Nei til EL bil

vicktor
21.12.2018 kl 22:23 4185

I dag bestilte jeg meg en ny Diesel bil.
Vil ikke ha noen EL. bil, heller ikke noen Hybrid.
Skal vi få et litt varmere klima her i nord, så bør vi alle kjøpe Diesel bil.
Tullium
25.12.2018 kl 19:45 907

Du lever i fortida, det er problemet ditt.
Ja, selvfølgelig kan du kalle E-Pace råskinn. 0-100 på 4.8 sek er himla moro, selv uten motorlyd. Den er veldig fin og sportslig å kjøre, interiøret er absolutt jaguar verdig og drivlinjen til elektriske biler er en nytelse. Helt sømløst, enormt med skyv fra stillstand og nok toppfart.
Ja, jeg selger glatt motorlyd og toppfart samt dyre drivstoffyllinger mot en deilig elbil.

Nei, jeg kjøper ikke ting som er billigst, men dersom likt produkt selges med en sinnsyk rabatt, så kjøper jeg hvertfall ikke den dyreste.

Min bilinteresse er og har alltid vært på topp. Jeg har eid utrolig mye rart, sært, raskt og fett. Elbilene er så desidert fremtiden. Når jeg får min Tesla Model 3 Performance, så kommer den med Track Mode, da er det mulig å gruse ganske heftige petrolhead-favoritter. Jeg kommer til å ta med meg bilen på nürburgring og tar sikte på sub 8min. Jeg er tross alt en amatør.
mishka
25.12.2018 kl 21:46 873

Det finnes 2 typer som ikke vil ha elbil. Den første er de som bare ikke vil ha det uten noen ordentlig begrunnelse. Så er det oss andre som det slett ikke passer for, men sikkert hadde kjøpt eller kjøper den dagen det passer rent teknologisk. Ikke noe å hisse seg opp over. Må igjen bare sitere den eminente politikeren og skribenten Kent Andersen: Man kjøper ikke en sag når det er en hammer man trenger. Eks. min hverdag: I dag tok vi en kjapp retrett fra Sør-Ukraina i retning Berlin. Opp gjennom Ukraina så jeg ikke en eneste ladestasjon. Fylte 40 liter 95 oktan på ringveien rundt Lvov til 29 Hryvnia pr. liter (9 kr.). Det var det de kaller Euro 95. (Uttales Jevro 95 på de kanter). Vanlig 95 er billigere, men sikkert utspedd med eselpiss, så jeg tok ikke sjansen. Feide avgårde de siste 20 milene på nydelig polsk motorvei til Krakow på 90 minutter. Hadde vi hatt elbil hadde vi fortsatt stått og ladet ett eller annet sted in the middle of nowhere i stedet for å nettopp ha spist vårkylling på Doubletree by Hilton. Både Jaguar E-pace og Audi E-tron ser nydelige ut, men jeg kommer tilbake om og når de kan lades til 100% på under 10 minutter.
Redigert 25.12.2018 kl 21:49 Du må logge inn for å svare

Elbil-motstandere er kanskje oppegående folk som skjønner hvordan elbiler bare er brikker i et spill mot mer diktatur.
FN-planen Ag21 er jo masterplanen for å fase ut olje og enslave folket mens landegrensene skal forvitre og EU blir et gigantisk multikultur-prosjekt utviklet av psykopater med langsiktig agenda. Selvkjørende biler er planlagt og der kommer chippingen av folket (nettopp i dagsrevyen) sånn at folk ikke får gjort noenting uten chip. Heller ikke kjøpt mat. Dyrking av egen mat skal bli forbudt (codex alimentarius).
Nå går det heldigvis ikke så bra med de europeiske lederne rundt om, nå som gulvestene dukker opp som paddehatter for å vise folkets styrke.
Men hva som skjer er ikke godt å si....
.777.
28.12.2018 kl 17:27 719

«Når jeg får min Tesla Model 3 Performance, så kommer den med Track Mode, da er det mulig å gruse ganske heftige petrolhead-favoritter. Jeg kommer til å ta med meg bilen på nürburgring og tar sikte på sub 8min. Jeg er tross alt en amatør.»

