Mastercard and Idéx

Her snakker vi om nyttårsraketten som styrtet allerede i første tredjedel av januar, så får du heller fortsette med å skrive så mye tull du vil på IDEX-trådene; TheViking.

Patetisk!

Får du kom virkelig med mye ny info.. takk hva skulle vi gjort uten din hjelp her, med nyttig info.. 🤣🤣👍 Fortsett, hva skulle vi gjort uten deg? 🤣 og så klager du over andres innlegg.. det er så ille at det nesten vipper over til humor..

Jeg merker meg at verdenslederen steg betydelig i begynnelsen av måneden, men på svært lavt volum. Likeså merker jeg meg at aksjen faller betydelig i etterkant, men på høyt volum (til IDEX å være). Et bra forsøk på å være nyttårsrakett endte med styrt. Jeg kan motvillig moderere meg til å si at den gikk tom for drivstoff, men da må det tankes drivstoff raskt og i rommet. Dette er som de fleste kjenner til ingen lett oppgave.

Drivstoff i denne sammenheng er selvsagt håndfaste meldinger med vettugt og etterrettelig innhold fra verdenslederen. Når raketten bakken er det over.
Møyfrid
11.01.2019 kl 18:44 1166

Ja, det dundrer ned mot 3 kroner.

Reserven
11.01.2019 kl 19:07 1149

Interessant artikkel. Takk til Sente for fungerende link:   https://twitter.com/IDEXBiometrics/status/1082707007788978176

Men det er verd å merke seg at Ajay Bhalla ikke sier ET ord om kort med sensor. Derimot:
"His prediction is that the future of financial services will be in AI and securing payments with biometric technology, using fingerprint and face scanners."
Det er noe helt annet.

Min spådom/prediction er den samme som jeg har hatt, de siste 10 årene. Smartkort med sensor blir ALDRI mainstream, i beste fall et knøttlite nisjeprodukt.

----- ----- ----- ----- ----- -----

NEXT nærmer seg konkurs med stormskritt, i månedsskiftet februar/mars. Går NEXT konk, mest sannsynlige utfall, kan det bli en tøff periode for IDEX kursen. Per 30.09.2018 hadde IDEX NOKm 130 i cash og brenner ca NOKm 60 i kvartalet (NOKm 20 i måneden). Dvs at IDEX nå er 3 måneder unna tom kasse i midten av april, og faktisk kan gå konk nøyaktig samtidig som "søsterselskapet" Thinfilm. Bra tima :)
Sente
11.01.2019 kl 20:15 1110

Må innrømme jeg ikke har lest artikkelen selv før nå. :)
Men et veldig interessant punkt var dette:
"Mastercard’s biometric technology will be used by millions of people in April 2019, as banks roll out payments online and in store that can be approved by customers’ fingerprints or pictures of their faces, rather than a pin number or password verifications."

Tidligere indikasjoner fra Mastercard for over 6 måneder siden sa biometri kort med dual interface skulle lanseres i Q2 2019. Her bekrefter de at dette er i rute, og kommer i første måned i Q2.

Kall meg gjerne en hauser, men jeg tror ansikt betaling blir hovedsaklig for payments online. "Alle" som gjør betalinger via Internett har også en smart telefon med kamera. Da blir dette veldig lett å implementere via en app.
Å bruke ansikt gjenkjenning i butikk blir vanskeligere. Da er det mye enklere å bruke terminalene vi har i dag og kun legge til en enkel ekstra funksjon i kortene.
11.01.2019 kl 20:26 1098

Merkelig at Møyfrid blir hakket på hele tiden. For å sitere en kjent engelsk forfatter "There is something rotten in the state of Denmark". Her kan en bli mørkeredd for mindre!
11.01.2019 kl 20:34 1089

Vi har jo Zwipe som også har samarbeid med Mastercard, Hvordan skal en
amatør kunne vite hvilke selskaper som blir foretrukket? Eller er det slik at
alle får en bit av kaka?
Sente
11.01.2019 kl 20:48 1072

Zwipe/FPC har levert sensorer til Gemalto som kjører en pilot med en Italiensk bank som bruker Mastercard som sin betalingplattform, for å være helt nøyaktig. ;)
Men uansett, Idex har vært ærlige nok at deres leverandører ikke vil klare å produsere nok sensorer til å dekke markedet, basert på hvor stort dette markedet kan bli. Jeg vet ikke om Zwipe/FPC klarer det.
Noen her sa at Zwipe anser volum på 100k i år som realistisk, så om Mastercard snakker om millioner i April, og noe av dette inkluderer fingerprint sensor, så er det åpenbart at Zwipe ikke kan levere.

