DOF ny kontrakt idag , vil nok se 4 tallet ila de neste uker .


Kontraktene kommer , DOF er offshoreselskapet å satse på om man har noen måneders horisont , vil nok doble seg og mer til ila 2019.
Redigert 27.12.2018 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Kontur
04.01.2019 kl 13:44 3675

Ja, bare å fortsette å kjøpe. Ser lysere ut enn på lenge.
Det varsles enda større satsing i Brasil, det må da slå positivt ut for DOF
NorCan
04.01.2019 kl 14:07 3631

Guidingen for Q4 som Hilde Drønen presenterte den 13.10.18, ble det mer enn antydet et svakt resultat for Q4. Dette får vi svar på 22.02.18 ved presentasjon av resultat for Q4. 2018 blir nok ett år med mørke røde tall i regnskapet. Så er det å håpe på at nye kontrakter og høyere rater kan gjøre at DOF klarer seg videre. Å låne penger til høy rente for å betale gjeld og holde drifta igang går ikke i lengden. Trøste får være at det står litt bedre til i DOF enn SOFF, Bourbon og en drøss mindre offshore rederier.
Contigo
04.01.2019 kl 14:55 3580

Frister ikke mye og knytte opp mer kapital i denne... Olja opp 3,5% OB opp 2%, ingen reaksjon.
Virker dessverre som DOF er blandt de aller siste i køen når det kommer til oljerelaterte aksjer.
Ruperto
04.01.2019 kl 16:22 3506

DOF price performed slower than I expect but I'm sure it will do at any moment ! The price is absolutely low 5 times lower that it's tangible Book Value...
Regina
04.01.2019 kl 18:52 3397

SOFF opp 21% siden nyttår. DOF kun opp 4,7%
DOF henger etter uten at jeg kan si hvorfor. Det kan bety at aksjen står foran et byks opp kommende dager.

Om du har noe som helst innsikt offshore så bør du ikke håpe på en fusjon mellom DOF og SOFF.
hstray
04.01.2019 kl 19:40 3351

Blir feil å sammenligne Dof med Solstad, Havila og de andre rene supply rederiene. Dof hadde i Q3 18 mer enn 2/3 alle alle inntekter fra subsea biten, Dof Subsea. Hilde sa at Ebita i Q4 kunne bli marginalt dårligere enn Q3. Ser vi på styrkingen Brl har hatt mot $ i Q4, samt betydelig mindre nedskrivninger i på flåten så er det endel brikker allerede på plass . Var etter Q4 i fjor at DOF startet kursen opp mot kr 9.
hstray
04.01.2019 kl 19:44 3347

Og steingamle utdaterte skip. Tror ikke disse skipene er førstevalg hos oljeselskap som kan velge og vrake i nye skip. Tilsvarende som gamle oljerigger vil gamle offshore skip slite stort med å få kontrakter. Sikkerhet går foran pris. Med den overkapasiteten på PSV skip tviler jeg på at Sdsd vil få noen kontrakter
Kontur
04.01.2019 kl 20:04 3323

DOF er det beste rederiet, får håpe det en vakker dag gjenspeiler seg mer på kursen. For lave rater enda dessverre. Men har troen på at våren blir bra
Hoff@
04.01.2019 kl 21:03 3273

Hstray
SDSD har penger på bok og alle båter på kontrakt, det sikreste kortet fremover på OSE uten tvil, DOF er livsfarlig med tanke på en enorm gjeld og hva med valutatapene jeg bare spør? Jeg hadde ikke sovet godt, men det er deres penger
hstray
04.01.2019 kl 21:04 3268

Vi ser syklusen tydelig. Seismikk kommer nå for fult. Deretter kommer rigg og subsea når oljeriggene og installasjonene på havbunnen skal kobles opp. ( her er Dof en stor spiller) Deretter kommer supply sist i syklusen. Kan Aker eller en annen industriell aktør være en potensiell kjøper av a First reserve sine 48% aksjer i Dof subsea??
really
04.01.2019 kl 22:41 3200

BRL har bedret seg noe og USD har styrket seg. Er det noen som har en begrunnet oppfatning om hvordan USD styrkingen slår ut.
hstray
04.01.2019 kl 23:11 3175

Heller nye båter med gjeld og i kontrakt enn gamle båter uten gjeld og uten kontrakt. Tror du virkelig at oljeselskapene som er mer enn middels opptatt av sikkerhet velger en gammel hulk fremfor ett nytt moderne skip?

