B2H - Hvem låner ut aksjer til shorterne?

I axa har jeg rimelig god kontroll på hvem som låner ut aksjer.
I B2H har jeg null kontroll, ettersom jeg ikke følger B2H listene.

Spurte McD i dag om han hadde oversikten, men fikk ikke noe svar der, men fra andre kanaler, så fikk jeg info.

Deler denne med dere, og tar gjerne imot innspill:
__
Styrets leder i B2H låner ut aksjer, se på siste melding om handel, og sammenlign med Valset på aksjonærlisten.
Det er håpløst, men en av de andre i ledelsen sa ved Q2 at hedgefondene er store i obligasjonene, og har vedtekter som sier at de samtidig må shorte.
Det er vel derfor Nordbrekken har gått med på dette, men nå svir det sikkert ekstra for han også.
----

Jeg har minst like mange spørsmål når jeg ser dette, for spørsmålet er da, bla; vil man se inndekning av shorten i B2H/AXA (må gå ut i fra at det samme gjelder AXA mtp obligasjonslån) ?

Man kunne lese i dagens Finansavis at obligasjonslånene omsettes under 100% i B2H lånet, tror det var 95%.

Det er synd man er avhengig av å låne ut aksjer for å ha et obligasjonslån, det er bare merkelig og trist.

SS
Redigert 20.12.2018 kl 05:38 Du må logge inn for å svare
TakeThat
19.12.2018 kl 09:45 2156

Hadde jo vært kult med en kurs på 32 da. Det kommer. I 2019. SS du får bare henge deg på. Er det noe tid man skal kjøpe B2h så er det nå
Redigert 19.12.2018 kl 09:54 Du må logge inn for å svare

Frister, men må se ose bunn først.

Utlån av aksjer fra Ledelsen, er litt som å pisse og drite i eget reir.
Record
19.12.2018 kl 11:21 2057

Hva skjer nå da , innsidekjøp igjen ?
De er ikke så kjappe å offentliggjøre de i denne , se XXL ,handlene var vel ikke gjennomført før mld :-)
OB stinker , det må vi som har investert der være klar over , ingenting er slik det en gang var :-)
Varsom
19.12.2018 kl 11:32 2030

Er ihvertfall ikke mange aksjer tilsalgs. Kan aldri tenke meg at denne går under ipo kursen, veien nå er oppover!
markie
19.12.2018 kl 11:39 2013

Det er jo så dagan går Varsom.
Alt som du ikke tror kunne hende, det er plutselig en realitet!! 😆
Varsom
19.12.2018 kl 12:28 1953

Ja har dessverre blitt sånn. Er ingen logikk i det hele tatt lenger☺️ I følge Peter Hermanrud er de aksjene som har falt mest og med lav p/e, de beste rekyl kandidatene i 2019. Han har liten tro på bedring i det meste innenfor olje. Han mente også Shipping sektoren kunne bli bra fremover. Så her kan det fort komme mye penger over i finanssektoren.
Redigert 19.12.2018 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
TakeThat
19.12.2018 kl 12:30 1941

SS
Du kan jo kjøpe B2H når vi er oppe på mitt snitt som er 13.50😇😉

Holder det ikke med AXA ?
😂
Legger ikke flere egg i inkasso. Kanskje jeg selger og måker ALT inn i Golden Ocean, eller Solon.

SS
Redigert 19.12.2018 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
TakeThat
19.12.2018 kl 13:55 1790

Gogl og Solon ja. Skal innrømme at jeg ble litt bekymret da innsiderne i Solon flesket til med så enorme mengder innsidekjøp... nettopp av den grunn som er nevnt her i tråden. Men de har vist seg å ha meget god moral disse guttene. Med en frynsete moral kunne de jo lett kjørt Solon til 10 kr og bydd 25 kr for hele driten.
Redigert 19.12.2018 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
TakeThat
19.12.2018 kl 14:06 1769

Børsen er blitt en krigssone. Man må faktisk som investor kunne forvente at ledelsen i et selskap skal jobbe for å synliggjøre verdiene i form av feks utbytte, kursoppgang etc. Ikke ødelegge og bombe ned kursene. Blir jo fullstendig meningsløst. Helt enig med ss her og bra det settes fokus på slikt
Redigert 19.12.2018 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Record
19.12.2018 kl 14:11 1754

