HVA VIL SKJE MED AKSJEN NORTH ENERGY ETTER DETTE?

North Energy varslet tidligere i høst om en endring av ligningen fra Oljeskattekontoret for 2014 og 2015.

Kravet gjelder datterselskapet North E&P, og tilsvarer 115 millioner kroner i leterefusjon, eksklusive renter.

North Energy skriver i en oppdatering fredag at selskapet er uenige i kravet, og vil respondere med «en betraktelig mengde» beviser innen fristen 31. januar 2019.

Fordi skattesaken potensielt kan dra ut i tid, har North Energy utsatt den planlagte likvideringen av North E&P på vent.

Gjeldfritt, kvart milliard i cash
Datterselskapet fikk i november utbetalt skatterefusjoner på 234,3 millioner kroner, og North Energy går inn i 2019 med en sterk finansiell posisjon.

Det vil si ingen gjeld og rundt 250 millioner kroner i kontanter, før et evt. negativt utfall av skattesaken.

Styret i North Energy opplyser at selskapet er i en prosess for evaluering av selskapets fremtidige strategi.

Utfallet av denne prosessen er ventet å bli annonsert før, eller i sammenheng med rapporten for 4. kvartal 27. februar 2019.

Les mer her.

LATO
11.01.2019 kl 15:19 585

Revisor har godkjent dette og North var ekspert på å bore brønner med 0 funn. Så de skal nok vinne frem.

https://www.hegnar.no/Marked/?s=north
Redigert 11.01.2019 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Odi.1
11.01.2019 kl 15:51 549

Har nok kostet flesk denne tørr jukkingen ja, nå får en noen skarve kroner igjen på skatt, noen har virkelig tapt store summer på dette rotet.
Odi.1
11.01.2019 kl 16:34 505

Skrekkscenario kan bli at de kjøper opp REACH kun for å komme inn på hovedlisten, og roete bort pengene den veien, får dog ikke håpe på det...
De må tenke på avkastning i solide klosser av noen selskaper, noe som gir faste q utbytter til selskapet, at de skal ha en visjon om aktivt eierskap bør de legge på hylla si for godt... Betal ut max i Utbytte ,og bruk 30-40 % til reinvestering, helst 10-15 % av dem i NORTH.,

er min mening...

Hehe jeg tror næppe north køber reach.

Men måske bliver reach solgt til et andet selskab, og det kan indbringe north en kæmpe fortjeneste på deres aktier i reach. Reach er jo begyndt at tjene penge, og er derfor blevet mere interessant for en eventuel køber. Jeg tror da heller ikke at north er interesseret i at få særligt mange flere aktier i reach, da de så skal komme med et bud på aktierne i selskabet. Nej jeg tror at north er interesseret i at sælge deres aktier i reach, til en interesseret køber. Det kan jo ske meget snart. Inden Reach bliver en rigtig pengemaskine.