Kona til en av norges rikeste kidnappet

KalleQ
09.01.2019 kl 09:47 5930

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VRnge3/anne-elisabeth-68-borte-i-10-uker-politiet-frykter-kidnapping-etter-loesepengekrav?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

De skyldige her burde strengt tatt måtte bøte med livet. Denne type virksomhet kan man ikke akseptere og det mener jo alle. Enten det er kidnappere eller hvem det nå enn er. De som er uenige må gjerne være det, men da får de forklare hvorfor vi skal ta vare på slike drittsekker.
Redigert 09.01.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare

Først så sies det at han ventet uker med å kontakte politiet. Så sies det at han møtte sivilt politi etter 2 timer. Først sies det at det lå en lapp der.
Så sies det at det er lagt igjen mange A4 ark med tekst. Og at man NÅ skal skriftgranske dette. Vi husker en annen sak litt nordafor, og hvordan
det var. Den pep litt i dag også typisk nok.
Melvind
10.01.2019 kl 00:09 2385

Blir litt opphengt i navnet Tom Hagen. Kjent rollefigur fra Gudfaren-filmene....

Innlegget er slettet av Melvind

Det henger en giljotinstein over hodene på SMK. De måtte gjøre noe. Så dro de ut denne fra pipelinen.
Mr Lupo
10.01.2019 kl 11:00 2323

Ikke for å være frekk, men hvorfor tro at det er store penger å hente på kidnapping av 'gammel kone' vs f.eks barnebarn..? Hvor smart valg var eventuelt det?
Redigert 10.01.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet av Mr Lupo

Bankene kunne ikke ønsket seg en bedre sak med negativt fokus på kryptocoin.
Og man må naturligvis overse at vanlige penger er involvert i all kriminalitet. Hva med biler, telefoner, konvolutter og skrutrekker? Må forbys...
Og skattelistene - må forbys, så rikingene ikke får innsyn i sine saker...

Er denne saken skapt for å få negativt fokus på nevnte saker???

Innlegget er slettet av -vekkelsen-
atnorhe
10.01.2019 kl 17:29 2280

Politiet gjør søk med hunder i nærområdet. TB

Følgende "brikker" i denne saken bør politiet ha fått med seg om de ikke er helt tafatte.
- Tom Hagen er ikke "en av Norges rikeste", ok han er velstående, men kun på 177 plass, så hvorfor i all verden han og hans kone ?
- Hvorfor han, og ikke en skikkelig riking ?
- Kidnapping skjer neppe "random"
- Har Tom Hagen skaffet seg "finder" ? min hypotese er : JA, og han har trolig ertet på seg russisk mafia. Hvor har jeg det fra ? vel, følgende sto i DN den 31.10.2018 (NB sammen dag som hun skal ha blitt bortført !! )
https://www.dn.no/marked/pareto/severstal/okokrim/okokrim-vil-ha-25-ars-fengsel-for-pareto-topper/2-1-464500

Gutta i Pareto er nok neppe kriminelle nok til å hevne seg på Tom Hagen, men hva med det russiske gruveselskapet Severstal ?? I kretsen rundt dette selskapet ville jeg ha satt inn store etterforskningsressurser om jeg var i politiet, og da må man vel samarbeide med russisk etterretning og russisk politi, men det gjør man kanskje allerede ?, og det holder politiet forhåpentligvis kjeft om, for brutal russisk mafia er ikke å spøke med.
-10 uker er lenge, om de gidder å fø på henne eller hun er kverket for lenge siden ? som takk for sist overfor Tom Hagen og hans millionsøksmål.
Denne saken blir nok kun løst om man samarbeider med russisk etterretning og politi.
Redigert 10.01.2019 kl 22:20 Du må logge inn for å svare

Dette er en fake operation sak.
kjalar
10.01.2019 kl 23:42 2216

Hadde de skrevet en monero-adresse på 94 tegn for hånd? og er den validert? tviler.

Innlegget er slettet av kjalar
Olebole
11.01.2019 kl 01:48 2189

Men har Severstal tapt på dette? Er det ikke selgerene som har tapt og de Pareto folkene som må betale? Russerene kom seg vel unna.