Ha ha ha, du kommer ikke til å komme under 10 min. engang 😁
RLB76
28.12.2018 kl 22:09 682

Nå som det er så mange som faktisk foretrekker El bil framfor diesel og bensin fordi dem er fete råskinn så er det bare å få sidestilt dem avgiftsmessig med andre biler.
Per K
28.12.2018 kl 23:53 644

Det er kun du som vet hva slags bil som passer deg best, ingen andre .
Tullium
29.12.2018 kl 07:39 595

De kjørte 8:30 med P85. Det er som veteranbil å regne og den klarer ikke hele runda før den mister effekt grunnet varmeutvikling.
Model 3 performance har ikke denne problematikken óg den har ikke Esp som hindrer sjåføren.
Luna
29.12.2018 kl 07:45 591

Denne tråden er SÅ underholdende! Mange fossiler som tviholder på fossil og støyende teknologi.
Jeg vil tro at det var mange nesten like diskusjoner for 100 år siden, når folk diskuterte om de skulle bytte ut hesten med automobilen.
Det gir dere kanskje en ide om hvor bakstreverske dere høres ut, dere som av prinsipp vil fortsette med den gamle teknologien lengst mulig.
Det som er synd er at det ikke bare går ut over dere selv. Jeg regner med at dere også har fasttelefon og en av de gamle tykke tv'ne?
Ingen grunn til å ha nettbank eller gå vekk fra sjekkheftet. Det som var bra nok på 70 og 80- tallet bør være bra nok for dere til dere dør.
Basse
29.12.2018 kl 11:10 534

Luna har ikke fått med seg at EV med Litium Ion batteri på verdensbasis er mer avhengig av "fossiler" enn ICE. Først i produksjonen og deretter i produksjon av strøm til å lade batteriet. En Mercedes E 220d mer klimavennlig enn en Tesla de første 200000 km, forutsatt at dieselen er laget av petroleum og ikke er laget av organisk avfall. Kjører man en E220d utelukkende på 2G Polar så vil Teslaen aldri hente inn forspranget. E 220d har så effektivt avgassrensing at den renser luften i storbyene. Tesla derimot...2,5 - 3 tonn slådde som kun skaper svevestøv der moderne Euro6d motorer suger det opp.

ICE fungerer på drivstoff av fornybart materiale og er tilgjengelig overalt.

Kjører man ICE på dette drivstoffet er selv en gammel dieselbenz fra 80 tallet mer klimavennlig enn noen Tesla. https://eco-1.no/stasjoner/

For 100 år siden diskuterte man ikke om elbilen var dritt, det var dritt og man var sjeleglad da ICE ble introdusert. Ingenting er endret i løoet av 100 år annet enn at batteriet man bruker til å forsøke å holde på strømmen en relativt kort stund er blitt større og vesentlig dyrere, eksternt ladet batteri-EV er fortsatt veldig dårlig teknologi sammenlignet med ICE. Uten massiv statsstøtte og insentiver som gratis bom/parkering/fri fart i kollektivfelt ville ingen kjøpt de dårlige batteriklossene.

For 100 år siden tok ICE over markedet og elektriske kjøretøy ble faset ut nærmest for godt. Den optimale bilen er og blir ICE med hybrid-hjelp (introdusert i 1912) til å starte motoren og drive vindusviskerne.

Når Luna kritiserer de som holder seg til ICE som bakstreverske så viser det at han ikke har peiling, for selv står han for å gå tilbake til den drivlinjen som var først på markedet, og som var markedsleder i andre halvdel av 1800-tallet frem til ICE ble oppfunnet. Luna og EV fanatikerne er historiske bakstrevere, og de klarer ikke engang bruke begrepet "fossilavhengig" der det hører hjemme, nemlig hos dem selv.

Når subsidier og "gratis" nå med økende omfang fases ut vil det bli artig å sitte å le av sutringen fra snyltegjengen. Vi gleder oss med kommende innføring av bompenger og parkeringsavgift, vi gleder oss over svindyr hurtiglading og sterkt økende strømpriser ut av stikkontakten i garasjen, vi gleder oss over lang leveringstid, vi gleder oss over store verditap og sjokk-regninger på verksted etter garantiens utløp.

Så lenge EV-fanatikerne nå må begynne å betale mer og mer for sin rå og hjerteløse utnyttelse av barn i gruver i Kongo og omfattende miljøskader i Canada og på Filipinene så gleder vi oss. Det er på rett vei etter lang tid med sosial urett grunnet en hodeløs sponsing av lommene til ubehøvlede milliardærer som Elon Musk.

Redigert 29.12.2018 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Basse
29.12.2018 kl 11:38 518

7m 46s ...gammel F80 med manuell girkasse, standard 431hk motor og ingen modifiseringer, blir også passert av en gammel Porsche 997

https://www.youtube.com/watch?v=Q6vhOkyfp50

bare for å illustrere hvor langt etter en EV er i et reelt perspektiv

vil man ha sportsbil med plass til 4 og bagasje, ja så ligger det plenty med nyere M3 på finn.no til overkommelig pris, man surrer ikke med batterivekt-ladeangst-kvalitetsproblemer osv
Redigert 29.12.2018 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
29.12.2018 kl 14:42 483

mishka, du skriver: " Både Jaguar E-pace og Audi E-tron ser nydelige ut, men jeg kommer tilbake om og når de kan lades til 100% på under 10 minutter."