Hei, legger med ett svar jeg fikk fra CFO Hilde Drønen ihh til valuta tap. Det er ett nullspill som du ser, og går ikke ut over kontantstrøm.

I henhold til IFRS (Regler for finansiell rapportering) er DOF ASA forpliktet til å bokføre all gjeld og fordringer til virkelig verdi. Dette betyr at gjeld/fordringer som er i en annen valuta enn den funksjonelle valuta må legge valutakurs på rapporteringstidspunkt til grunn. DOF sin virksomhet i Brasil har eksempelvis funksjonell valuta i BRL, og i Norge er den i NOK. I 2. kvartal har både BRL og NOK svekket seg mot USD og basert på at gjeld/fordringer skal bokføres til virkelig verdi så har denne valuta effekten økt gjelden og tilsvarende er et urealisert valutatap bokført over det finansielle resultatet.


Det vi mener med å være cash nøytral i Brasil er at inntektene på disse skipene er delt i en driftsrate som er i BRL og en finansrate som er i USD, og da alle skipene er belånt i USD så blir likviditeten i mindre grad påvirket av varianser i valuta. Det er selvsagt uheldig når bevegelser i valuta får stor innvirkning på regnskapet, men jeg presiserer at dette kun er en regnskapsmessig effekt, og ikke påvirker likviditeten. Det er ikke noe nytt i DOF ulike kvartaler har hatt store urealiserte valutaeffekter i sine regnskaper, men dette kan gå begge veier. Selskapet benytter sikringsbokføring i den grad det er mulig for å unngå stor volatilitet på urealiserte valuta tap/gevinster.

Her er det mye påstander uten rot i virkeligheten. Å sammenligne DOF med SDSD blir feil. Begge har båter ja men SDSD har supplybåter som de ikke tjener penger. Folk tror de tjener penger men når et rederi må vise til EBITDA+sett bort fra drifts- og servicekostnader for å gå marginalt i pluss så blir det for dumt. "Vi hadde tjent penger hvis vi ikke hadde hatt båter".

En annen ting, DOF sin siste emisjon var for å øke eierandelen i DOF Subsea til 64,9%, First Reserve har 35,1%. Vær så snill å hold dere til fakta når dere slenger rundt dere med tall og påstander. Takk for meg. #drunkenrant
Hoff@
05.01.2019 kl 09:40 2985

Kjettingen
Det du sier er helt feil.
SDSD tjener penger og vil vise til pluss i regnskapet neste Q rapportering, båtene er helt tipp topp og i veldig god stand – gamle er de heller ikke. Båtene går kontinuerlig på kontrakt og viser at de får kontrakt før andre.
Når det gjelder nye båter bryr ikke oljeselskapene seg om båtene har tropiske gulv eller ikke, mange av båtene er bygget og kjøpt til alt for store kostnader.
DOF vil ikke kunne vise til overskudd på mange – mange år på grunn av en astronomisk gjeld.
Om oppturen lar vente på seg på blir det emisjon, slik er det bare.
Men lykke til det trenger dere virkelig for jeg tror at dere ALDRI får pengene deres igjen, dere må heller belage dere på å tape mer.


P.S.
Oljeselskapene er interessert i å få utført ett stykke arbeid for en så billig pris så mulig, dette vet jeg for jeg har jobbet der. Det er derfor vi har rater og marked.
Redigert 05.01.2019 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
danm
05.01.2019 kl 10:55 2921

Med den nuværende kurs er alt dårligt indregnet. Du siger, de ikke kommer til at tjene penge. Det er noget fordrukken snak. Alt tyder på, at vi har set bunden i markedet og der er flere både i arbejde denne vinter, til bedre rater end sidste år. Hvis det er et forsøg på at baisse for at komme billigt ind, er det for sent. Det er nu du skal slå til.
Hoff@
05.01.2019 kl 11:00 2914

