Solstad Offshore

Canit
19.12.2018 kl 14:27 9903

Dette beviser vel at Solstad har rimelig god kontroll på situasjonen og kreditorer ?

Reference is made to the stock exchange communications of Solstad Offshore ASA
(SOFF) of October 22nd and December 5th, 2018.

As set out in the aforementioned communication, SOFF has commenced discussions
with inter alia the bondholders under SOFFs outstanding bond with ISIN NO 001
0713548 (the Bondholders) to improve the overall liquidity situation of the
SOFF-group and to create a robust long-term platform for the company.

On December 19th, 2018 the Bondholders accepted to suspend and defer payments of
interest falling due under the bond agreement in the period commencing December
20th, 2018. The Bondholders suspension and deferral is conditional on a
principal and interest suspension being agreed with the financial creditors of
relevant subsidiaries of SOFF and will be valid for the corresponding period.

Further information on such suspension will be provided in due course.
kontra
10.01.2019 kl 00:31 2654

Dette var en spesiell tolkning av siste mld fra Solstad. Hvilken interesse skulle Solstad ha av å fremstille situasjonen på en annen måte enn den er. At vi har en "håndfull" aktører som gjennom ord og gjerninger tilkjennegir en egen agenda mht Soff, må en bare leve med.
marco83
10.01.2019 kl 07:53 2589

Interessen sier seg selv vel? Kan det være for å få kursen opp mon tro:)? Enig i det siste du sier. De som tolker det slik,men syns meldingen til Solstad nettopp åpner opp for slik feiltolkning. Hvorfor ikke bare si det rett ut? 3-4 mnd'ers kontrakt hver sommer i potensielt de neste 3 årene? Hvorfor la lite oppegående aksjonærer lese det som at det har vunnet en årskontrakt for 2019 samt to års opsjoner?
hara-a
10.01.2019 kl 08:41 2541

Vi er i de tøffe vintermånedene. Og kontraktene strømmer inn. Det sier sitt om fremtiden.
kontra
10.01.2019 kl 08:57 2523

Om hvordan "lite oppegående aksjonærer" leser og forstår gårsdagens melding forskjellig fra tidligere meldinger er jeg ikke i stand til å se, men jeg tilhører vel derfor blant de "lite oppegående". Ellers kan vi vel si at banker/obligasjonseiere/store aksjonærer forholder seg rimelig upåvirket av at oppsvinget i bransjen, ble noe utsatt sammenlignet med forventningene til de mest utålmodige. Når en går tilbake og ser hva som ble skrevet på forumet sist høst av enkelte debattanter skulle en tro at selskapet ville være under behandling i dag av skifteretten.
danm
10.01.2019 kl 12:56 2461

Den milde vinter er godt for olieservice og SOFF kommer godt gennem vinteren.
danm
11.01.2019 kl 09:54 2378

Flere vil snart se mulighederne i SOFF. Det må være en af OB`s aktier med størst potentiale. En markedsværdi på kun godt ½ mia, må siges at være helt usædvanligt, når der er tale om den største aktør i Norge.

Ser ut som Havila var korrekt veddemål i offshore
danm
14.01.2019 kl 17:39 2051

Boss. det gør man fordi der i et normalt marked er værdier for det dobbelte og en indtjening, der let kan betjene gælden. Og markedet bedres:
14/01/19
FAR SAPPHIRE
Well Expertise
R/M T.O Arctic , D/D 14
17/01/19 NOK 300000
Levus
14.01.2019 kl 18:38 2021

Tja, nå sier da selskapet selv at økonomien i selskapet ikke er bærekraftig. Det må store økonomiske omveltninger til. Gjeldssanering, konvertering av gjeld til aksjer, gigantemisjon osv. I tillegg har Aker/Røkke gitt opp selskapet.
danm
14.01.2019 kl 19:20 2004

Begge dine påstande er forkerte. Man har sagt, at med de rater vi så sidst på året, ville det ikke være bæredygtigt på den lange bane, men det vil det ikke være for nogen selskaber. Man har fået henstand på gælden, fordi man ventede en hård omgang gennem vinteren. Det vi ser nu er, at det er gået langt bedre end ventet, der har været flere både i arbejde til bedre priser. Og så er selskabet ikke blevet opgivet af Røkke, Hvordan kommer du frem til det?
marco83
14.01.2019 kl 19:51 1985

