DOF frem mot nyttår og over 5!!!

davan
DOF 03.12.2018 kl 13:03 18038

Ja det har fin start på dagen, men fortsatt noen som trenger penger til julegaver, bedre å selge i jan feb så kunne de kjøpt
dobbelt så fine gaver.
Vi skal utvilsomt opp frem mot nyttår, men hvor mye er ikke lett å si. Kan vi greie å komme opp rundt 6 så ville det vert supert.
Markedet er i bedring med stadig nye kontrakter.

Har fulgt nøye med på Dof siden restruktureringen. Jeg solgte meg ut på sensommeren, og vil tidligst gå inn igjen i februar. Når det gjelder PSV og AHTS har de hatt 8 fartøy i spot-markedet hele tiden. Nå har antallet økt til 12. De har vært en av de største bidragsyterne til å holde ratene lave hele året. De sendte tidligere i høst ett skip i opplag, men for lite for sent. Som en stor aktør, må man forvente mer av selskapet. Hvis man skal ha et håp om å se bedre rater neste år, nytter det ikke lengre å sende skip i opplag. De må skrapes. I år forventet man en oppgang en oppblomstring etter restruktureringen og med økt oljepris. Neste år vil man se mange selskap desperat etter å få skip i arbeid, før ny restruktureringsprosess.

Jeg ser mange hevde man må se på Dof som et subsea-selskap. Hvordan har det gått med andre subsea-selskap? Subsea 7 lå på tilsvarende tid i fjor på 115 kr. Nå 90 kr. De har sendt 4 skip til skraping i 2018. De melder også jevnlig om nye kontrakter. Helt siden i fjor har man hørt om forventning til store kontrakter i Brazil, som aldri ble materialisert for Dof. Tror nok man vil se en fornyet optimisme rundt februar, men før den tid ser det fryktelig mørkt ut for Dof. Pengene renner ut av supply-delen med dagens rater.

Jeg blir da bekymret for cash-situasjonen. Av de 1750000000 bokført i Q3 er 1000000000 bundet pga lånebetingelser. Med planlagt nedbetaling av gjeld og ballonger i 2019 går det ikke opp, eller? Det trengs tilførsel av friske midler. Og med SOFF i big trouble blir det ikke lett med refinansieringen... Huff!
AlanS
05.12.2018 kl 14:47 2628

PSV og AHTS i Norge og UK slitter, men det har ikke so mye å si for DOF, som tjener mest på Subsea.

Om PSV og AHTS kommer opp blir det bare bonus for DOF.
Jonny59
05.12.2018 kl 14:54 2621

De er viktig å ikke forelske seg i en aksje. Hvis DOF er ekstremt underpriset/billig kan man spørre seg hvorfor ikke meglerhusa kjøper eventuelt anbefaler aksjen. Svaret er at denne aksjen ikke er billig. Et marked som har fremtiden bak seg, gigantisk gjeld, overkapasitet så det holder.
Salah
05.12.2018 kl 15:01 2617

Du glemmer at det også er en ledelse som nå har pisset på aksjonærene i mange år og selv hanket inn høye lønninger.
Redigert 05.12.2018 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
AlanS
05.12.2018 kl 15:02 2627

I motsetning til selskap som fokuserer mest på Norge og UK, har DOF mindre eksponert mot overkapasitet i denne regionen.
Det er helt greit at folk gir seg og det er trist at de mister pengene sine. Det er dårlig tidspunkt for å kaste kort.

Man må være forsiktig med å trekke konklusjoner basert på meget lav omsetning, når små volumer kan gi stor utslag.

SOFF er i plus idag)))
Redigert 05.12.2018 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
davan
05.12.2018 kl 15:20 2593

Ikke enig med dei der salah. De som sitter i styre og ledelse i dof er stort sett lokale folk, med stor innsikt og eierinteresser.
De har vert med og bygget dof opp, og vet nok best hvor skoen trykker, de ønsker sikkert kursen oppover og som alle oss andre. Det finnes sikkert noen som er med på lasset der og
som i de fleste selskap, men i det store og hele er det markedet og faktorer utenfor deres makt som gjør at vi er der vi er.
Noen flere innsidekjøp og litt mer info til aksjonærene kunne imidlertid vert på sin plass.

