Norwegian: Hvor går veien i 2019?


Så langt ser det ikke spesielt lyst ut for selskapets drift framover, sett i forhold til meldingene som sendes ut. Samtig er det kjent at det skjer ting i kulissene som kan gi kraftige rekyler; det gjelder forsåvidt begge veier.

Finansavisene skriker i hvert fall på ulv etter at selskapet har lagt ut trafikktall fir desember 2018::
dn.no: https://www.dn.no/luftfart/norwegian/bjorn-kjos/ny-smell-for-norwegian-sliter-med-a-fylle-alle-setene/2-1-512498
E24.no: https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/kraftig-norwegian-vekst-i-desember-men-selskapet-slet-med-aa-fylle-alle-setene/24534645
Hegnar.no: https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Norwegian-oekte-med-15-prosent
Redigert 07.01.2019 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
IshebaA
07.01.2019 kl 09:53 3301

Ser at tabloidene naturligvis er ute etter de store overskriftene, og "milliardtap" og "gigantsmell" er selvfølgelig selgende overskrifter.

Men om mann bryter ned dagens melding, er den egentlig så svartmalt som avisene skal ha det til? Jeg mener nei.

1. Tapet på hedging er høyt, men igjen er jeg som investor mer opphengt i konkurransen og markedet. NAS taper 1.9mrd i urealisert verdi, men er det negativt når selskapene på 5-7x størrelsen (RYA, British, Lufthansa osv) taper 10-12x mer i sine urealiserte? I realiteten øker NAS sine konkurransefortrinn.
2. 15% pasasjervekst i 1 av 6 "low-mnder" imponerer
3. Fyllingsgraden ned i Desember, noe som igjen gjelder samtlige Desember-tall i flybransjen sålangt og som for hundrede -og ørtene gang må tas i sammenheng med pasasjervekst i NAS (avisene skal likevel blåse det opp).
4. Yielden er opp.
5. Mann utnytter inntektsgrunnlaget pr. sete noe dårligere, igjen i Desember.

La oss nå se. EK kravet til kreditorene står fortsatt der og ulmer, men NAS viser for meg selv i første tøffe vinter-mnd at de fortsatt er konkurransedyktige, kanskje mest av dem alle.

Basert på trafikktallene konkluderer analytikerne med at NAS ikke får brudd på coventants i Q4-regnskapet. Dvs. faren for emisjon er inntil videre avverget. Kursen går kraftig på dette.

Silberman
TomW
07.01.2019 kl 12:21 2942

Analytikerkorpset viser igjen hvor mye synsing/uvitenhet deres analyser inneholder. Hvis man sammenligner tallene fra okt-nov-des så er disse ganske like og des tallene er ikke kjempe mye bedre enn hva nov tallene var. Så da kan man jo lure på hvorfor de mente at et brudd ville komme ved Nov tallene, men ikke når de fikk des tallene?

Det er for meg uforståelig at disse analysene har så stor innvirkning på kursen, både opp og ned, når de stadig bommer noe så voldsomt.
nima
07.01.2019 kl 13:01 2867

Jeg må spørre, tror dere virkelig på analytikerne. Jeg for min del har sluttet med det for leeeeeeng siden. Deres analyse er tuftet på deres egen lommebok.
TomW
07.01.2019 kl 13:23 2801

Tydeligvis så er det en del som agerer blindt på hva meglerhusene kommer med, både i positivt og negativt favør.
Tenker at det er greit å høre på hva de kommer med, men naturligvis ikke stole blindt på det. Spesielt nå man får flere analyser som et totalt motstridende, tenker at det sier sitt.

undrende
07.01.2019 kl 13:28 2785

Får håpe på langt høyere oljepris da, så tapet på hedging ikke blir så stort.
Vel, ikke store bevegelser i dag, denne siger nok ned igjen utover vinteren uten fundamentale nyheter frem mot Q1
Et Q1 resultat som man er blitt vant til fra de seneste år vil vel arte seg slik at man er glad man sitter på gjerdet i såfall.
m.m Kjos trekker noen kaniner opp av hatten da.
Redigert 07.01.2019 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
TomW
07.01.2019 kl 14:18 2702

Ganske enkelt regnestykke:

Nas "taper" på lavere enn 687 dollar m.t på 30% av forbruket
Nas tjener på lavere enn 687 dollar m.t på 70% av forbruket.

Alt i alt så er lavere oljepris meget gunstig for Nas!
undrende
07.01.2019 kl 14:37 2660

Ja, man skulle tro det :-)

Tror de som valgte å sitte med aksjen over natten, gjorde lurt i det.

