Motorhavari med Audi A3 2017 modell

Peterbry
12.12.2018 kl 12:33 4084

I mai i år hadde jeg en veldig lei hendelse med min A3 2017 modell. Bilen hadde bare gått 20 000km og som lyn fra klar himmel havarerte bilen. Jeg kunne ikke stoppe umiddelbart da jeg var i Ski tunnelen og motoren ble totalt ødelagt. I etterkant har Møller trekt ny-bil garantien på bilen og vil ha 170 000,- for å reparere bilen.

Nå er jeg på utkikk etter flere som føler de har blitt urettferdig behandlet av Møller. Også om du har dårlige med Audi eller Volkswagen. Har du, eller kjenner du noen som har vært borti noe lignende, ta gjerne kontakt.

Kontakt: 90060701
mail: peter.nrk@gmail.com

Mvh.
Peter Bryng
mishka
12.12.2018 kl 12:41 3019

Og hvorfor havarerte motoren? Tom for olje? Hvilken begrunnelse hadde Møller for å fravike garantien? Hadde bilen f.eks. ikke vært inne til årlig service? Var den kjøpt i Norge?
Peterbry
12.12.2018 kl 12:49 2994

Dette er en litt komplisert sak å forklare over en chat, så jeg er i utgangspunktet ute etter lignende historier med Møller. Men de sier de ikke kan dokumentere hva som var galt siden motoren er total havarert. Det har vært en lekkasje på motor i form av olje eller kjøleveske. Bilen er en leasing, så service er inkludert og dette ble gjort for 3000km siden. Da bare noen måneder. Advokat er hyret inn bare så det er sagt. Men her løper det store kostnader veldig fort. Bilen er helnorsk, avtale vie Erik Arnesen på Bryn hvor alt er inkludert gjennom selve leasingavtalen.
Redigert 12.12.2018 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
pengex
12.12.2018 kl 13:11 2943

Ingen røde lamper i dasjbordet før krakket?
Rød lampe betyr stopp,samme hvor du er?

Hvis det er "komplisert å forklare" så er det vel en grunn til at forhandler ikke står ved garantien?

Det mest interessante her er hvorfor Møller har trekt nybilgarantien.
De kan jo ikke det uten videre i følge lovverket.
Peterbry
12.12.2018 kl 13:40 2866

Begrunnelsen er at jeg har kjørt for lenge på rød lampe. Selv om jeg var i dialog med Møller ekspertise på telefon under hele etappen. Jeg var i en tunnel og kunne derfor ikke stanse umiddelbart. Jeg er i utgangspunktet på utkikk etter flere som har hatt lignende hendelser med Møller.
mishka
12.12.2018 kl 13:45 2842

Ja, lyser det rødt står det om sekunder. Da hjelper det ikke om man er i en tunnel. Man bare setter på nødblinken og full stopp fort som fy for å berge motoren. Kan det være dette Møller krangler om?

Bra du har advokat.
Hvis bilen er leaset er den jo ikke din. Du har altså nylig hatt service så sikkert mobilitetsgaranti i tillegg til nybilgaranti.
Men det er altså ikke din bil, og tabben her er kanksje at du betrakter den som din?
Du får vel da bare levere den tilbake og nekte å betale noe mer leasing siden du tross massive garantier ikke får brukt bilen, og så må jo leasingselskapet da ev saksøke deg.
Først i forliksrådet, og så senere i Tingretten.
Forbrukere står sterkt, så det er vel bare å ønske dem lykke til.
Og så får du gjøre som meg og holde deg godt unna alt som har med Møller å gjøre.

Jeg innser at dette funker best dersom du har betalt null i forskudd, ellers er nok forskuddet å anse som tapt.
Jeg betaler aldri forskudd.
Redigert 12.12.2018 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Peterbry
12.12.2018 kl 14:05 2779

Ja det er en mulighet, men jeg kan ikke påløpe meg betalingsanmerkninger i en slik prosess. Jeg driver et seriøst firma og kan ikke bare stoppe å betale regningene. Men jeg har advokat og er i dialog med Møller sentralt.. Nå ønsker jeg å lage en pressesak av dette og jeg trenger derfor flere historier. Har du en dårlig erfaring med Møller du vil dele?

