konstant med nesa i smartphonen. Og så langt lite forurensing.

Men det som totalt ødelegger det "økologiske fotavtrykket", for å bruke samme språk som klimaidiotene, er alle flyreisene. Disse viste seg i undersøkelsen nemlig å ikke bare øke proporsjonalt med inntekt og utdannelse, men det økte nesten med kvadratet av dette. Ofte reiser til datamesser i L.A, N.Y. og London. Og når helga kommer så er det ofte ovale langweekender til, ja nettopp, en annen kuul urban by. London og Barcelona er for lengst brukt opp. Nå skal det være mer "autentisk slum" for å være kuuul. En eller annen fattig pittoresk halvslum i langtvekkistan må det være. Det nye blant disse hipsterne i Berlin er nå langweekend i Jerevan, Almaty eller Tbilisi ofte flydd inn med obskure flyselskaper som forurenser som et containerskip med gamle Ilyushin-maskiner etter mellomlanding i Moskva.
Tilbake i Berlin er de opptatt av å ikke spise kjøtt pga forurensing av kupromp.😅.

Den som forurenser minst er faktisk det tyskerne kaller "Otto Normalfahrer". I weekenden i sommerhalvåret hender det han kjører ut til østersjøkysten hvor han har campingvogna stående fast som en slags hytte. Og til daglig, for å rekke alt, kjører han bil til industrijobben i utkanten av Berlin.

Jeg tror ikke det hele er så mye forskjellig i Norge. Har facebookvenner som er billøse yuppier. Oppdateringene fra Mexico og N.Y hagler inn.
Redigert 13.01.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Magasaki
13.01.2019 kl 11:58 1828

Må glise i skjegget av mishka. Det er tydelig han kommer fra en helt annen tid der privatbilisme var idealet og målet. Kollektivt i Oslo er nå veldig bra og etter Oslopakke 3 blir det suverent slik at all argumentasjon om egen bil faller bort. Fakta er at billøse mennesker lever mye rikere liv i tillegg til miljøet som blir spart for grove skitne avtrykk store byer har slitt med i alle år. Videre er det løsninger for billøse som bil-kollektiver der man betaler en mindre sum, men har rettighet til bil f.eks ved shopping til Ikea eller andre slike steder. Da er det behovet dekket for urbane mennesker. Det er også noe firma som driver bilutleie på timebasis i Oslo.
mishka
13.01.2019 kl 12:12 1814

Det mest irriterende med klimafolkene er at de skal misjonere sin selvplaging på alle oss andre. Akkurat slik sosialister og kommunister alltid har gjort. Og vil du ikke så skal du! Jordas undergang er mantraet. Akkurat som kristenfolkets trussel om helvete. Til og med tvangsflytting slik de drev med i Sovjetunionen går de i 2019 ikke av veien for å foreslå. Fysj! Glad disse aldri kommer i flertall. Skal jeg si noe pent om våre nye landsmenn så er det siste en pakkis gir slipp på den svarte BMW,en sin, så vi bilfolk har noen allierte der.
mishka
13.01.2019 kl 12:27 1808

Jeg kan gi deg et kjapt eksempel på hvor håpløst det å reise kollektivt er: Ja, hvis man som en politiker skal fra Majorstuen til stortinget så funker kollektivt. Det bor faktisk folk ute i drabantbyene også og der funker det slett ikke. De kan sette opp så hyppige avganger de bare vil, men alle jobber ikke akkurat der buss eller bane stopper. Ta bare et eksempel som å reise fra Vestli i Oslo til Rasta i Lørenskog. Med bil 10 min. fra man går ut av døra. Med kollektivt: Først gå 10 min,til Vestli t-bane. Deretter T-banen til Stovner. deretter buss til Lørenskog. Bytte buss på Solheim til ny buss til Rasta. Totalt nærmere en time. Pluss at faenskapet bare går til faste tider og man derfor i tillegg må stå og vente i kulda. Legg til at vedkommende skal hente en unge i barnehage på veien så får humoren en ny dimensjon. M.a.o. for moderne mennesker håpløst! Bare noe for lærere med jævla god tid og andre snyltere eller idealister.
Redigert 13.01.2019 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Magasaki
13.01.2019 kl 12:28 1806

De sorte BMW'ene er på vei ut. Miljøet har assimilert trendene med elbil og Nissan Leaf er meget populært i innvandrerkretser. Den trenger ikke engang være sort. På mange måter har akademiske løpebaner langt overgått de tidligere idealene også der. Unge 3-4 generasjon av mennesker med opprinnelse fra Pakistan vil heller bli leger, advokater og økonomer. Da er det ofte kollektivt ned til universitet og læresteder. Så linje 5 er stappfull nå som sorte BMW'er er ut.

