Nå virker bilverkstedene å tenke å gire opp prisene.


https://www.side3.no/motor/nybil-dyre-reparasjoner-vanligere-enn-du-tror-6719086
Nybilsalget av bensin- og dieselbiler synker. Brukte biler har dårlige priser nå. Folk
vil ha nye biler. Dermed begynner verkstedene å fikle med fordyringer på reparasjoner.
Men det vil neppe gå.
mishka
27.12.2018 kl 18:39 1371

Det første jeg reagerte på med denne artikkelen er at den som uttaler seg er en fyr som selger "såkalte garantiforsikringer". Dvs. forsikringer som dekker det meste etter at fabrikkgarantien har gått ut. Det blir omtrent som å spørre en som selger alarmer om det er mye innbrudd for tiden. Fyren snakker i vei om at feil på svinghjul på biler "er en gjenganger". What!!!!
Alt dette finnes det faktisk statistikk på og aldri har bilene vært mere feilfrie enn de er i dag. De store utenlandske bilmagasinene kjører det de kaller "dauertester", dvs. at de kjører en bil 100k.km. og ser hva som dukker opp. Bare for 10-12 år siden var det ikke uvanlig at f.eks. en Audi A6 måtte inn uplanmessig 5-6 ganger på denne kjørelengden. I dag er det vanlige 0 til 1 liten fillesak utenom vanlig service. Det har faktisk blitt så bra at disse magasinene har skrevet mange artikler om hvor bra alt har blitt.

En annen ting er at verkstedene i Norge har en vanvittig timepris. Nå har de fleste bilene som selges i Norge 5 års fabrikkgaranti og noen opp til 200k.km. så hva er problemet for nybil-kjøperen?

Denne fyren vil selge bruktbilforsikring og det er litt synd slik jeg ser det at s3 og en oppegående biljournalist som Frank Williksen har latt seg bruke som mikrofonstativ for denne selgeren.

Gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er jo stadig ganske høy så ingen fare, og elbiler er inn og ut av verksteder så det blir nok å gjøre.

At en avis skriver at «folk vil ha nye biler» betyr ingenting, joda, folk bil ha ny bil, men har ikke råd så da blir det bruktbil.

Gjennomsnittsalder på biler i Norge er 10,5 år, og en bil lever i gjennomsnitt 19,2 år før den blir vraket (tall fra 2017), noe som er betydelig høyere enn i f.eks et gjennomsnittlig EU-land.

Avisene skriver så mye, det meste er tull og fantasi.


Det med at nyere biler har så mange feil stemmer muligens på elektronikk, det er iallefall min erfaring, men svinghjul?? Har aldri hørt at dette er noe problem, har selv aldri hatt problemer med svinghjul, og kjenner ingen som har hatt det heller så det er bare vås.
Redigert 27.12.2018 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Basse
27.12.2018 kl 19:24 1316

Den mest solgte bilen i Norge er en bruktbil. Folk vil helst ha bil uten å måtte punge ut for de første 1-3 årene med verditap.
Salget av biler i Norge har fallt i lengre tid pga eksportstopp i EU grunnet produsentenes tilpasning til WLTP/ Euro 6d. Stadig færre vil ha nye biler og omsetningen av bruktbiler er rett og slett fantastisk. Brukt dieselbil med 4x4, rikelig med bagasjeplass og hengerfeste er sterkest etterspurt.
På kaia i Drammen har det i drøyt 3 måneder til tider vært omtrent tomt for nye biler.
Men nå er parkeringsområdene i ferd med å fylles og i løpet av de neste månedene vil bilsalget kunne normalisere seg ettersom forhandlerne igjen etterhvert kan tilby de vanlige bruksbilene (ikke kun nisje-batterikjøretøy). Problemet i 2019 vil være å friste kundene med ny bil når finansiering skal hentes i et marked med oppadgående rentebane samtidig som eiendomsprisene i storbyene er ifare for å stagnere. Alt tilsier at det er ikke "lurest" å hive seg på en leasing eller lån til ny bil med flytende rente nå...

Det er fare for at Norge kommer til å se det laveste salget av ny bil på 10 år i 2019. Og selges det under 100 000 nye biler i Norge over en 12 mnd periode 2019-2020 skal jeg være den siste som er overrasket.