og du kommenterer ikke kursen? Eller du sier aldri hvor kursen skal.. var det ikke det du sa? 🤣🤣
Reserven
11.01.2019 kl 21:14 1044

Sente:
"Mastercard’s biometric technology will be used by millions of people in April 2019, as banks roll out payments online and in store that can be approved by customers’ fingerprints or pictures of their faces, rather than a pin number or password verifications."

Dette er noe Mastercard annonserte for ca 2 år siden, og det er snakk om fingeravtrykk/ansikts-verifisering med en egen Mastercard app på smarttelefon, først ved online kjøp og betaling. Hadde dette vært smartkort, måtte minst en sensor leverandør for flere måneder siden ha fått ordre på millioner av sensorer, og det er det ingen som har meldt.

Mastercard har de siste 2-3 årene flere ganger offentlig uttalt at de ønsker å bli kvitt fysiske kort.

Redigert 11.01.2019 kl 21:15 Du må logge inn for å svare

Med FING og deres T-Shape sensor i ryggen skal du nok ikke være redd for at Zwipe kan levere de sensorene som kreves. Jeg har overhodet ikke tro på at disse uttalelsene bunner ut i kapasitet. Det er nok mer den første ærlige og edruelige uttalelsen fra en leverandør, selv om jeg ikke er enig i vekstkurven de har presentert.
Der er jeg mer enig med Reserven, i tillegg til 99,9% av det andre han skriver.

At kortene kommer er det ingen tvil om, men jeg har flere ganger sagt det samme som reserven, nemlig at dette blir nisjeprodukt.
Litt mer enn syltynt, men på lysår unna de prognosene som det fables om og den inntjening som er forespeilet.

Ikke minst, man skal ha en del av nisjen. Vi så hvordan det gikk med mobilmarkedet. The song remainse the same.
Mulla3
11.01.2019 kl 23:37 975

Her har jeg lagt grunnlaget for å tape mange penger. Jeg idiot erklærer her ved meg selv.
11.01.2019 kl 23:45 966

Enda en som vil korsfeste, jeg vet ikke om jeg skal skrive flere innlegg, dette var bånn i bøtta.

Møyfrid sitat: "jeg har flere ganger sagt det samme som reserven, nemlig at dette blir nisjeprodukt."
- å har du sagt det flere ganger møyfrid, å ja.. da så.. ja da skal jeg selge meg helt ut av IDEX.
12.01.2019 kl 00:31 933

Møyfrid ikke ert dem, skriv pent og pyntelig, vet ikke om det blir kjedelig?
Men så slipper en krangel og uvennskap, det er jeg motstander av.
Må i seng nå, står på medisin mot en infeksjon, og må pleie meg selv, godnatt alle, blide og sinte!
12.01.2019 kl 15:55 720

Ja hvem vet, Idex har allerede gode forbindelser i Asia, bl.a. i Kina, så her blir det bra for Idex!
Hansicm
15.01.2019 kl 13:13 524

Limitless opportunities for biometric innovation
January 15, 2019

https://www.openaccessgovernment.org/biometric-innovation/56985/

Research by IDEX Biometrics has revealed that UK consumers are calling for biometric innovation to extend beyond payments
In fact, 38% of UK consumers would like to see biometric methods of authentication introduced to wider Government identification such as driving licences, NI numbers and passports.

The payment sector is already proving to be a pioneer of biometric fingerprint-enabled smart cards to replace the well-publicised insecure PIN, that has become a traditional payment authentication process in the UK. In fact, 53% claimed that they would trust the use of their fingerprint to authenticate payments more than a PIN and 70% are concerned that contactless payment cards are leaving them exposed to theft and fraud.

Da jeg bl.a. har studert statistikk, vet jeg at det er enkelt å lage en undersøkelse som gir det resultatet en ønsker, selv gjort det. Denne typen hausse undersøkelser har IDEX gjort og publisert jevnlig de siste 10 årene.