Du kan ta det helt med ro, jeg tar ikke i DOF aksjene med ildtang engang


Hoff,
Vis meg hvor jeg tar feil. Jeg har ingenting i mot å bli rettet på hvis jeg tar feil, man lærer så lenge man lever. Men for å underbygge min påstand om SDSD ikke tjener penger så legger jeg ved EBITDA for SDSD:
Q3-18: -233’ USD
Q2-18: -2,703’ USD
Q1-18: 145’ USD
2017: -1,174’ USD
Alle disse tallene er FØR fartøykostnader som drydock, startup kostnader, SPS og vedlikehold.
Nyere båter har de ja, men de har kun PSV’er som det finnes tretten av på dusinet. De nyeste båtene er vel mikke mus båtene fra new world supply, hvor mye jobb har de vært på disse fartøyene eller har de for de meste ligget ved kai? Når vi snakker om alder så kan det nevnes at DOF sin gamle dame fra 1983 fikk kontraktsforlengelse i Brasil og at denne kommer mest sannsynlig til å bli solgt til sommeren. Denne er i godt stand tross alderen og absolutt ikke klar for kirkegården.
Redigert 05.01.2019 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Hoff@
05.01.2019 kl 11:32 2891

Poenget mitt er at Q4 kommer til å bli positivt grunnet ratene og utnyttelsesgradene båtene har fått, du får vente og se.
Redigert 05.01.2019 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Regina
05.01.2019 kl 12:04 2857

Er vel ikke så mye å krangle om.
Når markedet blir bedre går det oppover med begge selskapene.
DOF betaler sin gjeld som jeg synes reduseres i et godt tempo. Jeg tror og at markedsbalansen mellom antall båt og behov er nærmere enn pessimistene tror. Svært mange av båtene som har ligget i opplag lenge kommer aldri i oppdrag igjen.
Nye strenge miljøkrav øker og denne effekten (ulønnsomt å utruste)
Flere felt kommer i sving nå fremover og jeg ser for meg høyere rater denne våren enn i fjor.
Ja, DOF er giret, når det for alvor snur opp vil den skyte virkelig fart. Høy risiko stor oppside
danm
05.01.2019 kl 12:15 2851

Hvorfor kommenterer du aktien, hvis du ikke vil røre ved den? Og hvorfor komme med usandheder, for at understøtte din påstand?. Det bliver for useriøst.

Hva SDSD kommer til å tjene eller tape har jeg ingen formening om. Men de har ikke tjent penger på en god stund selv om alle SDSD fans tror at de er så fantastiske uten gjeld. DOF har gjeld men vedlikeholder og betjener denne greit takket være DOF Subsea. SDSD skal være glad aksjonærene har betalt for båtene gjennom utallige emisjoner for noe gjeldsbetjening hadde de aldri fått til. That being said, så ønsker jeg deg lykke til videre Hoff@. Ingen hard feelings her selv om vi er uenige
Hoff@
05.01.2019 kl 18:06 2725

«Danmark»
Grunnen til jeg kommenterte her var sannheten at DOF ikke tar båter ut av spot når markedet er stein dødt på denne tiden, andre selskap gjør dette for å opprettholde ett visst ratenivå på båtene som blir igjen. Hadde alle selskap samarbeidet litt måtte oljeselskapene betale anstendige rater.
«Kjettingen» No hard feelings her også og lykke til videre, går ratene opp blir vi alle vinnere
Kontur
07.01.2019 kl 07:29 2387

Dof skal nok opp i dag. Oljen stiger videre
Regina
07.01.2019 kl 10:41 2192

Sensitivt marked. Litt godt nytt nå så spretter den opp, ref PGS
Hasa6450
07.01.2019 kl 11:53 2102

Hmm, når både solstad og havila stiger 20+ % og Dof står dønn i ro er det for meg en gåte...
Etter en del, for meg fornuftige, grublerier i helgen så bestemte jeg meg for å handle litt mere nå i dag.
Doblet opp i førhandelen i dag da jeg mener det ikke er noen grunn til at Dof skal henge etter...
Har alt for mye aksjer her da jeg har vært med noen år + 2 emisjoner, og ligger ikke på pluss nei.
Tror at nå med stigende oljepriser fremmover så må denne komme som en kule. (men har tatt feil før)
Å skylde på Dof for at det er for mange offshorebåter i verden blir for meg et utsagn som faller på sin egen urimelighet.
Eneste absolutte vitenskap er vel etterpåklokskapen.
danm
07.01.2019 kl 13:31 2014

