Varsko HER den Kongelige Norske marine kommer å tar deg


Farsen går videre og dette blir bare flaut og skamfullt for vår en gang så stolte marine.

Marinen har fått alt de pekte på av utstyr til sine båter ,og de har lekt seg med sivile skippere langs hele kysten ,usynlige og kjappe.
Dette har de fått gjøre for de har selvsagt 100% stålkontroll med sine overdådige ressurser .
Ett år skulle denne rapporten ta ,etter TS Sola ,men det kom en midlertidig rapport og den viste hvilken linje de tenker å legge seg på.
En feig ,svikefull og total æreløst løp er satt opp og jeg gremmes langt inn i sjela.
Vårt sjøforsvar velger å angripe de sivile samfunn og da er grensen brutt.

Alle med minimum forståelse av maritime bevegelser ser at broa på HI har det hele og fulle ansvaret ,men hva gjør forsvaret.

Angriper det Spanske verftet for mangelfull leveranse , men alt er godkjent av Norske myndigheter,s inspektører . Selvskudd ......

Angriper TS Sola ,atter en gang med å fortelle oss att i kollisjoner til sjøs ,blir det alltid skyldeling , etter % fordeling .... Æreløst og selvutslettende....
Forsikringselskapet til TS Sola må nå klargjøre seg for søksmål fra Den Norske Marine,

Ja da må vi se på fullmaktene og hva vi har latt marinen gjøre i alle år. De har ikke kontroll og dette er ikke en kultur av menn med ære, men svikefulle femigutter av verste sort.

Her etter må alle militær fartøy som beveger seg inn til kysten ha en Los ombord og får ikke leke seg blandt sivil trafikk.
Lek må foregå på forhånd varslede områder og tidsrom.....Æreløs Konsekvens

Så forsvaret bør tenke seg om kjapt ,om de ærklerer det sivile samfunn krig ,eller om det velger å la balla gro.

Ett forsvar som kan tjene forsikringspenger på sine rambo seilaser må vi IKKE tillate i Norske farvann
Redigert 05.12.2018 kl 18:38 Du må logge inn for å svare

Reiarlaget avviser at «Sola» TS brukte dekkslyset feil

Havarikommisjonen meiner dekkslys på oljetankaren gjorde det vanskeleg for besetningen på KNM «Helge Ingstad» å sjå navigasjonslysa. – Ingenting unormalt ved det, seier reiarlaget.

https://www.nrk.no/hordaland/reiarlaget-avviser-at-_sola_-ts-brukte-dekkslyset-feil-1.14326971
pengex
06.12.2018 kl 09:07 1735

En 250m lang tanker. Joda vanskelig å se på 10m avstand. Lysa var ikke på.

Men altså siden det var land de trodde de var i ferd med å kjøre rett på så må da alt være greit.
Det har da mange gjort i fylla det.
Og det er vel ikke egentlig direkte forbudt...?
Men det er klart, hadde de klart å få den godt opp på land så ville den jo ikke sunket, og sånn sett er det kanskje tankskipet sin skyld siden de ble narret til å tro at de skulle slippe å synke etter sammenstøtet?

Logikken etter vanlig sjørettspraksis er ganske enkel: Hadde ikke tankskipet vært der, hadde ikke kollisjonen skjedd.

Derfor kan Forsikringsselskapet til Sola TS - som kolliderte med Helge Ingstad - ende opp med å betale svimlende erstatningssbeløp.

Etter loven kan i prinsippet en part idømmes all skyld etter en ulykke til sjøs, men ifølge en rekke eksperter på sjøerstatningsrett som TV 2 har snakket med - skjer det så godt som aldri.

– Ved skipssammenstøt ved seilende skip er det sjelden at all skyld blir lagt på det ene skipet, sier professor Trond Solvang til TV 2. Han uttaler seg på generelt grunnlag.

Mer vanlig er det, ifølge professoren, at skylden deles i en brøk. I rettspraksis forteller flere kilder til TV 2 at man i nyere tid kun har sett ett enkelt tilfelle der en av to parter i en ulykke under seiling i norsk farvann ble idømt full skyld.

Faktorer som at tankskipet Sola TS hadde på dekkslys, dens plassering i leden, og spørsmål om det ble tydelig nok meldt fra på samband kan potensielt spille inn når skyld skal beregnes..

https://www.tv2.no/a/10256145/

Dere vet at undertegnede var SS på HI ?

Makan til fjas.


1. ingen får skyld alene.