Verkstedprisene på biler som er 5 år og eldre er fallende mot index, det er slik markedet fungerer nå, jo eldre bil, jo mindre elektronikk, jo billigere bilhold. Mekaniske komponenter er historisk billig takket være den store konkurransen i netthandel og mellom verkstedkjedene. Men dette gjelder ikke for elektriske kjøretøy, der er det motsatt, og det er naturligvis pga batteri og elektronikk er det som ryker på disse.
Redigert 27.12.2018 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
mishka
27.12.2018 kl 21:10 1243

Ja, sikkert mye riktig i det Basse skriver her. Og om lave priser på mekaniske komponenter kan jeg skrive under på. Oppdaget i fjor at konas Prius måtte ha nye stabilisatorer. I Norge skal en verkstedkjede som ikke er merkeverksted ha kr. 1600,- pr. side for å bytte disse. Kjøpte stab-stagene og gummiforinger på Autoteile24.de for ca. Kr. 550,- for begge sider. Koster omtrent det samme på Skruvat og alle de andre i Norge. Man må jo omtrent være idiot for ikke å kunne mekke dette selv, men det begynte å bli bikkjekaldt i Berlin også så jeg gjemte de i bagasjen til vi kom til Ukraina. Storservice med bl.a skifte av automatgearolje, tennplugger og alle filtre kom på NOK. 2400,- hos Toyota-merkeverkstedet der. Stab-stagene skiftet Andrej, som jeg etter flere besøk har blitt på fornavn med, for en megaeske med Mon-Cherie innkjøpt på Kaufland.
Innstemplet storservice i serviceheftet på 24/12 tror vel alle er fake, men det er jo vanlig hverdag på de kanter.😀

mishka
28.12.2018 kl 09:30 1135

Det jeg stiller meg mer tvilende til er: "Brukt dieselbil med 4x4, rikelig med bagasjeplass og hengerfeste er sterkest etterspurt. " Vel, på Finn.no ligger det for tiden ute over 400 stk. av forrige modell MB e-klasse (2009-2016) med dieselmotor. Flotte biler til priser ofte på drøyt 200 lapper. Massevis er skikkelige hyllevarmere. Bilder av bilene med grønne trær og plener rundt tyder på at de har ligget nærmere et halvt år på finn. Og tiden går. Om 3 dager er plutselig en 2015 modell 4 år gammel.... Enda høyere tall er det for BMW 5 serie.

Ikke noe galt med bilene, men utrolig mye svarte og grå biler og ikke noe ser eldre ut enn til enhver tid forrige modell av MB. Bedre da med BMW hvor man knapt ser forskjell fra ny til gammel modell. Jeg tror det er 3 typer bilkjøpere: De som har firmabil og velger og vraker i nye hybrider ala Volvo V90 ymse suv,er, Teslaer osv. og lønnsmottagere med begrenset råd til bil. Og for disse er ofte selv 200-300 lappers bruktbil for dyrt og usikkert. De velger heller det som ser billig og sikkert ut, men egentlig er svindyrt. Privatleasing av liten nybil. Ikke tilfeldig at omtrent alt averteres med pris pr. mnd., men idiotene klarer ikke selv å regne ut at bare avskrivningen på dette ofte er 6 kr. pr. km. Den 3. typiske kjøperen blir det stadig færre av: Mer enn snittet interessert i bil og plukker akkurat den premium-bruktbilen han vil ha. Og ja det er alltid en HAN, og ofte en innvandrer, typisk polakk eller kurder med mye testosteron innabords.
Redigert 28.12.2018 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Basse
28.12.2018 kl 10:07 1098

"alle" vil ha en F11 med lav km stand og gunstig pris, forskjellen mot G31 oppleves som svært liten i 2 liter diesel med xdrive, men prisforskjellen mellom en ny G31 og en 2015/2016 F11 er formiddabel. Mange mener at F11 ser minst like moderne ut og motorene er de samme, så hvorfor bruke fler hundre tusen på en ny, det er virkelig helt unødvendig?

på s213 har Mercedes gjort så store fornyelser både med design og motorer at S212 er fullstendig akterutseilt, den ser gammeldags ut og den kjører gammeldags.. synes ikke det er merkelig at markedet styrer unna. Men det er en solid bil, så den som kan leve med å bli sett i en "gammel slådde" vil ha en fenomenal mulighet til å prute seg til en billig premium bil.

Lav rente og ustabile politiske signaler på bilavgifter har gjort privatleie/leasing vanligere enn det burde være. Leie er en dyr måte å ha tilgang til bil, spesielt når man stort sett leier nytt og dermed skal dekke verditapet de første årene + den som leier ut skal tjene på det. Med stigende renter er det merkelig om dette fenomenet vil vedvare. Sier mye om hvor dårlig folk er til å styre sin egen økonomi om de fortsetter å leie nå.
28.12.2018 kl 10:25 1072

"og det er naturligvis pga batteri og elektronikk er det som ryker på disse." Basse, har du statistikk for hvor mange batterier som er skiftet på elbiler i Norge?
28.12.2018 kl 10:42 1048

Fjordgubben skriver "og elbiler er inn og ut av verksteder så det blir nok å gjøre." Jeg snakket med en Nissan-forhandler nylig. De har mer enn nok å gjøre (også på verkstedet) med klargjøring og levering av nye Nissan Leaf. Salget har vært, og er, eventyrlig var hans beskrivelse. Han refererte imidlertid at det er stor bekymring innad i organisasjonen for ettermarkedet og verkstedinntjeningen fremover. De selger nå nærmest utelukkende elbiler og har registrert over en årrekke at man på verkstedet får mindre og mindre å gjøre, bortsett fra nybilklargjøring.