Viser hvor lite man har peiling på markedet når man klarer å spy ut at markedet bedres på en spot forespørsel.......
danm
15.01.2019 kl 17:52 1846

Der har været flere på det sidste, som også lå højt på 200 tallet, men det har du selvfølgelig glemt :-)
marco83
15.01.2019 kl 20:13 1788

Og du forstår det heller enda ikke!:)

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/01/Kraftig-tilstramming-i-Nordsjoeen-Store-norske-baater-er-favoritten

Helt normal med slike topper, selv i møkkatider. Dessverre ingen game changer som westshore sier i artikkelen. Absolutt ikke et tegn eller indikasjon på at markedet har blitt bedre eller er på bedringens vei.
Ak1234
15.01.2019 kl 21:18 1740

Neida, ingen tegn til bedring.

«Selv om ratenivået er lavt for øyeblikket kan Høyrem i Westshore fortelle at prisutviklingen for PSV-er beveger seg i positiv retning.

- Nå opplever vi en økende interesse for kjøp av supplyskip, og jeg kan definitivt bekrefte at prisene er på vei opp, sier han.

Selv om det fortsatt kan forekomme transaksjoner til krisenivåer slik det ble gjort mye av i 2017, vil det være under spesielle omstendigheter, understreker meglersjefen.

- I det store og hele får vi høyere priser for fartøyene nå enn for 6 måneder og 12 måneder siden.»

Gadd du kanskje ikke lese hele artikkelen?
kontra
16.01.2019 kl 07:11 1634

Tror vi kanskje står foran et "skifte" i bransjen, fra rater styrt av etterspørrerne til rater styrt av tilbyderne. I så fall kan ting skje raskt. Oljeselskapene kan lite foreta seg på sokkelen, om ikke de er tilknyttet sikre tjenester fra offshorebransjen. Har mistanke om at det i disse dager pågår intense forhandlinger mellom tunge aktører, om rater på langsiktige kontrakter, ikke bare for enkeltfartøyer, men for flere fartøy i samme selskap.
danm
16.01.2019 kl 10:27 1573

Olieselskaberne må tænke langsigtet og med nedgang i antal fartøjer, efter 5 år med krise, vil det påvirke raterne både på pris og tid. Begge dele i positiv retning.
Boss 99
16.01.2019 kl 10:56 1558

Hvis Far Sapphire hadde hatt denne raten resten av året kunne det kanskje ha greid å betjene gjelden sin.
Saken er den at det ikke skjer og Solstad er snart historie. Kanskje de må møte i luksusfellen.
Regina
16.01.2019 kl 11:11 1541

Ratene er på vei opp og det vil på ett eller annet tidspunkt akselrere
Der vil bli for få båter som tilfredsstiller strenger krav og tyngre løft.
Bare vent å se, få eller ingen nye båter under bygging.

Blir vel lite finansielle utgifter i Q4 og hvertfall Q1 i og med at nå betales det vel omtrent ikke renter engang. Men de må få skikk på økonomien snart, så de kan ta del i mer konsolidering. Her trengs antall selskaper å kuttes kraftig ned på for å få ratene opp på et akseptabelt nivå.

Hvor lenge tror du det tar før første nybygget kommer dersom ratene tar seg opp. Jeg tipper 2 år. Å få levert nybygg kan nå gjøres på rekordtid da leverandørene ikke akkurat har for mye ordrer (KM-NOV-RR-SALT-MT-VARD-KLEVEN OSV OSV).Kan få nybygg med samme gjeld som denne gamle flåten har.
Fokuset i denne flåten dreier seg nå om 5-10-15-20-25 års klasse kostnader, men er belånt omtrent som da båtene var nye. Må huske at en del av båtene ikke er eid av SOFF, td MAximus, noen AHTS og en del supply båter. Deler en gjelden på resten av flåtener ser en vel at de nesten ikke betalt ned siden de var nye? Kanskje jeg tar feil ang fordeling av gjeld på flåten.
Uansett sitter det i dag redere med penger til å kontrahere dersom de ser det lønner seg, og blant de er ikke SOFF.
Gjelden her må reduseres kraftig dersom dette skal være liv laget, Det er nå hva tror.