Du legger vel merke til at han overhodet ikke kommenterer det du sier om flyreiser og totalutslipp i forhold til levesett.
Det er bilen og ferdig med det.
Kanskje kunne man fått en personlig klimakvote å bruke og så betale avgift hvis den passeres? I så fall kan det jo godt hende at vi som koser oss med bil men flyr lite og har kort vei til jobb får kvote å selge egentlig.
Men det er klart at når bilhat egentlig er eneste motivasjon for miljøfanatikere da hjelper jo ikke det
OldNick
13.01.2019 kl 12:30 1797

Resultat av at grønnskollingene har tatt makten i OSLO.

Nå skal oljefondet ranes for å nå nirvana.
mishka
13.01.2019 kl 13:24 1769

Jeg ser den PSI. Og det han babler om pakkiser som leger og advokater vet vi som har bolig øverst i Groruddalen er helt feil. Joda, det er noen få, men i det store og hele så fortsetter selv 3.generasjon bak taxirattet og på budbilen. Og grunnen ser jo vi som har det nær innpå oss. De vil ikke på tørre møkka bli integrert. For hver generasjon så importeres ektefelle fra Pakistan. Det å bo i Norge er det de i gamle Sovjet kalte "en defysit". Dvs,. en fordel som gir et uendelig drag på damene og fordel for klanen. Og når mor eller far kommer fra Pakistan som 25 åring så snakkes det Urdu hjemme. Og disse ungene sliter på skolen allerede fra 1.klasse uansett om de er 1.generasjon eller 4. Og den islamske volden har de også med seg hjemmefra. Derfor er paraplyer forbudt på Vestli skole. Det kan brukes som stikkvåpen. Og sånn går no dagan..... Uansett, typer som Magasaki spriter opp forumet litt. Det begynte å bli litt ekkokammer uten figurer som Bekte som forsvant.
Luna
13.01.2019 kl 13:47 1758

Bor i Akershus og jobber i Oslo, men stemmer MDG. Fremtiden må bli grønnere og vi må endre reisemønster. Det må brukes mere penger på kollektivtransport og mindre på motorvei.
Flere bompengestasjoner betyr at det er flere som deler på regningen, ikke bare de som kjører akkurat de få strekningene som har bompengestasjoner idag. Hvis man kjører forbi flere bompengestasjoner på under en time betaler man bare en gang uansett.
Dette er også bestemt av et bredt flertall, ikke bare MDG, så litt komisk hvordan de får "skylden" for alt.
De har masse bra forslag og tiltak for å gjøre hverdagen bedre og grønnere. Det gjelder å ha fokus på miljøtiltak gjennom alt en gjør politisk. Altfor mange er aktive i politikken kun for å berike seg selv.

Hva er det dere sutrer. De fleste bilister vil
jo betale mindre enn de gjør idag.

Hvorfor sutre og sutre og sutre og sutre?

Kos med misnøye?
Vomit
13.01.2019 kl 15:11 1692

Oslofolk får denne nye avgiften like før valget i september.De vil få merke konsekvensene av Ap og småpartienes
prioriteringer,men likevel tyder mye på at Ap får fortsette i hovedstaden.
Velgere som trenger bilen i hverdagen og som har trodd at valgresultatet i 2015 var midlertidig vil våkne når de
omsider forstår hvilken vei det går i Oslo....
Massiv kommunal gjeld,mange innvandrere,dyre boliger,boligskatt,umulige parkeringsforhold og flere andre forhold gjør at norske barnefamilier allerede flytter ut av Oslo.

Bompengesjokket og ny valgseier til Ap,MDG og SV vil gjøre det enklere å innse at det er flere steder med mye bedre livsmiljø utenfor Oslo!
Magasaki
13.01.2019 kl 16:33 1646

Veldig godt innlegg. Bompengeutgiftene blir nå langt mer fordelt på de om bruker byen. Slik det var kunne man kjøre voldsomt mye inne i den uten å betale for seg. Der forurensning skapes. Oslolokket som legger seg giftig i januar og februar som en giftsky. Så kan man være uenig eller uenig i selve bompengene, men fordelingen blir langt bedre med den nye bomringen. Ordningen skaper mer rettferd. Merkelig å mislike det. Det er også rart å være mot en renere by og få bort de verste forurensningene fra fossil biler.