Tror du det bare er innbilning Fjordgubben?
Basse
28.12.2018 kl 10:43 1045

nei, det er heller ikke poenget

poenget er at når en EV bil eldre og batteriet slitt/elektronikken svikter, så er det dyrt og vanskelig å få tak i delene og dyrt og vanskelig å få jobben gjort

er du så uheldig at du sitter med en sliten Tesla så må du på et Tesla-verksted

en vanlig bil kan du fikse det meste omtrent selv, hjemme i garasjen eller få en nevenyttig bekjent av en bekjent til å hjelpe deg for en billig penge
om du ikke har kontaktene så er det tusener av rimelige verkstede innenlands og utenlands som vil ta jobben

satt på spissen selvfølgelig, men EV eldre enn 5 år (etter at de fleste har passert garanti) er og blir virkelig en utfordring å eie

Drar du til en VW forhandler får du ofte time samme dag nå, markedet er blitt skremt vekk fra merkeverkstedene pga de høye prisene sammenlignet med prisen hos de frie verksteder som gjør service/reparasjon med uorginale (men like gode) deler.

Lys, bremser, understell, dette er de vanligste feilene på EU kontroll, og det er ingen forskjell basert på om man har el-motor eller dieselmotor.

Når det koster f.eks ca 3000 å skifte en lyspære hos merkeverkstedet og et fritt verksted gjør det samme for ca halve prisen, og dette er slik det er for de fleste ganske enkle mekaniske jobber, ja da må Nissan, VW & Co ikke syte over at de får lite å gjøre. Hvorfor skal f.eks merkeverkstedet ta mer betalt bare for å gå gjennom EU sjekklista?

Det jobbes med å justere prisene blant merkeverkstedene slik at de ikke fortsetter å ligge langt over de frie verkstedene, så kanskje vil vi oppleve at prisene faller, hvis ikke vil de på sikt bare kunne "pakke sammen".
Redigert 28.12.2018 kl 11:20 Du må logge inn for å svare

Nei sikkert ikke, tenker mest på Tesla eiere jeg kjenner som ofte er på verksted, Nissan og andre elbiler er nok mye mer driftssikre ja, så du har rett Herman.
Veien
28.12.2018 kl 13:12 959

På Tesla kan du skru ut batteriet fra undersiden av bilen. Og så skru inn et nytt med bedre teknologi og kapasitet.
En ELbil har utrolig mye færre deler, enn en bil med forbrenningsmotor. Og Tesla har vel rustfritt aluminiumschassis.
Det skulle ikke være mye å reparere og vedlikeholde på en ELbil.
Norwege
28.12.2018 kl 14:34 915

Det er bare motoren som har færre deler og motor er vel ikke akurat det som ryker til vanlig på en bil.
Feil er gjerne ved bremser og understell, samt lading og batteri.
Kupefilter og ettersyn må gjøres på elbilen også.
Dritt som elhåndtak osv, er vel like utsatt påen Tesla som noe annet.
Og jeg hørte prisen på frontrute her om dagen til Tesla(om du får tak i en). 60-70.000. Kan da ikke være mulig.
Det er jo tigangen en vanlig bil.
Aluchassis, plast og sinkbehandlet karosserideler er ganske vanlig.
Redigert 28.12.2018 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
GT3000
28.12.2018 kl 15:03 892

Gratis lading, det du skrev om nye biler stemmer ja, ser bare på broder'n som ikke vil ha en volvo som går over garantien pga dyre verksteder.
Derfor ny volvo hvert 5'te år.
Husker min arbeids kollega (dame) som skulle ha ny bil, kjøpte den siste Honda'en (Civic), som BMW forhandleren hadde pga de skulle slutte med Honda.
Hva var grunnen, jo de var så ærlige at de fortalte henne at de ikke så snurten av bilene etter at de hadde solgt de, så det sier vel litt om japse kvaliteten.
Men jeg personlig liker jo mye bedre BMW så det er sagt.

Fortsatt har en elbil hjuloppheng, støtdempere/fjæringssystem, bærekuler, bremser - alt dette er mer eller mindre slitedeler og med kombinasjonen stat og EU-kontroll som pressmiddel så slipper produsentene alltid unna med dårlig deler, spesielt dårlig rustbeskyttet, sånn at du bare må punge ut for ikke gå over fristen for EU-kontroll, for ellers rævkjører staten deg.