Syntes nå alle insidekjøpene i denne forteller noe ?
Det er mange begrensninger på ledelsen vedrørende kommuniksjon i ett børsnotert selskap , om du ikke mener at det er en klar indikasjon med så mange insidekjøp, ,da vet ikke jeg hvordan de skulle tilfredstille deg :-)
TakeThat
19.12.2018 kl 14:18 1730

Ja de siste brede innsidekjøpene forteller meg at jeg tror det er en bunn her. B2h må være ferdig krakket og kan gå motstrøms om det kommer et krakk
Varsom
19.12.2018 kl 14:25 1706

Jeg tviler egentlig sterkt på at Nordbrekken driver å låner ut til short. Hvis så er tilfellet, vil jeg bli meget overrasket!

Men nå er det up up and away!
Worthy
19.12.2018 kl 14:27 1694

Jon har kontroll, selskapet kommer til å tjene vanvittig med penger.....aksjekurs? Til helvete med den, så lenge skuta går så griner. Her skal man være long, og Fredriksen kommer til å kjøpe det hele,,,,,,,fordi? Han kjenner Jon,
Record
19.12.2018 kl 14:27 1695

Det trenger ikke være en bunn, men de som burde kjenne selskapet mener at kursen er så lav at de kan forsvare å investere i den bedriften de selv jobber for ;-)
Topper å bunner er det ett helt korps av analytikere som styrer , så blir det opp til meg å deg hvem vi har tillit til :-)
Personlig er jeg ikke i tvil :-)
TakeThat
19.12.2018 kl 14:37 1678

Bra spenst nå ....men uten at man gjør annet enn å nærme seg nullpunktet for egen inngang på 13.50.

Venter enda i spenning på noen troverdig forklaring på at Styrelederen mangler 2,2 mill aksjer på sin VPS.

Synsing nytter ikke. Eneste troverdige forklaring er at aksjene er utlånt.

SS
Record
19.12.2018 kl 14:46 1650

Hva vil du så gjøre ?
1. Takke ham for rimelig inngang
2: Kjøpe da
3. Ikke kjøpe forde styrelederen tjener penger på sine investeringer

Tenk om styrelederens utlån medfører et bud på 18 kr kl 1630 i dag da ! Mange som kjøpte på 21 20 19 og 18 kr.
Flere vil da sitte med tap om AXA byr på B2H pga Nordbrekken sitt shortestunt.

Tenk om kursen var 24 i dag, og bud på 30 kom istedenfor?
Henger ikke på greip å pisse medaksjonærene i tryne på denne måten.

SS
Redigert 19.12.2018 kl 14:53 Du må logge inn for å svare

Du vet like godt som meg at ett bud på 18kroner aldri ville vært aktuelt. Men er for så vidt enig i det du skriver.
Record
19.12.2018 kl 14:58 1613

Forstår ikke tankegangen , hadde det hvert noen forskjell om det var noen andre som hadde villet tjene penger på å låne ut aksjene sine ?
For kun kort tid siden var du veldig positiv til papiret , så endret alt seg når du fikk mistanke om navnet på en av de som hadde lånt ut aksjene .
Om det er slik du gjør dine investeringer , må jeg få spørre om du har posisjoner i andre papirer , har du noen gang tjen noe penger på disse ?

Mitt svar er: jeg ville solgt meg ut så snart jeg hadde mulighet til å komme meg ut uten for stort tap. Styreleder ville da,
etter min mening, ha ført andre investorer bak lyset og ville mistet min tillit fullstendig.
Man kan ikke samtidig indikere gjennom innsidekjøp at aksjen skal opp, og i det skjulte låne ut aksjer til investorer som arbeider
målrettet for å gruse kursen. Tror man må være så ærlig som investor at eneste grunnen til at man kjøper aksjer er at disse skal
gi avkastning. Når man investerer i et selskap er det da viktig at alle spiller med åpne kort og tilbyr all tilgjengelig info om selskapet,
ihvertfall må man forvente det av styreleder.
Redigert 19.12.2018 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Record
19.12.2018 kl 15:33 1546