Jeg tror mere, at det handler om trading blandt de små investorer. De hopper fra den ene til den anden, hvis de kan tjene et par hundrede kroner. Tendensen er dog klar, godt hjulpet af stigende oliepris, vi skal op, meget op.
Gremlins
07.01.2019 kl 13:32 2019

Hvis du ser på markedsverdien på de tre solskapene så kan det vel se ut som om solstad og havila hadde fått enda mer juling en det dof hadde, (Med god grunn etter min mening). Nå mener jeg at mye taler for at det kan se lysere ut, men det vil fortsatt ta tid før vi som har sittet lenge i aksjen kan ha håp om å få tilbake pengene våre. Det er i alle fall alt for mange uskalige utsagn om disse aksjene. Tittelen på denne tråden er jo ett eksempel, der man tror at en kort kontrakt er nok til å løfte aksjen i stor grad. Det er tross alt så mange båter som er på gode kontrakter at en kontrakt fra eller til er ikke det som vender skuta! Jeg har ikke oppskriften på hva som må til, men jeg er ganske lei av innlegg der man tror at store ting vil skje hver gang det kommen en nyhet fra selskapet.
danm
07.01.2019 kl 15:28 1908

Nu er der mange indikatorer på, at det vil blive bedre i 2019. Investeringslysten i udbygning er større. Man forventer 20% mere i Nordsøen, vi ser højere omkostninger i Brasilien (bedre rater) Belægningen hen over vinteren er god og med stigende rater. Derfor begynder meldinger om kontrakter, at påvirke kursen. Der har trods alt været nogle i det nye år.
danm
07.01.2019 kl 15:33 1894

En sådan melding underbygger vel forventningerne: https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/34366
Kontur
07.01.2019 kl 16:55 1784

Løsner nå, kan bli hyggelig rekyl.
Og ja kontrakter er viktig, håper på flere i nær fremtid.
Regina
07.01.2019 kl 17:35 1701

Tydeligvis noe på gang.
Er vel ikke mange som vil selge aksjene sine på 3,50 vel?
Blir spennende dager fremover dette.
marco83
07.01.2019 kl 18:29 1639

Du snakker jo bare tull. Hvem sier at osv markedet blir bedre? Leste du Østensjø sinrapport i dag og hva de tror om markedets. 2019? Hvor står det en økning på 20% i Nordsjøen? Du vet at de uansett ikke betyr en 20% økning i etterspørselen etter OSV.

Hvor er belægningen over vinteren god? Med stigende rater?
marco83
07.01.2019 kl 18:32 1638

https://ostensjo.no/looking-back-and-moving-forward-the-companys-market-challenges-and-financial-position/

«Like other offshore companies, we are operating in a difficult market and expect to see similar conditions in 2019.»

«As for the future market, we assume it will be equally demanding in 2019»
Redigert 07.01.2019 kl 18:34 Du må logge inn for å svare
Regina
07.01.2019 kl 18:41 1616

Endringer Top 20

MP Pensjon solgt seg helt ut av listen - 3 382 154 aksjer forrige uke
Nordnet Bank - ca 100 000
TopDanmark Livsforsikring 1 250 000 Ny på top 20
Pareto Invest + ca 300 000

Ellers små endringer

Kontur
07.01.2019 kl 20:06 1511

Salgssiden tørket helt ut.
Forståelig nok, pilene peker opp
Ikke gøy å selge på bunn
hstray
07.01.2019 kl 21:07 1442

MP Pensjon. Pensjonskassen til de meiriansatte bla. Tine her solgt alle aksjene sine.. Er de tett på subsea, og supply markedet..
hstray
07.01.2019 kl 21:07 1441

MP Pensjon. Pensjonskassen til de meiriansatte bla. Tine her solgt alle aksjene sine.. Er de tett på subsea, og supply markedet..
Kontur
07.01.2019 kl 21:14 1433

Tenkte ikke spesielt på MP jeg, konstaterer bare at salgssiden var kraftig redusert i dag og at vi brått så et annet mønster. Resultatet ble kursoppgang. Kjøperene måtte opp i pris.
Generelt får vi selvsagt håpe at de som forvalter vår pensjon gjør bedre valg
daoking
07.01.2019 kl 23:06 1319

Da var Skandi Bergen ute av markedet og i opplagsbøyen.
Ref Westshore.no Layup list
Regina
07.01.2019 kl 23:17 1304

Tror på en spennende børsdag i morgen.

