FIRST-fondene og Martin Møllsæther - katastrofe

Martin tapte vel noe sånt som 40 pst. av fondskapitalen i First Generator da han bommet totalt med shorting i etterkant av finanskrisa.

Så hadde han et par gode år i 2016 og 2017, og ble plutselig en geniforklart forvalter. Og han unnlot ikke noen anledning til å få frem at fondet var lukket for nye investorer. De var alså utrolig heldige de som hadde kommet seg med.

Vel, vel. I år har han vært skråsikker på at rigg, subsea, seismikk, Norwegian, Yara og tulleselskapet Thin Film skulle gå til himmels. Resultatet er at fondt er ned utrolige 11 pst. siste måned, og 5 pst. så langt i år. Tar du med at luringen Møllsæther tar nesten 2 pst. i gebyr + at inflasjonen er 3 pst, har fondseierne tapt hele 10 pst. av pengene sine siden årsskiftet.

Men hva med det internasjonale fondet First Global Focus som Møllsæther startet opp i fjor? Her skulle han bruke sin unike kompetanse i de norske bransjene, særlig offshore, til å gjøre gullkantede kjøp på den amerikanske børsen? Pengene ble dermed også der pøst inn i rigg, subsea og seismikk. Resultatet er minus 7 pst. for fondet + gebyr + inflasjon = 12 pst. av sparepengene tapt så langt i år. Ikke rart Møllsæther plutselig senket minstetegningen fra 100 000 kroner til 1 000 kroner, slik at "vanlige folk" (sauer) også skulle få den unike muligheten til å få være med.

Silberman
Redigert 17.11.2018 kl 17:29 Du må logge inn for å svare

I går klarte Møllsæther kunststykket å tape 4,58 pst. av fondskapitalen på EN dag. Tapet siste 6 mnd. er hele 17,66 pst.
Like elendig i det internasjonale fondet. Ned 4,59 pst. i går og minus 19,56 pst. siste 6 mnd.

Silberman
Redigert 21.11.2018 kl 18:59 Du må logge inn for å svare

Møllsæther har nå tapt katastrofale 30 pst. det siste halve året.
Redigert 22.12.2018 kl 21:52 Du må logge inn for å svare

I løpet av alle årene jeg har vært i markedet har jeg aldri sett noen slå indeksene over tid. Jeg tror rett og slett ikke det lar seg gjøre når de samtidig skal ha 2-3% kurtasje. En person som gjorde det veldig godt noen år var Kristoffer Stensrud som ledet Skagen Kontiki. Han slo indeksen i mange år før flaksen var brukt opp, og fondet begynte å gjøre det elendig. I glanstiden fikk til og med vaskedamene i Skagen 1 million i bonus husker jeg. Helt vanvittig. Slik kan man ikke forvalte kundenes penger. Jeg husker engang jeg så litt på Odin-fondene. Da fant jeg at Odin-fondene så og si aldri klarte å slå indeksene. Allikevel tjente alle forvalterne i Odin mellom 5 og 10 millioner i året da jeg sjekket tallene fra skatteetaten. Odin-fondene er det verste jeg har sett av det jeg har giddet å sjekke ut.

Problemet med fondet til Møllseter er at han har bygd det opp kun basert på følelser. Over tid taper følelser for statistikk og porteføljeteori i aksjemarkedet. Vi kan trygt fastslå at fondseierne ikke har fått betalt for risikoen her. Ellers er det bare å sjekke ratingen over norske fond på Morningstar.no, Møllseter leder årets konkurranse om å bunne listen.

Eric
Cunt1984
24.12.2018 kl 09:58 1272

Er meget godt fornøyd med min plassering i DnB Teknologi. Her har jeg fått 5 års anualisert avkastning på 24,9%. Her sitter jeg og betaler gladelig 1.5% i forvaltning.

vicktor
24.12.2018 kl 11:31 1237

Cunt1984
5 års anualisert avkastning på 24,9% og hva betyr så det ?
Anualisert, slik jeg har forstått det så betyr det at man tar en kortere periode av forløpet for eksempel 6 mnd. og sier følgende ;
Dersom avkastningen blir lik i 5 år, slik den har vært i denne korte perioden så vil avkastningen bli 24,9 %.
Og denne korte perioden blir da valgt ut i fra de månedene børsen stiger mye.
En måte å lure folk på ? ?
Hva er den reelle avkastningen din ?

Dersom
Cunt1984
24.12.2018 kl 12:14 1209

Når jeg investerte her i 2013 hadde jeg et langsiktig avkastningsmål på 7% årlig. Etter 6 år investert her så har 1 MNOK blitt til 3.5MNOK. Jeg har i samme periode vært investert i andre fond som også har generert god avkastning i samme periode, men det er DnB Tek dom levert best avkastning for min del.

DNB teknologi har kun «slått» indeks pga de har konstrurert sin egen indeks hvor telecom og media vekter uforholdsmessig mye, mens fondet de siste årene nesten utelukkende har vært investert i tech. Media og telecom har gjort det elendig og derfor fremstår det som at fondet har slått indeks. Hadde fondet sammenlignet seg med MSCI World Technology, hvilket det burde ha gjort, så hadde ikke fondet slått indeks.

Referanseindeksen vektes av delindeksene MSCI (Morgan Stanley Capital International) World Technology 66%, MSCI Media 12% og MSCI Telecom 22% Index.

Go figure...
Redigert 24.12.2018 kl 16:25 Du må logge inn for å svare

Dnb teknologi har seøvfølgelig levert bra, men nå som Nasdaq er fullpriset og prisingen avtar er det nok slutt på moroa for denne gang.
RadivS
09.04.2019 kl 19:27 212

Ligger også i DNB Teknologi, men vurderer å ta 50% å kjøpe DNB Miljø og Helse, så man ikke bare ligger i tech.

Hva tenker dere om en slik plan?