FORTSATT SVAKT VLCC-MARKED, VENTER IKKE SNARLIG BEDRING -FEARNLE

Volf
FRO 11.01.2018 kl 08:53 2436

FORTSATT SVAKT VLCC-MARKED, VENTER IKKE SNARLIG BEDRING -FEARNLEYS
Oslo (TDN Finans): Volumene har ikke vært tilstrekkelige på hovedrutene og tilgjengelig tonnasje har bygget seg opp over tid. Befrakterne har og vil fortsette å legge press på ratene.

Det fremgår av skipsmeglerforetaket Fearnleys' ukerapport onsdag ettermiddag.

Inntjeningen er på om lag 8.000 dollar pr dag på ruten AG/Østen, og på om lag 10.000 dollar pr dag for Vest-Afrika/Østen.

Fearnleys venter ingen snarlig bedring av ratene.

==============================================================
DENNE FORRIGE
WS-RATER SPOTMARKED Dwt. UKE UKE LAV/HØY 2018
==============================================================
AG-Vesten VLCC 21,00 21,00 21,00/21,00
--------------------------------------------------------------
AG-Japan VLCC 41,00 42,50 41,00/42,50
--------------------------------------------------------------
AG-Singapore VLCC 42,00 43,50 42,00/43,50
--------------------------------------------------------------
V.Afr-Fjerne-Østen 260.000 43,75 44,00 43,75/44,00
==============================================================
==============================================================
DENNE FORRIGE
WS-RATER 1 år TC USD PR DAG UKE UKE LAV/HØY 2018
==============================================================
VLCC 27.500 27.500 27.500/27.500
--------------------------------------------------------------
Suezmax 16.750 17.000 16.750/17.000
--------------------------------------------------------------
Aframax 14.750 15.000 14.750/15.000
==============================================================
=============================================
DENNE FORRIGE
VLCC-MARKEDET UKE UKE
=============================================
VLCC-SLUTNINGER 57 40
---------------------------------------------
TILGJ. VLCCER I AG NESTE 30 DGR 119 127
=============================================
==============================================================
DENNE FORRIGE
NYBYGGPRISER, MUSD UKE UKE LAV/HØY 2018
==============================================================
VLCC 300' dwt 82,00 82,00 82,00/82,00
--------------------------------------------------------------
Suezmax 150' dwt 55,00 55,00 55,00/55,00
--------------------------------------------------------------
Aframax 110' dwt 44,50 44,50 44,50/44,50
==============================================================
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
11.01.2018 kl 09:14 2398

SLUTNINGER ONSDAG, STABILE RATER-BASSØE
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv VLCC-slutninger onsdag. Ratene på samtlige ruter beskrives som stabile.

Det fremgår av en slutningsliste fra skipsmeglerforetaket P.F. Bassøe.

Det meldes om tre slutninger fra AG, der to går til USAs vestkyst og en går til Kina.

Fra Vest-Afrika er det sluttet tre reiser, der to går til Kina og en går til USAs vestkyst.

Videre er det sluttet en reise fra Karibia til India.

==============================================================
Ratenivå (WS2017):
==============================================================
VLCC Strekning Rate
265 AG/Øst WS 42,00 - Stabil
280 AG/Vest WS 20,00 - Stabil
260 Vest-Afrika/Kina WS 43,50 - Stabil
270 Nordsj./Spore USD 3,000' - Stabil (INC P/C)
==============================================================
Bunkerspris (USD):
==============================================================
Fujairah - 380,00
Rotterdam - 366,50
==============================================================
HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
12.01.2018 kl 08:42 2229

13 SLUTNINGER TORSDAG, STABILE RATER-BASSØE
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 13 VLCC-slutninger torsdag. Ratene på samtlige ruter beskrives som stabile.

Det fremgår av en slutningsliste fra skipsmeglerforetaket P.F. Bassøe.

Det meldes om åtte slutninger fra AG, der fire går til Sør-Korea, to går til Kina, og en til India, mens en reise har opsjon på enten den amerikanske delen av Mexicogulfen, Storbritannia, Østen eller Rødehavet.

