Det er synd at Frp jakter ELbilene.


https://www.aftenposten.no/norge/i/0E6Q0E/Frp-vil-ha-fullpris-for-elbiler-i-Oslos-bomring

Frp vil fjerne momsfritaket på ELbiler, og ha full bomavgift for disse.

Imidlertid vil Hagen at oljefondet innfrir all bompengegjeld. Her er jeg enig med ham.

Men mht. ELbil er det riktig å stimulere til teknologiforbedring i miljøvennlig retning.

Det blir fort veldig feil at irritasjoner over ELbiler i kollektivfeltet noen få kilometer i
Oslo-området, generaliseres utover hele landet.

Og ja; Norge skal fortsatt utvinne og selge olje og gass i mange tiår fremover. Om ikke
vi gjør det, gjør noen andre land det. Samtidig er vi med på miljøforbedringsutviklingen.

Generelt burde transportinfrastruktur i Norge gjøres billigere av konkurranseevne hensyn.

En ELbil går stille, møkker ikke til omgivelsene, er enklere å reparere og vedlikeholde. Er
mye billigere å kjøre pr. km. (Har høyere energieffektivitet).


En elbil virvler opp like mye støv som andre biler. Når vi ser på totalregnskapet for forurensingen, så skal man ikke bli forbauset om at elbilen kan være en versting. Sågar har noen antydet at batteriene etter hvert blir en miljøbombe.
På tide at elbileierne betaler for seg også.

Eksosbilene legger jo igjen skitt på veien. Kjøring over denne virvler opp skitt. Og skitten
renner tilslutt ut i sjøen, og gjør livsvilkårene for dyre- og plantelivet der dårlig.
Bilhold i Norge har i alle år kostet skjorta. På tide at disse kostnader kommer mer
i harmoni med de på kontinentet. Vi har dessuten handicap med snø, kaldt, lange
avstander, mye bakkar og berg utmed fjorder, hav og innsjøer. Hvilket burde tilsi
større behov for billig transport.
Olje og gass skal vi fortsatt produsere.

Batterier kan formodentlig gjenvinnes. Og kraft til lav selvkost har vi.

Bompenger er der bare for å opprettholde nullvekstvisjonen. Vekst i transport skal ikke skje ved personbil. Da nytter det ikke at ikke alle betaler. Det blir jo bare tull.

Kjære Frp.
Kan dere ikke heller jobbe for at oljefondet innfrir bompengegjelden.
Slik at vi får vekk de særegne, konkurransevridende og driftsdyre
bommene her i landet. Da vil dere bli premiert av folket.

Provoserende Teslaer i kollektivfeltet, er bare et fenomen i Asker og Bærum.
Nå kommer snart mindre provoserende ELbiler. Hold ut Frp.

Nullvekstvisjon ?
Et uttrykk de har diktet opp.
Bare tull hele greia.
Men, når Intercity kommer på plass (Dekker ca 50 % av landets innbyggere),
så vil disse tog nødvendigvis trenge passasjerer. Dermed kan biltrafikken gå
noe ned i Intercity-området. Men sørg for moderate priser på togene da.
Poenget er å frakte folket, ikke å flå folket og nedsette verdiskapning.
Redigert 07.01.2019 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Basse
07.01.2019 kl 19:37 503

Moms eller ikke moms på EV i Norge har ingen betydning for teknologiutvikling. Det norske markedet for kjøretøy er svært beskjedent, ja faktisk omtrent ubetydelig.
Ingen grunn til å fortsette med denne subsidieringen. EU setter snart foten ned for dette uansett.

Vei koster penger, EV sliter vei de trenger vei. Helt naturlig skal EV betale bompenger like mye som andre kjøretøy som bruker vei! Ved å kreve inn fulle bompenger av EV så ville dette kunne bidra til at veiprosjekter ble nedbetalt raskere = bommer fjernet raskere, eller at alle simpelthen fikk lavere takst.

Kollektivfelt er til for buss, taxi og mc. EV har ingenting i det feltet å gjøre med mindre den har sitteplasser til minst 10 passasjerer og er registrert som "buss" hvor føreren må ha utvidet sertifikat for å føre dette.

EV lager like mye støy som alle andre kjøretøy i normale hastigheter 50-120kmt. Hovedstøykilden fra EV og vanlige biler er dekkenes kontakt med veibanen. Ofte er EV utstyrt med smalere dekk enn "normalt" for lavere rullemotstand og disse dekkene sammen med den generelt høye vekten på EV avgir MER støy en tradisjonelle dekk. Støy er ikke noe argument for å subsidiere EV.

