- Bomstasjonene forsvinner og erstattes av en avgift pr.kilometr

AP 07.01.2019 kl 22:18 2996

Hei.......
Vi skal ha pengene dine.
Hvor har du gjemt de ????

Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet, gir grønt lys for satellittbasert veiprising. Han mener personvernproblemene kan løses og mener Norge bør ta en lederrolle internasjonalt i utviklingen av personvernvennlig teknologi i samferdselssektoren.

Om få år vil antall kjørte kilometer avgjøre hvor mye du skal betale i veiavgifter til statskassen.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/G17aLB/Bomstasjonene-forsvinner-og-erstattes-av-en-avgift-pr-kilometer-du-kjorer

Beklager, jeg startet parallell tråd. Dog er jeg åpen, i motsetning til protestene her.

Måneraketten til Jens som legges i bane for å følge Norske biler ?

Total overvåking er jo genialt ?

Ja det er genialt å kreve at den som overvåkes må betale for det selv.

Nordmenn godtar alt også dette 😂

Selvsagt. Det skal jo gjøres i miljøets navn for å få ned bilkjøringen hallelujah
Pengene er det jo ikke behov for
Basse
08.01.2019 kl 08:55 2231

Det blir kaos om dette overvåkingssystemet ilegges frie norske borgere. Politikerne "ber" om konflikt, en "borgerkrig", og Politiet/de som skal finne frem til alle som blokkerer/ødelegger senderne på sine biler vil få en enorm oppgave.

Politikerne trår i et farlig grenseland om de virkelig vurderer satelittovervåking og skattlegging på frie borgeres frie bevegelse dette. Det blir vilt, det er sikkert.

At datatilsynet mener det er greit betyr bare at datatilsynet ikke lenger har noen funksjon.

Globalisering med detaljert overvåking og nedskalering av middelklassens økonomiske handlingsrom er en overnasjonal og udemokratisk prosess. Trump er kanskje ikke en sympatisk person, men det han står for er den største trusselen mot den prosessen som pågår utenfor vår demokratisk påvirkbare rekkevidde. Ikke uten grun at han angripes fra alle kanter av prosessen.

Gule vester i Frankrike....ja det er ikke menneskets natur å godta det som skjer. Det blir nødt til å bli opprør.

Jeg vil nå høre om FRP vil godta å være i en regjering som innfører denne frihetsberøvelsen.
Redigert 08.01.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare

Det er sikkert lett å blokkere senderen, men da oppstår det jo avvik mellom rapportert kjøring og km stand på bilen, så da blir den avskiltet på neste eukontroll.

Dette kommer helt sikkert. Dere husker at det bare var en eneste politiker som klarte å kjempe gjennom redningsvestpåbudet for småbåter.

Når man har full oversikt over alle bilers bevegelser til enhver tid og også over farten til alle sammen så vil det bli mindre farlig å ferdes på veiene fordi alle normale folk vil kjøre penere og bare de kriminelle kan fortsette å gjøre som de vil, og ingen vil kjempe i mot.

Håper det tar noen år før det kommer.
mishka
08.01.2019 kl 09:51 2141

Og da er den ultimate melkekua et faktum. I hver eneste nattlig budsjettrunde i fremtiden vil denne avgiften skrus opp. Og meningen med bommer var jo at de skulle betale ned et bestemt veiprosjekt og deretter FJERNES. Så har det blitt en permanent avgift og nå skal hele landet betale. FY F....
Alle som har hatt bil en stund husker sikkert tilbake til begynnelsen av 90 tallet da dieselen kostet kr. 3,12 pr. liter og i tillegg betalte man en kilometeravgift på 6 øre. Og skulle man utenlands ble kilometerboka skrevet av på Svinesund og alle dieselbiler hadde plombert km.teller i høyre hjulnav. Så skulle avgiften over på pumpene og alle kjeltringpolitikerne lovet at det i sum ikke skulle bli dyrere. Jaaada, og resten er historie. Det tok noen få år så kostet diesel omtrent som bensin.
Redigert 08.01.2019 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Tjuagutt
08.01.2019 kl 09:57 2122

Man skal altså straffe dem som er avhengig av bil fordi de har lang vei til jobben. På tide disse molbo politikerne blir skiftet ut med noen som skjønner vanlige folks hverdag.