Ingen supply-redere som sitter med penger til å kontrahere hvertfall. Mange av de lokale vestlands-rederne klarte å beholde selskapet/deler av selskapet sitt i første runde, men i neste runde har de ikke penger til å bidra. Her kommer Aker og Hemen holding inn. Vent og se om 3 år, da er soff og dof helt dominerende.
MrDokken
16.01.2019 kl 18:07 1387

Nybyggprisen har økt overraskende mye, så de som skal bygge helt nytt fra grunn av vil ikke få det billig.
pengex
16.01.2019 kl 20:51 1308

Når ratene kan gå fra 350 til 700 på 2 uker må jo noe ha skjedd i markedet.
danm
17.01.2019 kl 10:15 1205

Ja, vi nærmer os snart det tidspunkt, hvor både i oplag må gøres klar til arbejde. Vi er midt i vinteren og raterne bevæger sig kun en vej - OP.
marco83
17.01.2019 kl 19:56 1121

Igjen danm, du uttale deg om ting du har null peiling på! Markedet er ikke i nærheten av å være der, tvert i mot! Det som skjer nå i markedet skjer hver vinter, uansett ratenivå. Det er helt naturlig og ikke et tegn på bedring eller at noe fundementalt har forandret seg i markedet....
kontra
18.01.2019 kl 06:12 1027

Det var da voldsomt marco83, er du gått fra å sjikanere bransje/selskap til personsjikane? Hvem som uttaler seg med best peiling om offshore/Solstad, skal være usagt, men i mine øyner har du et stykke opp!
marco83
18.01.2019 kl 06:57 1009

Ta båter ut av opplag nå midt i en grusom vinterperiode pga en helt vanlig naturlig spike i markedet som er så til de grader separert fra markedskrefter og fundamentale faktorer gjør at når man hører noe så idiotisk så reagerer man. Vi som jobber i bransjen blir provosert når en som ikke har peiling på offshore spyr ut slike usakeligheter.

Ikke for å være frekk men jeg lener meg mer på det faktum at jeg sitter i dette markedet hver bidige dag,noe jeg har gjort i 8 år nå enn en som etter 5 jævlige år mener det et på tide å ta båter ut av opplag midt på vinteren fordi været er dårlig!

Test meg hvis du syns jeg har ett stykke opp.

Hvilke to er det som skal taes ut av opplag?

De taes da ikke ut av opplag. Clipper har kontrakt med et visst antall døgn i året som den har hatt noen år, og jarstein har mer eller mindre vært i full jobb. Nå gjelder det å få Mermaid og Seven i jobb igjen også, så snakker vi
danm
18.01.2019 kl 09:53 904

Der burde være penge til investeringer i olieselskaberne, hvilket også så småt begynder at vise sig: https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/01/Oljeskatten-oeker-kraftig
marco83
18.01.2019 kl 13:31 830

COPSAAS ute med rigg flytt av West Elara, oppstart i morgen. Potensielt en ledig båt i morgen. Blir millionrate på denne
Egard
18.01.2019 kl 13:43 816

Flere rigger staar og venter paa vaervindu for a flytte. Det kommer ogsaa nye rigger til norge for a borre de neste manedene saa om ikke rederne tar ut flere baater saa blir dette greit fremover.
Met1976
18.01.2019 kl 14:23 769

West Elara flyttet blir vel fort utsatt til søndag, ellers ser jeg ikke hvordan de skal skaffe to båter med kapasitet til det, da blir det fort KL og Drott som tar jobben.
marco83
18.01.2019 kl 19:03 671

Sliter med å se hvilken båter utenom de to som i det hele tatt har muligheten til å gjøre det. Kan hende de trekker en kanin ut av hatten og en tar en par tuger på det hvis det bare er ett in-field flytt.
marco83
18.01.2019 kl 19:05 671

Kontra, du får gi beskjed hvis du ønsker å vite detaljene i de 3 PSV tenderene på 1 x 1 år som kom ut i dag fra Apache UK. Siden du mener jeg ikke har peiling på offshore tenker jeg:)
danm
18.01.2019 kl 19:46 647

En ting må du dog forholde dig til, nemlig at der efterhånden er så mange ting i markedet, der tilsiger, at markedet vil gå mod normalisering i 2019. Det er muligt, at du er godt inde i branchen i forhold til offshore skibe, men det er alt det andet, der skal skabe forudsætningen for normalisering.
danm
18.01.2019 kl 19:55 635

