PANORO til 16 nok.

med en produksjon på 3 600 fat olje fra 1,1.2019 så vil Panoro tjene litt over 1 nok pr aksje i Qvartallet.GÅ inn på presentasjon under investor på Panoro`s hjemmeside og les dere opp på Panoro og spes Tunisia.

Hold event ØK exponeringen i aksjen.

Ermi

AkerBp har falt 4,7 % prosent siste måned. Sammenhold dette med PEN. Vi får holde oss til riktige tall. AkerBp har stor produksjon og et oljeprisfall burde ha langt større betydning for dem enn for PEN. Hvor mye taper egentlig PEN i kroner og øre på at oljeprisen har falt 20 USD pr. fat? Det kan vel nesten karakteriseres som blåbær. Enig med Gunnarius her.

Har som sagt bra kontaktnett innen denne aksjen og kan ikke annet enn smile av en tung investors reaksjon på kursfallet. Han mente at det var småaksjonærene som trykket på stopp loss og solgte i panikk. Dvs. det selges ikke av de store. men renskes opp i frustrasjon blant de små. Så nå må småeierene besinne seg, så stanser dette her av seg selv.
sulen
13.12.2018 kl 14:22 3032

Re Juic
Du skriver den skal ned i 5, det tyder på meget dårlig indsigt i aktien.
Som alle andre postulater vil jeg gerne se et link.på dine aktier i PEN. for ellers er det jo gratis at stikke en løgn.

Kan jo se ut til at det har snudd nå. Stort volum siste to dager, så det er noen som skulle ut. Vi får ihvertfall håpe :-)

Men når topp 20 i IOX ikke selger så er det negativt i dine øyne det vel. Det er kun småaksjonærer som selger PEN aksjen ned i dass. Situasjonen er akkurat den samme i IOX, men her må du inn og baisse. I IOX blir aksjen solgt ned på svært små volum i PEN er det mye høyere volum som selger ned aksjen så jeg vet ikke helt hva du surrer med. Svært mange har snitt på langt under kr 10 i PEN, i IOX er det omtrent ingen som har snitt under kr 4. Tipper IOX står i kr 6 før PEN når kr 20
Imprex
13.12.2018 kl 14:36 2954

Jøss. Ikke lenger ned? Tok meg litt fri fra galskapen i dag. Trodde det skulle bli langt værre.
rek1
13.12.2018 kl 14:39 2936

Det er PEN vi diskuterer på denne tråden,pell det over på IOX tråden ... :(

rek1, jeg er helt enig. Om du kan få helten din Gunnar til å holde seg unna IOX så skal jeg holde meg unna PEN. Er det ikke irriterende å ha en som ikke har aksjer her inne og som i tillegg er negativ? Spesielt når det går til helvete.
Er_mi
13.12.2018 kl 14:41 2897

Fluefiskeren,

Det er akkurat det jeg prøver å forklare. Fallet i PEN-aksjen har ikke noe med det fundamentale å gjøre- det er drevet av psykologiske mekanismer. Folk generelt vill ikke være i markedet nå, enn mindre i olje, og enda mindre i et litet selskap utelukkende med assets i Afrika og som fortsatt viser røde tall (det er kun dette som er årsak til fallet i PEN). Det er heller ikke noe unormalt at en aksje faller 50% på kort tid. Spesielt ikke en aksje som i 2017 falt 60% fra februar til september, for siden å stige 600% på 12 måneder.

Anbefaller alle å puste dypt og lese følgende: PEN gikk 100% opp til 7-tallet i 2017. Falt siden tilbake med 60%, for deretter å stige 600% på 12 måneder. 600%, ikke skrivefeil.

Det burde være nok for alle å lese disse tallene for å skjønne at det, igjen, ikke er noe rart eller unormalt at PEN nå er ned 50 % fra den siste toppen. Det er hverken bais eller haus, kun en objektiv observasjon. Så kan jo alle spørre seg selv om det var lurt å selge seg ut av PEN sist gang den var ned over 50% fra en topp...

Er-mi

Ad det naturlige og generelle statiske fallet:

Selv om alkoholgehalten og avgiftsnivået er det samme - ikke all vin som er god vin.

