- Bomstasjonene forsvinner og erstattes av en avgift pr.kilometr

Hei.......
Vi skal ha pengene dine.
Hvor har du gjemt de ????

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, gir grønt lys for satellittbasert veiprising. Han mener personvernproblemene kan løses og mener Norge bør ta en lederrolle internasjonalt i utviklingen av personvernvennlig teknologi i samferdselssektoren.

Om få år vil antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/G17aLB/Bomstasjonene-forsvinner-og-erstattes-av-en-avgift-pr-kilometer-du-kjorer

Blir sikkert anket. Uansett interessant at det altså er en domstol i Frankfurt som krever at det skal innføres et forbud, og ikke politikere.

Og at dette altså baserer seg på et EU-vedtak og ikke tysk regelverk/lover.

Og hva med EU’s «miljøkrav»?

Har f.eks ikke hørt et kvekk om at noen britiske byer skal innføre noe forbud, men så er nok britiske domstoler mer opptatt av å dømme forbrytere enn å drive å følge opp EU-vedtak.

Tipper uansett luftkvaliteten i Frankfurt er helt ok, og den blir jo stadig bedre fordi det blir flere og flere biler med euro 6 motor, altså en naturlig utvikling.

Faktum er at luften i europeiske byer aldri har vært bedre, vel, ikke siden før den industrielle revolusjonen, og forventet levealder har jo gått opp i hele denne perioden så dette er som vanlig basert på hysteri.
mishka
12.01.2019 kl 08:23 553

Euro 6 er foreløpig innført i 2 gatestumper midt i Hamburg. Det kommer i alle de andre umweltzonene i hele Tyskland mot slutten av 2019. Umweltzonene er som oftest innerste delene av en by som her i Berlin innenfor byautobahn. Og det er flott. Man må ha rimelig gammel dieselbil nå for at den ikke er euro 6. Minst 4-5 år. Tyskerne sørger for ren luft i motsetning til norske politikere som bare skal ha avgifter.
Redigert 12.01.2019 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
nordnes
12.01.2019 kl 08:39 543

Jeg tror at miljøkravene som er innført i en rekke tyske byer er kommet for å bli og har selv fått grønt klistremerke i frontruten. Mitt inntrykk av Tyskland etter å ha vært der mye er at bilindustrien er svært viktig for tyskerne, samtidig er tyskere et miljøbevisst folkeslag. Så jeg tror tyskerne er interessert i miljøvennlige biler, men de vil ikke plage bilistene slik de tantene i den norske regjeringen gjør.
nordnes
12.01.2019 kl 08:54 537

Noe som tyskerne slår ned på er biler som lager mye støy. Tysk politi har decibelmåler som måler motorstøy. Sjåfører med store motorer der eksosanlegget er endret slik at bilen bråker mer en den skal, opplever at dette utbedres før de får kjøre videre, hvor bilen «taues» på verksted.

Tyskland tar sikte på å fase ut alle diesel og bensinbiler innen 2030.

https://www.tu.no/artikler/tyskland-vil-fase-ut-bensin-og-dieselbiler-innen-2030/348672

Enig med de som mener at den vanlige tysker har en større miljøtiltak enn en gjennomsnittlig nordmenn. De er veldig opptatt av kildesortering bl.a.

Ola Dunk elsker å føle seg forutrettet og det som værre er og hate polikere som ønsker å gjøre noe med utfordringene innen klima og miljø, Kanskje enda værre etter min mening er dette hatet til uberørt natur. Det klassiske naturvernet har meget dårlige vilkår i Norge.
Feige politikere og manglende kunnskaper, men forstår at det ikke er så morsomt å bli trakkasert og få drapstrusler på nettet. Jeg har følesen av at den jevne tysker har mye større aksept for at tiltak innføres.

Kanskje det norske folk bør gå litt inn i deg selv, men det er vel mer kos med å føle seg forutrettet. Det er bare å lese dette forumet.

