Ny bil til far

Tullium
06.12.2018 kl 12:53 1896

Da blir det Tesla model 3 Performance på meg.
Rød, med 20 toms felger, trackmode, sort interiør. Og full autopilot når veien er for kjedelig.
Takk for sponsingen losers!
Norwege
06.12.2018 kl 14:45 1844

Gjesp.
Da blir det pølser på meg idag. Ostepølse med sennep, ketchup, og løk, så det ikke blir for kjedelig
Tullium
06.12.2018 kl 16:35 1776

Ahaha!
Kjøp deg en hydrogenbil, det blir sikkert tipp topp.
Collin
06.12.2018 kl 16:44 1761

Gratulerer med ny bil, men det er ikke en Alfa.
pengex
06.12.2018 kl 20:45 1684

Øl i kjøleskapet holder for meg.
olemt
07.12.2018 kl 09:33 1541

Den beste bil jeg noen gang hadde var min gamle E39 540. Alt nyere enn det har vært noe forbanna møkk og det blir bare verre og verre med tiden. Jo nyere bil jo mindre fristende er det. BMW lager etter min mening fortsatt de beste bilene, og da mener jeg ikke bra, men minst bedritent.

Etter min mening er "ny bil" ikke noe å gratulere folk med lenger. Det er mer snakk om å kondolere for den gode gamle.

Min faste mekaniker sa her om dagen at det er helt utrolig hvor dårlig de fleste har blitt (dette er ikke et merkeverksted så de skrur på alt uten EV).
Han nevnte som eksempel bremsekalippere som tidligere sjelden ble byttet og da ev bare på gamle biler. Nå byttes dette på bare få år gamle biler.
Ting lages med en kvalitet som bare akkurat holder, men ikke så lenge.
Det er jo mulig at de fleste her på HO kun forholder seg til biler som fremdeles har garanti, og da går sikkert mye greit.
Bortsett fra det nyere begrepet 'brukerfeil' som vel i stor grad gjelder på EV samt på dieselbiler som kun brukes til småturer.

Redigert 07.12.2018 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
mishka
07.12.2018 kl 11:32 1468

Feil på bremser er noe som går igjen. Og mye kan nok settes på kontoen for norsk klima med 6 mnd. salt, vann og sørpe. Bilfabrikkene lager ikke biler spesielt for Norge.

Det med at bremsekalipre må byttes har selvsagt mye med saltet å gjøre, men det blir ikke bedre av at folk ikke vet at man spesielt på våte saltede veier om vinteren bør bremse kraftig før man setter fra seg bilen, slik at skiver og kalipre blir varmet opp nok til at vannet fordamper og rusten holdes på avstand.

Mye verre på elbiler der man bremser mer med motoren og bremsene knapt blir brukt. Alle med elbiler får byttet bremser på garantien, flott det, men hva skjer når garantien er ute? Bremser på Tesla er ikke billig....

At dette vil medføre at bilene blir skrotet vesentlig tidligere enn det vi er vant med nå er temmelig sikkert, så mye for «miljøet».
Redigert 07.12.2018 kl 12:19 Du må logge inn for å svare

Jo skiver bak har man jo måttet bytte lenge, men kalipper'ne pleide å henge med lenger

Smøre kaliperne godt, og dekke med rustbeskyttelse - da holder de.
mishka
07.12.2018 kl 14:31 1335

Skal man tro bilbladene som har statistikk på det meste så har aldri nye biler vært mer feilfrie enn i dag, i alle fall de første 100k.km..De har faktisk skrevet mange artikler om hvor bra ting har blitt. Bare for 10 år siden var det nesten ingen biler som kom gjennom 100k.km. test uten annet enn vanlig service. I dag er det mange bl.a BMW X5, flere Toyotaer og så vidt jeg husker BMW 520d. Husker godt selv min BMW E46 Coupe som jeg kjøpte ny i 2000. Hadde det vært en såkalt "dauertest" 100K.KM. på den i dag hadde den falt helt igjennom. Så vidt jeg husker på ca. 100K.km. røyk både vannpumpa, et rele i AC,en vindusheis, og en høytaler på stereoanlegget. I dag hadde det betydd det bilbladene kaller 4 uplanlagte verkstedbesøk på 100k.km. Og det betyr slakt. Bunnen på lista i dag pleier å være omtrent der og det er typisk Fiat Punto osv. Selv Dacia er på maks 1-2 feil i slike tester og det er også de fleste dusinbiler.
Redigert 07.12.2018 kl 14:32 Du må logge inn for å svare