Jada, det er skip i havna og vedfyring også. Selvsagt må man se på disse også for å få en ren trygg by for alle. Først må privatbilismen få en smekk og bygger man ut kollektivsystemet voldsom nå vil det kunne ta med langt flere som reiser. Håndverkere og varetransport skal over på elbil.

Vi andre som sitter på kontor, studerer, driver med lett shopping (1 bærepose), er pensjonerte og roter litt nede i sentrum vil kunne klare å reise kollektivt. Det trenger ikke å ta så mye lenger tid når utbyggingen er ferdig og man regner vs. parkering med privatbil inkl. Kollektivt er gjerne billigere også. Dessuten er det lett å treffe mennesker. Som bilist er man helt isolert.
mishka
13.01.2019 kl 16:50 1638

Hehe, treffe mennsker ja. I Oslo kan man gå tørskodd på sigøynere fra Oslo S til slottet😁. Bare det å reise kollektivt er en sikkerhetsrisiko i det multikulturelle Eurabia. Jeg var 150 m unna da Amis Amri lekte trailersjåfør på Breitscheidplatz. Det var ikke noe vakkert syn med en salig blanding av juletrær og "flycrash".
Magasaki
13.01.2019 kl 17:12 1623

mishka I dag kl 12:27

Her peker mishka på en mangel i kollektiv transport. Jeg er helt enig. På kryss og tvers i Groruddalen er det ikke enkelt å reise kollektivt. Ofte må man helt ned i sentrum og opp igjen med andre linjer. Groruddalen og nordover mot Lørenskog er heller ikke optimalt. Det trengs en massiv utbygging av kollektivtrafikk for å bøte på dette. Det er jo en grunn til at folk også har privatbil. Med Oslopakke 3 vil det bli noe bedre og den viser et klart behov pr. nå for utbedring.

Sentralt innenfor ring 2 er kollektivtrafikk utmerket. Det er også greit mellom ring 2 og 3. Langt mer ugreit blir det utenfor ring 3 og langt ut i Stor-Oslo utenfor Oslo grensene. Det har vært feil tankegang. Folk bør bo mye mer sentralt. Det er det som er miljøvennlig om de ikke har privatbil der.
mishka
13.01.2019 kl 17:32 1608

Hvis vi for et øyeblikk kan slippe taket i den i verdensmålestokk bittelille byen Oslo som i innbyggertall er midt i mellom "præriebyen" Colorado springs og den tyrkiske badebyen Antalya så vil man oppdage følgende: Det er slett ikke all kollektivutbygging i det uendelige som er bra for å minske utslipp. I berlin slipper faktisk en tur med U-bahn ut 75 gr. co2 pr. passasjerkilometer fordi den kjører på tysk strømmiks som er 51% fornybar. Og utslippet øker dramatisk med stor utbygging fordi da vil færre og færre sitte i vognene. De minste bybilene som har vanlig motor er bare såvidt over dette og sitter det 2 personer i bilen danker en VW Polo glatt ut U-bahn i utslipp. Forskjellen er bare at utslippet fra Poloen er lokalt. I fremtiden vil bilparken fordele seg mellom de som kun har behov for en liten bybil, og det er svært mange, i de virkelig store byene som Berlin. Da er selv en Leaf altfor stor og påkostet. E.go er en av de store nyhetene her i Tyskland for tiden:

http://www.e-go-mobile.com

Og den typiske pendleren kommer til i stor grad til å høre ladbar hybrid og alle de nye modellene som kommer der gjør at man kan kjøre på strøm til og fra jobb til daglig i byen og hele problemet er løst. Da står bare en sak igjen som plager miljøbevegelsen. Og det er det vikarierende motivet som er GENERELT BILHAT.
Redigert 13.01.2019 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
OZZY
13.01.2019 kl 18:12 1585

Betal alt av veier gjennom oljefondet og bruk sv oljefondet til kollektivtrafikken og utbygging. Dette i stedefor å kjøpe forretningsbygg i utlandet.
mishka
13.01.2019 kl 18:15 1587