For ordens skyld så har jeg vært en god del i Tyskland.
Redigert 12.01.2019 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
mishka
12.01.2019 kl 10:14 510

Hehe, kildesortering??? Det er frivillig i hele Berlin. Selv i vår bydel Friedenau som er relativt resurssterkt, litt ala Frogner, ble det å innføre dette nedstemt på forrige årsmøte i sameiet. Og det fungerer faktisk helt greit å kjøre all søpla i samme dunk. Langt verre står det til i multikulturelle bydeler ala Neuköln. Et ord man med en gang må lære i Tyskland er "Sperrmüll". Når en eller annen fra et shitholecountry får seg ny sofa så dropper de bare den gamle på fortauet. Så kommer ordnungsamt og fjerner den. Vanlige tyskere er totalt pissed av å måtte betale skatt fordi de dysfunksjonelle idiotene ikke klarer å levere sofaen selv på nærmeste gjenbruksstasjon. Vi har slike stasjoner over hele byen akkurat som i Norge, men fordi en gjennomsnittlig somalier har IQ som grenser til lettere psykisk utviklingshemming blir det for vanskelig.

https://brainstats.com/average-iq-by-country.html
Redigert 12.01.2019 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
mishka
12.01.2019 kl 10:16 509

Ja, fase ut alle bensin- og dieselbiler innen 2030 er riktig og inn kommer ladbare hybrider med diesel og bensin. Når tyskere snakker om elbiler generelt så innbefatter det også hybrider. Hva en eller annen minister har som mål er noe helt annet enn hva som kommer til å skje i virkeligheten. Merkel er allerede på knea pga sin feilslåtte satsing på vindmøller. Folk flest spyr bare de hører ordet energiwende.
Redigert 12.01.2019 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Basse
12.01.2019 kl 11:27 490

selvladende dieselbiler
selvladende bensinbiler
plug-in og selvladende bensin og dieselbiler
bensinbiler uten el-hjelp
dieselbiler uten el-hjelp

hva har disse felles?

jo de er ALLE SAMMEN diesel og bensinbiler

morsomt lek med statistikk å forsøke å vri på definisjonen ved å kalle bensin og dieselbiler for "elektrifiserte" eller "hybrider" når produsenten har bygd inn ulik effektiviseringssystemer hvor man gjenvinner energien i drivstoffet og re-utnytter det. og dermed påstå at salget av EV dominerer nybilsalget. Det er absolutt fake news. I Norge er 60-80% av alle nye biler som selges en bensin eller dieselbil, og det i en periode hvor innføring av en ny målestandard WLTP gjør tilbudet av bensin og dieselbiler veldig begrenset inntill bilene er godkjent etter ny standard.

jeez, biler med forbrenningsmotor har hatt el-hjelp siden 1912!! Da iontroduserte Cadillac den første el-hjelpemotoren som har som oppgave å sveive motoren i gang

senere var den noen som lagde en girkasse som skiftet gir automatisk, WOW, du slapp både å sveie og å skifte gir manuelt

Hybrid my ass

Min neste dieselbil heter veldig sannsynligvis E 300 de og den skal aldri lades eksternt så lenge jeg har den, men tar gjerne effektiviseringsgevinsten den har innebygd i ER-system og el-hjelpemotor

Ladeavhengig EV gir ingen kjøreglede for meg og kan derfor aldri bli aktuelt. Har ingenting med batteriet eller rekkeviddeangst å gjøre, det er bil jeg vil ha og kjøre bil jeg vil oppleve for pengene jeg bruker, og da funker ikke el-motorens ensartede kjipe kraftlevering alene.

Men hvis jeg kan få dieselbilen min med 306 hester og 700nm fra samme mengde diesel som ellers gir 194hk og 400nm, ja så sier jeg takk til det. Kjekt når man skal svippe forbi batterisleder som ligger i 70 med rekkeviddeangsten lysende i det kritthvit ansiktet til sjåføren i sleden.
Redigert 12.01.2019 kl 11:36 Du må logge inn for å svare

Klimaendringene er her og nå så det er nå vi må gjøre noe for å stoppe dem. Klarer vi å få bort privatbilisme vil klimaet kunne rettes opp og ubalansene i det kanskje stoppe opp. Vi har ikke råd til å la være. Nei, få bort med alle privatbilene. Flytt mennesker med tvang til blokker og sentrale strøk. Ingen bør bo slik at de må bruke de ufyselige fossile bilene og argumentene om at de må ha dem.