Ja det er sikkert riktig. Ting lages akkurat bra nok.
Men når bilen er halvveis i et norskt billiv etter en 7-8 år og oppover så begynner det å komme mye feil. Men da er de vel så gamle at det ikke finnes flere igjen av dem f eks i Tyskland sikkert? Hvertfall er det ingen som bryr seg med å teste dem lengre. Og så er de gamle nok til at man slutter å bruke merkeverksted.
Jeg så selv på en 11 år gammel bil som pendlerbil til guttungen. Hel og fin i første øyekast uten rust, trodde det var et kupp. Men fant fort ut at det ikke var verdt vrakpanten engang sånn i forhold til at en ikke kunne kjøre med den slik den var og påkost ville vært mye mer enn bilens verdi om den så hadde vært perfekt. Ingen bakbremser, to oljelekkasjer, knekte fjærer, endeledd, ja husker ikke alt, men beskjeden om at den ikke var å anbefale å kjøre med var klar nok. Han som eide ble helt overveldet og kjørte den rett til vraking.
Nå sier selvsagt ikke dette ene eksempelet alt. Men det var nå samme verksted som påstår at biler nå lages mindre holdbare.
Jeg kjøpte jo forresten en 6 år gammel bil i 2017 for bare 30.000 og endte med å innrømme at det var ikke så billig som jeg først trodde. Den var ikke verdt mer viste det seg.

At bilene er «bedre» i dag enn de var før er sant, og kanskje ikke så veldig sant.

Dagens biler er utrolig mye mer kompliserte, noe som selvsagt gjør at mer kan gå galt. Men de er også utrolig mye dyrere å reparere, og krever mer spesialverktøy, dyrere deler etc.

Det gjør at selv om bilene er bedre vil det neppe lønne seg å beholde en bil like lenge som før.

Jeg har selv en engelsk veteranbil i garasjen, av et merke som vel har fått sin del av spøkefulle kommentarer ala Lucas, Prince of darkness etc etc.

Da jeg fikk bilen var den nærmest et vrak, endel rust, et elektrisk anlegg der ca halvparten virket, alt av hjuloppheng, fôringer, gummi, pakninger etc måtte byttes, sveising, noe lakkering, det var myyye jobb, men når bilen ble «ferdig» har den faktisk vært veldig driftssikker, selv Lucas har oppført seg meget bra. Og er det noe koster det noen få hundrelapper i deler og en kjapp jobb så er alt i orden igjen.

Og prisen for å restaurere denne bilen? Ca 50.000 kroner i deler, for den summen får man vel knapt en service med endel rep på en litt eldre BMW for eksempel.

Relativt nye biler blir nå ofte vraket i en alder av kun ti år pga at f.eks kostbare reparasjoner er påkrevd på f.eks elektriske ting, jeg ser ikke helt det miljøvennlige i akkurat det.

Folk glemmer at en bil først og fremst er et transportmiddel, og ikke først og fremst et statussymbol.
mishka
07.12.2018 kl 15:46 1259