Severstal har vel forelpig ikke "tapt" økonomisk på dette, annet enn at det har blitt avslørt av Økokrim at det var et hemmelig samarbeid mellom noen i Pareto og noen i Severstal. Det versert en straffesak som ble avsluttet før jul og hvor dom i saken ikke foreligger enda. I kjølvannet av straffesaken kommer imidlertid de sivile søksmålene og erstatningskravene fra sinte investorer (hvor jeg leser at Tom Hagen er en) Sivilt erstatningssøksmål mot bl.a Severstal i hundre millioners klassen burde være mer enn bra nok motiv for hevn eller andre former for trussler...) Som sagt Tom Hagens kone ble nok ikke valgt ut helt "random". Mye her å grave i for politiet.

https://www.dn.no/marked/okokrim/pareto-securities/petter-dragesund/pareto-kan-vente-seg-gigantkrav/2-1-474128

Redigert 11.01.2019 kl 10:34 Du må logge inn for å svare

Gammelt triks.
Send utpresserne et bankkort til kontoen med 9 billion euros. Med maksuttak på 5000 kroner/dag.
Ønsk utpresserne lykke til, og se om de klarer å motstå uttaksfristelsen.
Tipper de blir tatt før kontoen er tømt.
Man må gi fristelser som er uimotståelig for tyver.
Redigert 11.01.2019 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
KalleQ
11.01.2019 kl 11:44 2122

Tenker det er noen som begynner å skjelve her. At de som ble vist på overvåkningsfilmene som ble lagt ut i går ikke har meldt seg, er jo ganske mistenkelig. Regner med 90% av Norges befolkning har fått dette med seg. Politiet begynner nok å ane hvem dette kan være når de nå har fått gått igjennom en del digitalt materiale at ulik art. De har jo også forhørt seg blant kriminelle som fungerer som informanter. I et puslespill på 2000 brikker med ett bildemotiv, så begynner de nok å ane konturene av et motiv.

Muskelbransjen vil iallefall få seg et oppsving i Norge, det kan bli underskudd på muskler og det må importeres sterke muskler fra utlandet til å ivateta sikkerheten.

Kvinnen ble altså tatt på badet. og der var ikke spor av innbrudd. Låste hun ikke ytterdøren når hun var alene hjemme og var på badet? Og hvor var hunden ? Den gjødde vel når det kom fremmede? Det var vel snø rundt huset i følge videoopptak. Fotavtrykk?Hjulavtrykk? jeg går ut fra at politiet har sikret seg en del spor.
En bør vel gå ut fra at hun er i Norge selv om grensekontroller ikke er all verden i Scandinavia
Olebole
11.01.2019 kl 13:25 2086

Tviler på en milliardær gidder å risikere 20 år i fengsel, evt at han ikke kan reise inn til EU&USA resten av livet. Dette selskapet driver med hvitsnipp svindel hele tiden, og 90m er ingenting. Ingenting som tyder på at Severstal blir holdt ansvarlig. Det må isåfall gå igjennom Pareto. Folka i Pareto får "harde straffer" fordi de har svindlet sine egne kunder og brutt en masse lover. Severstal har bare ikke gjort opp for seg, får ikke fengsel for det. Det er bare å saksøke de det. Sannsynligvis i Russland og det er det tydeligvis ingen som gidder. Sier jo det meste om tilstanden i Russland.

Jeg tror dette er småkriminelle som har fått en lys ide etter å ha lest DN artikkelen i sommer. De må ha hatt erfaring med denne valuttaen så de har nok drevet og kjøpt og solgt narko.

Her har det gått 10 uker, og da tror jeg det neppe er noen "småkriminelle" i Norge som står bak, for de hadde nok vært interessert i å gjøre raske penger så hvorfor skal de både vente så lenge og heller ikke ha noen kontakt ? Det sies å være tilnærmet 0 kontakt, minner mer om bortføring som hevn, og hvor man rett og slett er kaldblodig og egentlig "driter" i om dama overlever, og kanskje heller ikke er så veldig opptatt av om løsepengekravet infries eller ei. Man setter en standard og skaper frykt hos investorene som planlegger erstatningssøksmål. Det lukter kynisk mafia, og Tom Hagen kan ha ertet på seg russere, eller vært en uheldig utvalgt i gruppen av investorer. Mitt tips er at hun neppe kommer til rette i live. I Russland kan du jo risikere å bli overfalt, og neddopet, og når du våkner opp så mangler du en nyre eller et annet organ som er operert ut og "stjålet" fra deg. Ikke mange er like bestialske og kaldblodige som russiske kriminelle.
Redigert 11.01.2019 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Olebole
11.01.2019 kl 14:18 2067

Dette virker så amatørmessig. Jeg tror kidnapperene trodde dette skulle ordne seg på noen timer, og at de ikke egentlig har hatt noe sted å ha henne eller noen rutiner. Vakthold etc. Tipper hun ble liggende baki en bil eller noe for lenge og daua. Defor de ikke kan sende bilde av henne og har helt minimalt med kommunikasjon.
Puta1n
11.01.2019 kl 14:59 2057