😱 Da håper jeg for Deres del at Dere ikke så gjorde , å realisere tap ,er ett sterkere signal enn å låne ut aksjer :-)
Personlig ville jeg aldri shorte en aksje jeg selv hadde investert i , men herre min hatt hvor meget jej har tjent på de som har skortet aksjen jeg sitter i , satser på at det blir slik også i denne :-)
Varsom
19.12.2018 kl 16:04 1483

Har begynt å frese i lunta igjen ser jeg! Er minimalt med selgere tydeligvis!
monopol
19.12.2018 kl 16:11 1473

Hvorfor det? De har jo samme eksponering mot endringene i aksjekursen som de hadde før de lånte ut aksjene sine. Det forandrer ikke deres interesser i det hele tatt. Dette er bare sutring fra folk som ikke er fornøyd med aksjekursen. Hvis du synes aksjen er for billig, bør du heller være glad for at du kan kjøpe flere aksjer til den kursen, enn å klage over at det er så mange som shorter aksjen.
icanfly
19.12.2018 kl 16:26 1528

For en fjolletrå..

En; antakeligvis har han ikke lånt ut, men «differansen» det snakkes om er nærstående og aksjer eiet privat

To; om han har gjort det spiller vel det ingen rolle i det store bildet. Om løsningen for å få aksjen opp å ikke låne ut et par millioner aksjer (noe det selvfølgelig ikke er), hadde han gjort det tvert. Nordbrekken er blant de som har tapt mest på B2h gjennom året.

Det liker han dårlig.

Slutt med dette tullet.
icanfly
19.12.2018 kl 16:27 1525

Er dette virkelig nivået på ho forumet??
icanfly
19.12.2018 kl 16:30 1516

Gjør heller som Nordbrekken og tilsynelatende alt av andre innsidere i b2; kjøp mer aksjer ;)

Sutring om lave kurser er helt komplett idiotisk

Børsmeldingen er adressert hans firma, og da skal det samsvare med firma hans på topp20 i VPS oversikten.
Dere har ingen ide om hvordan dette fungerer, navive og blåøyde.

Og nei, jeg er overhode ikke negativ til B2H, det er jo helt utrolig om dere tolker det dit hen. Jeg har gjort det samme i AXA, gravd litt i hvem som låner ut der, og det har jeg publisert her på HO i hele 2018.

Tror det er enkelte andre her som overhode ikke har peilig på det store bildet, og hvordan dette gamet er. For det vi vet, kan Nordbrekken med flere ha vert så kynisk at de har "bestillt" denne nedshortingen for å få rimelig inngang, igjen, samtidig som de håver inn på renter og honorarer på utlånet. Jeg velger å ikke tro på det, men det er ikke utenkelig.

B2H gjorde det bra i dag, ikke AXA. Der finnes knapt kjøpere, dessverre, og mange konfirmanter som selger seg ut med tap, på BUNNEN!
Enkelte skulle hatt overformynderiet hengende over seg.....!

SS

Ei heller ingen som har besvart påstanden om at EIERNE (understreker at det er flere eiere, trolig langt flere enn LLP gutta i short registeret) i obligasjonslånet er pliktig å ha en viss andel short i aksjen som lånet er knytt opp mot, som hedge. Regner med dette blir for komplisert for icanfly, og record, men det finnes heldigvis oppegående folk her som kanskje har peiling på hvem som eier i lånet, og som da kan knyttes til short.

Dette er ikke for smågutan, men kremen :-)

SS
TakeThat
19.12.2018 kl 17:23 1424

SS har helt rett.
Det er fullstendig og komplett idiotisk dersom en styreleder eller styret låner ut aksjer for shorting uten at dette børsmeldes. Er jo loven som er helt idiotisk og man må jo lure hvorfor feks børs og Finanstilsynet går med på slikt. De øvrige aksjonærer har krav på å få vite noe slikt siden det er kursdrivende info. Dette regner jeg med at alle er enig i. Dette er ikke prutbart; la alle shorte; men styrets og øvrige innsideres bevegelser skal selvfølgelig børsmeldes.
Redigert 19.12.2018 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
TakeThat
19.12.2018 kl 17:26 1417

Og hva med innsidere med nominee -kontoer. De er jo usynlig. ..Oslo Børs😊🤮til tider
kveithau
19.12.2018 kl 17:58 1376

Baisserne og vasdaillene jobber hardt til ingen nytte!!!

