Q4 22 februar 2018

SOFF 10.01.2018 kl 13:17 2953

Enda god tid til, men tror dette er en dag SOFF kommer til å reprises mot.
Hva vet vi om Q4?

Her er 14 båter som fikk kontrakter da:
Far Solitaire
Bos Topazio
Far Stream
Far Saracen
Far Senator
Far Seeker
Far Skimmer
Sea Brasil
Far Scotsman
Far Senteniel
Normand Pacific
Normand Nayley
Far Swift
Normand Skipper

--
Det var rate-eksplosjon i deler av Q4:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Rateeksplosjon-i-Nordsjoeen

Det vedvarte flere uker.

--
Kostnadskutt initiativene høyere effekt enn estimert:
"Det fusjonerte selskapet har hatt som mål å utløse 450 til 600 millioner i synergier. Nå etter de første seks månedene, setter Solstad Farstad ett nytt mål å spare 700–800 millioner årlig, ifølge en børsmelding."

https://www.h-avis.no/nyheter/solstad-farstad/naringsliv/solstad-farstad-har-spart-400-millioner/s/5-62-533252

--
"For under presentasjonen la SolstadFarstad-ledelsen frem beregninger som forteller at bokført egenkapital per aksje er på 21 kroner ved utgangen av 3. kvartal. Med oppdaterte anslag for verdien av skipene, kommer SolstadFarstad-ledelsen frem til en verdijustert egenkapital per aksje på 30 kroner."

https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/solstadfarstad-forsoeker-aa-kvitte-seg-med-hvert-5-skip-i-en-jafs/24183924

--
*6 innsidekjøp i Q4

--
*Oljekurs
30.09-2017 56.69$
31.12-2017 66.61$
I øyeblikket over 69$ fatet.
Analyser som beregnet oljeverdi for 2018 har vært rundt 58$ fatet.

--
*Normand Oceanic salg
-144 mill NOK book loss
- 50 mill $ Lånreduksjon for SOFF, ~400 mill nok.
- SOFF har fortsatt inntekten av skipet til dets kontrakt utløper.
"The vessel is employed under a long term contract for
operations in Mexico, and SOFF will remain ship manager for
the vessel at least until end of this contract."

Link til overtakelse av lån
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=436575
Link til fortsatt kontrakt for SOFF samt bok-tap størrelse
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=436574

--
Q4 ser rett og slett lovende ut
10.01.2018 kl 14:17 2908

Veldig bra oppsummert! Enig med deg, Q4 ser lovende ut.

Det eneste som det ikke er kommet noen nyheter på/oppdatering ifra SOFF på er status på planen om å skille ut 25-30 av de mindre/eldre båtene i et eget rederi/selge disse under et. Men på de andre områdene som selskapet har uttalt at er strategien fremover, så har de levert...spesielt det at de klarer å kutte betydelig mer i driftskostnader enn først estimert.

Er long SOFF med en betydelig del av porteføljen. Kjøpte meg ytterligere opp i dag på kr. 5,87..synes prisnivået fortsatt er attraktivt.

Redigert 10.01.2018 kl 14:20 Du må logge inn for å svare

Er vel noen av disse kontraktene som har liten eller ingen inntjening i Q4. Spotten er jo tragisk, selv om det var en bra periode før jul. Soff fikk vel 1 eller 2 bra spot oppdrag. Har du (eller noen) en oversikt over båter som har avsluttet kontrakt? De har jo lagt en del båter i bøyene for vinteren. Leste en plass at noen av de lange kontraktene med gode rater, som var gode og ha forrige vinter er avsluttet. Tror det er litt tidlig med for store forhåpninger.
10.01.2018 kl 19:31 2778

"Forrige vinter hadde rederiene i SolstadFarstad-gruppen fortsatt en del gamle gullkantede kontrakter fra de gode årene før oljeprisfallet.
De er det vesentlig færre av i den vinteren vi er i ferd med å gå inn i." -Solstad
https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/solstadfarstad-forsoeker-aa-kvitte-seg-med-hvert-5-skip-i-en-jafs/24183924

Det er korrekt, og sitat fra Q3 presentasjonen.