Jeg kan gi deg en drøss med andre eksempler bare langs t-banens linje 5: Selv noe så enkelt som en som bor på Vestli og jobber f.eks. i Persveien hvor det er mye industri på Økern. Ja, T-banen bruker 16 min. på strekningen Vestli-Økern. Så må man legge til 10 min. å gå hjemmefra til T-banen og minimum 15 min. å gå fra Økern T til Persveien og vips så her man oppe i nærmere 45 minutter på en tur som tar 10 min. med bil. Man er fremme med bil før t-banen har startet. Og så må man lide seg gjennom utallige stopp med "pass for dørene-dørene lukkes". Det å reise kollektivt er akkurat så lite effektivt som å jobbe i en bedrift med 400 ansatte hvor alle må stoppe jobben når 1 person skal på do. At fremtiden blir helt elektrisk + hybrid for alle biler er jeg ganske sikker på og da har ikke lenger kommunistiske selvplagere noe argumenter igjen for å forby privatbilisme.
Redigert 13.01.2019 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Magasaki
13.01.2019 kl 18:23 1577

Ja slik er det mishka. Dette rettferdiggjør likevel ikke privatbilisme. Det viser et behov for en kraftig utvidelse og utbygging av kollektiv transport da Oslo har vokst og folks atferdsmønster og mobilitet er endret.Oslopakke 3 er en del av det som kan bøte på dette. Før pakke 4 og påfølgende.
pengex
13.01.2019 kl 21:45 1516

Man får lage seg en flybil. Som kan ta av og fly over bommene.....
mishka
13.01.2019 kl 22:00 1503

Tror neppe det noen gang blir flertall for noe slikt. "Dette rettferdiggjør likevel ikke privatbilisme" Hæ? Hva er urettferdig med privatbilisme som ikke forurenser og som et overveiende flertall vil ha? At det f.eks. plager noen gamle AKP ML,ere som deg som misliker at folk har frihet er ikke noe argument.
mishka
14.01.2019 kl 11:42 1401

Her kan man lese litt om galskapen som i dag er realitet med disse "gærningene" ved roret i Oslo.

https://resett.no/2019/01/14/maxbo-ved-sinsenkrysset-palegges-88-p-plasser-for-sykkel/

På Stovnersenteret er det laget parkering for ca. 150 sykler. Aldri sett mer enn 4 stk. parkert der samtidig. Er noen som noensinne har sett en innvandrer som sykler i Groruddalen? Nå mener "gærningene" at hipsterne på løkka skal hente en pall med fliser eller 3 m. lengder med terassebord på Maxbo ved hjelp av sykkel.

He he
Ser ikke for meg at hipstere gjør jobben selv
Og hvis ikke så trenger de ikke slepe med seg materialer på sykkel
for bor de sentralt og det ikke er parkering for håndverker så får de ingen til å gjøre jobben uansett.

Edit: Leste artikkelen nå. Miljøhysteriet har grepet om seg med voldsom fart. Hvem er det som har klart å få på plass slike rettningslinjer?
Bør ikke alle butikker som driver med salg at slikt som krever bil like godt forbys?
Så kan man bestille det på nett i stedet og få det levert med trailer, det er jo så mye bedre for miljøet at slike driver å kjører rundt i bomiljøer og leverer varer.
Redigert 14.01.2019 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
OZZY
14.01.2019 kl 13:05 1365

sosialist/kommunistene på Oslo Rådhus og andre steder har i alle år merkelig nok et stert ønske om å kontrollere folk slik nasjonalsosialistene/nazistene i Tyskland ønsket for en del år tilbake. likhetstanken er blåkopi av nazistenes tenkemåte ikke så rart karnskje i og med at nazistene har sitt utspring fra sosialistisk tankegang om å kontrollere andre mennesker.
Redigert 14.01.2019 kl 13:07 Du må logge inn for å svare