TT: korrekt 👌🏻👌🏻

Til dere andre; Jeg vet at B2H lykkes, og ønsker dette selskap, aksjonærene og alle andre som er fan av B2H masse lykke til. Jeg håper den går rake veien opp. Jeg har ingen agenda med å påpeke at Nordbrekken trolig driver uetisk ovenfor medaksjonærer. Det vil jeg hevde til det motsatte er bevist.
icanfly
19.12.2018 kl 19:56 1275

Det du skriver stemmer ikke. Børsmeldingen representerer alltid privat beholdning og nærstående beholdning.

Les deg opp!

Har nok lest meg opp mer enn deg på dette området.
Forstår at du må være en av disse som kjøpte på 19,60 som nå er livredd for at man skal pirke i Styrelederens utlån av aksjer, men slapp av, dette har ingen innvirkning på kursen.

SS
icanfly
19.12.2018 kl 20:02 1261

Jeg kjenner Nordbrekken og kan gjerne ringe og sjekke, men disse hypotesene er så tynne og fulle av feil at det ikke likner noenting.

Legger ved en linke som viser at Nordbrekken også eier over 2 millioner aksjer utenom Valset Invest AS (familien investeringsselskap). Disse skal natutligvis også medregnes i hans totalbeholdning (som jeg har påpekt), men de vil likefullt selvfølgelig ikke synes under Valset Invest AS da de eies personlig!

https://investor.dn.no/#!/NorgesAksjer/2017/1045711

Sånn, cased closed.

Nå for ss og de andre «proffene» diskutere dette «temaet» videre.... hjælp;)
Redigert 19.12.2018 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
icanfly
19.12.2018 kl 20:07 1254

Les mitt siste innlegg, så ser du at matematikken din ikke går opp.

Istedenfor shorte forbud, hva med totalforbud mot idiotisk og feilaktige innlegg på børsforum?

Noen tror jo faktisk på set du skriver. Tenk litt på det før du lirer av deg mer piss!

Hahaha, ler så jeg griner:

Registeret inneholder alle beholdninger av aksjer per utgangen av 2017.

Uansett, godt mulig det er slik som du beskriver, men da må du sette opp ett regnestykke som viser 27.2 mill fordelt slik at det går opp med disse 2,2 mill som mangler i Topp20.

Du får prøve å sannsynligjøre dette, så skal jeg tro på det du beskriver. Jeg har hele tiden tatt forbehold, men kun til noen beviser klart og tydelig at jeg tar feil i mine antagelser.

SS
Redigert 19.12.2018 kl 20:11 Du må logge inn for å svare

Har trykket meg igjennom alle disse Nordbrekken selskapene, og nærstående, men finner ingen B2H papirer.
Mangler mao fortsatt 2,20 mill aksjer for å få regnestykket til å gå opp!

Logger av for i kveld, venter derfor i spenning til å finne regnestykket som får kabalen til å gå opp, presentert av vidunderet icanfly.

Ala noe slikt:

Valset AS - 25.000.000
XXX - x.xxx.xxx
YYY - y.yyy.yyy
--------------------------------------
Total 27.200.000 aksjer.
===================

icanfly
19.12.2018 kl 22:17 1128

Er du så dum eller tuller du bare?

I lenken jeg sendte deg kommer det frem at han eier over 2 millioner aksjer privat, OK?

Da får du følgende regnestykke;
25 millioner aksjer Valset Invest AS
2 millioner aksjer privat (altså på Jon Harald Nordbrekken)
Så tipper jeg, uten at jeg gidder å bruke tiden mer på dette tøvet, at sønnen Jon Are Nordbrekken (altså nærstående også eier endel aksjer, la oss si 200.000 stk)

Da blir totalen, ganske riktig, 27,2 millioner aksjer som styreleder og nærstående kontrollerer, og akkurat hva som står oppført i børsmeldinger og på innside eier oversikten på hjemmesiden.