«Tallene for 2018 er ikke klare, men vi har ikke vært i brudd med lånebetingelsene så langt og det er heller ingenting som tyder på at vi kommer til å bryte med lånebetingelsene i fjerde kvartal,» skriver han i en epost.

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/danske-bank/sparebank-1-markets/norwegian-ledelsen-vil-rydde-opp-alene-vi-har-ikke-til-hensikt-a-bryte-med-lanebetingelsene/2-1-513307
Proletar
07.01.2019 kl 19:02 2414

Norwegian tjener selvsagt på lavere oljepriser. Hedgingen kan ses på som en opsjon. Man har en opsjon på å kjøpe X til kroner Y en gitt dato. faller priser på X faller også verdien på opsjonen og omvendt. Dette tapet påvirker egenkapitalen frem til opsjonen er innløst. Til forskjell fra vanlige opsjoner har man dog her også en plikt til å kjøpe X til kroner Y og ikke bare en rett.

Hentet fra : Qatar Airways has more than 300 aircraft on order worth more than US$ 90 billion, det skal bli bra å få frem den reelle verdien på Norwegian Air sin flåte.. Vi er uslålig på drift, og konkurrenter dør som fluer.

https://www.qatarairways.com/content/dam/documents/annual-reports/2018/19630-Annual-Report-2018-EN-Digital.pdf

Alle skriker og roper om hvor mye NAS har tapt på å sikre seg mot høyere oljepris, men ingen fokuserer på hva NAS og øvrige flyselskaper "tjener" på et fall i oljeprisen fra 86 dollar til 56 dollar. Nettoeffekten blir jo radikalt lavere drivstoffutgifter. Hva utgjør besparelsen på de 70 % som ikke er sikret?

Du er i en luksus posisjon når du må tapsføre drivstofforsikringen fordi oljeprisen falt, tilsvarende gevinst i den usikrede portefølen. Det er så vanskelig å holde skuta nede at vi tapsfører 2019 kostnader i 2018..
"Selskapet meldte også at de den siste perioden gjort sikringer av drivstoffpriser for 2019. Selskapet har per i dag et urealisert tap på denne sikringen, men ifølge meldingen er denne tapsført i regnskapene for 2018.

Norwegian anslår ved utgangen av desember et tap på 1.836 millioner kroner knyttet til kontrakter og opsjoner, inkludert et tap på 1.989 millioner kroner knyttet til urealiserte sikringsposisjoner."
netrom84
07.01.2019 kl 21:12 2161

Hadde jeg vært aksjonær i Norwegian så hadde det at konkurrenter går konkurs vært veldig skremmende. Norwegian skal selge masse fly i nær fremtid. Men jo flere konkurser vi ser jo mindre vil etterspørselen etter flyene bli. Både at mulige kjøpere forsvinner og at andre flyselskap kan snappe opp fly fra konkursboet.

Det at så mange går konkurs er jo også et tegn på at det kanskje ikke er så gode tider i fly-bransjen og at et gjeldstynget selskap som Norwegian fort kan være de neste som slitet.

Litt fascinerende å leseforumet om Norwegian. går oljeprisen opp så er det en fordel for Norwegian da de har driftstoffeffektive fly. går oljeprisen ned er det jaggu en fordel for Norwegian det også..

Om flyselskapene som går konkurs er lastet opp med drivstoffvennlige fly er det noe konkurrentene kan gosse seg med. Som Kjos sier oppkjøp medfører uvaner. Men uansett er færre selskaper en stabiliserende faktor for de gjenværende flyselskapene. Jeg ser frem til 25 April og First quarter results (Q1)
TomW
07.01.2019 kl 22:03 2058

Boeing forventer at det vil være behov for 41,039 nye fly de neste 20 årene. Trivler veldig sterkt på at en konkurs her og der frigir nok fly til å dekke det behovet. Det er også stor forskjell på type fly som er ettertraktet og ikke. Nye boeing eller airbusfly vil naturligvis være mer ettertraktet enn gamle fly.
Markedet vil heller ikke bli mindre selv om enkelte aktører forsvinner, noen må dekke vakuumet frafallet skaper. Så antall fly vil fortsatt bestå, men man vil få færre større aktører som dekker dette.

At det er et tøft marked har du helt rett i. Kun de med lavest kostnader vil overleve. Om Nas er en av de gjenstår å se.

Ja både høy og lav oljepris er en fordel for Nas, men på to vidt forskjellige måter. De har en av de mest effektive flåtene, det er et faktum. Derav vil de fly rimeligere enn de med gamle fly. Så på lang sikt så vil høy oljepris gi Nas en konkurransefordel.

