Nel 20190110


Idag tror jeg nel ska ned. Vad tror du?

Jeg tror markedskreftene (tilbud - etterspørsel) i regi av OBX vil gi svar på det. Mao hva vi mener og tror hjelper ikke kursen så mye verken opp eller ned. Ha en fortryllende dag og de som har aksjer i NEL - "tvi - tvi"
Torashe
10.01.2019 kl 07:32 4134

Håper på en god tur ned nå fremover, slik jeg får kjøpt meg litt inn igjen.
jolla
10.01.2019 kl 08:51 3781

Kommer nok til åpne på 5,36
bullair
10.01.2019 kl 09:22 3555

Spt on med opninga idag XYZ. Syner seg å vera eit kraftig motstands belte 5.35-5.45 og nok litt over det også. Samtidig er fallhøgda ned til 5.05-5.10 kort. Kanskje den må ned på 4.7-4.8 for å få fast grunn igjen? Uansett utan kontrakter sklir den nedover. I verste fall ser ein kanskje ikkje nye kontrakter for godt uti neste månad.
Redigert 10.01.2019 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Garmis
10.01.2019 kl 09:49 3383

Har NEL egentlig noen inntekter? Hører om kontrakter og avtaler, men kommer det egentlig noen likvide midler inn? Eller er det bare fremtidige mulige inntekter som driver aksjeprisen? Jeg spør fordi jeg ikke vet, og har ikke hatt tid til å sette meg inn i selskapet enda.
spaggio
10.01.2019 kl 09:57 3311

De har jo en del inntekter men lite fra organisk vekst. Hittil taper de vel ca. 30% på hver krone omsatt.
«Bokført» backlog tilsvarer heller ikke mere enn ca. 1 års omsetning ( knappe 400 mill). De har jo en god del rammeavtaler, og intensjonsavtale/samarbeidsavtaler men ingen av disse er beløpsfestet og dermed ikke tatt med i ordrereservene !
Nikola ligger nok 5-10 år frem i tid før det gir noe konkret !
Lykke til.

Jada, de har inntekter, men det er litt mye fremtidig knyttet mot Nikola og mye av luftslottet står og faller på den inntil "flere ben" kommer på banen. Derfor går jeg inn og ut istedet for å sitte long, og tjener forsåvidt mer på å trade den.

De har negativ EBITDA i overskuelig fremtid da de er i en potensiell enorm vekstfase og prioriterer å bygge ut og ekspandere fremfor å tvinge frem positivt kvartal.

Det er klart at ting må gjennomføres for å rettferdiggjøre en verdi på 5-6 tusen millioner.
Redigert 10.01.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
really
10.01.2019 kl 10:39 3058

P.t. har de ubetydelige inntekter ift børsverdi. I Q3 var det 116 MNOK i salg og 66 MNOK i tap, så de er priset utelukkende på forventning.

De har en oppgitt ordrereserve som dekker store deler av 19 og det blir ikke økt salg som endrer dette bildet i særlig grad før i 20 når fabrikken de bygger er ferdig.

Hele selskapets verdi er basert på at salget skal ta av etter 20. I bunnen av det ligger en kontrakt med Nikola på å levere fyllestasjoner for hydrogen i US. Selskapet vegrer seg for å gi opplysninger om hvor stor denne kontrakten er og hvilke elementer som inngår. Det er svært sprikende oppfatninger både om pris pr stasjon, hvor mye Nikola bidrar med i finansiering av arbeidskapital, hvor lang tid leveransen skal gå over og kapasiteten på fabrikkene, både den som skal bygges på Notodden og den de har i Herning. Derfor er det umulig å danne seg en begrunnet oppfatning av hva inntekter og resultat skal være i selskapet. Å investere her er litt som å delta i et pyramidespill. Er en tidlig ute kan det være penger å tjene, men når realitetene kommer på bordet kan det bli trangt i døren.

Det skal legges til at Nikola p.t. har vist frem 2 prototyper av trucker/ trekkvogner med fuelcell som kraftkilde.De hevder å ha godt over 10 000 trucker i bestilling og skal bygge et stort antall fyllestasjoner i US og vurderer også andre deler av verden. De har alliert seg med solide underleverandører til bilindustrien, så industrielt ser det bra ut. Finansmarkedene ser potensialet i H2 som energibærer i en utslippsfri fremtid, så finansieringen burde også gå greit gitt at ordrereserven er reell.

