Dividende yield 11-12%

"I desember 2003 ble Ship Finance etablert som et datterselskap av Frontline. Det plasserte et obligasjonslån på hele 580 millioner dollar, om lag 4 milliarder kroner, i det amerikanske markedet, til 8,5 prosent rente. Disse pengene skulle, sammen med overtagelse av eksisterende pantelån i flåten på en milliard dollar, brukes til å kjøpe 47 tankskip fra Frontline."

Fra "Storeulv", 2006.

Snart er det bare ett skip igjen av den opprinnelige tankflåten kjøpt fra Frontline og Ship Finance har i dag en flåte på totalt 84 containerskip, bilskip, råolje-, produkt- eller kjemikalietankskip, tørrlastskip, rigger, ankerhåndteringsskip og supplyskip.
Container er nå det største segmentet i selskapet og står for 45% av ordrereserven, etterfulgt av offshore (34%), tørrlast (13%) og tank (8%).

Selskapet er robust likviditetsmessig og har ytterligere investeringskapasitet, Hjertaker antyder at de ser på tankmarkedet for tiden som attraktivt.

Selskapet presenterte samtidig som flere JF-selskaper tall for Q3 i dag og det ble for 59. kvartal på rad vedtatt utbytte, denne gang på 35 cent/aksje.
SFL har i likhet med de fleste aksjer fått juling på børsen den siste tid og handles nå for ca 12 dollar på NYSE. Etter min mening en utbytte perle som, forutsatt kjøpt til riktig pris selvsagt, vil generere god avkastning fremover.

Empire
21.11.2018 kl 19:05 1518

Opp 6% i US nå i kveld. Jeg tror du gjorde et meget godt kjøp her Surik.

Det blir også interessant å se hva SFL investere i fremover. De har, som du poengterer, dreid selskapet i en litt annen retning enn det de originalt var, samtidig som de har klart å ha positiv cashflow og opprettholdt utbytte. Det er det ikke alle selskaper som klarer i en omstillingfase. Man kan selvfølgelig argumentere med at det er båter og at forskjellen kanskje ikke er så stor, men type kontrakter og forbindelsene de trenger for å gjennomføre disse avtalene er ganske forskjellig.

Fortsettelsen blir spennende og kanskje kjemikalie tank segmentet er noe som nå ses på? Det er ihvertfall en relativt stor eierandel ledig i et større selskap nå i dag. Spørsmålet er kanskje pris og risiko profilen til SFL.
Surik
21.11.2018 kl 22:42 1413

Håper det. Kjøpte SFL etter å ha frigjort noen kroner fra salg av en elendig investering her om dagen. Surt å ta tap men noen ganger er det bare å bite i det sure eplet, får ihvertfall trøste meg med litt utbytte fra SFL i romjulen.
Hjertaker sa de betaler hardt ned på riggene som er på kontrakt med Seadrill for tiden så det blir vel ikke noe utbyttehopp med det første. Mener de sa at 8 av 84 enheter er gjeldfrie, ikke så dumt det i disse dager. Kanskje det blir kjemikalie tank ja, ellers var vel Hjertaker innom LNG: "Yes, we’ve done most of deals this year in the containership space. But we have certainly looked at a lot of opportunities in other sectors too. And it’s, of course, a long term objective is to balance the segments, but by doing it deal by deal and doing the right deals. So we would love to do deals in the tanker space, I would say maybe if you look at -- if there’s one segment that you can say you’re missing from our portfolio maybe it’s LNG simply because that’s the segment where you see long-term charters to solid counterparties and we haven’t got anything in the portfolio.

Again it’s all about doing the right deals."
Empire
25.11.2018 kl 11:48 1264

Ja, lng hadde vært fint. Husker jeg håpet at SFL skulle være med å finansiere nybyggene til Flex. Det har ikke skjedd så langt, men det gjenstår fortsatt noen kroner som må hentes for Flex sin del, så det toget har ikke gått helt enda. Sale-lease back er en annen mulighet, men jeg tror Flex vil hente resten av finansieringen som lån. Jeg tror heller ikke de vil ha noen nevneverdige problemer med bankene når man ser på siste tids slutninger.

Håper ikke det var Golden du solgte Surik. Jeg har kjøpt i 2 uker nå og på Fredag kom den første impulsen på at noe er i endring. Det blir nok ikke de (sinnsyke) ratene som flere har trodd på, men SFL har som kjent sikret seg mot nedside risikoen i ratene og samtidig får en del av oppsiden. Golden har også sikret seg på nedsiden og Vartdal fremstår som en meget god leder.

Er også olje bull igjen, etter en lengre periode på sidelinjen. Sitter blant annet med litt seadrill. Drillen er kanskje litt gambling nå før resultat 27. November, men fallet siste tiden har vel kanskje vært litt i overkant?

Surik
25.11.2018 kl 20:41 1136

Nei, Golden tenker jeg å sitte med en stund. Det var Höegh LNG som fikk fyken. En feilslått investering som jeg skulle kvittet meg med for lenge siden. Typisk er det vel at de overrasker positivt nå til uka og aksjen får seg et løft men nå er det for sent for min del.
Synes også det har gått altfor hardt ut over riggaksjene de siste ukene, Seadrill er vel nesten halvert siden toppen i oktober. Jeg er ikke inne der for tiden, men har noen andre riggaksjer som også har fått juling. Oljeprisfallet de siste ukene har ikke endret min innstilling til rigg på lengre sikt (tviler på at det endrer leteplanene til oljeselskapene heller) og jeg blir sittende, kommer heller til å øke beholdningen fremfor å selge.
Forøvrig satser jeg også på en rekyl i olja igjen og sikret meg for første gang litt Aker BP helt på tampen av fredagshandelen, blir interessant å se hvordan forestillingen med Trump, Saudi-Arabia og OPEC i hovedrollene utspiller seg de neste ukene.

Hei, jeg vurderer å investere i denne. Er det mye jobb ifm. skattemeldingen? Er det noen som vet om Nordnet rapporterer utbyttene slik at man slipper å gjøre det manuelt?
Surik
07.02.2019 kl 22:02 368

Tror ikke du vil angre på det, faller litt i kveld ser jeg sammen med resten av NYSE og kanskje en grei kjøps anledning.
Jeg bruker DNM og må rapportere selv, men mulig Nordnet har en annen løsning? Tar vel uansett ikke så lang tid.

Sfl har som vane å betale $ 0,35 i utbytte. Det er 3 ganger så mye som Gogl betaler nå.
Empire
20.02.2019 kl 20:44 187

Det stemmer bra

Og Golden aksjonærene har for vane å bidra i det utbytte. For Q4 var f.eks profit split (over 17 000 Usd/day) for SFL på 0,2M Usd fra Golden. Kanskje ikke all verdens, men fortsatt en hyggelig trend. Kanskje det blir litt ekstra fra Frontline også, selv om antallet skip i tank segmentet begynner å bli smått?

Mest interessant blir det å se om SFL fortsetter den gode trenden de hadde i inntjening for de 9 første månedene av 2018 i Container segmentet.

Hvilken dag legger Sfl fram resultatet? Har sjekket hjemmesiden, men finner ikke noen dato.
Empire
20.02.2019 kl 21:23 145

Det er vel 26. februar for SFL og 28. Februar for Frontline.