Har ikke akkurat samme erfaring som PSI-investor og Fjordgubben. Ta f.eks. Priusen til kona. Nå drar vi til Ukraina med den for vet ikke hvilken gang og selv med de veiene den har vært på der borte så har det vært utrolig lite på 250K.km. Nå vet jeg at stab-stagene er klare for utskifting så jeg har kjøpt 2 nye på Autoteile24.de for 17 euro stykket som jeg tar med bortover. Tenkte å skifte de selv, men tida gikk og nå er det litt kaldt å mekke selv i bakgården. Skal uansett ha en storservice hos Toyota der borte som koster en brøkdel av selv i Tyskland. Sist betalte jeg 1700 NOK. :-) Får de gutta til å skifte de stabstagene for lommerusk. Ellers er det bare de evindelige skivene bak annethvert år pga rust og hvert 4 år foran. Sist brukte de et slags repsett på caliperne som gikk tregt. De som klager er alltid de som kommer inn som 2. eller 3. eier og bilen har uklar fortid og sikkert skrudd kilometer. Et grei måte å se om en bil har vært vedlikeholdt og om det har vært mye rart er å slå opp hos Statens veivesen kjøretøyopplysninger på den linken som ligger ute på finn.no. for å sjekke eu-kontroll / km. En bil som har vært ordentlig vedlikeholdt har kun km. avlest 1 gang ved EU kontroll. Utrolig mange biler som har km. avlest 2 ganger med bare noen uker i mellom. Det betyr at de ikke har gått igjennom eu-kontrollen første gang og har måttet komme tilbake. Det har ALDRI hendt med en bil jeg har eid.
mishka
07.12.2018 kl 16:01 1246

Alle disse dyre elektronikkfeilene tror jeg vi skal få høre mer om i åra som kommer med elbiler. Alle her på forumet husker vel det berømte intervjuet med en av bilelektroens nestorer Simen Huse hos Simco. Hva var det en røket lader til en av disse batteribilene kostet igjen? Var det 50 lapper?
Når det blir mindre behov for oljeskift og service skal pengene hentes andre steder. Det er aldri gratis Lunsj i bilbransjen.
Redigert 07.12.2018 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
-Dëë-
07.12.2018 kl 16:22 1229

Bil er bil. Fremkomstmiddel fra A til B.
Bil er så kjedelig. Likestilt med å handle gardiner og velge "riktig" juleservietter... 😴😴
Basse
07.12.2018 kl 17:59 1167

nær grensen til Polen ligger Brabus, et av 2 tuningfirma Mercedes godkjenner for å hente ut de virkelig store kreftene fra deres AMG-motorer

Polske håndtverkere i Norge snakker om hvordan man kan høre lyden av de buldrende V8-erne langt inn i Polen når de prøvekjøres i området der Brabus holder til

en Mercedes E 63 S AMG er et monster av hestkrefter allerede rett fra samlebåndet, 612hester og 850nm....men etter en tur innom motorgudene hos Brabus leverer den 800 hester og 1000nm

https://www.youtube.com/watch?v=CcS3YjOlg8k

toppfarten er over 350kmt, men Brabus anbefaler at den begrenses elektronisk rett over 300kmt, i den farten dundrer motoren derimot på et behagelig cruisenivå..

bakdekkene har dimensjon 305/25-21

akselerasjonen fra 100 til 300 kmt er hinsides fatteevne....

og det stoppe ikke der---samme motoren kan levere over 1000 hester---men da vil ikke tuneren lenger bidra med full fabrikksgaranti

Redigert 07.12.2018 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
mishka
07.12.2018 kl 19:31 1123

Hææ? Brabus holder da til i Bottrop rett nord for Oberhausen. Det er omtrent så langt vest man kan komme i Tyskland, ikke langt fra Essen. Adressen er sågar Brabusallee sidegate til Werkstrasse. Har da vært der. Fin samling av gamle biler også. Har de noen fillial på den polske grensa eller i Polen??
mishka
07.12.2018 kl 19:38 1114

Ble litt nyskjerrig og surfet litt. De har jo mange forhandlere. Bl.a FGM Automobile i Frankfurt a.d.Oder. (ikke a.d.Main). Da er det jo bare et steinkast over elva til Polen. Grensebyen på andre siden av elva, Slubice, er berlinernes Svinesund for billige sigaretter, vodka og kvinnfolk😁
Redigert 07.12.2018 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
joni
07.12.2018 kl 19:49 1102

Denne tråden illustrerer hvordan elbilinteresserte ikke kan bruke HO-forumet. Petrolheads kaprer alle tråder for å fortelle at elbiler ikke er ekte biler og deretter romantisering over gammeltysk bilindustri.
Basse
07.12.2018 kl 19:53 1091

mishka

så du fant ut av det selv da hehe:)

https://fgm-automobil.de/

du vet selvfølgelig at skal man kjøre 300+ i Tyskland så er det øst som gjelder

når bilene i høyre fil setter på nødblinken en etter en etter en...ja da veit du at du kommet hjem..det er bare å gi gass!