Redigert 15.01.2019 kl 13:38 Du må logge inn for å svare

reserven: ok. Jeg har et oppriktig spørsmål. Kan man da stole på noen statistikker? i så fall hvordan kan man vite hvilken?

Denne "researchen" minner veldig om Gemaltos research.

Gemalto som det forøvrig har blitt stille på, bortsett fra deres piloter med FING, i samarbeid med Mastercard.

TheViking, i utgangspunktet kan du omtrent ikke stole på noen statistikker, fordi de er laget av mennesker som er subjektive, ikke objektive, og at utvalget (antall spurte) nesten alltid er altfor lite til å unngå betydelig statistisk feilmargin. De eneste undersøkelsene jeg stoler litt på er partimålinger, bl.a. fordi spørsmålene er kjent og evaluert av noen Norges beste statistikere for å få et mest mulig objektivt svar.

Undersøkelsen til IDEX har helt sikkert fremhevet fordelene med sensor på kort, men ikke ulempene.

I tillegg kommer at masse firmaer betaler for statistikker, undersøkelser og forskning for å fremme eget produktsalg. Hvis noen betaler deg 50 000 for en ukes arbeid med å lage en "representativ" undersøkelse hvor det er dårlig skjult hva de ønsker at undersøkelsen skal si, gjør du seff det, ellers får du ikke flere oppdrag fra det firmaet.

En del nordmenn drikker seg så sørpefull på ferie at de mister dømmekraften totalt. Da husker du ikke PIN, men fingeravtrykket virker, og du kan fort bli lurt til å betale tusener for ingen ting. Eller du har vært på bordell, fått utløsning, hoppet av damen, og ligger på ryggen og nyter afterglowen. Så får du en klut med kloroform over nese og munn, og mens du er "bevisstløs", betaler du for tjenester du ikke har bedt om eller fått.

Slikt bedrag "på tvilsomme etablissement" (kun fantasien setter grenser) med kort med sensor kommer 100% sikkert il å skje, blir slått stort opp i media, og ingen vil lenger ha kort med sensor. Game over.

På 1950 tallet begynte man for alvor å fatte mistanke om at røyking var meget helseskadelig. I ca 50 år etter det brukte tobakksindustrien milliarder på undersøkelser og forskning som "beviste" at røyking IKKE var helseskadelig, men sunnhetsfremmende.

Mange AI programmer er stoppet fordi programmererne forer AI programmet med subjektive holdninger. Et meget kjent tilfelle fra 2018 var et AI program i USA som skulle hjelpe dommere med å dømme bedre og mer objektivt. Men det viste seg snart at programmet hadde sterke fordommer ovenfor ikke hvite, og gav bl.a. mørkhudede og latinamerikanere strengere straffer en hvite for sammenlignbare forbrytelser - fordi programmererne var hvite med sterke fordommer mot andre etniske grupper.

Redigert 15.01.2019 kl 14:49 Du må logge inn for å svare

Reserven: Du har faktisk veldig gode argumenter for farene ved sensor på kort.
Redigert 15.01.2019 kl 14:50 Du må logge inn for å svare

The Vikng, jeg har mange flere veldig gode argumenter mot å ha en sensor på kortet, men jeg spiller aldri ut alle essene/trumfene på en gang  :)

reserven: Men det at andre kan bruke kortet ditt mens man ikke er våken er MEGET FARLIG og vil 100% bli BRUKT!!!!

reserven: men en ting er at antall svindel vil gå ned. Man må være FYSISK tilstede, og dette vil få svindel antall kraftig ned. I tillegg vil man lett få mistanke til hvem som utfører svindelet. Man har sted og tid. Så jeg tror ikke dette er et argument for at man ikke skal få sensor på kort. Til syvende å sist vil det bli totalt mindre sum som blir svindlet verden over.
Redigert 15.01.2019 kl 14:59 Du må logge inn for å svare

TheViking, ikke det jeg hørt om. Men hvor utbredt er kontaktløs betaling på mange sørlige feriesteder? Og hvor mange tar med en dyr smarttelefon på en fuktig kveld med stor sannsynlighet for å gjøre dumme ting?

I norske aviser er det av og til artikler om nordmenn (finner ingen akkurat nå) som sier at de på en bar er blitt dopet ned og bedratt, selv med kort med PIN. Det finnes modifiserte betalingsterminaler, modifisert av kriminelle, som kan huske X siste PIN, og med en tastekombinasjon skriver dem ut på papirstrimmelen.