Men lave drivstoffkostnader vil være bra for hele bransjen. de kan da hente ut mer pr billett. Problemet oppstår når man får raske svingninger i drivstoff prisene for da klarer ikke selskapene å legge kostnadene over på de reisende

rafaello
07.01.2019 kl 22:40 1995

Det er noe på gang. Har en pilot venn som sa det før jul men jeg ville ikke si noe siden det var ubekreftede rykter. Vi får se.
zavva
07.01.2019 kl 22:55 1957

Det som er skrevet på forumet det linkes til er jo på grensen til kriminelt så det bør enten bekreftes eller avkreftes snarest av selskapet.

Nå er ikke dette på et norsk forum men jeg regner med pde har lignende regler i andre land.

«Forsøk på kursmanipulasjon, i henhold til Lov om verdipapirhandel. Logginformasjon kan overleveres Finanstilsynet. Straffebestemmelsene for denne typen lovbrudd finnes i § 14-3.»
Redigert 07.01.2019 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
zavva
07.01.2019 kl 22:59 1948

Er vel også ganske naturlig at det kommer en avklaring på
situasjonen med IAG ganske raskt mtp joint venture. Det blir enten oppkjøp eller JV så når selskapet er i sluttføringen av potensielt JV må IAG bestemme seg for hva de vil.
Redigert 07.01.2019 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Solux
07.01.2019 kl 23:03 1932

Alle bør bruke sunn fornuft. Dette er selvfølgelig ikke pålitelig og ei heller skrives det på en måte man kan oppfatte det heller.

Som nevnes, dette er også grovt overtramp av vedkommende. Forum elsker jo slike påstander da de kan drive usikkerhet hos andre, men denne tror jeg flere klarer å se er på kanten av realiteten PR tid.
rafaello
07.01.2019 kl 23:04 1927

"Forsøk på kursmanipulasjon" bare hvis den som manipulerer eier aksjer og det vet vi ikke men det er noe "nyheter" som jeg har hørt også. Dette blir interresant. Jeg tror ikke på det men vi får se. Jeg håper på JV. Liker ikke IAG.
Redigert 07.01.2019 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
TomW
07.01.2019 kl 23:11 1908

Virker veldig merkelig at ansatte utenfor toppledelsen ville blitt informert om noe slik på et møte før markedet var informert
zavva
07.01.2019 kl 23:18 1881

Enig. Håper også på JV - hadde vært morsomt og spennende. Fått stoppet alle de negative skriveriene rundt egenkapital og finansiering. NAS kan bli en gullgruve fornoss aksjonærer når veksten roer seg - om de snur driften i pluss snaker en kurs langt over usle 300-350kr som det spekuleres i fra IAG.
zavva
07.01.2019 kl 23:22 1865

Når det er store summer i spill og enorme muligheter til profitt er det ikke alltid like lett å holde tett selv om du er en del av toppledelsen i et selskap. Men om det var «tyngde» bak disse ryktene ville en sett betydelig større reaksjon i kurs og volum.
exian
08.01.2019 kl 00:38 1737

NAS-aksjen steg 3,9 % i dag.
Utdrag :
For hele 2018 fraktet Norwegian 37,34 millioner passasjerer, opp 13 prosent sammenlignet med året før.
På årsbasis var fyllingsgraden 85,8 prosent, ned fra 87,5 prosent i 2017.
________________________________________________________
Jeg synes dette er sterke tall. NAS begynner å få størrelse. Og er et meget populært selskap blant de reisende.
NAS konkurrerer bra. Vi må bare bygge NAS videre. Vi må gjøre det altså. Og på norske hender.

Om noen år har NAS over 50 millioner passasjerer i året. Det blir andre boller. Og NAS har kapasitet å fylle.

Tipper NAS stiger de nærmeste måneder. Ser sånn ut på chartet. Vi bør få vekk flyskatten. Ordne med
Russland og USA om bedre tilrettelegging/tillatelser.

Q1 ligger an til å bli en katastrofe og det er nok først der EK utfordringene kommer til syne....
KMGN
08.01.2019 kl 05:54 1579

Sa den berømte spåkona på HO
TomW
08.01.2019 kl 07:59 1451

Ja den ser jeg, men her snakkes det om et møte hvor ansatte har blitt informert?

Er det sektoren som sådan, AIG vs EU, Brexit eller middels tall fra NAS eller annet som sørger for lavere høyde i dag?

Sektoren er i turbulens:
https://min.e24.no/nedtur-for-amerikanske-fly-aksjer-etter-resultatvarsel/a/Eo8RQKFlyaksjer er ikke det mest lukrative for tiden:
Redigert 10.01.2019 kl 18:09 Du må logge inn for å svare