DOF subsea har 10 mrd i gjeld. Resten av Dof har også nesten 10 mrd i gjeld. Den sistnevnte gjelden skal betjenes av PSV og ahts som selskapet taper penger på. Det er ikke slik st det ikke har betydning for Dof at disse 30 fartøyene ikke tjener penger......
Ruperto
05.12.2018 kl 15:29 2597

Det er tid for noen oppmuntrende ord fra administrasjonen! Jeg er ganske sikker på at DOF skal være lang over 10KR, men administrasjonen har vært veldig sakte og fraværende mens det er mye nervøsitet ... Det er den eneste kritikken jeg har, så mye at hvis en ledelsesendring kunngjøringen kommer i dag Jeg er sikker på at prisen går opp ... Det er mye ledelsesmessig motivasjon!
Ruperto
05.12.2018 kl 15:40 2578

Prisene på alle aksjene i Norge har blitt unmotivert av fallet i oljeprisen, de har holdt det til en svært lav pris i lang tid! Fra det øyeblikket er et nytt utgitt, og vi vil se alle disse handlingene øke prisene ....
Ruperto
05.12.2018 kl 16:44 2495

Jeg håper at hvis det varer lenge, blir folk vant til det, forlater nervøsiteten og går tilbake til markedene, de korte selgerne skal sette sitt sandkorn, eller vi alle motiverer aksjemarkedet, eller vi vil se det norske markedet forsvinne hvis vi fortsetter med denne holdningen ....
really
05.12.2018 kl 16:53 2477

Skal innsiderne kjøpe må de ha grunn til å tro at de vil tjene på det. Det er jeg ikke sikker på at de tror i dag. Risikoen med den store gjelden er for stor til det.
really
05.12.2018 kl 16:54 2469

En ganske stor del av subsea inntekten er fra faste oppdrag. Det som kan endre bunnlinjen er i stor grad PSV og spesielt AHTS der de har svært lite inntekter i dag.

DOF er teknisk konkurs. Med en børsverdi på rundt 5% av selskapets gjeld skal man ikke være rakettforsker for å skjønne det. Selskapets verdier (skipene) blir eldre for hvert år som går uten å tjene penger. Og som kjent, etter maksimum 20-25 år er de klar for spiker.
Kontur
05.12.2018 kl 18:57 2383

Tull, DOF er ikke teknisk konkurs.
De er fullfinansiert ut 2021 og kanskje lenger gitt dagens situasjon. Imidlertid mener de fleste at markedet vil bedre seg for hvert kvartal som går.
Dof har en stor ny flåte få eller ingen kan måle seg med.
Valutaen er nå på deres side
Inntjeningen øker gjennom flere båter i oppdrag
PSV i god bedring
Siste nybygg rett i oppdrag om 6 uker
For å nevne noe.
Men at DOF er kraftig feilpriset det kan vi være enige i. Men man går ikke konk selv om kursen er lav
danm
05.12.2018 kl 19:16 2354

Fuskogfanteri, du lever meget godt op til dit navn. Du har det ligesom Donald Trump, som jo er skyld i de kraftige aktiefald, vi har set verden over på det seneste, du påstår et eller andet, uden tanke for, om det du siger er rigtig. Der findes ikke mange mennesker, med så mange dårlige egenskaber som Trump, forsøg ikke, at komme til at ligne ham.

Du har rett i en ting Kontur, Dof er ikke teknisk konkurs. De lever på lån. Fuskogfanteri har et viktig poeng. Skipsverdiene står i fare for å falle mer enn hva de klarer å betale ned i gjeld fremover. Du tar feil når det gjelder fullfinansiert til 2021. Unnskyld utrykket, men at de vil kunne overleve lengre gitt dagens situasjon, er sprøyt. De vil ikke overleve så lenge om ikke situasjon forbedrer seg betraktelig.

Det er ikke slik at Q4 og Q1 vil gi et løft. De blir svak. Hva som skjer videre, er det ingen som kan spå. Trump, handelskrig, resesjon i verdens økonomier og en særdeles volatil oljepris, vil kunne endre utsiktene lenge før det blir vår. Å når våren kommer, frykter mange at selskapene skal bli mer desperat enn i år, og sende enda flere skip ut i markedet. Dof var som tidligere nevnt en aktør som sterkt bidro til å holde ratene lave i år. For ikke å snakke om i dagens marked. 12 skip i spotmarkedet er rett og slett talentløst.

ØrsteinStraitB og Really har begge viktige poeng. Det er ikke slik at PSV og AHTS ikke har betydning. Det at disse er i jobb, fører til store utgifter. Ratene er lavere enn driftskostnadene. Man får som regel ikke oppgitt term-rater, men man kan se fra de som blir oppgitt, at ratene i spot smitter over på term. Oljeselskapene er ikke så dum at de leier inn skip til betydelig høyere sum enn man kan leie inn skip for fra spot. Å som Really sier, på kort sikt er det her man kan bedre bunnlinjen. Så ditt utsagn om flere skip i oppdrag gir økt inntjening er mao direkte feil.