Allerede nå har folk måttet slutte i jobben fordi det blir for dyrt med bompenger, dette vil selvsagt eskalere, siden politikerne ikke klarer å moderere seg i sin griskhet vil de ikke stoppe før de har påført samfunnet stort skade.

Det fungerer jo slik den dag i dag ved at man skattlegger drivstoff pr liter, men siden de ikke vil ha handelslekkasje ved at folk fyller tanken i Sverige må man altså innføre enda et system for å melke ut de siste dråpene.

Forstår ikke disse ekstremistiske politikerne at 99% av folk faktisk ikke kjører bil for morro skyld?
Redigert 08.01.2019 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
08.01.2019 kl 11:32 2037

Avgiftspartiet (AP) er Norges største parti, så dere stemmer jo for disse avgiftene.

Poenget er at man skal ikke kjøre bil i det hele tatt.
Og det blir aldri bra nok.
F eks så hjelper det ikke at man er villig til å ta toget til jobben. MAN SKAL GÅ TIL TOGET OGSÅ. så parkeringsmulighetene fjernes.
De som jobber med dette og som hater biler har et like sterkt engasjement som alle andre fanatikere, så de kommer til å vinne mot den store masse som ikke gidder kjempe i mot.
08.01.2019 kl 11:44 2012

Er det ikke påbud om å ha slike gule vester i alle kjøretøy på fire hjul ?
Odi.1
08.01.2019 kl 11:49 1998

Hvorfor ikke montere en statlig avgift sensor inn i alle Rumpehull ved fødsel?
Chris70
08.01.2019 kl 13:09 1937

Her må det være noen som selger GPS-systemer som har drevet lobbyvirksomhet.

Å begynne å overvåke all bilkjøring er jo tragisk for menneskerettighetene.

Nå er jeg imot bompenger. Men skal man ha kilometeravgift så kan den kobles til forsikringen. Der oppgir man allerede kilometerstand. Eller kobles til EU-kontroll der man også noterer kjørelengde. Dette vil fungere like bra for avgiften.

De eneste som tjener på den foreslåtte overvåkningen er GPS-produsentene!

i alle fall er det jo helt utrolig at det i det hele tatt diskuteres, det føles jo som et direkte angrep på bevegelsesfriheten og muligheten til å bevege seg anonymt dit man vil. Ser også for meg de sjalu ektemennene som skal ha forklaring på hvorfor konas bil har vært der og der. For man må vel få rapporten sammen med fakturaen. Sinnsykt opplegg
mishka
08.01.2019 kl 13:26 1910

Sannsynligvis lager de forskjellige soner hvor man betaler mye i byen og mindre på bygda. Alle skal med. Helt KOKO. Nå er det f... meg på tide at folk tar på seg de gule vestene......

Hvis drivstoffavgiften skal forsvinne, hva da med at svensker tanker billig i Norge ?
Hva kommer drivstoff til å koste ?
Skal liksom alt bli elektrisk fra 2025 ?
Hva koster det å GPS-måle alle kjøretøy overalt ?

Går dette konseptet opp ?
Personvern er en utrykkelig forutsetning.
Redigert 08.01.2019 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
vicktor
08.01.2019 kl 14:39 1848

Tidligere har vi sett regnskap på at bilene betaler langt mer inn i avgifter, enn det går til å vedlikeholde og bygge av nye veier.
Nå sitter jeg med et inntrykk av at bilene skal betale alt på vei og bane. Det gjelder det da fortau, sykkelfelt, trikk og jernbane.
Tidligere ble det også sagt at myndighetene kun, kunne sette opp bommer på nye veiprosjekter, i følge EU direktiver.
Nå har grådighet til politikerne på å få inn penger, ført til protester fra folk som må betale opp til Kr 50 000,- i bompenger pr.år.
Det er på tide at vi erkjenner at vi er et uland, når det gjelder infrastruktur. Vi bør derfor ikke sende alle de milliardene i uhjelp, ut av landet.
Vi trenger mye av de pengene selv, til å bygge vårt eget land.