Alternativt kunne man få vekk ting som faktisk slipper ut mye som f eks vedfyring men det er klart at når bilhatet er det viktige og man egentlig driter i klima så er det best å få vekk bilene.
mishka
12.01.2019 kl 17:53 411

Ja Magasaki er nok en gammel ML,er som har forstått at kommunismen er stein dau og nå har funnet en ny religion: Klimareligionen. Det er nok å se ordet PRIVATBILISME så går tankene hen til salige Enver Hoxhas Albania. Bare ordet "kollektivt" gir meg frysninger på ryggen. Min kone omtrent ødela hendene i tvangsarbeid i skoleferier med å høste humle på et jordbrukskollektiv i "satans imperium" Sovjetunionen. T-banen har jeg knapt kjørt med på 40 år og selv min datter klager og syter over hvor mye illeluktende marginale idioter man må sitte og se inn i trynet på der. Det er prisen for å reise kollektivt. Folk som i en tid hvor elbiler selger 30% begynner å snakke om å forby privatbilisme burde søke psykiatrisk hjelp.

mishka er like nedsnødd som deler av Tyskland akkurat nå. Han vil ikke se klimaendringene fordi han da vil måtte innrømme å være nedsnødd selv om det er noen meter rundt ham. Flere andre ser det, men hos han sitter det langt inne selv midt i snøhaugen. Han tror han kan ta MB'en og bare gasse på fordi MB konsernet sier de nye MB'ene slipper ut ren fjell-luft. De samme konsernene som jukset med utslipp og laget dieselskandaler rundt om. mishka er autofil og klarer ikke å se annet enn blank lakk, fart og grom lyd. Han er snøblind for døde trær, astmatiske barn og sterkt reduserte lvsvilkår der biler kjører. I det store globale puslespillet er det klima og atmosfæren har nå fått nok og laget en enda sterkere drivhuseffekt som koker havene, smelter polene og svir landjorda om sommeren. Stupide typer mot mishka kan aldri godt hva forskere sier før det er for sent. Det blir som røykere som fikk advarsel fra legen og døde av kols, ganggren og hjerteinfarkt pga. fortsatt inntak av røyk.
mishka
12.01.2019 kl 20:49 363

Hehe, det er stadig fler av oss som ikke kjøper klimabløffen. I følge Al Gore for 25 år siden skulle allerede
Bryggen i Bergen og Aker Brygge ligge under vann nå i 2019 😀.
Jeg er gammel nok til å huske skogdøden langs tyske autobahner. Det stoppet med innføringen av katalysatorer og blyfri bensin på begynnelsen av 90 tallet. Lufta i storbyer har aldri vært renere enn nå. Det å diskutere dette med en klimafanatiker som Magasaki er bortkastet tid. Avstanden er for stor som politikere pleier å si det pent. Men morsomt at vi har fått en ny "Bekte" inn på forumet. Eller er dette Bekte som har blitt skrevet ut og fått seg nytt nick?
Redigert 12.01.2019 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Tyr
12.01.2019 kl 21:00 354

Biler har vel aldri vært mer miljøvennlig enn nå. La produsentene ordne dette, bilene blir bedre år for år. Det er helt håpløst at politikere skal vedta noe som de egentlig ikke har peiling på, eller forutsetninger for å vite. Politikere er ideologer og mangler ofte realitetssans.
Redigert 12.01.2019 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
mishka
12.01.2019 kl 21:04 351

Folk som snakker om å tvangsflytte mennesker har bare lært tanken ett sted og det er i kommunistdiktaturer ala gamle Sovjet.

Hallo, biene er snart borte og humlene er det også mye færre av nå. Det er nok ikke så farlig for dere som suser avgårde langs motorveien i 110km/t i den fæle fossile dinosauren som har tatt livet av dem. Så en dag går dere kanskje tomme for drivstoff og må inn til siden og ut av den forferdelige fossile rustningen dere gasser rundt i. Da ser dere kanskje det ikke er så bra med blomster og trær heller. Vet dere hva? Det er faktisk de vi lever av. Einstein sa når biene forsvinner har mennesket ikke lenge igjen. Han har rett. Forby privatbilisme nå! Første politiske partiet som våger og gjøre det får min stemme;-)

En ting jeg synes er utrolig rart er at miljøfanatikere alle bare er opptatt av bilene. Hvorfor er ingen av dem opptatt av de store utslippene? Det må jo være en grunn til det?
mishka
12.01.2019 kl 21:21 326

Grunnen er at biler gir folk frihet og det hater alle kommunister. De hater at folk skal kunne ta egne valg og gjøre noe individuelt. Selv elbiler blir et problem for slike. Bare hør hva som sies over: All privatbilisme skal bort. Da regner jeg med at det gjelder elbiler ladet av vindmøller, solceller og vannkraft også.