Nei det er alt for lenge siden.
Du kan ikke få betalingsanmerkning, du må bare passe på å bestride alle krav som kommer.
Da kan de ikke gjøre noe annet enn å ta det til forliksrådet, og dersom saken fremdeles da er på mer enn 125.000,- så kan ikke de dømme heller så da er det ikke så nøye hva de bestemmer. Da er det Tingretten som gjelder
Hr Dust
12.12.2018 kl 14:11 2723

Lever bilen tilbake til leasingselskap. Det er deres problem.
Hr Dust
12.12.2018 kl 14:12 2708

Styr unna Møller... gjelder alle.
ArtDude
12.12.2018 kl 14:18 2670

Hvis en lampe lyser rødt, så er det rimelig at man kjører inn til siden og slår opp i instruksjonsboken for å finne ut hva dette betyr.

Slik du skriver, er det et spørsmål om tiden-det-tar å avklare rødt lys som her gjør seg gjeldende. At det var en hendelse som brakte deg fra å være innenfor garanti, til å være utenfor over det som må vurderes som rimelig eller urimelig tid. Det blir en vurdering av hvor mye dette egentlig skal haste. Dette fremstår også som akutt, og dramamtisk. Noe som ikke skal hende.

At ansvar flyttes fra produkt til person i dette tilfellet, er en vurdering.

Hvis man følger serviceintervaller, så skal produktet være i orden og garantien inntakt. Deretter, så bør bruken være "vanlig". 20 000 km og 2017 modell er ny bil.

Dette er fryktelig.

Har du forresten tenkt på å sjekke forsikringsselskapet? Det er jo faktisk en del som nå inkluderer drivlinjegaranti i forsikringen uten at man egentlig som forsikringstager tenker på det eller ber om det.
mishka
12.12.2018 kl 14:28 2600

Dette med at bilfirmaene påstår det man kan kalle brukerfeil er vanligere enn man tror. Hadde en opplevelse med BOS som påstod at grunnen til at skivene på firmaets varebil hele tiden fikk kast var at de var "varmkjørt". Ja jeg kunne jo også se at skivene var blå, men hvorfor gadd de ikke å sjekke opp. Hverken han som vanligvis kjører bilen og jeg har ikke for vane å "henge på bremsen". Og en Peugeot med slapp diesel og såkalt elektronisk manuell girkasse som må tenke seg om et par sekunder til det meste innbyr ikke akkurat til rallykjøring.

Etter at garantien var ute fikk jeg et uavhengig verksted til å sjekke litt nøyere, Og joda, caliperne gikk så tregt at bremsene av og til lå på. Nye calipere og skiver fra Brembo i steden for det franske rælet så har det vært helt stille i flere år nå.

Lommerusk i forhold til den skrekkhistorien over , men uansett irriterende.

Tror nok Møller har et lite poeng hvis man har fortsatt å kjøre med en motor hvor oljelampa lyser. I alle instruksjonsbøker står det med uthevet skrift at om så skjer så stans UMIDDELBART. Og dette er ikke noe man skal slå opp mens motoren går. Det skal enhver bilfører vite. Tragisk historie og uansett et musepiss for et konsern som Møller. Kan være fin trening for en lærling å rydde opp i den saken. Det er alltid slik at en misfornøyd kunde ødelegger for 10 nye og en fornøyd tar med seg kun 1 ny. Og alle kjenner jo Møller sitt rykte.

Begynner å lure på om det gjelder alle VAG produktene generelt og om det er noe som siger nedover i systemet helt fra fabrikken. For det er utrolig mye dritt å høre her i Tyskland også. Masse krangel om disse ombyggingene etter dieselgate som medfører at dyre sensorer plutselig ryker og ingen garanti eller kulans gjelder lenger.
Redigert 12.12.2018 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Peterbry
12.12.2018 kl 14:32 2575

Jeg tegnet ikke ekstra motorforsikring, siden jeg trodde dette uansett ikke kom til å lønne seg da jeg var dekt av ny bil garanti. Forsikringen dekker dog en del advokat kostnader. Det hjelper på.
Peterbry
12.12.2018 kl 14:35 2552

De fleste kjenner til at man skal stoppe ved rød lampe. Men dersom man er i en situasjon der det innebærer større risiko ved å stoppe enn å kjøre, så må man ta en vurdering. I dette tilfellet på veldig få minutter. Jeg ringte Møller umiddelbart da lampen blinkte rødt og hadde god dialog under resten av turen. Jeg fikk også leiebil og alt gikk smertefritt før telefonen kom en uke etterpå. Historien faller ned på om jeg burde stoppet selv om mannen på andre siden av røret ba meg kjøre til denne bensinstasjonen.