Svenskene påstår at dette var et drap.

https://www.flashback.org/t3009055p17

"Det beror på vem som säger att hon var hemma på morgonen när mannen gick till jobbet.
Hon kanske blev ihjälslagen på kvällen innan och nergrävd på lämplig plats.
Det är vanligare att kvinnor blir mördade än kidnappade."
Redigert 11.01.2019 kl 23:47 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet av the game

Innlegget er slettet av the game
KalleQ
11.01.2019 kl 19:37 1982

Er ganske mye jeg ikke får til å stemme her. Hvorfor kom mannen hjem til lunsj? Er det vanlig? Hvorfor tok det akkurat 2 timer før han meldte fra til politiet? Kan disse 3 personene på videoopptakene være en avledningsmanøver? Stort nettverk, mye penger..man kan ordne det meste. I slike saker tenker jeg nærmest først, er det ektefellen som står bak? Husker saken der Janne Jemtland ble drept..Jeg håper for all del ikke dette er tilfelle, uansett en forferdelig sak.
kjalar
11.01.2019 kl 20:08 1972

Ville vært mer naturlig å skrevet brevet på engelsk, istedenfor østeuropeisk/svorsk. Nok et tegn på at dette er oppdragsbasert, at østeuropeerne jobber for noen andre.
Redigert 11.01.2019 kl 20:08 Du må logge inn for å svare

Hvis det er slik at Hagen har vitnet mot kidnappere før, så er det mer enn et vanlig sammentreff at hans kone er kidnappet.... Det kan være en link der.
kjalar
11.01.2019 kl 23:30 1921

Ja nu skjer det ting
Redigert 11.01.2019 kl 23:30 Du må logge inn for å svare

Dette er for oss avislesere nytt, men forhåpentligvis ikke for politiet .. ? de karene har jo motiv for hevn og er vel avhørt for alibi, spanet på og telefonavlyttet og sjekket ut av saken for lengst, hvis ikke har politiet gjort en katastrofalt dårlig jobb om dette er noe VG har klart å finne ut før politiet, og i så fall bør de jo taues inn snarest. Er ikke 100% sikker på at denne Brøske i politiet er rett mann, han svarer i hvert fall mye tull. Hver gang han ikke svarer, er jo svaret hans indirekte et bekreftende svar. Fyren virker noe naiv
Redigert 12.01.2019 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
kjalar
12.01.2019 kl 12:17 1798

Helt fra jeg så at Milli fant den stien inn til kår boligen har jeg skjønt at han var et geni
grantre
12.01.2019 kl 15:38 1768

Begge ektefellene er beskrevet som beskjedene. HVIS det er noe i dette, må gjerningsmennene ha hatt en nærhet til personene og forholdene.
Dette er ikke noe tilfeldige distanserte greier med skattelister e.lign. Dette er idé oppstått som følge av kunnskap fra nærhet til forholdene.
De vedlikeholdsarbeidene som har vært gjort, har skapt mulighet for nærhet. Og kan ha blitt brukt direkte eller indirekte. Artikkelen i DN
27 juli kan ha vært et påskuddselement.
Å snakke om å lete i innsjøen der virker absurd. Hun er bragt bort et sted. Kanskje minst 50 eller 100 km unna.
De kan ha kjent til rutiner i huset. At hun var på badet om morgenen. Og at de slo til etter at mannen var dratt på jobben. De kan ha voktet
jobben mens hun ble kidnappet. Gjerningsmennene kan ha visst om Hagen lenge. Og noen nordmenn må nesten ha vært innvolvert direkte
eller indirekte i dette. Uten nordmenn er det vanskelig å skjønne noe av dette her. "Østeuropeere" el.lign. leser ikke DN eller forstår seg på
private norske formuer. Man fremsetter ikke et krav på 10 mill euro uten å ha kunnskap om formuesstørrelser etc.
Redigert 12.01.2019 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Olebole
12.01.2019 kl 15:59 1761

Er sikkert noe i det. Men den coin kontoen er opprettet rett etter at artikkelen ble skrevet. Så det har nok ikke med arbeidet som ble gjort. Men noen må jo ha visst at sikkerheten rundt det paret var ikke eksisterende. Mitt tips er at iden har oppstått av noen som bor i nabolaget og har hatt mulighet til å observere hva som skjer rundt huset med kikkert fra egen bolig/leilighet. Da ser man jo at dører står ulåst f.eks.
grantre
12.01.2019 kl 16:21 1757

