Har du bestilt elbil bør du avbestille umiddelbart!

Basse
22.11.2018 kl 09:30 3855

Alle kjøretøy med Litium Ion batteri vil om kort tid være UMULIG å selge og verdiløse.

https://www.side3.no/teknologi/faststoffbatteri-kinesisk-selskap-kan-ha-knekt-koden-6707206

Jada, og kreftgåten er løst også.

''Tromsø-firma kan ha løst kreftgåten''
https://www.tv2.no/a/4084484/
Basse
22.11.2018 kl 10:47 3575

Oppgave:

man får levert sin "Porsche" Taycan med det gammeldagse Litium Ion batteriet i 2020, pris 1,3 millioner kroner
- i 2023 er alle elbiler som selges utstyrt med faststoffbatteri

oppgaven er å anslå verditapet på Taycanen med Litium Ion batteri

really
22.11.2018 kl 11:19 3538

Tja, det skal vel litt mer til for å kalle dette en revolusjon.

For det første vet vi ikke noe om hvilke komponenter som inngår i batteriet, eller hva produksjonskostnaden og miljøbelastningen blir eller hvor mange ladesykler det tåler.

For det andre er kapasiteten 1000 - 2000 batteripakker basert på 50 - 100 KWH pr bil i 2019 og det 7 dobbelte i 20. Og skal en mangedoble rekkevidden må pakkene være enda større. Det betyr at det tar tid å skalere opp produksjonen.

For det tredje må batteriene testes over tid før store produsenter tør satse på det.

For det fjerde må batteriet kunne lades i den infrastrukturen som bygges for lading. Det vet vi ikke, men det er ikke usannsynlig. Men skal fyllingen skje på noen få minutter må kapasiteten på ladestasjonene økes dramatisk. Tar det en time på 50 KW må en ha 500 KW for å gjøre det på 6 minutter. Og skal det være regningssvarende må det fylles mange biler hver dag. Det vil ta tid å bygge ut et slik nett, sikkert også fordi belastningen i nettet vil variere så mye at dte ikke er bare ladestasjonen som må forsterkes.

Summen av dette er at innfasing av en ny batteritype vil ta tid. Om det i det hele tatt er økonomisk og teknisk interessant å gjøre det.

En annen sak er vekten. 400 WH/kg er et fremskritt, men ikke dramatisk. Skal kapasiteten dobles vil vekten på batteripakken øke fra dagens nivå. Det gjør at noen mangedobling ifra bilene som kommer nå er uaktuelt, det blir mer en marginal økning. Men fordelen med rask fylling er interessant.
Redigert 22.11.2018 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Basse
22.11.2018 kl 11:38 3492

ingen har hittil brydd seg om miljøproblemene med fremstilling av Litium Ion batterier, aller minst Kina

ingen grunn til å tro at noen vil bry seg om miljøkonsekvenser av fremstilling av batterier som gjør alle dagens elbiler verdiløse

de som gleder seg mest er kanskje barna i Kongo som nå vil slippe å grave like innbitt etter Kobolt

ingen som har brydd seg om dem hittil heller..

det som er et lite paradox, men som sikkert ingen vil bry seg om heller, er at infrastrukturen, ladepunkt osv, som bygges nå vil ha behov for bygges om før de er ferdig...

men pytt, det tar politikerne igjen ved å skru opp nettleie og GPS-avgiften
Redigert 22.11.2018 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Tresvika
22.11.2018 kl 11:44 3465

Godt at det enedelig er noen, i form av deg, som bryr seg da.
Kan du redgjøre litt mer rundt hva DU gjør for å bedre forholdene til barna i Kongo?
Basse
22.11.2018 kl 12:10 3430

Ja, jeg har ikke kjøpt elbil og har ingen planer om det.
Tresvika
22.11.2018 kl 12:56 3365

Det er jo ditt tap og er selvsagt ytterst frivillig.
Men spørsmålet var ikke hvilken bil du har. Det var hva har DU gjort for disse barna i Kongo som du har så stor omtanke for?
At du personlig ikke liker elbil kvalifiserer neppe til humanitært arbeid
Basse
22.11.2018 kl 13:22 3317

Elbiler har digre kasser med Litium Ion battericeller. Ved å la være å kjøpe dette støtter jeg barna i Kongo. Det er det mest konkrete man kan gjøre for de stakkars barna.