Som du sier, Dof har endel nye fartøy. Lånegrad 100%. Det betyr at verdien fort kan falle mer enn de klarer å betjene i lån, gitt dagens marked. Det eldste er fra 1983. De har endel fra årtusenskifte, som begynner å nærme seg pensjonsalder. I tillegg er endel nye fartøy Joint Venture. Inntjening må deles med andre. Å husker jeg ikke feil, var det Subsea som måtte hente 900 mill. Subsea er ikke rosenrødt, bare se på kursutviklingen til de andre selskapene. Når det gjelder valuta, kan det som kjent snu fort. Jeg tror dessverre ikke aksjen er så feilpriset som mange tror.
Kontur
05.12.2018 kl 22:22 2173

Vi får vente å se. Der er gjort noen få analyser som priser Dof mye høyere enn dagens kurs, men psykologien i Offshoreaksjene er jo så dårlig som det kan få blitt og da blir det jo bare stusselig. Får håpe pendelen snart svinger.
Ruperto
06.12.2018 kl 08:56 1969

Noe som jeg er klart er at hvis de korte selgerene bryter det norske oljemarkedet, vil jeg få pengene mine til å kjøpe et nytt hus til halv pris ....
Ruperto
06.12.2018 kl 09:18 1931


De desperate haiene er i kontroll akkurat nå, men ingen er tørst etter handlinger ...! Det er et godt tegn på at folk kan forstå at de allerede har senket prisen på denne handlingen for mye ....
danm
06.12.2018 kl 09:46 1877

Så længe Trump og Republikanerne kører på mod Kina, må vi forvente store udsving. det gælder hele markedet. Kan man finde penge, skal der købes.
odds
06.12.2018 kl 10:58 1806

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette. I Dof er det 293,237,779 aksjer. Akkurat nå er det 19 ordrer med samlet 178000 aksjer til salgs under emisjonskursen som var på 5.-. Disse har en samlet verdi 828000.-. Ser at handelen på 0,06 % av aksjene i DOF styrer kursen til buns? Hilsen lykkelig uvitende amatørinvestor.
Ruperto
06.12.2018 kl 11:07 1795

kjøp når blod løper gjennom gatene ... Det har alltid vært slik som spekulanter fortjener ... Mange av dem solgte og er klare til å komme inn med kraft ...
Ruperto
06.12.2018 kl 11:19 1770

Her sitter med venner som ser folk selger norske aksjer for kinesisk scads! bare en liten gruppe manipulatorer beveger markedet nær 0,1% av investorene .. hahahaha klar til å gå inn med kraft ... :)
AlanS
06.12.2018 kl 11:32 1746

kun cr 140k aksjer er omsatt så lang. Dette er jo ingenting. Det ser ut at nedsalget er over.

OPEC må lære å kommunisere med markedet. Slike idiotiske meldinger om uenighet skader mye...
Redigert 06.12.2018 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Ruperto
06.12.2018 kl 11:33 1745

Handlinger straffet som du er med garantert kontanter for neste kvartal er få med potensial til å doble når som helst! Sikre stillinger før manipulatorer og store investorer flytter dette opp ...
Jonny59
06.12.2018 kl 11:38 1735

Ja her var det mange kubbehoder.....hehehe
odds
06.12.2018 kl 13:47 1609

Noen som vet? Hva er de vanligste vilkår som avgjør kurs ved en konvertering? Hvor vanlig er det av långiver, av de konvertible obligasjonslån å presse kursen ned? Långiver har vel interesse av en lav kurs for å få tilgang flest mulig aksjer ved konvertering av lån? Jeg undrer?
Kontur
06.12.2018 kl 14:52 1538

Kan være forskjellig, men tilfellet Pareto f.eks er kurs satt på dato og beløp, dvs 1 nok eller etter spleis 10 NOK
Kontur
06.12.2018 kl 15:04 1513

Håper Opec & Co snart kan bestemme seg før det raser enda mer.
Salah
07.12.2018 kl 09:46 1194

En ny uke er over og en ny uke der ledelsen fra helvete har pisset på aksjonærene! At styret sitter og ser på at udugelige amatører får lov til å fortsette er en skandale.