Da blir det også utført med pinkode.

Apropos statistikk leste jeg et sted nylig at kortsvindelen var ned ca 35% i 2018.

Hovedsaklig fordi magnetstriper og signatur var borte, og innføring av chip. Ikke et ord var nevnt om biometri.

Det er som du sier, Reserven, dette er haussing på høyt nivå fra subjektive som prøver å skape en bransje som fortsatt ikke er der, og fort kan ende med å bli marginal.

Prognoser har blitt slengt ut i 15 år, men fortsatt har det ikke kommet en bestilling fra en main player på kort.

Dette vil drøye mens millionene renner ut i saftige lønninger og bonus for intetsigende milepæler.

Tror antall svindler vil gå opp, ikke ned. Hvis du virkelig har vært på bordell og blitt filmet av overvåkingskamera, hvordan vil du bevise at du bare har hatt 1 dame, ikke 3? Er ditt ord mot bordellets.

Er overbevist om at Mastercard, VISA og andre kortselskaper er helt klar over muligheten for svindel når du ikke har normal dømmekraft, f.eks. tatt deg noen joints i Amsterdam. All slik svindel vil skape betydelig merarbeid for kortselskapene, og de vil få kjeft for ikke å ha tenkt på det. Derfor er de IKKE interessert i kort med sensor, bare haler ut tiden til NEXT, IDEX, FPC, ZWIPE & co er konkurs. Kortselskapene har evig tid, NEXT lite tid, IDEX maks 2-3 år, FPC kanskje 5 år, ZWIPE maks 2-3 år.

Redigert 15.01.2019 kl 15:11 Du må logge inn for å svare

TheViking, nevner Mastercard sin egen studie/undersøkelse kort med sensor? Isåfall på hvilken side?

TheViking, en modifisert ikke kontaktløs terminal med PIN, er det mulig å bevise er modifisert, ikke en helt standard terminal for kontaktløs betaling.

However, the shift from traditional methods to bio- metrics is a challenging process that involves multiple parties. Financial services companies are directly responsible for the deployment of these systems, and in order to do so they must consider the impact of several stakeholders. In particular, the groups that should be taken into account are: (i) consumers, (or end users), who will be using the system, (ii) industry groups, such as NIST, FIDO, ISO, EMVCo5 that provide guidelines for the deployment of such systems, (iii) regulators, that issue user privacy legislation and authentication/payment services regulations, and finally (iv) the financial services companies themselves, as their opinions about biometrics are directly reflected in their deployment decisions. In this paper, we will analyse and compare perspectives of these stakeholders. (side 4: fra side 4 begynner studie)

side 4: Fig. 5: Comparison between biometric authentication and password-based approaches. Users’ agreement with the state- ments “biometric authentication is more [convenient|secure] than passwords”.

side 4: figur 4 (c) Change in biometrics perception of participants after the trial.

TheViking:  "reserven: Har slik svindel skjedd med mobil m/sensor?"

Som jeg svarte tidligere, har jeg ikke lest/hørt om det, men det er ikke det samme som at det ikke har skjedd. Null anelse om hvor mye som trenger ut, bankene/kortselskapene har taushetsplikt. Og hvor store mørketallene er.

Har aldri vært på bordell, så jeg har null anelse hva det koster. La oss si 400. Blir du svindlet for noen hundrelapper, melder du det neppe, både fordi sexkjøp er tabubelagt og straffbart for nordmenn, også i utlandet:
https://www.nrk.no/norge/mange-unge-angrer-etter-sexkjop-i-utlandet-1.13032436

En anmeldelse koster fort mer i straff enn noen hundrelapper.

Så lenge svindelen er under 1000 kroner tror jeg at de fleste kvier seg for å melde i fra uansett hva og hvor, men heller tar det som en lærepenge. De sakene jeg har lest om, har vært svindel på titusener av kroner, og er kommet ut til offentligheten fordi klageren ikke har fått medhold, og tatt klagen til retten. Så vidt jeg husker, har ingen klagere fått medhold i at de er blitt svindlet, men ikke husker hva de har gjort i fylla.
Redigert 15.01.2019 kl 18:17 Du må logge inn for å svare

Deres egen feil. Drikker man seg full, må man også ta ansvaret for følgende. Ingen andre kan ta den regningen, rett å rimelig.