Gjentar oppgaven:

man får levert sin "Porsche" Taycan med det gammeldagse Litium Ion batteriet i 2020, pris 1,3 millioner kroner

Anslå verditapet på Taycanen med Litium Ion batteri:

Redigert 22.11.2018 kl 16:19 Du må logge inn for å svare

Elbil er ett fremkomstmiddel og effektivt og billig pendlerverktøy til jobb, sentrum og småærender. Total månedlig kostnadsbesparelse på 5-6000,- gjør at vår Fiat 500e er nedbetalt på knappe 2 år. Har selvfølgelig diesel bobil, og bensinbil til lang og fjellturer utenom.
Basse
22.11.2018 kl 16:24 3195

2019 er det slutt på gratis bompassering og parkering.
50% pris på parkering gatelangs og 100% pris ved parkering i kommunale parkeringshus.

Hvor mye sparer man på å ikke kjøpe EV, men istedet bruke dieselbilen man allerede har til et kjøpesenter. Politikerne ønsker ikke biler i sentrum, da kan man jo bare gjøre som politikerne vil og la sentrum ligge ubrukt.
Tresvika
22.11.2018 kl 18:36 1730

Innlegget er slettet av administrator
Basse
22.11.2018 kl 20:51 3042

Som de fleste elbilselgere har du bare plass til å latterliggjøre barnearbeid som følge av produksjon av elbiler og potensielt tap av egenkapital som følge av at gammeldags Litium Ion batteriteknologi raskt erstattes av ny batteriteknologi.

MItt case her er å varsle de som vurdere å sette seg i posisjon for tap av egenkapital, dvs kjøp av elbil med Litium Ion batteri. Barna i Kongo er et poeng som dessverre ingen bryr seg om, så et slikt case får ingen oppmerksomhet. Folk tenker bare med lommeboken i Norge og det bekreftes ironisk nok i ditt veddemål med 50-øring i innsats. Typisk elbil tilhenger, gjerrig.

Gjentar oppgaven:

Anslå verditapet på Taycanen med Litium Ion batteri:
Redigert 22.11.2018 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
meg
22.11.2018 kl 21:03 3005

Jeg har brydd meg, til stor latter og hån fra elbil folket. Som det heter, den som ler sist ler best. I mellom tiden kjører jeg min 4 år gamle Tiguan R diesel med absolut alt og litt oppgradert motor, til det blir Hydrogen neste gang ( hvis det ikke skulle komme noe bedre ) Tut og kjør, god kveld.
Hektar
22.11.2018 kl 23:32 2896

Spennende å følge med på dette. Mest fordi furtingen fra EV-entusiaster er så underholdende. Bare observer tråden hvor de helst vil snakke om alt annet enn at de har kjøpt katta i sekken. Som sagt mange ganger før: Jeg synes synd på de som har punget ut for splunkende ny Tesla i år og i fjor. De skal jammen få det gøy med å bli kvitt disse om et par år når psykosen tvinger de til å hoppe over på det neste nye, tror finn.no må utvide serverkapasiteten for å få plass til alle Teslaer som skal ut samtidig.
Redigert 23.11.2018 kl 01:07 Du må logge inn for å svare
Tresvika
23.11.2018 kl 07:38 2770

Finnes det en egen elbil tilhenger? Jaja, kommer nye ting hele tiden ;)
Bil interesserer meg ikke så mye men polariseringen mellom fossilfolket og elbilfolket er ganske artig. Skal ikke mye bensin pp bålet for å fyre opp.
Litt som ulvemotstandere mot ulveforkjempere. Retorikken er ganske lik og fellesnevneren er at jo høyere de skriker jo mer usmakelige blir argumentene. Som ditt stråargument med at du liksom bryr deg om barna i Kongo for å understøtte fossilfanatismen din og elbilfanatikerene sitt argument om at de redder verden fra CO2 med å kjøre elbil. Tror de færreste kjøper elbil av miljøhensyn, og du kjøper ikke fossilbil mtp barna i Kongo. Akkurat som deg står nok de og seg selv nærmest, og i så måte er dere helt like.
Reddet noen flere barn i Kongo siden sist?
Norwege
23.11.2018 kl 11:34 2637

Og du tresvika bekrefter polariseringen og usaklighetene, som blir slengt ut, veldig godt.....
Selv prøver jeg å ha to tanker på en gang, som han med ev til/fra jobb og diesel/bensiner til annet bruk.

Har selv bare dieseler på gården, da jeg ikke bytter unødvendig for å tekkes politikere.
Redigert 23.11.2018 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
mishka
23.11.2018 kl 14:20 2573

Hehe, når alle må ha 2 biler, en til å kjøre til jobb gjennom bomringer til daglig, og en til langkjøring, da blir det skikkelig miljøvennlig:-) :-)
Redigert 23.11.2018 kl 15:00 Du må logge inn for å svare

Ja, og når disse i tillegg skal vrakes etter halve levetiden av f.eks en dieselbil pga at garantien er ute og det blir for dyrt å reparere blir det enda verre.