Har lagt merke til det samme. Nå er det meglerhusene som står for omsetningen, de selger og kjøper av hverandre i håp om å tjene noen øre. Det betyr at mange investorer som vurderer inngang, bl.a meg selv, frykter kursen er noe høy. På den andre side har vi de som sitter på aksjene, og som kanskje har vært med fra 10 kr, som syns kursen er for lav. Gode nyheter vil kunne gi en kursstigning, og da vil mange amatører kaste seg på for å ikke gå glipp av oppgangen. For egen del må man nok se enda mer nedgang, før den blir interessant. Eventuelt at selskapet sender 8-10 skip i opplag, og setter i gang med å skrape skipene fra årtusenskiftet. Nå tyder alt på en ny vår med alt for mange skip i markedet. Som man kan se av dagens spot-marked, virker Dof være det mest desperate selskapet.
kvirrevi
07.12.2018 kl 12:09 1053

Legger merke til at 5 PSV båter til FD har blitt trukket ut av opplag. Videre at det nå er 50 PSV båter i opplag, det laveste antallet på lang tid. Videre at en del av de båtene som ligger i opplag, 10-15 stk. er forholdsvis gamle, og derfor kanskje aldri blir tatt ut av opplag.
Redigert 07.12.2018 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
marco83
07.12.2018 kl 12:33 1010

De fem damene har blitt solgt til Caspian Marine Services (CSM). Selvsagt til fire sale priser.
Kontur
07.12.2018 kl 12:47 987

Selskapene må snakke seg i mellom og bli enige om uttak av overskuddstonnasje.

Å sende noen båter til Baku er kanskje en grei løsning på overskuddstonnasje:)
Contigo
07.12.2018 kl 14:14 878

Ser Skandi Bergen har fått 14-dagers oppdrag for Equinor. 75k pr dag.
Ruperto
07.12.2018 kl 14:25 889

Årsaken til overproduksjonen av USA er resultatet av en økning i verdens interne etterspørsel! Brønnene er ikke for alltid, jeg jobber i feltet, og jeg vet hvordan de tømmes etter hvert som de blir hentet, ny teknologi, installasjoner, vedlikehold, vil alltid være nødvendig! Men her er en stor bedrift som folk tilsynelatende fortsatt ikke ser, fordi jeg er sikker på at DOF-ledelsen ikke bryr seg om at mange vet, og det er derfor de ikke motiverer sine investorer til å kjøpe ... Lukking av brønner , BOP og rør, kabler, hydrauliske slanger, etc. Det kan være en større bedrift å avinstallere enn nødvendig for å installere alt først ..

Var det flere som observerte at pre-trade i dag var det noen som satte 4.80.?
Ruperto
07.12.2018 kl 14:35 912


Jeg vil gjerne ta en helikoptertur gjennom offshore-Brasil for å se bevegelsen av DOF i det landet. I dag flyver vi bare over Nordsjøen på sidene av Eckofisk-komplekset og går gjennom områdene Aker BP og ga meg luft av total ro og fremgang til se DOF-båtene som jobber på de fleste plattformene jeg så ... DOF har 70% av båtene som arbeider! Du må være veldig negativ for ikke å tro på DOF ... Jeg er ledet av det jeg ser, og jeg har allerede brukt 3 år til å investere flere og flere aksjer hver gang volatiliteten til markedene er til stede ... Jeg tror at DOF allerede overgikk alle dine problemer og vi er i ferd med å snu og bli et mye mer lønnsomt og effektivt selskap enn vi var før ...

Oljeprisen e på vei opp over igjen . Får håpa me komme oss høgt på 70 tallet nå . Dof har utrolig mye bra båt . Har jobba offshore i 12 år og Dof har alltid vert sterke og stabile . Mye bra e i vente for 2019-2020. Håpe me får oss et løft nå før jul . Både havila og Solstad e teknisk konkurs men Dof klare seg godt

Kuttet til OPEC og non-OPEC er selvsagt veldig viktig for utviklingen i hele oljesektoren i månedene fremover.

Oljeselskapene tjene så mye penger om dagen at det e heilt sykt . De e nøtt for eg begynna og bruka penger på subsea vedlikehold og ny innstalasjon + leiting . Vist ikkje eqvinor åpne opp lomabokå snart e det krokken på dørå for mangen
Ruperto
07.12.2018 kl 15:02 859

Selv uten kutt er det ingenting å bekymre seg for! Operatører må vedlikeholde og vedlikeholdsplan for sine anlegg, det vil alltid være jobb ...
danm
07.12.2018 kl 15:11 847

Equinor vil bruge ca. 8 mia. på opgradering på et af de gamle felter i Nordsøen. Det afgørende er dog, at man enige om et cut. I den forbindelse skal vi huske, at Canada sænker med 300.000 fra nytår. Antal rigge i USA falder som en sten, efter det kraftige fald olieprisen, så her kan vi forvente, at man vil være mere forsigtige med at udbygge. https://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2018/12/Faerre-rigger-i-drift
Kontur
07.12.2018 kl 15:45 793

Ser bra ut, håper dette er tidspunktet for at oppturen har startet. God timing for kjøp.
Trump kommer vel med en twitt snart da,

Skal se at 4.80 ikke bare var en "luremus".
Redigert 07.12.2018 kl 15:49 Du må logge inn for å svare