Redigert 07.12.2018 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
mishka
07.12.2018 kl 20:08 1072

Det vet jeg alt om, bortsett fra at firmaet du linker til ligger i Frankfurt a.d.M. og det er vel den delen av Tyskland som er "alle køers mor"😁
Redigert 07.12.2018 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
mishka
07.12.2018 kl 20:19 1060

Greit at du retta linken din😁
Basse
07.12.2018 kl 20:25 1050

sorry, men det er en forhandler ved grensen til Polen jeg sikter til og jeg har ikke noen forbindelse dit, kun en snakkis blant polakker som gjør jobber her i landet

BTW "dette vet du alt om" sier du... har du satt rakettmotor på Priusen?

(hehe)

Redigert 07.12.2018 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
mishka
07.12.2018 kl 20:36 1033

Hehe, har hatt massevis med fete biler i min tid, så dette vet jeg alt om. Prius er konas og ikke min greie.

Når det gjelder både AMG og ikke minst alle disse tuningfirmaene må jeg ærlig talt si jeg har mildt sagt et litt ambivalent forhold til disse. Selv kjenner jeg brødrene Zornecke, eierne av G-Power, personlig og makan til hjernedøde "petrolheads" skal man lete lenge etter. De omtrent ødla en BMW Mroadster de tunet for meg for snart 20 år siden. I Berlin begynner disse tunede bilene faktisk å bli en pest og en plage. De er nesten UTEN UNNTAK kjørt av det vi kaller "arabere". Disse "apekattene" har en enorm trang til å få oppmerksomhet fordi de alle som en har kjempestore mindreverdighetskomplekser. Og for å få dette driver de med det som heter "poseringskjøring". Dvs. full gass i 1.gir med alle luker i eksosen åpne så alle på nærmeste uterestaurant ikke hører hva man snakker om. Spesielt oppe på Kudam om sommeren med mye turister er dette daglig underholdning. Audi R8 er også en av favorittene. Når de ikke er ute å kjører med lillesøstrene i baksetet (så de ikke blir fucka før tvangsekteskapet), står de parkert utenfor en eller annen vannpipebar hvor de sitter og røyker vannpipe og prater dritt med andre i klanen. Politiet har nå rett og slett begynt å beslaglegge bilene. Deretter tar de det de kaller en økonomisk undersøkelse om disse folkene kan vise en inntekt som matcher bilen. Som oftest kan de ikke det, fordi alle sammen tilhører det som kalles "kriminelle storfamilier" som offisielt lever på såkalt Hartz4 bidrag (Tysk nav). Og da blir bilen solgt til inntekt for statskassa. Spesielt Libanon er godt representert. Pengene kommer sef. fra salg av "bakepulver".
Redigert 07.12.2018 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Basse
07.12.2018 kl 20:49 1009

vel det er vel det som er konsekvensen av Merkels åpne grenser...

MEN jeg lar ikke det redusere min begeistring for AMG-biler

mishka
07.12.2018 kl 21:26 981

Enig i det. Vi har også en annen kundegruppe. De bor i Dahlem eller Grunewald og kjører som gentlemen. Går i blå blazer med halstørkle og aldri noe kødd i sentrumsgatene. Men alene på autobahn lever de ut interessen. Felles for dem alle er, som en bilselger som er nabo sier det: De behøver ikke å stå opp om morran å jobbe for penger, for det er penga som jobber for dem😁
Redigert 07.12.2018 kl 21:26 Du må logge inn for å svare

Godt å høre at de sjekker inntekt og beslaglegger bilene. Det har jeg alltid lurt på hvorfor man ikke gjør her.
Men det var en kriminell som forklarte på radioen en gang at det enkleste var å lease de dyre bilene. Å skaffe en 10-12 000 til leasing hver mnd var null problem og ev beslag var null problem det var jo ikke hans bil.
Priusen er jo Toyota. Er ikke noe feil med Lexusen heller. Den har ikke skjerm en gang, rene urtidsbilen. Men det er nok mye nå som har få feil som nytt uten at det er laget for å vare evig.
Kanskje får man det man betaler for? Når selv de enkleste modeller skal ha alt av utstyr og likevel være billige?
Kanskje har de somhar råd til dyr nybil råd til dyr service, mens den som kjøper den noen år gammel ikke tar seg råd til det, og så blir det reparasjoner i stedet?