Men er det noen andre som har dårlig erfaring med Møller, eller kjenner noen som har vært i en kinkig situasjon. Ta gjerne kontakt.
Peterbry
12.12.2018 kl 14:37 2536

Det kan se ut til at fem minutter med risikovurdering kan koste meg opp mot 170 000,- om jeg ikke vinner dette rettslig. Jeg mener dette er en sak som bør belyses.
mishka
12.12.2018 kl 14:40 2516

Ja, og den er såpass spesiell at det bør få pressedekning.

Truleg en lærling som ikke har skrudd bunnproppen eller oljefilter korrekt på ved oljeskiftet. Stille og rolig løsnet - og plutselig forsvunnet. Da er det godnatt for selv den beste motor på svært kort tid.

Bra du har advokat dekket, men det spørs jo på motpartens da? Dekkes det ev også?
Hvis det går til retten og du taper så må du jo dekke motpartens kostnader også.
Der jeg var vitne i høst så var saken om under 200.000,- men nå er den oppe i over 600 med begge parters kostnader.
Og det tar jo fort et år også. En 2017 mod da er vel leasingen omtrent ute innen saken er ferdig, og du må ev uansett levere tilbake bilen? For de fikser den vel ikke i mellomtiden og gir deg bilen hvis du ikke legger ut? Jævlig kjedelig.

Du finner sikkert noen å gå sammen med. Av nyere historie har jeg kun den 2 år gamle Skodaen med vannlekkasje hvor Møller mente på at man bør regne med litt fukt. Men det er ikke min egen sak, så jeg kan ikke hjelpe synes jeg.

ja det er jo andre hisstorier, men det hjelper jo ikke
Mutter'n hadde Mazda'n på service i høst, og syntes det var noe rart.
Det viste seg at de hadde helt på ny olje uten å tappe ut den gamle.
Men det var vist helt naturlig, så de kunne ikke ta på seg noen skyld eller beklage eller noe sånt for hadde ikke mutter'n gitt en noe uklar beskjed om oljen egentlig.
De påsto faktisk det.
De tappet ut og fylte på ny og syntes de var snille da hu slapp på betale for den nye oljen.
12.12.2018 kl 15:14 2488

Peterbry

Jeg mener kravet må fremmes mot eier av bil, ikke leier av bil. Du leaser, og dine rettigheter og forpliktelser framgår vel av leieavtale. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du har dialog med Møller? Var dette noe du selv opprettet? eller har du gjort dette i samsvar med dine forpliktelser i henhold til leieavtale? jeg tenker den kampen skulle leasingselskapet ta, og en evt tvist må da kun bestå mellom deg og den du har leaset av. Leasingselskap har en helt annen innflytelse over Møller enn det du som privatperson ville kunne oppnå. Jeg tenker kanskje dumt?

O store heth

Vil tro at veitrafikklovgivningen står sterkere enn garantiansvar...med å stoppe bilen midt i en tunell vil du kunne sette ditt og andres liv i fare...Koker vel ned til om du kan bevise at dette skjedde i tunell eller at du ved nødstopp der og da ville være til fare eller hinder for andre medtrafikanter...!?...En god advokat fikser lett dette...hvis det kan dokumenteres...
Mvh.
Peterbry
12.12.2018 kl 15:38 2420

Det er helt riktig,vi spilte denne ballen i startfasen. Vi ønsket heller ingen dialog med Møller, men leasing selskapet. Kontrakten har blitt nøye gjennomgått av advokaten min og det er noen setninger som tilsier at Møller skal vurdere denne saken. Derfor måtte vi fortsette saken med Møller og ikke Erik Arnesen.
Peterbry
12.12.2018 kl 15:41 2404

Ja pengene går fryktelig fort og jeg har vært uten bil i snart åtte måneder. Betaler selvfølgelig leasing avtalen fortløpende. Så dette kan bli en riktig dyr sak om man taper. Men jeg er forberedt på å kjempe for og få frem den urettmessige behandlingen norges største billeverandør har mot sine kunder.
Peterbry
12.12.2018 kl 15:43 2392

Alt kan dokumenteres når man ser på antall km kjørt osv. I tillegg har jeg opptak av telefonsamtalen. Juridisk er det en del andre utfordringer, da risikoen ved å stoppe i tunell må vurderes. I tillegg må man vurdere hvorvidt du skal klandre Møller sin nødtelefon dersom man er i en slik situasjon. Nå er jeg ingen advokat, men jeg mener jeg handlet riktig ved å ta en risikovurdering for meg og mine passasjerer i en presset situasjon. Vi snakker veldig få minutter før motoren gikk opp i røyk.