Var jeg politiet ville jeg endevendt alle som var innvolvert direkte og perifert i forbindelse med vedlikeholdsarbeidene. De pågikk en tid i forveien,
og synes å ha sammenheng med tidspunktet for gjerningen 31 oktober. Og spørre Hagen hvor påskuddet til vedlikeholdsarbeidene stammet fra.
Hvem fant på å foreta vedlikeholdsarbeider ?
Man må skille mellom tidspunkt for idé til at her kan vi kanskje gjøre en utpressing, og tidspunktet for kunnskap fra nærhet til elementene.
Coin-kontoen kan jo være laget utifra flere formål. Ikke bare en Hagen-sak.

Dette med at hun ble tatt på badet fremstår som svært sentralt. Dette indikerer at gjerningspersonene antagelig har hatt kunnskap om
rutiner inne i huset. Og hvor ble flere ark funnet ? Tok det lang tid å finne de ? Ting tyder på at gjerningspersonene har hatt kunnskap
om innsiden av huset før operasjonen.
Folk i nabolaget kan ha skaffet seg nærhet til elementene via vedlikeholdsarbeidene som pågikk. Enig i at dette med leilighetene i
nærheten kan være et poeng. Det kan ha med saken å gjøre.

Redigert 12.01.2019 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
atnorhe
12.01.2019 kl 16:23 1752

Kanskje ikke lurt å trekke inn naboene. Det kan ikke være mange som har utsikt til Hagen sitt hjem og bad...

grantre
12.01.2019 kl 16:34 1751

Det er en del småblokker i nærheten der. Noen et sted der, KAN ha utnyttet pågående
vedlikeholdsarbeider til å komme nært innpå forholdene inne i huset på en eller annen måte.
Noen kan ha hørt om at vedlikeholdsarbeider ville komme til å bli foretatt. Og på den måten
kunne forberede seg på å komme i posisjon.
Teoretisk kan noen ha påvirket Hagen til å komme på ideen om å foreta vedlikeholdsarbeider.
Så de noen kunne skaffe seg muligheten til å komme nært innpå.
Redigert 12.01.2019 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Olebole
12.01.2019 kl 16:36 1748

Ser ut som mange titals leiligheter har innsikt.. sjekk på google maps, Sloraveien 4
grantre
12.01.2019 kl 16:40 1744

atnorhe,
Det er ikke snakk om å ha utsikt til noe bad. Det er snakk om å skaffe seg adgang til innsiden av huset,
i forveien for planleggingsformål.
Noen dør eller noe vindu var heller ikke brutt opp, på selve bortføringsdagen.
Kanskje forhåndskunnskap om ulåst dør har vært en del av påskuddet for operasjonen eller måten den
ble gjort på ?

Disse resonnementene, om de skal legges til grunn, tyder på at noen nordmenn må ha vært innvolvert
i dette.
Dette er ikke noe modus operandi som det er sannsynlig at tilfeldige "østeuropeere, briter eller andre"
har drevet med. Dvs. på egenhånd.
Men sånne folk kan være DEL AV operasjonen.
Sånne folk kan være satt til å skrive ark på gebrokkent norsk osv.
Redigert 12.01.2019 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
atnorhe
12.01.2019 kl 18:01 1722

Ja, enig i det, men det mest sannsynlige er at hun er blitt "kidnappet" på vei ut til et sted. Noen har neppe tatt henne med makt i dette området.
Det må ha gått helt rolig for seg uten å vekke oppsikt, som betyr at hun har gått i en felle av et slag. Satte seg frivillig inn i en bil eller lignende.
En ren kidnapping ville vekket oppsikt hvis den skjedde med makt i dette området, og noen ville ha fått det med seg. Hun er derfor overveiende mest sannsynlig ikke kidnappet i rette forstand, men lurt av noen hun kjente eller visste hvem var.

