Sier trolig «hej då» til flypassasjeravgiften


Ser ut til at svenskene over julen kommer til å fjerne flypassasjeravgiften. Gikk gjennom presentasjonen i q3 og ser ut til at rundt en 7 millioner passasjerer flyr fra Stockholm i året med Norwegian (synes selv det virker litt høyt i fht total passasjerfrakt fra Norwegian men jaja). Ser vi på internasjonal og inneriksflygninger i Stockholm er det 4 internasjonale flygninger for vær innenriks flygning, antar vi at Norwegian har den samme ratioen så ender vi med 5,6 millioner internasjonale flygninger i året.

Flypassasjeravgiften i Sverige for internasjonale flygninger varierer fra 60kr til 400kr for de lengste turene som for eksempel til Amerika. Med tanke på at Norwegian har et kjempefokus på å fly over atlanteren så tar jeg et konservativt gjett at gjennomsnittsavgiften er 100kr per passasjer. Det gir da 560 millioner i besparelser!!

Fant mens jeg skrev dette innlegget, en artikkel fra dinavis som også støtter opp om dette. Den er fra når avgiften var først introdusert.
"For SAS og Norwegian vil den nye avgiften bety merutgifter på ca. 500 millioner kroner for hvert av selskapene"
Redigert 11.12.2018 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Major1
12.12.2018 kl 18:10 448

Innlegget er slettet av Major1

Om Sverige skroter flyavgiften, sier det seg selv at Norge som da eneste gjenværende land også må skrote sin. Da det
ellers vil være et uforholdsmessig sterkt og særegent konkurransesvekkende tiltak.