Ja Victor, men det alle må skjønne er at det er ikke lenger for å finansiere veiene det vedtas bompenger.
Det er den nullvisjonen som styrer dette nå.
Det SKAL IKKE bli vekst i biltrafikk.
Derfor må den begrenses med avgifter
og for tiden er det da bompengene som er de mest populære
Hva som brukes av penger på vei har ikke noe å si.
Det er hvor smertegrensen for de fattigste går som er viktig når satsene settes. De skal ikke ha råd til å kjøre.

Og alt skal bli elektrisk snart, så det blir ingen utslipp, og ikke noe behov for nullvekst i biltrafikken. Og skal ikke
veier og tog brukes ?
Litt sånn som anbefaling av diesel, og så det motsatte.
Bmwi8
08.01.2019 kl 15:05 1791

Kjempe god løsning. Alle partier er for utenom ett parti. Det er tydeligvis noen på forumet her som tror at veier kommer gratis fra himmelen men det gjør det faktisk ikke. Med den nye løsningen må elbiler betale like mye som andre biler noe som er fair da de sliter minst like mye på veiene.
Redigert 08.01.2019 kl 15:08 Du må logge inn for å svare

Eu lar nye veier finansieres med bompenger , men den gamle veien SKAL være tilgjengelig ,og uten bompenger.

Så Norge kan tydeligvis trosse EU om de vil , men det spørs om bilistene ikke skal melde Norge inn for EU - FN , som er så inn i tiden......
-Dëë-
08.01.2019 kl 15:32 1755

Ikke for å være en partypooper iforhold til dere som snakker om overvåking. Men den tingen flere av dere sikkert har skrevet innlegget dere med, lest VG med og sjekket aksjene deres med, skrevet til elskerinna med og spilt Candy Crush på... Der er posisjonene deres lagret 24/7...
mishka
08.01.2019 kl 15:50 1748

Ingen her som tror veier kommer fra himmelen. I alle andre land finansieres det over skatteseddelen. Fordi et normalt land MÅ HA VEIER. Selv brødet pensjonisten kjøper i butikken må transporteres på vei. Norge har av en eller annen helt kokko grunn verdens høyeste avgifter på omtrent alt og spesielt alt som har med bil å gjøre. Og det i et land hvor selv det å oppholde seg utendørs i Oslo i mer enn 5 minutter vinterstid føles som på nordpolen. Men vi ser det alle: Et utrolig oppblåst byråkrati som øser ut penger i alle retninger koster mer enn budsjettet kan tåle selv med oljepenger. Da må det hentes mer et sted og det er fra bilistene. I tillegg er ola dunk kjent for å drive med selvplaging og nøysomhet. De eneste som ikke er nøysomme er idiotpolitikerene. Prøvde å få kjøpt en ostehøvel her i Berlin. Finnes ikke. Hva skal du med det spurte dama i butikken. Ost skal skjæres med kniv i tykke skiver. Da kom jeg på at ostehøvelen er et særnorsk fenomen som jeg nå har kvittet meg med. Personlig driter jeg i norske tulleavgifter her jeg sitter i Berlin og kjører akkurat så mye jeg vil. Og her er alt slik det skal være. Årsavgift en norsk tusing for en normal bil og tre for en versting ala Porsche 911, Thats it.
Redigert 08.01.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare

Enig i det, bor i UK og de eneste bilavgiftene jeg betaler er veiavgift på 1000-1500 kroner året, husker ikke helt hvor mye det er.

Ingen avgift på å kjøpe bil bortsett fra moms og den er 20% og ikke 25% som i avgiftslandet Norge, ingen vanvittig «omregistreringsavgift» når du kjøper en brukt bil (hvem i all verden fant ut at det var en god ide?), nesten kjemisk fritt bompenger, veldig lite fartskontroller (har aldri fått fartsbot i UK) og aldri promillekontroller, promillegrense på 0.8, greie bestemmelser for parkering (jeg sluttet å få parkeringsbøter når jeg flyttet fra Norge), fartsgrenser som er tilpasset veiene og politi som ikke stopper deg på motorveien selv om du kjører «endel over» fartsgrensa. Det eneste virkelige problemet med å kjøre på britiske veier er tendensen til kø pga det store antallet biler.

I det hele tatt gruer jeg meg faktisk hver gang jeg må sette meg bak rattet på norske veier, her kan man kjøre med god samvittighet.