Det er BRA Frp kjemper for en rettferdig avgiftspolitikk hvor alle skal bidra likeverdig og rettferdig hvis de må og alle helst vil få mindre avgifter å betale. Norge har for mye avgifter og for høye avgifter.

Redigert 07.01.2019 kl 19:48 Du må logge inn for å svare

Basse,
Jobber du på EUs kontor i Norge ? Som sitter å klekker ut hvordan få puttet sugerøret best
mulig på Ola og Kari ?
Norge har hatt en signaleffekt på ELbil internasjonalt. Vi har også mye offentlig eiet kraft
til lav selvkost i Norge. ELbil har en energieffektivitet på ca 83 %. Eksosbil ca 18 %.
Norge har europas største og beste vindressurser. Men dette lar noen landsforrædere
utlandet tjuske til seg.
ELbiler er fredet ut 2021. Det blir sannsynligvis mange år til utover det. Fordi det norske
folk vil ha det sånn. Folket VIL HA NED SAMLEDE BILHOLDSKOSTNADER. Politikere
vil bli tøffere behandlet på dette området.
Det er svært få kilometer kollektivfelt i Norge. Snart kommer Intercity med 250 km/t. Det
blir ofte mye mer effektivt enn bil. Akkurat som Flytoget (210 km/t) er mye mer effektivt enn bil.

Vi vil ha vekk bompengene i Norge ! Masse andre skatter og avgifter kan betale veier i Norge.
Bl.a. betales det veiavgift, og engangsavgift.
Tulleutgiftene må lukes vekk. Vi skal ha bedre konkurranseevne i Norge, og VERDISKAPNING !!!
ELbiler blir stadig lettere. Og de støyer klart mindre. Særlig i køsituasjon. Ikke skitner de til som
eksosbilene heller.
Volven
07.01.2019 kl 20:21 460

I det nye moderne samfunnet kommer det ikke til å finnes skatter og avgifter. Ny teknologi løser alle nødvendige velferdsoppgaver sømfritt uten bruk av energi. Nullenergibiler vil bli produsert i nullenergifabrikker helt uten utslipp og ingen bruk av energi. Nullenergibilene vil komme inn vinduet på soverommet som en engel og legge deg inn i baksetet uten at du merker det engang. Helt uten utslipp. Zero Emision dream on.

Ikke ha slik angst for olje og gass. Vi kommer til å produsere det i mange tiår fremover.
Hektar
07.01.2019 kl 21:19 405

Dette paradokset med å kjøpe elbil av "miljøhensyn" (noe det beviselig ikke forbedrer ift forbrenningsmotorer), men samtidig være på laget når det gjelder utvinning av olje og gass er like hysterisk morsomt hver eneste gang :-)

Ja, du har kjøpt deg lekebil. Nei, det var ikke en god idé.
OZZY
07.01.2019 kl 21:44 380

synd at frp ønsker å heve skatten på EL biler. Anders Lange hadde snudd seg i graven
nuella
07.01.2019 kl 21:48 373

det er bra. -- har hørt pengene som spares skal brukes til hydrogenbiler

Ja Gratis Lading det er bare tull den nullvisjonen, men det er den som styrer uansett. Den må bort, men det kan ikke fjernes siden det er i miljøets navn.
Den ble jo brukt som begrunnelse for at bompengesatsene ved Stavanger ikke kunne settes ned for da får de fattigste fremdeles råd til å kjøre bil. Og det kan de ikke få lov til. Vedtatt i miljøets navn av partier som kaller seg sosialister, og hyllet av alle som genialt for å trekke inn kjøpekraft.

Som religion på verdensbasis synes jeg som tidligere nevnt at miljøhysteriet er et genialt påfunn. Alle kan stå sammen og bidra uansett rase og religion. Bare synd at de aller fleste tiltakene er symbolpolitikk uten å gi noe klimabidrag
alph
07.01.2019 kl 23:29 307

FrP's motstand mot økonomiske incentiver for elbil handler om noe så enkelt som at FrPs velgere foretrekker biler med forbrenningsmotorer.
Og er det noe de hater mer enn avgifter, så er det å se at andre slipper unna avgifter.

Regjeringen (som FrP er en del av sist jeg sjekket) har undertegnet FN's klimamål, og fortsatte økonomiske incentiver for elbiler vil være et helt nødvendig virkemiddel for å nå disse målene.