Blir fristet til å kjøpe en gammal Volvo Amazon og beholde den livet ut dersom jeg noengang flytter tilbake til Norge, vanvittige bompenger vil uansett ta bort gleden av å kjøre bil, og ja, bompenger på elbiler kommer selvsagt for fullt.
Tresvika
23.11.2018 kl 17:04 2478

I rest my case 😂😂
Er det jeg som hardnakket hevder å redde Afrika med bakgrunn i eget personlig bilvalg her?
Og jeg har bare en bil, ikke flere, så da redder jeg både barn i Afrika og isbjørnunger samtidig jeg da 🤗😇
Basse
23.11.2018 kl 17:29 2454

Vurderer å restaurere en W123 med den fine 5 sylindrede 3 liters dieselmotoren og kjøre kun på frityrolje

så lenge man ikke bruker palmeolje vil dette være et nullutslippskjøretøy

dessverre så vil man ikke få rabatt i bomstasjonene, men billigere kan man likevel ikke kjøre bil

https://infinitummovement.no/blogg/a-kjore-bil-pa-frityrolje/
Redigert 23.11.2018 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
mishka
23.11.2018 kl 18:47 2383

JA!!! W123 er en gammel kjenning etter 7 år som reserve-taxikusk i helgene i studietiden på slutten av 70 tallet i Oslo. 300D 5 sylinder var det bare de taxieierene med best økonomi som unte seg. De fleste hadde 200d. Jeg har vel sikkert 7-800k.km. bak rattet på disse. Eneste ulempen som man oppdaget allerede på 80 tallet var en slags polyester fabrikken la på utsatte steder som rustbeskyttelse. Rusta kom til under :-(. Selv i dag går det flere slike som taxi in konas hjemby i Ukraina. Vi pleier alltid å ta en av disse selv om de står bakerst på holdeplassen. Alt for nostalgien! Mekanikken er uslitelig.
Redigert 23.11.2018 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Basse
24.11.2018 kl 09:19 2251

engang på midten av 90 tallet tok jeg en drosje fra Stabekk til Majorstua, og det var en W123 300D sedan. Jeg ble selvfølgelig engasjert av dette og spurte hvorfor sjåføren brukte en så gammel bil. Han svarte at dette var reservebilen hans, motoren hadde passert 1,5 millioner km uten annet enn å skifte olje. Girkassen var overhalt 1 gang på litt over 500 000km og tilbakelagt omlag 1 million km deretter.
Nydelig murrende 5 sylindre, 88 uslitelige arbeidshester, mykt skiftende automat og blank stjerne på panseret, det er slik man skal kjenne seg verdsatt som passasjer i drosje, da ankommer man med STIL!

Har forøvrig kjørt W123 med 200D motoren, og det var både artig og skremmende på engang. Artig fordi man stort sett har gassen i bånn hele tiden og skremmende fordi gassen i bånn ikke betyr at bilen beveger seg nevneverdig hurtig på noensomheklst måte. 60 hester og Lierbakkene tok man i krabbefila. Mercedes påstår at 200D skal klare 135kmt i toppfart, det tror jeg kun kan oppnås etter 10 minutter i slak nedoverbakke. 0-100 klarte den på ca 30 sekunder. Men fyttikatta for en nydelig panzerbil!!

Kan like gjerne avsløre min SÆRHET som drosjekunde:

Hvis taxisentralen ikke kan skaffe en drosje med stjerne til meg så tar jeg ikke drosje. Jeg betaler ikke 1000 kroner for å bli fraktet i en Primus! Det skjer ikke!

Redigert 24.11.2018 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Hermann
25.11.2018 kl 15:33 2068

Da fikk vi den bekreftelsen vi egentlig ikke trengte Basse.

Fikk forøvrig nylig bekreftelse på leveringen av det nye el-vidunderet primo mars. Nok en grunn til å glede seg til våren.
Redigert 25.11.2018 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Bingo123
25.11.2018 kl 17:35 1997

Elbil er kun fornuftig om man pendler med bil gjennom bomring frem og tilbake til jobb og mye annen kjøring inn og ut av bomring. Bor man feks i byen og bruker bil sjelden er det klart billigst med en billig, men driftssikker bensinbil.

Det er som noen nevner underholdende med diskusjonen mellom ev- og bensin/ dieseltilhengere.
Men på den annen side er det blitt litt triste tilstander for bilinteressen synes jeg.
Det er blitt nesten litt som med musikk. Før hadde de fleste en musikksamling og det var spennende å bla gjennom den når man var på besøk. Fremdeles hører mange musikk, men nesten alle gjennom et nettsted.