En af de største faktorer er olieprisen og vi ser nu for første gang længe, at USA skærer ned på antal rigge, mere en 20 i denne uge. Det vil være med til at bære olieprisen på et højere niveau.
marco83
18.01.2019 kl 19:56 634

Er man i bransjen i forhold til offshore skip er man også i selve offshoremarkedet. Drivere, mikro, marko, etterspørsel, antall rigger, antall båter per rigg osv osv

2019 blir bedre enn 2018, men det sier ikke så mye dessverre da 2018 var Annus horribilis! Ingeting blir "normalisert" i 2019. PSV markedet som vi så for et par år siden vil aldri returnere, det vil aldri blir "normalt" igjen dessverre. AHTS/Subsea kommer seg delvis tilbake, dog ikke i 2019. Det vil ta flere år til det er tilbake der det var
danm
18.01.2019 kl 20:08 617

Jeg skriver, at vi går mod normalisering i 2019. Kursen på SOFF er fuldstændig i bund. 600 mio. i markedsværdi. er helt latterlig. Vi ved også, at når tingene først tager fart, kan det gå vældig hurtigt. Der bliver brug for skibe i vindkraft industrien, der fremover får meget travlt med offshore og her kan der blive arbejde.
marco83
18.01.2019 kl 20:42 587

Ingen normalisering i 2019. Ting kan ikke bli verre enn verst som man så fint sier:)

"vi vet at når ting tar fart så kan det gå veldig fort" Hva baserer du det på i offshoremarkedet? Når snudde hele markedet over natten? Ting skjer ikke så fort dessverre, det blir en stadig og rolig tilknytting av tilbudssiden. Det strammer seg rolig til før det potensielt kan gå fra ok nivåer til høye og gode nivåer.

Du viser igjen at du ikke har særlig peiling. Fartøyene i renewables er ikke lenger PSV'er og AHTS'er, det er spesialskip som SOV'er og lignende. Det er hovedsakelig nybygg, spesial designet for nettopp dette formålet. Renewables tar dessverre ikke mye av den eksisterende PSV og AHTS flåten med opplagslisten.

kontra
18.01.2019 kl 21:50 554

Jeg har knapt nok peiling om noe av disse detaljene, men kan heller ikke se at det har noe med saken å gjøre. Ordtaket som lyder; "man ser ikke skogen for alle trær", kan passe til din tilnærming og argumentasjon. Jeg har ikke sagt eller ment at du ikke har peiling på offshore, du har sikkert mer enn gjennomsnittlig kunnskap om bransjen, men det betyr ikke at du er "best i klassen" heller ikke når det gjelder evnen til å kunne se og forstå det du ser i "glasskulen".
Met1976
19.01.2019 kl 08:17 472

Bare tullete å diskutere dette,m for det første har M85 gang på gang vist at han har kunnskap om dette utover det man kan lese seg til og for det andre-er det EN ting alle involverte er enige om er det at det er overkapasitet på både PSV og AHTS.
marco83
19.01.2019 kl 09:16 447

Når man får betalt, godt, for forstå glasskulen så stiller jeg nok bedre enn deg på akkurat det. Alle term tendere spiller en rolle jo. Rateutvikling, antall i markedet nå, antall upcoming osv.

Kommer f.eks enda en PSV term tender neste uke. Tar seg litt opp nå, problemet er at tenderene åpner opp for at de også kan ta fartøy som er i opplag. Da et etterspørsel dessverre ikke god nok til å gjøre så mye med markedet. Selv om det er flere utestående term tendere nå enn i fjor f.eks

Men alle monner drar, men ikke nok til at ting normaliseres i 2019 dessverre.
danm
19.01.2019 kl 10:17 414

Nu er det sådan, at skibe kan bygges om. det er både hurtigere og billigere end at bygge nyt. Jeg forholder mig til den generelle udvikling og her peger pilene op. Jeg ved godt, at det hele ikke bliver godt i 2019, men det bliver meget bedre end 2018 og derfor skal kurserne på offshore meget op i forhold til nuværende niveau. 600 mio. i markedsværdi for Norges største selskab på området er latterlig.