Er det ikke forholdsvis sikkert at det blir betydelig høyere aktivitet på norsk og engelsk sektor i 2019 sammenlignet med 2018. Januar og månedene fremover vil være tidsperioden der kontrakter tildeles. I tillegg kan spotmarkedet bli langt bedre i 2019 men dette er vel vanskelig å si.
DOF har allerede høy kontraktsdekning og kan benytte månedene fremover til å sikre seg høy aktivitet og inntjening i 2019, med basis i allerede eksisterende kontrakter.
Kontur
08.01.2019 kl 12:08 910

Tror det vil bli markedsbalanse mellom tilbud og etterspørsel på skip raskere enn de fleste tror.
Begrunnelsen for dette er:
- mange av skipene som har ligget i lenge i opplag kommer ikke i drift igjen
- Miljøkravene til dagens skip er blitt strengere, utbedringer på gamle skip koster for mye og de skrotet
- Det varsles økt aktivitet på en rekke oljefelt i verden, dette vil tilta ytterligere for å opprettholde produksjon
- Det bygges nesten ingen nye båter i dag
- Der er få nybyggprogram på gang i de rederier jeg kjenner til

Summerer man opp peker alt i retning av markedsbalanse og muligens underdekningen av enkelte båttyper.
Dersom dette stemmer så vil ratene øke og selskapenes inntjening bedres betydelig
Den som er tålmodig vil få ta del i gevinsten.
Å vekte seg opp på dagens kurs virker svært gunstig slik utsiktene de neste årene ser ut til å bli

Det kommer ikke til å bli bygget omtrent en eneste offshorebåt hverken i år eller neste år. Blir sikkert ingen nye før i 2022, så hvis rederiene tar seg sammen og skroter litt nå kan de gå noen gode år i vente. Men da må bankene bli med på spleiselaget og ta litt tap mot eventuelt aksjer i selskapene. Ingen har råd til å bygge nye båter på årevis enda, så det kan bli bra det her etterhvert. DOF hvertfall som har litt styr på gjelda si i motsetning til Havila, solstad, siem etc.

Hvis det du sier her stemmer så skulle vi sett mange flere skip på vei til skroting allerede. Det at de fortsatt ligger i opplag betyr nok at rederiene mener at de kan få de på jobb uten alt for mye kostnad. Har men konservert båtene på en god måte og holdt deler av utstyret varmt så kan de nok vekkes til live.

https://splash247.com/sell-stack-scrap-osvs/

Scrapping versus stacking

Under the current scenario, the options open are to stack or scrap a vessel. Scrapping is generally not seen as financially prudent for the following reasons:

Scrap prices on most OSVs are lower than build / book price, as the scrap rate is generally based on weight,
Decommissioning / scrapping a vessel is subject to the Basel Convention on waste metal and hazardous waste disposal
IMO’s Hong Kong Convention on ship materials recycling
Transport costs to scrapyard.
On the other hand, cold / warm stacking a vessel can be as low as $150 per day, this being made possible by improvements in VCI that better protect essential components in confined spaces. Risk items such as generators, station keeping systems, marine ballast and safety systems can be adequately protected against corrosion.

In conclusion, the OSV sector has significant problems to overcome to bring about a market turnaround. The debate of whether to sell, scrap or stack is essentially an academic one as it does not address the supply/ demand imbalance. Until such time as vessels are removed from the market I do not see a full recovery, and to achieve this, governments may have to consider improving industrial incentives for owners to act.

Redigert 08.01.2019 kl 12:27 Du må logge inn for å svare

Nybygg av båter er slik jeg ser det en glemmesak på mange år. For det første er dette meget dyre båter å bygge, for det andre er det "oversupply", for det tredje er verdien på båter som er bygget langt under nybyggkostnad, og for det fjerde tror jeg investorer og båteiere har brent seg noe inn i h...... hva angår å satse hardt på nybygg i denne sektoren.
davan
08.01.2019 kl 12:44 862

2 nye slutninger i dag Scandi Hera on hire 150k nkr/d, ikke så verst mens vi venter på bedre tider. Usikker på hva de må ha for å dekke løpende utgifter m/crew, men 150k bør dekke alt, etter min mening.