Bunnen er satt for det har jeg bestemt og det er fortsatt rundt 12,5 noe jeg har fortalt de 3 foregående dagene. At den flexer litt intradag endrer ikke det...;)

Nå skulle vi ha fått samlet troppene og kvalt den pågående shorten.

Noen som har sjekket RSI?
Redigert 13.12.2018 kl 15:28 Du må logge inn for å svare

Tatt seg litt opp igjen mens jeg tok meg en liten tur. Men som det har blitt nevnt. Det ER påfallende hvordan PEN og BWO følger hverandre. Det eneste de har felles er Dussafu og det har da vitterlig ikke kommet noe negativt derfra som jeg har fått med meg. Det eneste jeg kan tenke meg er at flow for første lifting kunne oppfattes som dårlige, og at de ikke har fått med seg siste lifting som Agawu snuste opp. Det er ikke meldt, noe det kanskje burde ha vært for å klargjøre dette.
redfive
13.12.2018 kl 15:35 2703

RSI 32
Tror også det snur i dag da vi mest sansynlig får en bullish hammer eller en dragonfly Doji ved slutt i dag.
Redigert 13.12.2018 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Idar1
13.12.2018 kl 15:38 2685

rischioso
Det er bra at du tar ansvar å setter bunnen, vennligst vær raus når du setter toppen.

Det fine med toppen i motsetning til bunnen så kan den være uendelig...;)

Da skyter vi opp for f#*n!!🚀
Paypal
13.12.2018 kl 15:43 2659

Det er mye spekulasjon om oljeprisen. Innenlands USA har produksjonen vært stabil i 4 uker inntil den falt siste uke. Det kan naturligvis være Bakken-feltet siden det i USA har vært mye snø og kaldt for årstiden å være.
Imprex
13.12.2018 kl 15:46 2642

Enig. Klink til! Vis litt raushet nå rischioso. Nå har du sementert rampa til nyttårsraketten. Bare å tenne lunta og ringe jula inn underveis:)
Redigert 13.12.2018 kl 15:47 Du må logge inn for å svare

Ikke jeg, men chartet - jeg er bare budbringeren..::)
Imprex
13.12.2018 kl 15:55 2649

Jada vet jo det. Men chartet blir så upersonlig;)

På en annen side er jo chartet oss alle...
rek1
13.12.2018 kl 15:56 2634

PEN kommer opp som no 4 på listen over Unormal høy omsetning idag ..(faktisk 212% høyere omsetning)
Hva nå det betyr.....

Det betyr som tidligere nevnt at det er "noen" laster mens de kjører kursen opp og ned for å riste ut flest mulig små. Når disse "noen" er ferdig lastet på dette bunn nivået (rundt 12,5) som etter fire dager med sementering begynner å bli ganske så solid og ikke flere kan ristes ut så vil det samme skje på et høyere kursnivå - ikke mer komplisert enn det...:)

Imprex,

ikke lett å bli mer personlig enn dette på et anonymt forum...:)
Redigert 13.12.2018 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
redfive
13.12.2018 kl 16:40 2512

Opp over 8% siste 3 timene. Det må man kalle en bullish reversal :-)

Grønn idag jo.😄

Hva er det vi klager over?😀😃🤣
rek1
13.12.2018 kl 16:54 2490

Man skal ikke se bort ifra at det er iblant top 20 som har presset PEN ned dit den er nå...
Imprex
13.12.2018 kl 16:55 2485

noen vil vel ha alle godsakene for seg selv:)

For mange store eiere vil senke omsetningen/likviditeten av aksjen. I tillegg blir det press på kursen når de skal selge igjen. Et salg blir tatt imot med en mye mer markant reaksjon enn et tilsvarende kjøp dessverre.
oivindl
13.12.2018 kl 18:17 2311

Da får vi håpe du har vært litt mer nøye med fundamenteringen her enn i ELE.
Der satt du vel et titalls bunner, uten at noen av dem holdt:-)
Alby
13.12.2018 kl 19:29 2207

Nå har jeg sittet og lest meg igjennom både eder og galle, men den kommer tilbake. Plus i dag og videre opp i morgen.

oivindl

Når det kommer til ELE så var det ledelsen selv som blandet sementen - mao, de vannet den for mye ut og da blir støpen der etter...