Ofte vet man ikke engang hva de som spiller heter, og allenhar tilgang til uendelige mengder musikk så man blir på et vis ikke like glad i de som i de få platene man hadde råd til etter å ha lyttet i platebutikken.

Med bil så ender nå bildiskusjonen ofte nesten i krangel ev/ bil, eller man ender med temaet hva er billigst å ha. Hvor har det da blitt av interessen for bil når man er medt opptatt av at det skal være billigst?
Jeg merker på meg selv at bilinteressen faktisk er i ferd ned å minke. Og det er trist.
Men trives godt i MX5 klubben. Ikke fordi bilen er så imponerende, men fordi der er det bil man er opptatt av, alle går på bensin og det er akseptert å tilpasse dem etter egen smak.
Det er gøy!
Men når det gjelder å få bytta ut den ti år gamle Lexusen så står altså det prosjektet stille fordi jeg er ikke interessert lengr. Det er ikke gøy å skulle tenke på hva som er mest økonomisk gunstig som viktigste kriterie ved bilkjøp. Men man må jo velge drivlinje som ikke ender som økonomisk katastrofe også...
Har alltid ment at man bør kjøpe bil med hjertet innenfor de rammene man har råd til.
Men det funker altså ikke for øyeblikket

mishka
25.11.2018 kl 20:48 1863

Ja, ingen tvil om at det er underholdende. Spesielt Basse har meninger som mildt sagt er satt på spissen med stor underholdningsverdi når han er på sitt beste. Han hevder bl.a at bruktbil er årets vinner. Der tror jeg han bommer grovt. Jeg har hatt god tid de siste dagene og surfet gjennom bilannonser på finn.no. Herlighet for noen priser på halvslitte dølle biler. Der er det mye hyllevarmere. Forrige modell MB E-klasse er jo solide saker, men herlighet for noen høye priser, stort antall biler og biler som har ligget ute lenge. Enda verre er det med forrige modell Opel Insignia og Ford Mondeo. (Ang. priser er det muligens bare jeg som har vent meg til at 1 år gammel E-klasse greit utstyrt koster drøyt 300 lapper). Jeg tror PSI- investor har helt rett. Folk er virkelig i villrede om hva de skal velge og fler og fler sitter i leasingfella. Ikke noe galt med leasing, men mange som privatleaser gjør det rett og slett fordi de ikke har råd til noe annet. Og det er dyrt å være fattig. Når så kontrakten går mot slutten og alle lånemuligheter er "makset" til bolig er det kun en mulighet igjen: Leasing med minst mulig kontantandel. Og i takt med dette fylles lagrene med 3-4 år gamle biler opp hos forhandlerne. Biler som de samme menneskene, som ikke er bilelskere, har fylt opp med bikkjer og hylende unger og fysjom jaggu også kjørt i vaskemaskin sommer som vinter. Skinnsetene ser ofte ut som skrukkete skurefiller allerede etter 60 k.km. For de samme menneskene aner ikke hva skinnpleie eller detailing er og langt mindre polering og voksing. Nei fy flate norsk bruktbil frister ikke. Vi bare MÅ ha en bil på norske skilter også, men avgiftene er jo til å spy av og fra 2020 bryter avgiftshelvetet løs enda mer og madamens Prius passerer 260K.km. etter en juletur om et par uker til Ukraina. Biter vel tenna sammen og kjøper noe rimelig og nytt. Hele forumet ler vel seg ihjel, men jeg kjørte en ny Citroen Cactus forleden. Det var ingen kjøreglede å snakke om, men den hadde faktisk et snev av den komforten jeg husker fra min tid med XM på nittitallet. Tresylindret motor med litt snert og grei automat for under 300 lapper. Myke og brede seter var det også. 😀
Redigert 25.11.2018 kl 21:06 Du må logge inn for å svare

Ja så da er det jeg tenker nesten bevist ved at en som i alle fall har vært så bilinteressert som deg altså velger etter hva som er billig nå. Og det er jo trist? Hvor ble det av gleden over å skulle kjøpe ny bil?

Hvem som skal kjøpe de 3 og ja etter hvert 4 år gamle leasingbilene har jeg også lurt på en stund. Altså når alle skal lokkes til å lease ny bil hvem er da bruktbilkunden? Når de ikke noen gang har vært eid av noen person, derfor har ingen brydd seg om dem, og ikke er de billige.
En del forhandlere sliter nok litt. Sikkert var det gøy å få kontrakt på f eks 20 like biler for tre år siden men ikke like gøy å ha dem stående på gården nå. Og hvis alle må ned f eks 20.000,- i pris kan det være tøft nok det. Og kanskje er ikke det i nærheten av nok heller
Redigert 25.11.2018 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
mishka
25.11.2018 kl 21:36 1806

Jeg er da fortsatt veldig bilinteressert, men kona må også ha noe å kjøre med, og da velger vi det kjipeste på norske skilter. Madamen er også allergisk mot avgifter. Hehe, foreslo Dacia Duster, men der gikk visst grensen... og av en eller annen merkelig grunn leveres den ikke med automat i Norge.