Tror de aller fleste norske bilister ikke er klar over hvor jævlig de har det, for de vet ikke bedre, og propagandaen som forteller nordmenn at det «må» være slik virker tydeligvis.
Redigert 08.01.2019 kl 16:10 Du må logge inn for å svare

Jaha, FrP er som vanlig eneste partiet som er motstander, så da vet vi også at FrP vil få all skylden for at det blir innført; utallige innlegg fra våre «journalister», politiske kommentatorer og AP-politikere vil etterhvert hamre løs på FrP for at de «lot dette skje».

Slik er hverdagen i norsk politikk.
08.01.2019 kl 17:47 1653

Hele landet skal spleise på AP, SV og MDG sine sykkelstier i Oslo. Dette er det de kaller solidaritet.
Basse
08.01.2019 kl 19:28 1610

Er det snakk om å ta vare på helsa til demente, er det forferdelig vanskelig med GPS ift personvernet. Men når det gjelder å få inn kroner i statskassa og å holde rede på hvor skattebetalerne oppholder seg til enhver tid, er det visst ikke så nøye med personvernet.
Basse
08.01.2019 kl 19:35 1603

Vi får håpe det finnes dyktige etterforskende journalister som graver seg ned i NAF-AP-systemet. Hvemi AP/NAF skor seg på bilhatet og GPS-overvåkingen av nordmenn.

GPS-senderen skrus ikke av når man passerer svenskegrensen...så her har AP instrumentet for full kontroll på ditt liv. Hva Kina-politiserte politikere som Raymond Johansen kan finne på å bruke dette overvåkingsverktøyet til i krigen mot Oslo-innbyggerne har bare grenser i fantasien..

"1984"
Redigert 08.01.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Basse
08.01.2019 kl 21:59 1535

en jammer er en støysender som drukner GPS -signaler i området den er rettet mot, og ikke bare signalet på èn spesifik sender

hvis naboen har jammer på sin bil så er det sannsynlig at den jammeren også påvirker GPS senderen i bilen din, og du er jo ikke ansvarlig for det eller?

ved å lage et nettverk av jammere/støysendere vil alle som er i området få sine GPS signaler blokkert

dette er relativt billig utstyr, brukes allerede

2 millioner jammere over hele landet og kontinuerlig utplassering av nye ...

hvordan Stortinget skal kunne "vinne" den krigen er ikke lett å se ...

skal de avskilte alle som ikke vet at signalene deres ikke kommer frem til satelitten? Hva om 1 million biler kommer på EU kontroll med missvisende km-stand?

sier seg selv at hele veiprisingsforsøket blir skrotet da

det er helt naturlig at folk vil ønske å forsvare seg mot myndigheters overvåkning, all den tid man ikke har gjort noe galt, hvorfor skal staten kunne følge alle dine bevegelser og samle data om hvordan du velger å leve livet ditt?

Det ender med at GPS-systemer blir ubrukelig pga all støysending.
Redigert 08.01.2019 kl 22:12 Du må logge inn for å svare

Mulig man får lov til å kjøre usporet i utlandet også slik at man kan skylde på det? Ta sydenturen fra Sverige i stedet for Gardermoen slik at bilen har et par uker å hente seg inn på he he
pengex
08.01.2019 kl 23:24 1468

Går kilometertelleren nedover når man rygger?
Ett slags skattefradrag? Må man føre inn dette selv?
Redigert 08.01.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
livecnn
10.01.2019 kl 11:55 1311

- Du kan like godt stemme MDG, hvis du velger å tro at AP og Raymond Johansen er løsningen.

Hvem sier at slik veiprising blir dyrere for bilistene. Poenget er vel at det blir mer rettferdig.

Hvis man først skal hisse seg opp burde men se på strømprisene. På tross av nær fulle magasiner har strømprisene tatt helt av. Idag er den gratis i Danmark pga. for stor produksjon. De kjøper etter hva jeg har forstått billig strøm fra Norge.

Før var det en eneste ting i Norge som var billig i forhold til andre land, og det var nettopp strømmen. Nå er den tiden fobi og den er blitt kjempedyr selv om vi har nok av den.

Men noen blir milliarderer av dette. På samme som andre blir det på å ødelelegge fjordene våre og mer skal det bli av oppdrett. Folk reagerer ikke på slikt lenger da de er oppslukt av internettet isteden som knuser all folkeopplæring.