Her er det veldig annerledes...;)

Ved å ha satt gulvet i aksjen og skulle nå olja bevege seg videre oppover til f.eks. $63-64, så er vi i gang igjen. Tror småeierene nå stort sett har solgt det de skulle.

Ser virkelig frem til å diskutere selskaspsrelatert og operasjonelle aktiviteter, for dette er dessverre kommet helt i bakevje. Med videre oljeprisoppgang følger videre oppgang i aksjekursen. Dvs. aksjen er ikke nødvendigvis prisgitt oljeprisen akkurat her og nå, men den må opp på sikt.

Oljen opp litt i kveld, så langt.
Redigert 13.12.2018 kl 20:41 Du må logge inn for å svare

Ja, olja snart i 62$ igjen. Ser bra ut👍

hm, hm. senatet godkjenner resolusjon om at USA ikke lenger deltar sammen med Saudi Arabia ifm feiden mot Jemen og denne fra AFP - setter Trump i en klemme hva angår ballegrep på saudiene og oljen:

AFP news agency‏Verifisert konto @AFP · 32 min32 minutter siden

#BREAKING US Senate says Saudi crown prince "responsible" for Khashoggi murder

Tar med denne:

Oljeprisutslagene

Etter en periode med kraftig turbulens i oljemarkedet, stiger oljeprisen torsdag kveld.

Bloomberg melder at Saudi-Arabia vil kutte i leveringen til amerikanske raffinerier, i det som skal være et forsøk på å hindre prisdempende oppbygging i lagrene i USA. Den statlige oljegiganten Saudi Aramco advarer amerikanske raffinerier om å gjør seg klare for en skarp nedgang i levering i januar, ifølge nyhetsbyrået.

Dataleverandøren Genscape skal også ha meldt om et stort fall i lagrene i en viktig lagringshub i delstaten Oklahoma.

For øvrig skrev International Energy Agency (IEA) at Opecs kuttavtale kan skape et tilbudsunderskudd i andre kvartal 2019, hvis de store produsentene holder seg til avtalen, i den månedlige rapporten fra som ble publisert tidligere torsdag.

Nordsjøoljen stiger 2,39 prosent til 61,64 dollar fatet, mens amerikansk lettolje er opp 2,75 prosent til 52,63 dollar.

https://min.e24.no/oljeprisen-hopper-torsdag-kveld/a/9mJB9q

Husk at oljen fra USA (shale) har begrenset anvendelsesområde. Les denne artikkelen, så ser man at oljen fra shale ikke nødvendigvis vil kunne utmanøvrere tyngre olje. Så kvalitet betyr mer enn markedet er klar over og skiferboomen må vurderes i samme lys:

Derfor eksporterer USA olje: – Det er ikke som når du kjøper sukker på Rema

https://e24.no/energi/olje/derfor-eksporterer-usa-olje-det-er-ikke-som-naar-du-kjoeper-sukker-paa-rema/24193318
Redigert 13.12.2018 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Imprex
14.12.2018 kl 08:57 1667

Fokusering på det fundamentale og diskusjoner rundt assets i PEN kan bli vanskelig en stund til. Asia var ned i natt, olja er ned. Og OSE er spådd kraftig ned i starten. Et dykk ned på 11-tallet igjen i løpet av dagen ser vi nok. Tror det blir en dag preget av mye det samme som i går.
rek1
14.12.2018 kl 09:04 1647

Blir nok det samme ja,...
nedover på formiddag og opp igjen på slutten :)
FkL
14.12.2018 kl 09:50 1555

Man kan gjerne si mye om det interne i PEN, handelsstrategier osv. MEN jeg tror ikke det skal stikkes under en stol at vi er veldig uheldige med markedet generelt ,inkludert oljepris, og da er det lett for at de små lider. Her gjelder det å være langsiktig.