Joda tviler ikke ett sekund på at du er bilinteressert.
Men du ser etter det billigste du også. Som de fleste. Og det er jo litt trist?
Og du har vært med store deler av 260.000 km i konas nåværende bil, så ikke skyld på henne he he!

Du får en to år gammel MX5 for 230.000,- kr. Da har du kjøreglede.
Men for å være ærlig skjønner jeg at det ikke passer, for de er ikke morsomme til
Langpendling. Men du hadde hatt morsom bil til småveier på sommerturer nå hovedmålet ikke er å komme frem
mishka
25.11.2018 kl 22:00 1771

Joda, men når vi oppholder oss mer og mer i Berlin blir det vel til at jeg nå omsider kjøper en E-klasse til meg selv igjen. Da blir konas bil bare hennes. Alle er de strøkne å se på, men det er jaggu mye grått, sølv og svart og selv på det tyske markedet skal det litt til å finne min drømmekonfigurasjon. Blå, med brune skinnseter og ikke avantgarde. Helst led multibeam, memoryseter, og widescreen. Av en eller annen mystisk grunn skal alle her ha Avantgarde med 15 mm. senking. Og de glatte selgerne i blazer med halstørkle påstår at man ikke merker forskjell i fjæringskomfort! Det tror jeg ikke et sekund på. (Been there, done that). Skal man kjøpe ny kan man jo få Avantgarde med stor stjerne i grillen og bortfall av senking, men med det verdifallet det er her sparer man glatte 25k.euro på å kjøpe en jahreswagen i stedet.
Redigert 25.11.2018 kl 22:03 Du må logge inn for å svare

Skrev et svar, men må ha trykket feil for det er jo ikke her.
Jeg tenker at du vel bare kan prøvekjøre en slik senket versjon. 15mm er ikke mye, og selv om det var en sannhet tidligere at kortere fjæringsvei gav stivere fjæring så er det jo nå mulig å endre hele oppsettet bare ved å trykke på knapper i mange biler så de må jo ha kommet med helt andre løsninger.
Kanskje er den lave varianten absolutt helt ok å kjøre. Særlig når man er vant til Prius som har gått 260.000 for å erte litt he he...
Hermann
26.11.2018 kl 11:28 1559

Bingo123 - ikke pendler jeg gjennom bomring til jobb, og ikke har jeg mye annen kjøring inn og ut av bomring. Jeg har bare ufornuftig lyst på den bilen. Holder for meg.
mishka
26.11.2018 kl 12:36 1500

Hehe, Prius med 260K på telleren er dritt. Ingen tvil om det. Dette med fjæring på biler er litt min "fetish". Og her skal du få historien om hvorfor jeg er så utrolig skeptisk: Det var i de tider da aksjeutbyttene brente i lomma.....Hadde en 3 år gammel E240 Elegance som var bestilt med det de den gang kalte komfortfjæring. Den var helt OK. Så fikk jeg lyst på ny bil og byttet til en E-klasse T-modell 320 CDI Avantgarde (Ny 211 i 2005). Selgeren hos BOS påstod at "fjæringen og senkinga ville jeg ikke merke noe til". Det var ren løgn. Selve fjæringa i seg selv var vel ikke problemet. Problemet med kortere fjæringsvei er ofte at det er de ørsmå ujevnhetene som forplanter seg gjennom bilen. Og da er helvetet løs med at bilen er så sensibel at det er omtrent umulig å finne dekk som er "runde nok" til at det ikke oppstår ørsmå vibrasjoner. På toppen av det hele overlot jeg til BOS å sette vinterdekk på bilen for den ble levert på vinteren. Disse var jo helt håpløse. La man fingeren på høyre nakkestøtte så kjente man vibbene lang vei og man kjente også dette gjennom kroppen. Hehe, kona påstod at årsaken var at jeg hadde overtatt bilen når det var gammel måne og ikke nymåne. Gutta hos Megahjul kunne raskt konstatere at som alltid var de dårligste dekka satt bak med 60 gr. lodd og som kjent er vekt lik masse og da er det 60 gr. mer gummi på en side som også som oftest gir høydekast. M.a.o søppel! Siden har jeg fått høre av en bekjent i Tyskland som jobber for Continental-werkene i Hannover at det er langt høyere krav til konformitet på dekk som skal til fabrikkene enn til ettermarkedet. Og det er langt enklere å finne "runde hjul" på dekk med lave hastighetsindekser enn høye fordi da er dekksidene mykere. Sommerdekkene som medfulgte bilen var sef orginale med innstemplet MO for Mercedes orginal, men også med disse var det små vibber hele tiden. Jeg holdt på å bli sprø. Til slutt oppsøkte jeg et dekkverksted i Hamburg, husker ikke navnet lenger, hvor verksmesteren virket ganske nerd. De gjorde sef. en hawekaballansering, men kom til den konklusjonen at det ville være omtrent kul umulig å få bilen 100% vibrasjonsfri. De hadde til og med et slags apparat de satt i forsetet som gjorde utslag når man kjørte og den viset tydelig mønster av vibber så det var ikke meg det var noe galt med.