Uten å foregripe begivenhetene av noe slag, er det lite sannsynlig at kidnapperne vil holde på sitt objekt i så lang tid. Det er helt ulogisk, og valutaen de valgte virker mildt sagt underlig, med tanke på risken med å konvertere til hard cash.
grantre
12.01.2019 kl 18:29 1714

atnorhe,
Har du ikke oppfattet faktaene i saken ?
Politiet sier at hun ble tatt på badet inne i huset. Og det var lagt igjen lapper og ark inne i huset. Gjerningspersonene har vært inne i
huset da de bortførte henne.
Så publikum burde få opplyst om noen i den hvite nabovillaen var hjemme da det skjedde. Og andre i andre boliger som har utsyn
til området og adkomst.
De har neppe brukt båt for å frakte henne vekk ? Gjetter på en mindre varebil/arbeidsbil. De har surret munn og armer. Men hvor er
myndehunden ? Ble den tatt med ?

https://www.aftenposten.no/norge/i/QlvjzA/Nabo--Jeg-gikk-forbi-huset-til-ekteparet-Hagen-samme-morgen-som-Anne-Elisabeth-forsvant
Det var en tabbe å vente 10 uker. 1 - 4 uker burde vært nok. Hun er vel sannsynligvis i live. Fordi uten henne er det intet håp om penger.
Utrolig uproffesjonell etterforskning av politiet. Snakker om å lete i vannet der. Hvorfor skulle hun være der ? De kan ha hatt vakt bak hekken.
Og vakt flere steder. Jeg tipper 3 - 6 gjerningspersoner. Det var jo liten risiko via Monero. Eneste kurssvingning. Men euro oppgitt.
atnorhe
12.01.2019 kl 19:03 1712

Politiet har fått 500 "tips" om mulige skjulesteder :) Da går det fort noen måneder til før hun ikke blir funnet.

håper politi har trening i å luke ut juletre tips .enig med grantre, det er mange muligheter og vrient å ti stille. Jeg ber sotah om tips om tålmodighet.
Redigert 12.01.2019 kl 19:30 Du må logge inn for å svare

Det er rimelig sikkert at de to mennene som vises på videoen er involvert i saken. Både på grunn av den 'patruljerende ' måten de går på , og fordi de ikke har meldt seg. Syklisten kan vel ikke bidra med så mye siden han så den ene mannen bakfra, og sikkert hadde nok med å holde øye med veien
Magasaki
12.01.2019 kl 19:35 1705

Det er mye som ikke stemmer i denne saken. Konen er trolig død. Politiet må gå denne rikmannen uhyggelig nøye i sømmene og nøste opp noen tråder. Ofte befinner gjerningspersonen seg i en svært når relasjon til offeret. Jeg som har sett alle episodene av Colombo kan med en gang si jeg har en hovedmistenkt.
grantre
12.01.2019 kl 19:38 1705

Har vært på google map, og sett vertikalfoto av terreng. Det er en liten skog bak huset. Gjerningspersonene kan ha både ankommet og avreist
fra denne kanten. De kan ha surret henne på en båre, og båret henne gjennom skogen. Hunden kan de ha bedøvet og båret med seg.
Hun KAN ha hatt lite klær på seg, da hun var på badet. Ved slutten av skogen kan en bil ha stått eller kommet og plukket opp bytte.

Jeg synes politiet har en ekstremt dårlig presentasjon av saken. Og har håndtert den ekstremt dårlig fra første minutt. At de ikke har
fått inn eksperter med en gang ? Eller sånt fins kanskje ikke i Norge ? Bare tull å vente i 10 uker.
At jeg her nå må tale om skogen bak. Helt utrolig. Ved slutten av skogen kan de ha pakket henne inn i noe annet, før løfting inn i varebil.

Noen har skaffet seg nærhet til ekteparet, og må overveiende sannsynlig på forhånd ha vært inne i huset. Og ha vært kjent med ulåst
dør rutinen. Det kan ha vært montert overvåking inne i huset, som ble tatt vekk da de dro. Så de visste nøyaktig når de skulle slå til.
Opplysninger rundt myndehunden burde vært bedre. Denne er vel vanligvis ganske stille ?

Jeg mener du finns. Ellers er jeg enig i at det er en vrien sak å ikke ha teori om fordi alt er mulig og da spørs det hvilken film jeg husker.
grantre
I dag kl 19:38 3
fått inn eksperter med en gang ? Eller sånt fins kanskje ikke i Norge ?
grantre
12.01.2019 kl 19:50 1697

Det er mulig jeg har møtt dette ekteparet på en reise for veldig lenge siden. Jeg husker de aktuelle personer sa de var fra Lørenskog-Fjellhamar.
Sto de alpint før i tiden ? De omtales som beskjedne. Og dette virker å stemme med huset og andre ting. Tror dette er ok folk.
Saken er dårlig opplyst på høyrelevante punkter.
grantre
12.01.2019 kl 19:54 1695

I politiapparatet mente jeg.
Påfallende at det er video av gaten utenfor kontoret. Og at det er opptak av "noe underlig" der.