Snør nå. Synd Lexusen er så langt hjemmefra og MX5’en har sommerdekk fremdeles...

Leste forresten i medlemsbladet til Sportsbilklubben i går. Beklagelig vis har også dette bladet blitt preget av miljøfanatikere ved at man faktisk både i lederen og lenger bak bruker masse plass på å forsvare det å kjøre bil og glede seg over det.
Skal vi virkelig la oss knuse av miljøfanatikerne og nærmest føle skam når vi liker og kjøre og er glade i bil?
Mobbingen har gått langt når disse gutta føler seg så truffet!
mishka
08.12.2018 kl 10:29 806

Hehe, den kalasjnikoven må da være en fleip. Ser ut som en ekstemvariant av Moskvich 2125 kombi. Disse ser man faktisk massevis av fortsatt på bøgda i østeuropa.
Bildet er faktisk en slik med styling:-)

https://www.artstation.com/artwork/BR1n4
Redigert 08.12.2018 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Basse
08.12.2018 kl 12:21 769

det finnes slike Moskvicher som det er plassert V8 motor i, det er artig, men jeg kan ikke helt se verdien i det. Peugeot 504 Coupe var en flott bil, motoren sitter også i noen Volvoer fra den tiden. Volvo hadde allerede da problemer med å lage nye motorer selv. Sitter mye rart i Volvoer opp gjennom... selv en dieselmotor fra Volkswagen LT (kassebil) fant Volvo nytte av. Ikke så rart det nærmest er aksept for at Volvo går mot 100% kinesisk under panseret.
Denne Peugeot-concepten er gyselig, alt er feil, det er så man må lure på om hensikten er å sjokkere mer enn å imponere. Ja den er sjokkerende fæl!

Ellers så kan russere også imponere med bilkunst, se hele videon:

https://www.youtube.com/watch?v=iSstao9Dmts

Gratulerer med Tesla 3, trådstarter.
Vurderte den selv men så fant jeg ut at jeg ikke var villig til å betale over en halv million for en batteribil.

Gratulerer men enig med mange her, 600000 for en liten elbil, amerikansk kvalitet...nei takk, venter til tyskerne kommer med skikkelig el biler.
pengex
08.12.2018 kl 22:09 621

Jeg liker firkanta biler.
Idag skal alt være strømlinjeformet og ALT ser dermed likt ut ,og fargen er enten grå eller svart eller litt gråere.
Sjøl har jeg lakkert kjerra i 2 farger nå og til sommern blir det fartsstriper med FLAKES. Hvor kult er ikke det.....
QKEN
09.12.2018 kl 17:05 480

Audi e-tron flopper pga dårlig rekkevidde.., arrogansen som tar dem ser det ut som. Foreløpig har ikke tyskerne klart å lage elbiler med brukbar rekkevidde.

Bordet er dekka for Tesla i flere år fortsatt.
Ilusion
16.12.2018 kl 13:30 211

Gratulerer til trådstarter.og gratulerer til meg..bestilte samme bilen i januar 2017..Så har ventet i 2 år når den kommer i februar ..Men rød var feil farge da..Er deep blue metallic ell midnight silver metallic som gjelder😉😜

Apropos bremser og kalipere..Her er det som noen nevner en ting som gjelder..å være litt røff på bremsene et par ganger i måneden for å moe opp og sørge for gli i kaliperne samt friske opp belegget på klossene/skivene...

Så..Ris på rumpen til bilverkstedene...De skulle hatt stokkapryl for å utelate kaliper sjekk/oppsmøring av glideren i kaliperne ved enhver av sine overbetalte serviser..

Dårlig funksjon på dette gjør at det slites raskere og folk kommer tilbake til verkstedene...som koser seg med merarbeid som kunne vært utsatt ..og dermed tjener mer peng.