Allerede etter 2 år byttet jeg bilen med et grandiost verditap inn i en 280CDI Elegance med airmatic luftfjæring og smalest mulig 17 tommere.
YES!! Det var som å komme til himmelen på et flyvende teppe. Aldri mer Avantgarde var lærdommen.

Så har jeg siden lest at "lettere korpulente" mennesker merker slikt mye bedre enn folk som ser ut som "brøytestikker".

Og selv om jeg ikke har mye pent å si om Prius, så er den utrolig driftsikker, er helt uten vibber og har grei nok fjæring.
Redigert 26.11.2018 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Hermann
26.11.2018 kl 12:46 1474

Lærerik historie mishka. Jeg ser nå frem til å få min første bil med luftfjæring, og samtidig slippe BMWs fortsatt støyende og ukomfortable run-flat-dekk. Alt som har blitt sagt om at dagens run-flat-dekk er så meget bedre er etter min oppfatning bullshit!
mishka
26.11.2018 kl 12:54 1447

Ja, runflat er ikke for oss som er komfortelskere. De har samme problem med lettere vibber pga stivere dekksider og hardere gummi. Jaguar med luftfjæring blir nok noe helt annet enn BMW uten. Denne I-Pacen er vel den første jaguaren jeg har sett tysk motorpresse skryte uhemmet av.

Nå har jeg satt igang med å skrive svar 3 ganger og alle ganger blitt kastet ut til forsiden og alt jeg har skrevet blir borte. Pussig.
Jeg får være rask og kort da: Fin historie. Men kanskje har det skjedd en utvikling, ta en prøvetur! Kanskje er dekk/ felg vel så viktig for deg som selve fjæringen?
mishka
27.11.2018 kl 11:42 1253

Har tatt prøvetur for lengst. Ikke så stor forskjell på exclusive og avantgarde men noe er det. Kjempeforskjell til airmatic som jeg hadde sist. Få biler som er 220d har airmatic. De fleste er beskjedent utstyrt. F.eks. sjeldent memory på setene. Tydelig at mange er kjøpt nye av firmaer som teller hver euro. Min posisjon er at jeg vil ha mest mulig komfort. Aller helst en Mercedes med fjæring / understell fra gammel Citroen. Bilbransjen er på mange måter helt koko og det er biljournalistene også. De sier at det er negativt at en bil ikke gir føreren masse tilbakemeldinger gjennom ratt og understell, også på biler som er beregnet på langkjøring og strekninger på over 1000 km. daglig. Kjernepublikumet for en E-klasse er det tyskere kaller vielfahrer. Og når man skal forsere en strekning som Berlin-Oradea på en dag vil man for svarte suse avgårde i 160+ og være i fred for disse "tilbakemeldingene", enten de kommer opp gjennom ryggraden fra sportsbilfjæring eller fra rattet. Sannheten er at de fleste biljournalister egentlig er bilSPORTjournalister og nærmest har mobbet fabrikkene til hardere og hardere fjæring.

Når det gjelder airmatic luftfjæring er det topp så lenge det funker. På min siste E-klasse med dette røyk kompressoren på 140k.km og gutta hos BOS sa: 10 lapper for å fikse den er ingenting. Bare vent på regningene når norsk salt og grus har tatt knekken på belgene. :-) Alt kan fikses i Berlin, men jeg har ikke lyst til å miste lufta på bøgda i østeuropa.
Redigert 27.11.2018 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
mishka
27.11.2018 kl 11:48 1243

Hvis du blir kasta ut kommer det av at browseren din resettes hele tiden. Bruker du f.eks. Thor browser som gjør deg anonym så vil dette skje.