Jeg tipper de fleste var mye friere og lykkeligere før de fikk lappen og bil. Nå går det vel mest i verditap, avdrag, avgifter, reparasjoner, kostnader + moms på alt i tillegg til en lang liste som påbud og regler man må følge om det skal gasses og ikke skal betales noe ekstra der også. Så vi kan trygt si friheten er i hodet på den som har det.

Hvor mye lykkeligere ville ikke menneskene bli uten bil og reale alternativer som er felles? Bo slik at biler blir unødvendig? Bo høyere og tettere, kun i byer. Denne frihetens pris er høyst overvurdert i mange menneskers liv.
mishka
12.01.2019 kl 21:46 311

Ja, å sitte på T-banens linje 5 og se inn i trynet på en hijabkjerring, og ikke minst lukte, at hun nettopp har spist det vi stovnergutter kaller "edderkopper stekt i 4711 parfyme" er en fest gitt. Og dophuet ved siden av diskuterer høylytt på mobilen at han ikke fikk mere penger av NAV. Man bør medbringe sitteunderlag for den ufyselige ungeflokken til fødeteltet på setet foran har sef. stått på setet med møkkete sko. Det er ikke slik at alle som reiser kollektivt er dophuer og marginale typer, men alle dophuer og marginale typer reiser kollektivt. For en LYKKE alt dette er!! Magasaki får leve slik om han er redd regninger og avdrag på bilen, men kommunister skal alltid prakke sitt levesett på oss andre og det er utrolig irriterende.

Nei, takke seg til å sette seg inn i sin egen bil og slippe alt dette😀.
Redigert 12.01.2019 kl 21:49 Du må logge inn for å svare

Noen tar linje 1 fra Gråkammen. Streite folk i klær fra Ferner J. Ganske fiskebolle-hvite. Noen nyanser av chanel og paco rabanne. Stille og rolig ned til 'stortinget og byråkratijobben min der jeg jobber med avgifter og drømmer om forbud. Mulig ett-barns politikk. Verste forurenser er antall mennesker. alt annet ville være langt fra sannheten.
mishka
12.01.2019 kl 21:57 304

Og mesteparten av året bor jeg nettopp slik Magasaki vil. Midt i Berlin og 20 minutters spasertur fra Kudam. Og kan ikke tenke meg et liv uten bil. Så skal man handle på Kaufland eller Bauhaus så mener Magasaki at jeg skal slepe på 4-5 bæreposer på en buss hjem? Selv midt i en verdensmetropol har man ikke alt man trenger rundt hjørnet. Og typene som reiser kollektivt er minst like ufyselige som i Norge. I Berlin kan man ende opp med å måtte sitte ved siden av en møkkete friker fra Kreutzberg. Det vi normale berlinere bare kaller "den 4.verden". En blitzer ser ut som en snobb fra Bygdøy sammenlignet med tyske frikere.🤪
Redigert 12.01.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
12.01.2019 kl 22:35 291

Norge gir jo bort penger til andre land, slik som Spania som fikk milliarder fra Norge, men Spania brukte pengene til nye veier, så der kan en kjøre milevis på nye veier uten å betale bompenger.
Det verste er at vi har penger som vi kunne brukt til bedre veier over hele landet, uten sammenligning for øvrig bygde Hitler ut veinettet i Tyskland, og veinettet ligger der den dag i dag. Det samme kunne vi gjort i Norge.
Bygd ut veinettet i det ganske lange landet vårt, det hadde blitt et fint monument over olja vår!
Så hadde vi sluppet overvåkning og betaling for å kjøre på veiene.

mishka mangler oppfinnsomhet og praktisk tankegang. En ryggsekk løser dine utfordringer. 80-120 liter sekk rommer 4-5 poser. Man lærer seg å leve uten bil. Jeg har lappen, men vil ikke ha melkeku og miljø-ødelegger.