Utfordringen ligger i byråkratiet i US og tillatelser til å bygge hydrogenstasjoner som kan ta tid, offensiv lobbying fra bilindustrien for å begrense mulighetene (elbiler er forbudt i en del stater i US og FC biler er elbiler) og ikke minst, et el nettverk i US som opererer nær kapasitetsgrensen allerede i dag. El forbruket har ligget stabilt i US de siste 10 årene, men viste en liten oppgang i fjor. US har vesentlig flere tilfeller av sammenbrudd i elnettet enn vi er vant til i Europa og det skyldes svakheter i mange ledd i nettet. Nikola venter at de skal ble en av de 5 største el brukerne i US og spørsmålet er om elnettet vil tåle denne økningen som kommer samtidig med et ventet kraftig økt salg av elbiler i US fremover.
Redigert 10.01.2019 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Keirax
10.01.2019 kl 11:40 2889

El-forbruket til Nikola vil vel i størst mulig grad komme fra egenproduserte fasiliteter slik som solpaneler i nærheten av gigastasjoner. Det vil vel ikke belaste det generelle el-nettet? Hele poenget med grønn energi blir jo borte om man skal koble seg på det generelle nettverket siden denne strømmen kan komme fra kull, olje, gass osv.
Og hvor har du det i fra at byråkratiet er den store utfordringen?
Og batteriet i hydrogenbilen skal vel ikke lades med en kontakt i veggen, men av overskuddsenergi fra bilen, slik som bremseenergi og ikke minst overskuddsenergi fra selve brenselcellen «At its core, a hydrogen car is an electric vehicle with a small onboard battery that is continuously charged from a hydrogen fuel cell that pulls stored hydrogen gas, mixes it with oxygen from the atmosphere, and runs it through a proton exchange membrane, releasing electricity along the way.»
Redigert 10.01.2019 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
spaggio
10.01.2019 kl 11:55 2811

Dette ble jo for engangs skyld en saklig og fornuftig debatt . Ikke bare mega,saftig, giga og stiger opp diskusjon 😀

Interessante dager. Shorten er uendret, F9 ser ikke ut til å ha solgt noe, vi er svært tett på all time high for NEL og vi har en relativt nervøs finansverden. Jeg har en sterk følelse av at vi skal ned for å teste støtte et sted under 5, noe som vi gi en herlig mulighet for å fylle opp igjen. Samtidig er jeg livredd for å stå utenfor i tilfelle det skulle komme noen nyheter - og de kan komme når som helst. Jeg har gevinssikret noe, men jobber med å finne ut når jeg igjen går all in. Akkurat nå er det litt sånn stille før stormen, men om stormen flytter oss frem eller tilbake er jeg litt usikker på i det korte bildet. I det lange bildet går dette veien uansett - det er jeg sikker på.
Keirax
10.01.2019 kl 12:17 2678

Støtter den renewable. Jeg er ikke en trader av natur og har gitt opp å time kjøpene, men fyller heller på i ny og ne. På den måten glatter jeg ut både kortsiktige topper og bunner, og er maksimalt rustet for en forhåpentligvis kraftig oppgang på sikt. :-)
Crom
10.01.2019 kl 12:35 2552

Tenker i samme baner at den skal ned å teste 5 eller 4,7 dersom det ikke kommer kursdrivende meldinger. Imidlertid så oppfører aksjen seg nokså sterk nå etter nyttår, muligens pga inntog på hovedindeksen + januaroppgang + pusterom i handelskrig. Hadde forventet mer aktiv testing av støtte, slik vi så mye av før jul.
meocon
10.01.2019 kl 12:49 2473

InvestorXYZ. (Er du bare en hobby investor ? eller er du rett og slett en trader ? What ever hvem du er ! )
Alt er relativt.
Hvis du betrakter "å gå ned" er å få negativ prosent i gevinst, uansett om det -1%, -2% eller -10% eller -20%, har jeg ingen flere kommetar.

Som investor, tenker jeg slik:
1. Så lenge NEL ikke kommer under 3.70, så er NEL uten faresone for konkurs. (Det verste som skjer med et selskap)
2. Hvis NEL per idag kommer under 4.70, er det bare varselssignal at jeg må følge med.
3. Hvis NEL går ned 20% en dag (closing price). SELG alt !
4. Hvis "noe antydning" om styret i NEL selger i "bøtter og spann" (dvs. betydelig), SELG alt !

5. Ingen tilfelle overfor: LIGGER PÅ EN HVIT STRAND I ASIA (jeg må ikke å gjøre noe som helst)

Pensjon er sikret med NEL- Bare ALL-IN er godt nok

MrPutter
10.01.2019 kl 13:25 2339

Helt enig, Meo. Som om jeg skulle ha sagt det selv!