Ser ut som det bare var et problem i dag morges?
Ja enig i at de fleste biljournalister er ensidig opptatt av sportslige egenskaper. Selv programmet Autofil ble nokså fort kjedelig da alle testene gikk ut på hvordan bilen var å drifte med, og det er sikkert morsomt, men kanskje bitte litt lite interessant i lengden.
Likte det gode gamle *trafikmagasinet' på svensk tv. Mulig det hadde blitt kjedelig i dag, men det var i alle fall informativt.
Husker en test av en diger dumper hvor de mente på at 500 resveskor glatt hadde fått plass...
Man burde være bedre til å teste bilen i forhold til hva den er laget til.
Dessuten er det jo så mange som skryter helt uhemmet uansett hva de tester. Det er vel ren betaling for gratis lånebil.

Men så var det det jeg trodde at nå kan man endre oppsett etter hvordan man har lyst til å kjøre (på dyrere biler), og da tenkte jeg at disse også har ekstremt komfortable oppsett ikke bare ekstremt sportslige? Kanskje jeg bare har trodd feil.
Hva med S- klasse forresten, er ikke de enda mer komfortable, og de detter vel også fort i pris i begynnelsen?
mishka
27.11.2018 kl 14:25 1157

Du tar nok feil ang. disse oppsettene som kan reguleres. Ta f.eks. Mercedes. Bestiller du det som kalles "Dynamic body control" får du automatisk 15 mm senking og 17 tommerne blir blir erstattet med bredere 18 tommere (som er hardere og støyer mer). Og på vippebryteren i bilen er valgene comfort, sport 1 og sport 2.
Altså valgene er hardt, hardere, hardest :-) Skal man ha skikkelig god komfort kommer man ikke utenom airmatic. De skal jo i det minste få cred for at de i det hele tatt tilbyr dette. BMW gjør det ikke.

Hehe, i min tid med Citroen XM var valgene comfort 1 og comfort 2 på systemet jeg tror het Hydramatic 4 eller noe sånt. :-)

S-klasse er jo topp. Husker jeg i sin tid hadde gullfarget 73 mod. S klasse 280 SE. med champagnefargede velourseter. Det var komforten sin det. Joda dagens S-klasse er fin, men kanskje ett nummer for stor. E-klasse med rett fjæring og dekk rekker i massevis.
Redigert 27.11.2018 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Garmis
05.12.2018 kl 13:19 863

Nå begynte jo tråden med at alle som har bestilt EL bil må avbestille. Det er jo bare personer som lar seg lure som kan bestille et produkt de kanskje får om 2 år......
mishka
05.12.2018 kl 13:33 845

Ja, dette med leveringstid er en merkelig greie på elbiler. Hvorfor klarer ikke store fabrikker som Hyundai, VW eller Nissan å levere nok biler? I resten av verden er salget next to nothing og å dekke lille norges behov er da bare et piss i havet for disse fabrikkene. Bare for å sette litt tall på det så er det bare i Tyskland alene 52 millioner biler og i USA ca. 270 millioner.

Det er noe som ikke stemmer. Kan det ha noe med å gjøre at f.eks. VW må ha noen elbiler i porteføljen for å få ned flåtens totale utslipp for å unngå politiske sanksjoner. Noen som vet?
Redigert 05.12.2018 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
myrern
05.12.2018 kl 13:54 813

El bil er søppel, mote og trender styrer og spare litt ufgifter i byer. Ola potet er verdens mest naive og lettlurte megaidioter som lar seg styre av enda større idioter i Oslo. En stor skam. Inget annet.
mishka
05.12.2018 kl 15:35 743

Hehe, selv journalisten fra Nettavisen ser ut til å være enig.

https://www.nettavisen.no/motor/med-sa-mye-elbil-trbbel-i-oslo-fortjener-elbilister-fortsatt-avgiftsfritak/3423562880.html

Og er bildet fra en ny KONA?? Makan til hardplastbarokk skal man lete lenge etter. Og med de evinnelig luftdysene man ikke kan regulere mengden på uten også å endre retning på lufta er det første som griner i mot meg :-)
Kanten på midtkonsollen ser jeg også av bildet er så skarp at den kommer garantert til å gnage i høyre leggen på langtur. Nei takke seg til Mercedes sine avrundede myke midtkonsoller.