Gunnarius

Merkelig artikkelen synes jeg. Skiferolje inneholder normalt lite svovel og det blir sett på som en kjempefordel. Ikke minst for miljøet. Det kan da ikke være noen big deal for USA og smelle opp noen raffinerier for denne oljen. De som kjøper skiferolje( som Japan) har da ikke noe problem med det. Tror heller det er fordi de oppnår bedre pris for skiferolje så de kan bruke tungolja selv. De har vel også produksjon fra offshore som ikke er tingolje. Det var vel først ifjor at produksjon av skiferolje gikk forbi produksjon av offshore olje i produksjonsvolum.
TyCooNy
14.12.2018 kl 10:09 1486

Panoro Energy kjøp NOK 20 (nøytral NOK 24)

Man må ikke glemme at Aker er tungt inne offshore Ghana, som fra Nigeria - kun har Benin i mellom vestover. Aje ligger som kjent kjent inn til grensen til Benin. Ghana inngår/deltar ifm. WAGP (pipeline) som går like ved Aje. Leter egentlig etter synergieffekt, men kan ikke direkte se dette foreløpig. Spennende er det med litt norsk akivitet i rimelig nærhet:

AKER ENERGY:EVALUERER EN ANDRE DYPVANNSUTVIKLING OFFSHORE GHANA -UPSTREAM

Oslo (TDN Direkt): Aker Energy evaluerer en andre dypvannsutvikling i Deepwater Tano-Cape Three Points-blokken offshore Ghana, som eventuelt vil utnytte Beech-, Hickory- og Paradise-funnene (BHNP), ifølge Upstream fredag.

Industrikilder sier til bransjeavisen at studer blir gjennomført i forhold til å bruke en FPSO i den nordlige delen av blokken.

Det forstås at flere selskaper, inkludert Subsea 7 og Aker Floating Production (AFP), deltar i studiene for å se om en felles utvikling er mulig, opplyses det.

AFP, ble gjennom Ocean Yield, tildelt et FEED-studie det seneste kvartalet for et ikke offentliggjort prosjekt for potensiell bruk av "Dhirubhai 1"-FPSOen.

Godt informerte kilder ser base-case-scenariet er at Dhurubhai 1 blir utstasjoner som et tidlig produksjonssystem, ifølge Upstream.

Upstream skriver også i dag at det er snakk i markedet om at Kværner Stord vil bygge plattformdekket for en FPSO som Aker Energy skal benytte på Greater Pecan-prosjektet i Ghana, samt at skroget vil bygges i Ghana (TDN Direkt-artikkel klokken 08:00).

I forbindelse med Aker ASAs seneste kvartalspresentasjon sa konsernsjef Øyvind Eriksen til TDN Direkt at bruk av "Dhirubhai-1" er ett av flere alternativer som Aker Energy vurderer på Pecan-feltet i Ghana. (TDN Direkt-artikkel 08.11.2018)

TDN Direkt har i dag tatt kontakt med finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield, som sier det godt kan hende at Aker Energy vil gå for et nybygg på Pecan-feltet. Han poengterer imidlertid at hvilken løsning Aker Energy ender opp med å gå for avhenger av utfallet av boringen de nå holder på med.

-Så kan det godt hende at de kan bruke vår FPSO ("Dhirubhai 1", red.anm) på noen av de andre feltene. Men dette er fortsatt i veldig tidlig stadie, så vi ser også på andre alternativer, sier han.

HH, finans@tdn.no

rischioso,

Det kan virkelig se ut som om du har fått golvet ditt på NOK 12,50. Er helt enig med deg der, golvet synes være satt.

Sitter man i en aksje ala PEN med flere assets, må det være lov å håpe på at det meldes noe substansielt i disse juletider. Hva enn det blir, så forventer jeg progress på Aje blir meldt. En eller annen gang, er det egentlig denne triggeren som kan medføre et betydelig løft i aksjekursen. Har vært fryktelig stille på Aje- fronten i de siste månedene. Så det er egentlig dags for update.

