Nytter ikke å gjøre bensin og dieselmotorene mer miljøvennlige

QKEN
01.12.2018 kl 18:59 766

Poster denne så har folket noe å finne på i kveld:) Artikkelen bare bekrefter det mange av oss VET.

https://www.nrk.no/rogaland/ny-rapport_-nytter-ikke-a-gjore-bensinbilene-bedre-1.14318635
Redigert 01.12.2018 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
mishka
01.12.2018 kl 19:24 736

Hehe, glad jeg allerede i praksis har begått republikkflukt som det ble kalt i DDR-tiden. 😀

Jo flere elbiler som selges jo mindre forurenser relativt bensin og dieselbilene. Hvorfor? Jo siden det blir færre av dem faller også forurensningen totalt. Når el og hydrogenbiler har tatt over en gang i fremtiden, er fossilbilene i et så lite mindretall og veteranbiler at det har ingen hensikt å snakke om forurensning
mishka
02.12.2018 kl 12:25 585

Forurensning og tall har de færreste noe forhold til. EUs krav er mindre finstøv enn 40 mikrogram pr. kubikkmeter luft. Noen som aner hva vi snakker om eller kan forestille seg hva vi snakker om? Hvilke grenseverdier som er helseskadelige er det uenighet om, men akkurat som med klimareligionen er det bare de som ser stor helsefare som slipper til i europa. Mener man noe annet så er det yrkesforbud. F.eks. så er kravet i USA 100 mikrogram. Hvem har rett? Amerikanske eller europeiske forskere? Og her kommer et praktisk eksempel på hva 40 mikrogram innebærer: Hvis du tenner 4 adventslys i en middels stor stue vil det raskt være 500 mikrogramm finstøv i rommet. Altså mer enn det 10 dobbelte av verdiene som er tillat utendørs. I mange kontormiljøer er det opp mot 950 mikrogram daglig.

Her i Tyskland er det mange, akkurat som i Frankrike, som begynner å ta til motmæle mot hysteriet. De har bare ikke tatt til gatene enda, men det kommer nok. Her er en link til et søndagsintervju med formannen i bilbransjeforeningen i Berlin. Han driver til daglig et Porsche-verksted nedi Zehlendorf. Han kan man sef. ikke akkurat regne som nøytral i disse spørsmålene, men interessant lesning likevel for den som har lyst til å lese litt tysk på en søndag. Eller bruk google translate:

https://www.berliner-zeitung.de/berlin/verkehr/chef-der-berliner-kfz-innung--da-wird-im-namen-der-umwelt-viel-gelogen--31675878
Redigert 02.12.2018 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
mishka
02.12.2018 kl 12:29 580

Og han har også et greit svar til de som eier en euro5 diesel og selger i panikk: Tapet er der først når man selger. Slike gode biler kan brukes i årevis enda og med mindre man er helt avhengig av å bruke de i byer som innfører euro6, så er det bare å beholde. Den som gjør et godt kjøp er den som kjøper dette med store rabatter.

Takk for info Mishka, det var interessant å vite angående stearinslys og kontor.
På kontor er man jo nå helt avhengig av balansert ventilasjon som det heter så fint, å ha vindu til å lukke opp for kjapt å bytte ut dårlig luft er ikke lov lenger ( ved nybygg/ omgjøring).
Litt morsomt når grenseverdiene overstiges, da oppfordres man jo til å holde seg inne, og så er det altså antagelig vis flere ganger værre da.

Og holdningene innledningsvis som tråden handler om er helt fantastisk/ fanatisk.
Det hjelper ikke om en bensin eller dieselbil har lave utslipp for da kanskje noen vurderer at det er ok å kjøre slike. Ja det er jo fanatikerne som blir hørt. Triste greier
Redigert 02.12.2018 kl 19:03 Du må logge inn for å svare

«Gud er død» sa filosofen Nietche på 1800-tallet, og han spådde at ekstremisme ville utvikle seg etter at folk mistet troen på guden, for mennesker kan ikke uten videre godta at vår eksistens er «tilfeldig og uten mening».

Nietche og andre filosofer og forfattere spådde altså at ekstremisme ville utvikle seg, noe vi helt klart kan gi de rett i. Kommunisme og nazismen gjorde 1900-tallet til et helvete, og de vi nå ser utvikler seg med et ønske om total globalisme og for å komme på sporet igjen utviklingen der man går til ekstreme tiltak for «å redde miljøet».

Det kan bli stygt dersom miljøfanatikerne får mer gjennomslag, ekstremisme er farlig. Koblet med eksperimentet man kaller globalisme kan dette føre til et verdensomspennende helvete på jord.
Redigert 03.12.2018 kl 11:41 Du må logge inn for å svare