Og hvem er interessert i klassisk naturvern? Bare Herborg Kråkevik?

Spørsmålet er ikke omndet blir dyrere.
En lederartikkel i Moss Avis omtalte de fantastiske mulighetene. At det kan bli dyrt der det er unødvendig å kjøre bil var ett argument. Noen skal altså behovsprøve din bilkjøring da.
Det er klart det må vi bli glade for, da slipper vi jo å vurdere slike vanskelige ting selv.
Mr Big
10.01.2019 kl 12:56 1262

Hva om jeg kjører bilen utenlands? Skal jeg betale for de kilometerne jeg kjører i utlandet også?

Du slipper nok det skal du se.
Harryturene går nok bra fortsatt.
Redigert 10.01.2019 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Karkarst
10.01.2019 kl 15:58 1195

Tja, enn om vi la på drivstoffprisene en smule, de som kjører mye betaler mye etc.
Slipper å montere utstyr i bilene, og vi ungår den ultimate overvåkning.
Hva med el og h2 bilene? Slipper de?

Innlegget er slettet av Basse

Karkarst ja det må finnes bøttevis ned gode alternativer til full overvåkning så mye tyder på at selve overvåkningen er poenget. Det er jo bare lov å kjøre bil på vei uansett, all vei, også gamle, er bygget for fellesskapets midler.
Det kommer nok til å bli brukt svært store ressurser til dette. Overvåking av vanlige folk som gjør så godt de kan. Det kommer garantert til å bli strenge straffer for juks.
Vanekriminelle kan selvsagt gjøre som de vil. Har du en bunke saker på deg uansett og dessuten kjører uten lappen vil overtredelse av dette bety lite.
Jeg har ment en stund at her i landet har vi ingen andre problemer enn alt det tullet politikerne finner på for å gjøre livet tyngre for folk flest. Alt er farlig, bare sport skal gjøres for moro skyld og det skal ikke gå an å tjene penger på noe.

Ja borgerne i landet er i praksis satt i fengsel og blir overvåket 24/7 med dette foreslåtte nye systemet, hvem tror at våre myndigheter ikke benytter muligheten til også å få oss til å betale til vi omtrent blir som slaver, vi blir ranet allerede i dag, så politikerne kan bruke pengene på mye annet som gir dem fordeler, eller kaster dem vekk i alle andre land enn Norge, og gir vanlige borgere bare ulemper, avgifter og nye pålegg og lover som innskrenker vår frihet.
Vi har allerede kuttet til benet på mange områder, Erna vil ha flere barn også satt til verden i et land som er i ferd med å fallere, der det knapt finnes steder å føde snart, eller adekvat fødselomsorg, eller man føder i taxi eller langs veiene. Og permisjonreglene endres i tide og utide, så man ikke kan planlegge, og det handler ikke om barnet og familien men instrumentalisme i likestillingens tegn, og barnet som burde være det viktigste kommer i siste rekke. Hvem tror at alle pengene vi blir ranet for, og kommer til å bli ranet for, vil bli brukt til det beste for det norske folk. På tide at polikerne kommer seg lynkjapt ut av boblene sine, ellers så kan bompengeopprøret bli som en solskinnsdag i forhold til fremtidens opprør, mange er allerede frustrerte og sinte, og man kan ikke fortsette slik, vekk med bommene og det nye systemet er et overgrep mot frie borgere. Om politikerne brukte pengen vettugt, ville det være nok penger til alt, hva med å stenge grensene for alle nye innbyggere, som kommer til å koste landet enda fler milliarder, i stedet for å stadig importere enda mer fattigdom og elendighet, alle som kommer over grensen må kunne brødfø seg selv, og bidra, ingen kvoteflyktninger da det ikke bidrar til annet enn å øke problemer vi sliter allerede med i dag, og politikerne gir aldri opp nye melkekyr som den nye ordningen, og påfører oss enda en varig trussel, om mindre frihet og uhemmede utgifter som vil gå rett i taket, uten at man evner å forstå at mange sliter allerede i dag. Vil også føre til økte utgifter og hvermansen har ikke pengetre i hagen, slik som politikerne som kan nærmest fritt hente ut penger til sine egne lønninger og frynsegoder fra statskassen, og forstår ikke hva det er å leve på en vanlig lønn, mange har ikke mer en et par hundre tusen i året, og bompenger gjør store innhogg, og kommunale avgifter og eiendomskatter ute av kontroll tyner folk til siste dråpe, nei til mer slaveri for staten, hva er hensikten med å leve her, om man ikke har råd til et greit liv, men bare jobber for staten, som i stadig større grad gir oss regningen for sitt eget vanstyre, uten å tenke over hva det påfører vanlig folk av utgifter, ikke rart mange ikke tar seg råd til flere barn heller..........de har ikke mer penger etter at stat og kommune bl.a har tynt ut det meste, ikke alle har millionlønn som politikerne...................De på stortinget har en utrolig provoserende oppførsel, og ignorerer folket, ikke rart de trenger livvakter, om de styrte til det beste for folket, ville det vel ikke være nødvendig ville jeg tro.
Redigert 10.01.2019 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
mishka
11.01.2019 kl 22:04 940