Fra Vest-Afrika er det sluttet to reiser, en til India og en til Kina. Videre er det fra Algerie gjort en slutning for Singapore via Uruguay.

Fra Uruguay er det sluttet en reise til Kina, mens det fra Karibia er gjort en slutning for Singapore.

==============================================================
Ratenivå (WS2017):
==============================================================
VLCC Strekning Rate
265 AG/Øst WS 40,00 - Stabil
280 AG/Vest WS 20,00 - Stabil
260 Vest-Afrika/Kina WS 43,50 - Stabil
270 Nordsj./Spore USD 3,000' - Stabil (INC P/C)
==============================================================
Bunkerspris (USD):
==============================================================
Fujairah - 382,50
Rotterdam - 368,50
==============================================================
HH, finans@tdn.no

Det kan ikke bli noe bedring i tankmarkedet før 30% av skipene er gjort om til spiker og armeringsjern og før det skjer så vil rederne blø kraftig og noen rederier vil gå til skifteretten.

Apropos det....

Scrappingen er godt igang i 2018 og prisene er historisk høye. Når DD-tiden nærmer seg (og de nye reglene innføres) vil dette eskalere betydelig og balansen i markedet vil komme tidligere enn markedet nå har bygget inn.

http://www.hellenicshippingnews.com/ships-demolition-prices-skyrocket-on-high-demand/

"...the attention of several Ship Owners has already perked as prices are now on the verge of breaching the USD 500/LDT mark – the first time anything close to this level has been seen since early 2015. As such, it could be that the number of viable candidates increases during the early part of 2018 (especially those nearing SS / DDs) in an attempt to capture some of these fantastic numbers on show. With Pakistan still closed for tankers, we would urge Owners of wet tonnage to curtail their expectations on rates as the only option for their units remains India or a far more muted Bangladesh, especially for large LDT wet units (Suezmax tankers and VLCCs). Overall, the year has started on a positive note”.

Bunnen er satt i FRO, vil stige på 40 tallet nå fremover .

Som tidligere aksjonær i FRO så har jeg dessverre ikke tro på at vi får noe fart i Frontline på grunn av at det som de skal leve av nemlig fraktratene er ekstremt lave og det vil si at q4 vil bli blodrøtt og det samme blir årsresultatet.

Det er jo gammelt nytt. Som gammel aksjonær så vet du vel samtidig at FRO ikke prises på basis av gammel morro, men fremtidig inntjening og verdiene på skipene. Begge kommer til å stige innen utløpet av 2018. Spørsmålet er vel snarere når startskuddet går.

Jeg vet at det prises på fremtidig inntjening men det blir ingen inntjening for FRO eller andre rederier dersom ikke minst 30% av flåten går til skrap og jeg synes det er synd at ikke rederne ikke innser dette før bobestyrerne omtrent står på trappa.
Fevang
12.01.2018 kl 22:29 1903

Skrapes 30%av flåten vil det bli ekstrem mangel på båter..........

Og ratene til himmels.

Dette har du ikke greie på.

Jeg tror jeg har bedre greie på å tjene penger på tank enn de fleste på dette forumet. Når ratene er så lave at ikke enkelte redere klarer å betale bunkersutgiftene så sier det seg selv at det må gjøres noe drastisk. Dere kan jo lese Tradewinds så får dere historien om tankbåten som ble auksjonert bort pga at de ikke kunne gjøre opp for bunkers. Når ratene ligger på 10 til 12 tusen dollars og det koster mellom 20 til 23 tusen dollar pr dag å drive en vlcc så er det åpenlyst hvilken vei det går.
Siddis61
13.01.2018 kl 14:09 1766

Tull at 30% av flåten må skrapes, dvs isåfall si omtrent 150 skip. Vi snakker heller om ca. 40 og det er realistisk i løpet av 2018. Husk at etterspørselen og tonn-mil øker ganske mye årlig