Jeg er på ingen måte noen vidunder, men alt er jo relativt, så her inne gnistrer jeg dessverre ;)

Så oppfordrer jeg samtlige deltakere her inne til å slutte å lage historier eller lese seg opp basert på tull og tøys.
Det er ikke short herjing i aksjen, og aksjen vil ikke «for alltid» forbli lav. Styreleder låner ikke ut aksjer og om noe er nok han mest fortvilt av samtlige aksjonærer over den svake kursutviklingen.

Jeg følte ikke at et så håpløs og tendensiøs innlegg kunne stå uimotsagt, men dette var unntaket for mitt bidrag her inne!

Et bedre kjøpsargument enn alle disse innside kjøpene skal man lete lenge etter.

Ss virker ikke som en type som innrømmer feil, men håper andre her kan se at mine opplysninger er korrekte og at han farer med tøv.

Lykke til med tradingen og god jul!
Redigert 19.12.2018 kl 22:22 Du må logge inn for å svare
icanfly
19.12.2018 kl 22:20 1124

Du trenger ikke å trykke langt ss;
Det står på to tre øverste linjene jeg vedla under direkte eierskap.

Nå lager snart Styrman Smisk, eller ss som jeg liker å kalle ham, en tråd med personangrep og harsellering mot deg, icanfly.
Dette takler neppe egoet hans😂

Takk for oppklaringen icanfly. Kommer frem av aksjonærregisteret at han faktisk eier 2 088 496 privat, altså rundt 110.000 aksjer som sikkert tilhører sønnen eller andre i familien. Da er short teorien ute av verden, og SS kan ta seg en bolle.

Valset invest ref børsmelding 30.nov: 25mill aksjer.
Nordbrekken privat: 2 088 496
Nærstående: 110.000 aksjer.
icanfly
19.12.2018 kl 22:28 1101

Samma. Bare trist at det er så mye oppgulp i forumer som dette. Meningsytringer blir bare polariserte møkkadebatter uten verdi for noen. Men så graverende tendensiøse innlegg fra en såpass aktiv debattant måtte tilsvares. Han kan få harselere så mye han vil, så lenge andre her inne er blitt oppmerksom på feilen, eneste som betyr noe i denne sammenhengen.

icanfly
19.12.2018 kl 22:30 1096

Ss holder fortsatt på å le seg ihjel av mitt innlegg eller er han faktisk dau ? ;)
icanfly
19.12.2018 kl 22:38 1078

Forøvrig omsettes obligasjonane i B2h rundt pari og deres implisitte funding kost på obligasjonsgjelden er rundt 5,5%.
Så nå at godeste ss skrev 95 som også er feil (selvfølgelig).
Om du trenger en obligasjonsmegler for priser, så jobber det nok av dem rundt i byen. Mitt tips; ring en!

Kanskje ikke så rart at den er kav med tanke på at de generer nok cash til å betale både den og all bankgjeld på under tre år om de vil..

Tenk selv folkens, hvor er kursen om ett år, to år eller tre år (selskapet skal helt sikkert selges, så tviler på om de fortsatt er et børsnotert i lang tid, men prisen på aksjen skal opp kraftig før den tid).

I gothia (caset Nordbrekken gjorde etter aktiv kapital og før b2) gjorde aksjonærene 87% i årlig snittavkastning.

B2 blir utrolig bra, men i mellomtiden går verdier fra de utålmodige til de tålmodige (som vanlig er på børs) dessverre.
Varsom
19.12.2018 kl 22:58 1040

Meget bra icanfly!
Godt å få en oppklaring. Det hørtes jo egentlig helt på viddene ut. At Nordbrekken vil slanke aksjeposten sin i overkant av 200 millioner for å kjøpe seg noen få aksjer nede på bunn!
19.12.2018 kl 23:13 1010

Takk, Icanfly👍