Hadde det enda bare vært sosialistene.
Jeg kom som nevnt en dag i prat med en høyrepolitiker fra bygdenorge. De har noe de kaller sentrum som ikke er så lett å oppdage dersom man ikke er derfra, og der er det en jernbanestasjon. Nå skulle det bygges parkeringsplasser ved jernbanen.
Men det hadde han funnet ut at de burde droppe. For det var mye bedre å bygge boliger til alle i bygda rett ved i stedet slik at de ikke ville trenge bil.
Jeg lurer på hvor mange år man må klare seg uten bil for at det skal bli mer miljøvennlig at man bygger seg en ny bolig?
Og den gamle må jo bli stående tom/ revet da det jo ikke er noe poeng dersom den gamle boligen tas i bruk av andre.
Eller kanskje, forresten, det kan jo hende at han ønsket at boligene langt fra togstasjonen skulle bebos av arbeidsledige.
Men altså ærlig talt, må vi leve med politikere som er så opphengt i miljø at det reneste svada får lov å bli gjeldende politikk bare fordi man TROR det er lurt mhp miljø?
Harald Eia påsto i sitt program Brille for en stund siden at IQ'en i landet ville gå ned fordi de smarteste valgte bort å få mange barn, mens de dummere gjerne fortsatte med å skaffe flere arvinger. Jeg trodde ikke det skulle slå ut så fort.
mishka
14.01.2019 kl 13:48 1329

Høyre er et slags AP-light. Vi har ikke noe ordentlig høyreparti i Norge unntatt et og annet som i alle galluper kommer opp under "andre" hvor totalt 5-6 partier deler 1,5%. Og her er også en grei link ang. dagens batterier. Skal elbilen ta over må noen finne opp batteriet på nytt. Og når "tinnfoliehattene" babler om faststoffbatterier så svarer ledende forskere som linket til i annen tråd at om det i det hele tatt kommer kan vi kanskje svare på i 2025.

https://e24.no/pluss/bil/noen-maa-finne-opp-batteriet-paa-nytt-for-at-elbilen-skal-ta-over/24537681
Magasaki
14.01.2019 kl 14:17 1312

Det er tydelig mange her ikke forstår hvor genialt det er med kollektiv transport og hva det betyr å bygge ved knutepunkter for T-bane og tog. Da kan veldig mange leve uten bil med alle de enorme fordelene det er. Offentlig kommunikasjon og en dagligvarebutikk i rimelig nærhet er viktig for et liv helt uten bil slik som mitt. Deilig uten den dumme bilen;-)
mishka
14.01.2019 kl 14:38 1297

Joda, kollektivtransport kan være fint i verdensmetropoler. For å være ærlig så fungerer det sånn passe greit i Berlin med nærmere 4 mill. innbygere. Men Oslo er ingen verdensmetropol. Ja, innenfor ring 3 om man har flaks og helt klart innenfor ring 2. Alt annen er nærmest tøv om det ikke akkurat klaffer med holdeplasser rett ved der du bor og der du jobber. Og som oftest skal folk mer enn bare til og fra jobb og da klaffer det sjeldent uten en enorm tidsbruk. Ikke noe er så hjernedødt som store busser og 140 tonn t-banetog med 10 passasjerer.
Det er derfor BVG i Berlin ikke bygger ut mer U-bahn i randsonen fordi det går et krysningspunkt når U-bahn forurenser mer enn bil. Det er omtrent bare i Norge strømmen kommer fra vannkraft.
Hvis du synes det er så jævlig bra å bo f.eks. i en blokk i Kværnerbyen og kunne se hva naboen har på brødskiva til frokost, så flott. Men ikke prakk denne livsstilen på andre. Jeg får helt angst når andre skal fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt. Og det er nettopp en av grunnene til å stort sett bo i en liberal by som Berlin og ikke i Oslo. Man kan kjøpe en flaske Whisky på bensinstasjonen uten at noen "motkrefter" fra Krf. bryr seg. Og til og med en kåting kan gå på nærmeste bordell uten å måtte se seg over skuldra etter "tankepolitiet" selv om jeg selv ikke har den slags behov. Ønsker man å kjøre i 200 på en motorvei, når det er trygt, så gjør man det uten at en eller annen bilhatende politikerdust skal bry seg. Got it?
Redigert 14.01.2019 kl 14:39 Du må logge inn for å svare

Bra sagt mishka, her i UK kan vi riktignok ikke kjøre i 200 på motorveien, men man kan nok kjøre i 140-150 dersom du kjører som folk, uten at onkel gidder bryderiet med å «ta deg».

Og de som ønsker det kan kjøpe en flaske whiskey i nærbutikken eller på bensinstasjonen uten at noen som helst bryr seg om akkurat det, har selv aldri hatt behov for å kjøpe whiskyen på bensinstasjonen, men syns det er greit at tilbudet er der.