MrPutter
really
10.01.2019 kl 14:46 2158

Skal de ha solcelle eller vindpark i nærheten vil det stille betydelige krav til arealer og begrense mulige lokasjoner samt ytterligere godkjenninger.

Og har du noen gang arbeidet med det amerikanske byråkratiet? Om du tror det er byråkratisk her så prøv det. Heldigvis er det enklere å få til noe der om du tilbyr arbeidsplasser og investeringer og har gode politiske kontakter så helt håpløst er det ikke. Jeg har en del erfaring.

Og elbehovet kommer ikke fra FC bilene, men fra produksjonen av H2 som er ganske energikrevende. Og den produksjonen kommer på toppen av det som går til den kommende flommen av el biler som henter sin energi fra veggkontakten og ladestasjoner. En elbil bruker bortimot 2 KWH pr mil så 25 000 biler som kjører 2000 mil i året bruker 0,1 GWH i året.

For å sette det i perspektiv, en gjennomsnittsperson i USA bruker ca 4 500 KWH i husholdningen i året i dag. Kjøper hen elbil dobles forbruket.

Det forbruker 1.5-2 kwh å raffinere 1 liter bensin/diesel. You do the math.
Keirax
10.01.2019 kl 15:26 1997

Men el-behovet ift produksjon av H2 fir Nikola-stasjonene er jo i hovedsak tenkt å være «grønt» dvs basert på solceller/vind Etc. Hvis ikke faller jo hele miljøaspektet bort mtp Nikola-lastebilene.
Elbehovet til Nikola trucks blir ikke i tillegg til el-bilenes belastning på eksisterende el-nett, men i stedet for... De setter opp sin egen næringskjede for strøm til H2 produksjon. Produsere både strøm og H2 til eget forbruk. Eneste de trenger er jo litt vann :-)
Redigert 10.01.2019 kl 18:50 Du må logge inn for å svare

Här blir det snart konkurs. Ska vi sälja av allt vi äger innan dess? Eller gambla på att bostyrer delar ur lite
delar till oss ägare?
Nikko
10.01.2019 kl 18:42 1653

InvestorXYZ,
nå synes jeg rett og slett du er litt morsom :-))
MrBoring
10.01.2019 kl 18:50 1611

InvestorXYZ, hvordan kan du som er så snill og god ha samvittighet til å selge verdiløse aksjer til noen andre? Sikkert ikke så lurt heller siden det nok er ulovlig. Det er sikkert tryggest å sitte stille i båten! ;-)
Redigert 10.01.2019 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
really
11.01.2019 kl 09:48 935

Dette er i beste fall diskutabelt, se en rekke problemstillinger rundt hvor mye el som gå rmed til å produsere bensin her
https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.html

Energiforbruket for å raffinere 1 barrel oil ligger i området du beskriver, men da belastes alt på bensinen mens det produseres mye annet også. Dessuten lages mye av energien ved å brenne avfallsprodukter slik at det er svært lite som belaster elnettet, kanskje bare 0,2 - 0,4 KWH/gallon eller under 0,1 KWH/ liter bensin.
At det fra et miljøhensyn er svært ugunstig har du selvfølgelig helt rett i.
really
11.01.2019 kl 10:19 813

Skal de bruke solceller er arealbehovet minimum 1500 m2 for hver av de 448 anleggene de har kontrakt på med Nikola. Det er arealkrevende og begrenser mulige plasseringer av anleggene.

Uansett om det blir elbiler eller FC builer vil det øke elforbruket ut over det som er tilfelle i dag og batteribiler bruker mindre strøm enn biler basert H2 produksjon om ikke h2 hentes fra naturgass.Og elforbruket kommer til å øke vesentlig i US om omfanget av overgang til elektriske biler blir stort.

Men kanskje svaret er enkelt, forby bitcoin og de har strøm nok. http://e24.no/digital/bitcoin/klimakommentator-om-halvannet-aar-kan-bitcoin-bruke-like-mye-stroem-som-hele-usa/24204914
Keirax
11.01.2019 kl 11:33 697

Se der har vi en løsning ja 😁. Hvis 1500m2 stemmer er jo ikke det mer enn feks 30x50 meter. Ikke avskrekkende stort. Det er jo bare å legge tak med solceller over gigastasjonene. Behovet for solceller vet jeg dessverre ingenting om.
Bjella
11.01.2019 kl 12:57 554

Deter bare å kommesi seg inn før Nel løper fra dere!
abroker
11.01.2019 kl 13:44 433

Ingen fare for det nei?
Vi håpet at den skulle stige og holde seg stabil oppe på 5..- kr.
Men enda en gang virker den litt slkjelven i knea?