Du blir nok elbileier før du aner mishka. I dagens utgave av MOTOR, Finansavisens bilblad kan vi lese om den nye ladeteknologien som er utviklet i et samarbeid mellom Porsche, BMW, Siemens, Allego og Rhoenix Cotact E-Mobility: "I følge pressemeldingen skal den nye stasjonen kunne øke rekkevidden til en vanlig elbil med 100 km på tre minutter. Under testing av systemet, meldes det at 80 prosent batterikapasitet ble oppnådd på 15 minutter. Den nye laderen står allerede plassert i Jettingen-Scheppach i Bayern, og er fritt tilgjengelig for elbilister."

Bare å begynne å orientere deg i elbilmarkedet mishka!
GT3000
29.12.2018 kl 15:45 463

Viktor, jeg forstår at du er skeptisk til stråling, det er forsåvidt jeg også, men det er viktig å lese igjennom nøytrale artikler om emnet.

Les grundig hjennom denne artikkelen fra theguardian som jeg stoler 100% på, slik at denne problematikken ikke går utover livskvaliteten din.

https://www.theguardian.com/science/blog/2016/feb/17/electromagnetic-radiation-doesnt-make-you-ill-or-give-you-cancer-heres-why

Vennlig hilsen og god romjul fra Rune
Luna
29.12.2018 kl 17:01 426

Hvor teknologien går vet bare fremtiden. For å unngå 4-5 grader oppvarming av kloden og katastrofe for neste generasjon så håper jeg at fremtiden er uten fossile drivstoff og at den kommer raskt. Personlig synes jeg det er interessant med den satsningen som gjøres på hydrogenmotorer. Da kreves det mye mindre batteri.
Hydrogenbiler renser også luften.
Å tviholde på disel er og blir konservativt støyende illeluktende og sirumpa. Det er ikke nok å redusere diselbruken, den skal ned mot null i løpet av en generasjon. Da vil jeg heller støtte ny teknologi selv om omstillingen er krevende og forbigående ressurskrevende.
mishka
29.12.2018 kl 17:17 416

Ja, det er nettopp utviklingen av hurtigladere som er akilleshælen og det har tyskerne forstått. Nå har ikke jeg finansavisen motor her i Berlin, men jeg har også lest om disse nye hurtigladerene andre steder. Er det ikke slik at de krever et slags kjølesystem på batteriene og faktisk også på overføringskablene? Så vidt jeg vet er det ingen elbiler i produksjon i dag som kan nyttegjøre seg av dette, kun eksperimentbiler fabrikkene har. Så å koble på f.eks. en e-tron i dag vil slett ikke få den hastigheten. Et annen utfordring som heller ikke er løst på de bilene som er i produksjon i dag er batterislitasjen ved hele tiden eller ofte å bruke slike ladere. Og da venter vi bare på en 8-10 tusen slike ladesøyler som er det som må til for at de fleste tyskere skal kjøre elbil   😀. Jeg følger godt med, men regner med å slite ut en vanlig bil til før dette er over det premature stadiet. Spørsmålet er også om prisene kan komme ned på det en vanlig bil koster i dag. Flere forstå-seg-påere jeg har sett intervjuet har som slogan at ingen 30 mils rekkevidde for under 30K. euro. Og da snakker vi plastic-fantastic som den nye VW ID. Snakker vi Jaguar og E-tron er prisnivået i en helt annen liga.

Et par andre nyheter her fra Berlin: Vi har nå fått de 2 første Tesla-taxiene. Det såpass eksotisk her at de to kuskene har egen facebookside og folk forhåndsbooker turer da de er nysgjerrige på å bli kjørt i en Tesla:

https://www.facebook.com/TeslaTaxiToursBerlin/

https://www.teslatours.berlin
Jeg så også at den lokale Esso stasjonen hadde fått seg lader. På prissøyla i veikanten var det kommet på en ny variant som kostet Eur. 0,61 !!*
Hehe, 6 kr. pr. KW!!
Jaha, med litt ladetap betyr det at å lade en Tesla raskt skal koste deg 60 euro. Da kommer man mye lenger på diesel for 60 euro er da tankegangen til de fleste.

Ingen tvil om at elbiler kommer også her etter hvert, selv om det er milevis igjen til Norge. Hos Mercedes på Salzufer har de allerede kommet til 3. etasje med det nye bygget som bl.a skal romme elbiler. Blir spennende å se hva de fyller det gigantbygget med når det står ferdig neste år.

https://media.daimler.com/marsMediaSite/de/instance/ko/Mercedes-Welt-Berlin-Neubau-am-Salzufer-setzt-Massstaebe-hinsichtlich-Kundenbetreuung-Werkstattservice-und-Elektromobilitaet.xhtml?oid=32942159
Redigert 29.12.2018 kl 17:25 Du må logge inn for å svare