Ikke at jeg tror direkte på det, ettersom det skal forhandles med Tullow og avtalen er ikke rett frem, blir det trolig at Tullow kompenserer BWO og PEN for sin 10% andel. Men det er ingen automatikk i at det blir rett frem en clean cut 10%. Det kan bli hybridløsninger. Markedet kan ikke vite, før det er ferdigforhandlet og blitt meldt. Som sagt - jeg tror ikke på julenissen, men man vet aldri eksakt når nedstigningen i pipa finner sted. Kan bare
nevne at selskapet antok at fremskaffelse (settle) av dokumentajson ville ta ca 1 mnd. Så det begynner å nærme seg. Min info innhentet i midten av nov.

Ad Dussafu og samme henvendelse til selskapet medio nov.:

Production middle of range, no water (min komm - Fase 1, legg merke til - no water)
Phase 2 production to start early 2020 and peak mid years at ca 25,000 bopd

Tunisia - Salloum og en brønn (tidligere boret og testet for kort periode 1.800 f/d) er antatt ny produksjon og tie-in Q2/Q3 2019.
Redigert 14.12.2018 kl 11:42 Du må logge inn for å svare

gunnarius,

ja - gulvet på 12,5 er satt og har vel egentlig vært akkurat det en stund...:)

Jeg også forventer en melding om og rundt Aje, men om den kommer på denne siden av året eller rett over nyttår gjenstår og se. Uansett så vil forventningene til akkurat det øke for hver dag som går noe som igjen og med største sannsynlighet vil trigge kursen fremover med forbehold om oljeprisen og børsklima ikke jobber i mot oss i påvente av nytt - so far so good…:)
Redigert 14.12.2018 kl 12:15 Du må logge inn for å svare

Folk må selvfølgelig selv velge om man vil være med på reprisingen. Men det bør vel være klinkende klart at en aksjekurs 20-25% under emikurs på NOK 16,10 vil neppe Sneve & Sveaas kunne akseptere alt for lenge. Det er nå ganske så sterke krefter som ønsker aksjekursen opp, for å si det mildt. Husk jeg sitter i aksjen og snakker den snarere opp enn ned. Så vurder selv.
Redigert 14.12.2018 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
agawu
14.12.2018 kl 12:45 1151

Helgelektyre, prospektet kommer etter stengetid:
Panoro Energy: Approved Prospectus and Listing of Shares
https://newsweb.oslobors.no/message/465838
Redigert 14.12.2018 kl 12:47 Du må logge inn for å svare

Jeg spør bare for jeg vet ikke, men er det ikke noe påfallende at den hissige aktivteten ved å dra ned aksjekursen synes å ha stanset omtrent på samme tid som listing of shares foreligger. Kan det være noen som har sirkulert/manipulert med disse aksjene før de ble endelig registrert.
Redigert 14.12.2018 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
agawu
14.12.2018 kl 13:04 1106

Å lure ut småsparere på stopp/loss er vel standard prosedyre om en proff aktør vil akkumulere på lavest mulig nivå?

SB1 Markets: Along with the recent months’ oil price decline and weak share price performance among peers, Panoro’s share price has also taken a significant beating. However, we believe there are several reasons for why investors should take a look a Panoro at the current share price. We see at least six reasons.
Six reasons for looking at Panoro:
1. 2020e EV/opcf of ~2.5x (majors 12 m fwd: historical average of 6.3x, current 5.7x)
2. 2020e P/E of ~4.5x (majors 12 m fwd: historical average of 14x, current 11x)
3. Production set to grow significantly (= diversification, increased cash flow and potentially lower discount rate)
4. Upside potential to base case production profile if Salloum and Ruche are added
5. Multiple expansion potential: Producers trade at higher multiples vs. developers
6. Ruche long-term exploration upside of NOK 10-35/sh
Alby
14.12.2018 kl 13:17 1067

Jeg er en av de små, men mine får de ikke :-)

PEN har aldri tjent en krone , kun svidd aksjonærenes penger , er ett utskudd av tidligere NEC børsdagen på rundt 13,- mener jeg og sluttet på 9,8 den dagen som er høyeste kurs , mye har skjedd men fremdeles ingen inntjening !!! Går til 10,- eller under..