Litt nyere tanker, (03. januar 2018) fra Solstad finner du her:
https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/solstad-farstad-sjefen-merker-vilje-til-hoeyere-rater/24222310
– Generelt, så er mitt inntrykk at det er få befraktere som forventer at dagens ratenivå skal vare, men at ratene skal opp i takt med aktivitetsøkningen som kommer. Sånn sett så er det vilje til å betale mer når kontrakten er så lang som i dette tilfellet, skriver Solstad.

Men dagens spotrater på korte kontrakter er tragisk ja. Antall båter i bøyene har jeg tidligere sett har vært ca en tredel, altså 50 båter. Men det er gammel og upresis informasjon. For denne vinteren spesielt ble 8 båter tatt i opplag og mannskap permitert.

Her er informasjon fra Solstad i dag
– Alt er avhengig av aktivitet. At det nå blir et mye lavere antall oppsigelser enn det lå an til for en tid tilbake, skyldes utelukkende at vi har vunnet flere kontrakter, sier han.
https://sysla.no/maritim/solstad-farstad-sier-opp-25-sjofolk/

I samme lenke nevnes de 8 båtene i opplag pga vinteren:
"I forbindelse med vinteropplaget på åtte av båtene er noen også permittert i rederiet, men ifølge Solstad skal det bli kortvarig.
– Det er gjort en del kontrakter og det er en del som tilsier at båter skal ut og jobbe igjen, sier Solstad."

Store forhåpninger har jeg for ca rundt åpning av Sverdrup. Men store forhåpninger representerer en ganske annen prising enn per i dag.
Q4 ser ut til å representere bedre tall enn prisingen av selskapet i dag. Men det er god tid å tenke seg om på, og gå gjennom tallene som er tilgjengelig. Har svært godt inntrykk når jeg ser hva selskapet har forespeilet, opp mot hva de leverer så langt. De kjente kortsiktige ratene nå i denne perioden er tøff uten tvil dog.
10.01.2018 kl 19:37 2763

Angående store forhåpninger, så tok jeg meg en tur på kirkegården i gamle forumposter på gamle HO.

Innlegg av: Nordenlight (26.10.17 08:31 ), lest 957 ganger
Ticker: SOFF
RE^1: Soff. Har vi snudd nå?
SOFF er et av de billigste selskapene på Oslo Børs. Pris/bok er nede på 0,25. En pris/bok på 1,2 ansees som et godt kjøp og doblingspotensiale.

Da skal kursen til SOFF til 26-27 kroner.

Absolutt INGEN analyser som beskriver/dekker caset.

Nå vil jeg tro at kursen flater ut på disse nivåene. Er vel kommet over 14 dagers glidende snitt, og vi får se om de lengre periodene følger fremover.

Mye endrer seg i en aksjekurs på noen måneder.

Så det jeg selv har gjort er å ta en posisjon allerede, og skulle det bli noe lavere vil jeg bygge på denne.

Om 5,50 var bunnen vil fremtiden vise.

Her er det ikke gjeld som må ordnes opp i de neste årene. Det ble gjort når Kjell I Røkke og John Fredriksen betalte 12,50 for sine eierandeler.

Kanskje litt "kjedelig" aksje, men som Warren Buffet sier skal det være kjedelig å tjene penger.

---

Kan også påpeke at på Q3 kom selskapet selv frem til dette:

"Med oppdaterte anslag for verdien av skipene, kommer SolstadFarstad-ledelsen frem til en verdijustert egenkapital per aksje på 30 kroner."

Må ta tidlig posisjon om en har tro på at markedet snur. =)

Bra oppsummert, og veldig enig. Kjøpte selv fra 5 ned til 4 og solgte alt like over 6kr. Jeg tror vi kan se aksjen helt opp mot 9 kr i 2018, men først vil vi ha et par månede med negativ nyhetsstrøm. Frykter at aksjen vil kunne selges noe ned i denne perioden. Følger den tett og går gjerne inn igjen i februar/mars.
Jeg er også spent på Q4 tallene..
14.01.2018 kl 11:01 2377

Abonnerer på Sysla, så har tilgang til artikkelen :-).

Synes denne kommentaren ifra Lars Peder Solstad, ang å evnt skille disse båtene ut i et eget rederi, hørtes litt interessant ut : – Så vil det vise seg hvor mye vi blir med, om vi blir med, og om vi skal drive dem eller ikke. Det er altfor tidlig å spekulere i det.

Men skal komme mer info på neste kvartalsrapportering, så da får vi se.