Dette kommer i hele EU før man vet ordet av det. Sakset følgende fra bladet Autobild i dag: Tyskland skal innføre et vignettsystem for utlendinger på Autobahn. Tyskere slipper eller rettere sagt, dette vignettsystemet skal erstatte årsavgiften. Det blir samme pris som før. Ca. en norsk tusing for liten bil og 3 tusen for de med størst motor. Årsavgiften er i dag basert på utslipp. Alle utlendinger må betale ved å kjøpe en vignett slik det er i f.eks. Tsjekkia, Romania, Ungarn osv. MEN: Nå har EU bestemt at all slik innkreving skal være strekningsbasert innen 2026. De skal i Tyskland bruke et privat firma til å administrere vignettene. Disse har fått en kontrakt på 12 år og vil kunne rette et gigantisk erstatningskrav mot staten om de må legge inn årene i 2026. Slik kom det for dagen hva EU nå har bestemt.

Det er en vesentlig forskjell fra Norge. I Tyskland kommer dette ISTEDENFOR årsavgift. I Norge skal staten ha BEGGE DELER.
Hvordan strekningsbasert betaling i EU skal fungere står det intet om, men det er nok nærliggende å tro at det tenkes GPS.

Havnet tilfeldig vis i samtale med en politiker i dag, og han var helt euforisk på dette. Bilkjøring skal bort, og det skal i sentrum ikke være enkelt å parkere. Og han var lokalpolitiker et sted som ikke er by engang, og det værste nesten var st det var en fra høyre. Faktabasert info om at privatbilkjøring står for svært liten andel av utslippene i Norge var helt uinteressant. Det er bil som skal bort uansett om det betyr noe eller ikke.
Vi som liker bil og som av og til tar en tur bare for fornøyelsens skyld, som f eks Summerrally 2019 som jeg skrev om i egen tråd vi kommer nok til å slite om få år.
Men nå som det er avdekket at menn over 65 er værstingene i trafikken så blir det vel straks vedtatt at vi ikke får kjøre etter det uansett.

Dette kommer helt sikkert og er like godt å akseptere først som sist. Virker mest rettferdig også ved at man belastes etter kjørelengde, ikke kun pr. gang ved bomstasjonenes litt tilfeldige plassering. Men enig i at man må få løst problemene med "storebror ser deg" overvåking.
mishka
11.01.2019 kl 22:29 921

Jeg tror pendelen snart svinger. Ingen i f.eks. Tyskland vil finne seg i noe i nærheten av det sprøytet norske politikere holder på med. Og det bør ikke og gjør ikke nordmenn snart heller. Vi skal ikke utelukke at denne ja til bilen bevegelsen til Aabø utvikler seg til noe stort.

http://jatilbilenioslo.no
Redigert 11.01.2019 kl 22:31 Du må logge inn for å svare

Mishka

Du vet at ditt elskede Tyskland har innført dieselforbud i Hamburg og flere andre tyske byer? Gjelder alle diselbiler bortsett fra de som oppfyller Euro 6 kravene.

Det er ikke så fritt som du liker å tro i Tyskland.

https://www.aftenbladet.no/utenriks/i/4de7vg/Domstol-Frankfurt-ma-innfore-dieselforbud



Redigert 11.01.2019 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
11.01.2019 kl 23:57 880

De kommer til å skylde på klima, og da sier alle ja og amen.