Ett eller annet sted i kontrakten står oppsigelsestiden.
Alle jeg har hatt (bare gjennom firma som bilansvarlig, aldri privat) har hatt en oppsigelsestid, det har derfor ikke vært vanskelig å levere tilbake bilen før avtalen utløper.

Skikkelig dritt å havne i. Og det er jo ikke engang godt å vite om advokaten egentlig hjelper til, eller om han bare trenger pengene.
Så jeg skjønner godt poenget med å få flere historier og så gå ut med det.
Mulig at børsforum ikke er det rette, det er vel sikkert noen Audi- klubb eller noe sånt?
Peterbry
12.12.2018 kl 15:52 2353

Ja det er sant. Jeg håpet å se om man fikk noen napp i noen forum. Får prøve noen andre sider også. Vet ikke om audi klubben vurderer denne situasjonen saklig, men verdt å prøve :) Takk for svar!
pengex
12.12.2018 kl 15:54 2343

Ville nok bare levert bilen tilbake til utleier og spurt hvorfor den ikke går lengre. Spilt litt dum. Bedt om en ny.
12.12.2018 kl 15:55 2336

Enig med at Møller må gjennomgå saken, men da med dialog med Leasingselskap og ikke med deg. Jeg tenker en utførlig rapport fra deg som dokumentasjon, samt diagnostikk av skadeomfang må gi ett helhetsbilde for Møller. Men Eier er ansvarlig, du overfor eier som leier. Nå er havari på en bil som har gått 20 000 km ikke vanlig, og ved at tingen er brukt slik den er ment under hendelsesforløpet, og du har overholdt dine forpliktelser overfor Leasingselskapet, er dette en uvanlig hendelse, altså ett hendelsesforløp som jeg tenker faller naturlig utenfor det man kan regne å laste en vanlig forbruker for. Jeg vil anbefale deg å ikke gi de mer kjøtt på beinet enn du må, for det kan brukes mot deg senere i denne saken. Lever bil til Leasingselskap, med rapport over hva som har skjedd, og forhold deg kun til dem. Vil tro din advokat vil si seg enig. La evt leasingselskap framlegge dokumentasjon på motsatt tjenestevei dersom de har dokumentert juridisk dekning for å mene dette, eller dette er etablert praksis fra før gjennom dette utleiefirmaet

O store heth
Peterbry
12.12.2018 kl 16:03 2314

Ja skulle ønske situasjonen var så enkel, men det er den dessverre ikke. Kontraktene inneholder klausuler som flytter saken til Møller sentralt. Det er verdt å nevne at denne saken er tatt opp høyt i Møller systemet, så alt du har beskrevet har blitt gjort. Og med advokat på saken siden juli. Men vi er fortsatt ikke kommet til en enighet.
12.12.2018 kl 16:05 2308

men dette er vel å anse som ett næringskjøp? og ikke ett forbrukerkjøp?
Peterbry
12.12.2018 kl 16:26 2276

Leasingen tenker du på? leasingen står egentlig på Møller og Møller finans, selv om Erik Arnesen formidler den. Veldig ulogisk for forbruker, men også noe man sjeldent må ta stilling til.
Hr Dust
12.12.2018 kl 16:35 2254

Damer; ha meg unnskyldt. Om en dame hadde kjørt bilen, så ville hun sannsynligvis aldri stoppet eller ringt om «det lyser rødt» på dæsjbordet. De aller fleste vil kjørt videre og fikset dette når man kommer hjem. De fleste vil tenke at det er lavt oljenivå og må etterfylles.
12.12.2018 kl 16:37 2247

Nettopp. Når du leier en slik bil er det nemlig i praksis ett nybilsalg for møller. 1. Punkt de tjener penger på. Men du som forbruker og privatperson kjøper den ikke til privat formål. Men inngår leieavtale. Med eller uten innskudd. Dette finansieres da via Møller finans. 2. Punkt de tjener på. Men eier av bil er den som på vognkort står som eier. Altså er det ett næringskjøp om ett firma er eier. Da er ikke norgesgarantien gjeldende. I praksis er det her møller som har en tvist mot seg selv. Men jeg har ikke kjennskap til de vilkårene som du antyder er i kontrakt, men de virker være til mer ugunst for deg enn det jeg kan finne åpenbart forståelig. Vi har nok ett komplekst regelverk her. Vi skal innom avtale, kjøp, leie, og ikke minst forsikring.