Elbiler har dessuten dyr elektronikk som skal håndtere ladeprosessen med høye strømmer, samt kontrollere høye strømmer til elmotoren(e). Med store strømmer å kontrollere, samt farlige batterier som krever elektronisk beskyttelse mot overlading og over-utlading (fordi Lithium-batterier vil eksplodere ellers), har en følgelig utgifter til kyndig personell i tillegg til dyre deler som også er en profittkilde.

En elbil er _helt_ avhengig av software som kan inneholde mye muffens, både bugs og svindel (f.eks. "random failure", helst etter garantiutløp...).

Den som tror elbil trenger lite service må tro om igjen.
At det er mulig å lage pålitelig bil med høy driftsikkerhet er så, men så har du alle verkstedene og leverandørene som ønsker profitt i kassa....
Redigert 28.12.2018 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
mishka
28.12.2018 kl 15:57 858

Profitt i kassa er nok nøkkelordet her. Allerede for et år siden var det et lengre intervju med påtroppende konsernsjef hos Møller bil i Kapital. Hans hodepine var at det i fremtiden ville bli alt for mange verkstedsansatte og hva de skulle gjøre med alle de overtallige. Både Møller og Volvo med sin Polestar begynner å tenke nytt for å melke kundene. De begynner å snakke det typiske "blåruss-språket" som at "i fremtiden skal vi ikke selge biler. Vi skal selge transport og mobilitet". Og det betyr at du ikke skal være herre over hverken innkjøp av bil eller hvem eller hvor det taes service. Du skal bare melkes et visst beløp hver måned. Og når bilen f.eks. har gått 150k.km. skal nye mennesker i det den samme blårussen kaller "fremvoksende økonomier" eller på norsk: shithole-countries melkes videre med den gamle bilen for et lavere månedsbeløp.

Akkurat det samme kan man se på forbrukerelektronikk. Et eksempel: På min macbook air tok skjermen kvelden fordi jeg spraya på for mye rengjøringsmiddel som rant i mellom og kortslutta hele dritten. Eplehuset i Oslo skulle ha over 5 lapper. Vietnameseren på hjørnet skulle ha ca. 2100,- men han fikk problemer med å skaffe skjermen. Sikkert noen som ikke ville selge til ham. I Berlin skulle de ha Kr. 1600,- og til slutt ble den reparert i Ukraina hos en sjappe med Apple logo på veggen, men sikkert ikke sertifisert Appleforhandler. Topp arbeid og norske kr. 1100,- i utgift. Samme med datterens Iphone 7 med trykkfølsom skjerm som hun knuste. Kr. 500,- i Ukraina med uoriginal kinaskjerm og gudene vet hva på nærmeste kjøpesenter i Norge.

Bekymringen for å få reparert elbiler utenom merkeverkstedene tror jeg bare er et overgangsfenomen. Om noen år vil alle mulige "jalla-verksteder" tilby f.els. uorginale batterier og annen elektronikk fra kinamann for en brøkdel av prisen merkeverkstedene skal ha. Under forutsetning at du i det hele tatt får kjøpt bilen og ikke må binde de deg til en slags leasing all inklusive-avtale.
Redigert 28.12.2018 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Per K
28.12.2018 kl 23:52 779

Håper du virkelig ikke sammenlikner pris nivået i Norge med Ukraina? . Du forstår hvorfor det er dyrere og reparere iphonen/Mac`en din i Norge enn i Ukraina?. Om du hadde drevet en butikk eller et verksted så hadde du også sikkert vært interessert i og tjene penger.
mishka
29.12.2018 kl 08:56 694

Selvfølgelig. Også i Norge koster som nevnt over mye slikt det halve om man ikke bruker " merkeverksted" enten det er bil eller pc.

Jeg tror nok at en del 'ikke- merkeverksteder' slett ikke gidder å ta i en del av elektronikk- feilene som kan oppstå, og ikke bare i elbiler.
Det krever jo en helt annen kompetanse enn det en tradisjonell bilmekaniker har. Av mine bekjente som jobber med bil er det kun en som driver med elektronikken, og han kan nok jobbe så mye han gidder for tiden virker det som.
Det er greit nok at mye ikke skal repareres, bare byttes, men du skal jo skjønne hva du skal bytte også da. Det er ikke alltid like selvfølgelig som det kan høres ut som. Opplevde f eks nylig et kabelbrudd i bakluka på en BMW som hadde ført til overledning og derfor problemer helt andre steder i bilen, blandt annet lysshow på dashbordet, Og da er det morsomt å se på når vedkommende med peiling begynner ' i feil ende' av bilen og likevel går rett på feilen. Men som han sa, det tok betydelig lengre tid med forrige bil...
mishka
31.12.2018 kl 14:53 485

Det betyr bare at flere etterhvert vil bli gode på denslags. Husk ordtaket "naken kvinner lærer å spinne". Jeg tror det kan bli tøft etterhvert for de som kun kan mekke mekaniske ting.