Dersom man vil kjøre seg en tur på en fin gastropub på søndagen samen med familien kan man også dele en flaske vin med kona, få seg en bedre middag og sette seg i bilen sammen med kone og barn, kjøre hjem uten å bli stemplet som en kriminell, det går an da promillegrensen er 0.8, ikke at det fører til noen flere drepte i trafikken av den grunn, for med 0.8 i promille kjører britene merkelig nok trygt og fint, og med en statistikk mht dødsfall trafikken som tilsvarer det man har i Norge.

Dersom man en dag skal kjøre seg en litt lengre tur kan man fritt gjøre det uten tanke på at man etterhvert sitter med en solid bunke regninger på bompenger som fort akkumuleres til relativt heftige summer.

Dersom man plutselig blir litt lei bilen kan man kjøpe en helt ny bil uansett type, merke, motor, utslipp etc for fabrikkens kostpris pluss 20% moms, dersom du kjøper bruktbil så kjøper du den, og registrerer den uten en eneste krone i «omregistreringsavgift», skulle bare mangle.

Greit at Norge er er flott land, med fin natur og veldig mange hyggelige mennesker, men jaggu er det mye å rette på.
Redigert 14.01.2019 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Luna
14.01.2019 kl 20:33 1212

Fremtidens boligmønster og reisemønster kommer uansett høyre eller venstre politikk.
Det er nok skummelt for mange gæmliser, men fremover tenkes det helhetlig på en annen måte enn før. Samfunnet bygges ikke rundt bilen, men rundt mennesket og miljøet i sentrum.
livecnn
14.01.2019 kl 20:45 1200

En venn av meg tar med seg kona og deres skattepenger å flytter ut av Oslo. (De la vel igjen nok kr til å lønne 2 lærere)
Selger ikke kåken i sentrum, men leier ut til studenter som ikke skatter en krone.

Natta Raymond Johansen oh Lan.
Redigert 14.01.2019 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
mishka
14.01.2019 kl 21:31 1173

Fremtidens boligmønster må gjerne komme så mye det vil for meg. Bygging rundt kollektivknutepunkter har vært politikk i Norge i minst 10 år. Og det plager ikke meg, for det er ingen som bestemmer hvor jeg skal bo. Det som plager meg er at noen gamle ML,ere skal fortelle meg hvordan jeg skal leve mitt liv. Og selv bor jeg størstedelen av året så sentralt det omtrent er mulig midt i Berlin. Og det er akkurat på grensen av byens umweltzone. Og ikke er jeg det spøtt plaget av eksos enda byautobahn er 300 m. unna. Det er når Magasaki i en annen tråd begynner å snakke om tvangsflytting av mennesker og forbud mot privatbilisme at tankene går hen til gamle Sovjet og Albania.
Redigert 14.01.2019 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
nima
14.01.2019 kl 21:38 1163

Hvor lenge skal vi gi subsidier til EL. bil eierne, NÅ ER DET NOK, NÅ MÅ DE KLARE SEG SELV

Ut 2021. Så ser vi da. Pinlig med iveren etter å "ta" ELbilene og utvikling av fremtidsrettet teknologi.
Og Norge får goodwill og PR verden over.
Magasaki
14.01.2019 kl 22:04 1140

Gamliser klarer ikke omstillingsprosesser. Det ser man av tråden. Fakta er at bompenger, regulering av parkering, høye priser på bil og bruk er små usle steg i retning av å hindre bruk av bil. Et forbud rammer alle og ikke bare fattige, men også rike. Dessuten får man folk til å forstå alvoret. Hensiktsmessig boligbygging, elbiler i nyttetransport og gigantisk kollektiv utbygging vil fjerne behovet for privatbilisme. Alle vil vinne og bli glade utenom kanskje noen gamliser som leser motorblader. Miljøet største vinner og det vinner alle på.
mishka
14.01.2019 kl 22:11 1132

Vi er fortsatt mange som venter på et argument og en forklaring på hvorfor Magasaki mener at privatbilisme som ikke forurenser skal forbys.
livecnn
14.01.2019 kl 22:13 1126

Det er OSS gæmliser du skal betale godt over 100k pr m². for de 40 m². i Oslo sentrum du har råd til.
Vi sykler ikke, vi lever :-)

Har lest mye dumt her inne, men dette tar kaken. Å tro på et land uten privatbilisme, er som å tro på julenissen, påskeharen og tannfeen samtidig.
Og så i NORGE av alle land. Der halve landet er helt avhengig av privatbilisme for å få hverdagen til å gå rundt.