O store heth
Peterbry
12.12.2018 kl 16:44 2229

Interessant teori jeg skal ta mer tak i. Noen stpr jo som "juridisk" eier av bilen. Jeg skal be advokaten min se på den delen av avtalen jeg. Takk skal du ha :)
Peterbry
12.12.2018 kl 16:45 2222

Ja det "tror" jeg også. Det har nok forsvunnet mange kroner i lignende saker og jeg skulle gjerne funnet et par av dem.
12.12.2018 kl 16:47 2214

Beklager det ble mye tyt fra meg. Men jeg tror du bør se saken fra ett like egoistisk perspektiv som møller gjør. Videre er du uansett en som leaser bilen. Ikke den som eier den.

O store heth
mishka
12.12.2018 kl 16:49 2203

Et annet interessant spørsmål er: Hva var årsaken til at olja forsvant, for her må det vel ha vært mer enn bare litt forbruk av olje? Mekanisk skade på bunnpanne pga fartsdump eller noe som har slått oppi? Utett oljefilter?
Redigert 12.12.2018 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
mishka
12.12.2018 kl 16:56 2186

Det er mulig jeg begynner å bli gammel, men 170 lapper for å plukke ut en motor og slipe veiv og nye veiv- og rådelager? Event ny turbo? Det er vel ikke mer som "raser" av å kjøre motoren tørr? Norske bilverksteder har 10 klør på kalkyle-gaffelen. Om du ikke kommer noen vei, så tilby deg å kjøpe bilen for en hyggelig sum for å få til en minnelig ordning. Sett bilen på en henger og få den ordentlig overhalt i et lavkostland som f.eks. Polen. Skal vedde på at selv i Tyskland slipper du unna med maks 50-60 lapper. Advokatregninga er sikkert allerede oppe i mer.
Redigert 12.12.2018 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
12.12.2018 kl 17:00 2175

Mishka...

Med din løsning har han kjøpt både ansvaret og problem. Samt brutt en leieavtale. Ja du begynner bli gammel. Her handler det om å rømme skuten. Få seg ny bil. La ansvaret bli der det hører hjemme.

O store heth
mishka
12.12.2018 kl 17:03 2164

Ja, enig i det. Men om ingen ting nytter så redder han i det minste kanskje 100 laken.
12.12.2018 kl 17:10 2129

2017 mod A3..verditap, antatt kjøpesum, kompensere for brutt leieavtale, omreg av bil er ett problem her. Det at en forbruker kjøper en bil av en næringsdrivende, gir forbrukeren 5 års reklamasjonsrett i Norge. Dette må han fraskrive seg ved å overta en havarert bil. Ei heller får man forsikre den under vanlige vilkår..Kjøpe seg en slik risiko er totalt tullete

heth fikk rett

Møllerkornsernet er noe dritt. Se bare på Audi Golf Skoda med clutshproblemer. Hysteresfjæren som sprekker og freser hull i gearkassen, men du finner ingen ting om problemene med norsk tekst på Internett. Søk med engelsk og tysk tekst så ser man hvordan Møllerkornsernet skjuler fakta og garantier og recall. Tok rotta på Møller med hjelp av Gooogle jeg da. Kostnad ca 50.000

https://www.motor-talk.de/forum/kupplungsschaden-bei-97-000-km-materialfehler-t5124158.html
12.12.2018 kl 17:19 2102

Enig. Min Q5 røk clutch på 57000 . 3 mnd etter garanti var ute. 0 hjelp. Solgte dritten og kjøpe Volvo. Aldrid med Møller.

ER DETTE LØSNINGEN

https://www.cars.com/articles/2017-2018-audi-a3-recall-alert-1420697100393/

Møller og fabrikken skjuler alt for kundene når de må reparere på garantier. KJELTRINGER
mishka
12.12.2018 kl 19:43 1963

Vi har hørt denne saken fra en side og det vi ikke har hørt, som også er helt vesentlig, er HVA VAR ÅRSAKEN til at motoren gikk tom for olje?
Per K
12.12.2018 kl 21:13 1883

Har du leaset bilen gjennom Erik Arnesen, ? Hvorfor er du da ute etter og ta Møller ? Erik Arnesen er en selvstendig forhandler kjede