2. Her blir skylden fordelt slik: Sjøforsvaret 50% Sola TS 30% og Fedje VTS 20%


SS
Redigert 06.12.2018 kl 23:13 Du må logge inn for å svare

Dere hadde vel beregnet større utbetaling om dere traff oljeterminalen som planlagt ? 😎
Frogom
07.12.2018 kl 08:05 1480

Dette var veldig godt skrevet av eksdirektøren i Sjøfartsdirektoratet, og det mest edruelige som har vært skrevet i media etter at dette skjedde. Det meste av skylden bør absolutt ligge på navigatørene på HI som tror at et svært tankskip er en båke som aldri har vært der. Eller Stureterminalen, avhengig av hvor du leser. En total mangel på situasjonsfornemmelse.. og som det riktig blir sagt, da skal refleksen din som navigatør være å dra av farten til du skjønner hva faen det er som skjer rundt deg.
Men som det også blir hevdet flere steder; Sola TS får nok noe skyld, men det kan ikke være snakk om mer enn 10, maks 20 prosent.
Odi.1
07.12.2018 kl 08:39 1444

Spanskene ??

Her finner de Møle , de får begynne å lete i rett Skuffe , : OSLO kontor veldig "kloke" avdeling : Forsvarets logistikkorganisasjon
https://no.wikipedia.org/wiki/Forsvarets_logistikkorganisasjon

"Oppdrag i OSLO logistikk:
Levere logistikk- og støttetjenester som er tilpasset Forsvarets behov " hahahhahahaa… omg


Spanskene… ?? Hva er det som foregår … Tullingene fikk dette søppelet de selv hadde bestilt inn for milliardbeløp for 11 ÅR SIDEN !!
Redigert 07.12.2018 kl 08:44 Du må logge inn for å svare

Forsvaret har tidligere meldt at Fregatten var på vei til Haakonsvern. Dette er ikke riktig melder BT idag ....
Gnisten
08.12.2018 kl 20:46 1314

Ja, etter 30 år på diverse slags båter som gnist, så måtte jeg nesten le av lekeguttene fra marinen. Tror de virkelig at de har forkjørsrett fremfor en svær og tung tankbåt? Det er jo selvklart hvem som har den hel og fulle skylda her. Tenke seg til, påstår at de mente tankbåten var land. Ja, de hadde jo ikke los om bord som kunne fortalt hva som var en svær tankbåt og hva som var land. Skulle ikke være så vanskelig. Selv en Gnist ville jo visst det1. Jeg er fullt og helt enig med TS!!!

Forsvarsministeren leter etter hvem som lekket lydloggen......

Forsvaret angriper nå Fedje....

Forsvarsministeren må gå ,likeså sjefer i Marinen.

Los plikt på marinefartøyer i fredstid er eneste utvei slik denne ansvarsfraskrivelsen fortsetter......

FFO EVENTS ANALYTICA GMBH, avd. Münster

Kremt...

Marinesjefen pålegger alle fartøy å «utvise særskilt aktsomhet» Og hva som ligger i dette må fuglene vite...

pengex
13.12.2018 kl 21:22 973

Eller fiskene som man sier i marinen

Her går det mot full LOS plikt for marinen i Fredstid, sørgelig ,men sant.........

Mens fregatt-havariet fortsatt etterforskes, forbereder norske myndigheter en garanti for et mulig erstatningskrav i milliardklassen mot tankskipets eiere.
Forsvarsdepartementet (FD) arbeider nå med et mulig erstatningskrav mot det greske rederiet som eier oljetankeren TS «Sola». De tar da utgangspunkt i et krav på 4,3 milliarder kroner.
«Forsvarsdepartementet understreker at vi med dette ikke har tatt stilling til skyldspørsmålet i saken», bekrefter seniorrådgiver Lars Gjemble i departementet, til ABC Nyheter.
Det er Forsvarsstabens planavdeling som har kalkulert anskaffelseskostnadene for skipet til 4,3 milliarder da kollisjonen skjedde. Utrustning inkludert våpen er beregnet til nesten 700 millioner kroner, og med i sluttsummen. Derimot er de prvate eiendelene til de 137 som var ombord på fartøyet, ikke inkludert.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/12/19/195485136/forsvaret-forbereder-soksmal-mot-tankskipet

Over 2 mnd og HI har gått ned en halv meter . Marinen snakker om uvær i Hjeltefjorden ,bare tøv , det har vert svært gunstige værforhold i 99% av tiden.

Hvem skulle tro vi hadde en så tafatt Marine?

Og ingen av de ansvarlige har fått avskjed , makan....
Tyr
05.01.2019 kl 20:05 375

Avskjed ? Her kommer ingen til å få avskjed. Noen blir eventuelt omplassert, med MINST like god lønn og mindre ansvar.

Hevingen av fregatten kan tidligst begynne 20. januar meldes det....

Så blir det snart vinterferie da og plutselig dukker Påske opp.

Snakke meg om dimlepikker , men det går vel ikke ann å mene lenger