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/mercedes-benz-cars/models/e-class/e-class-saloon/explore/design-intro.module.html

Hahaha, dette får man ett år gammelt i Tyskland for mindre enn Kona koster ny i Norge.
Redigert 05.12.2018 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
mishka
05.12.2018 kl 16:02 725

Man kan bli helt matt av hva folk med elbil har opplevd og som de nå skriver i kommentarfeltet til Nettavisen:

"Jeg har brukt hurtigladere mye og jeg har to ting å si. Fortum har et problem med at de har en hel drøss med ladere som ikke virker. Dette gjelder også type 2 ladere. Grønn kontakts ladere leverer ikke på langt nær det de skal. De kan være utrolig trege. Ringer man dem får man standard svaret som er "Det er noe galt med bilen din". Har brukt Fortums ladere i Sverige. Der er det full fart på hurtig laderne. Vesentlig forskjell fra Norge. Er dette bevisst fra Grønn kontakt og til dels Fortum o Norge at det skal være tregere? Da blir det jo mer penger i kassen."

Fy f.... dette bare ER PREMATURT.
Hæ? Ladere som ikke virker. Dette er da ikke rakettforskning i "strømlandet" Norge.

Har sett endel på YouTube der folk tester elbiler bl.a Bjørn Nyland sine videoer der ladeproblematikk stadig går igjen, at ladestasjonen ikke godtar ladekortet, at ladingen plutselig stopper uten grunn, at det lader altfor sakte, at man parkerer bilen med lavt batteri og at bilen neste dag nekter å røre på seg etc etc.

Dette må jo være meget bekymringsfullt, jeg har vel omtrent ikke opplevd problemer mht å fylle bensin eller diesel noe sted og det tar kun få minutter.

Før alle disse ladeproblemene blir løst vegrer jeg meg for å kjøpe ren elbil, hybrid ja, men ikke ren elbil.
mishka
06.12.2018 kl 11:40 516

Det er klart at dette går seg til etterhvert, men jeg gidder ikke å være prøvekanin. Jeg tror utfordringen med lading blir i de store byene som f.eks. hos oss i Berlin. Mengden med gateparkering er helt enorm og bensinstasjonene så små at det er kø hele tiden. Hvordan vil det se ut om de skulle gjøres om til ladestasjoner hvor ladinga tar halvtimesvis ?:-) Og det er jo nettopp i storbyene elbil er litt smart.

Jeg ser for meg hvilket opprør vi vil få om det innføres restriksjoner på folks bilbruk. De gule vestene i Frankrike er bare en forsmak på folks raseri mot den urbane elitens plaging av "fattige" mennesker med stadig nye "miljøtiltak".
Den jevne tysker har slett ikke råd til noe elbil til 30K.Euro. Det går mye i 6 år gamle Golfer, Passater og Skodaer. Biler man får slengt etter seg for mellom 5 og 10K euro. Det er også noe av grunnen til raseriet mot innføringen av Euro6 i bysonene. Folk er rett og slett pissed, Husk hva de gule vestene skrek i Paris forrige helg:
Gi oss en Trump!

Vi ser det samme i sameiet jeg har leilighet i øverst i Groruddalen. Det ble investert i infrastruktur for elbil-lading. Det kostet sameiet over 400K. Beboer må selv bekoste ladeboks fra Zaptec. Anlegget er strøkent, men en ladeboks kommer på 20 lapper ferdig montert som hver beboer selv må betale. Sameiet fakturerer hver enkelt strømkosten 2 g. i året. Av over 100 leiligheter har snart et år etter monteringen kun 6 stk. bestilt ladeboks og av disse har bare 2 stk. noe behov enda. De 4 andre er noen norske pensjonister som har bestilt ladeboks for "kanskje skal jeg kjøpe elbil en dag".....En Tesla og en ladbar hybrid er det som foreløpig lader. Og ser man seg rundt i garasjeanlegget er det utrolig mye av det som kalles "jallalimmo" på Stovner. 12 år gammal Corolla, Hiace eller rusten MB. Når skal eliten på rådhuset få inn i nøtta at disse menneskene kjøper bruktbiler som koster det samme som ladeboksen og har mer enn nok med å betale for stadig høyere matpriser. Nå skal stakkarene plages med bomring til Lørenskog også. Jeg bare venter på at et opprør mot alt miljøpisset bryter ut for alvor over hele Europa. Folk begynner å gå lei.
Redigert 06.12.2018 kl 11:44 Du må logge inn for å svare

Alle jeg kjenner med elbil lader hjemme og hurtiglader noen få ganger i året.
Mr Big
06.12.2018 kl 13:39 446

Det letteste for staten er å melke vanlige folk for penger. Snart ser vi bare dyre biler på veiene pga bomringene. Hadde jeg vært mange millionær så hadde jeg med glede støttet bomringene og gjerne betalt 200 kr pr passering for da kunne jeg kjørt min Ferrari uten noen trafikk. Er det sånn det kommer til å bli at det er bare de rike som skal få kjøre bil? På tide at folk går sammen og gjør noe for dette kan ikke fortsette.