Aksjesparekonto

Er det noen fordeler med Ask når jeg bare kjøper og selger noen aksjer i mnd. Er pensjonist så jeg sparer nok ikke til pensjonsalderen ??
Blir bombardert på email at no må jeg våkne og skynde meg og overføre aksjeposten min ??

dette er jo en aksjekonto der du "sparer" penger med å reinvestere de pengene du ellers skulle betalt skatt med..

dette er ingen konto hvis du går mye i minus,-da bør du avslutte konto for å realisere tap,slik at du da får igjen på skatten,-nøkkelordet er skatteunntak,frem til en tar ut MER enn innskudd fra kontoen.

edit.

overfører du inn 600 tusen,-og tenker,-shit,dette var ikke planen,-så går det også an å ta samme beløp ut igjen uten å skatte,-dette gjelder også OM du skulle ha litt avkastning igjen inne på kontoen.
Redigert 13.11.2018 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
ingmed42
13.11.2018 kl 18:06 1427

Takk for svar, ble litt klokere !! Er litt i tenkeboksen etter siste uker med drittbørs og mye tap!!

ok,-er du i tap,-er den standard aksje/fonds-kontoen helt ok,-du skal også idag slippe å melde inn tapene til skatteetaten da dette blir gjordt normalt automatisk i systemet.

lykke til videre.
Odi.1
13.11.2018 kl 18:23 1388

Du må ikke stusse på å få den. ( gratis å etablere, enkle trykk å føre det over )
Har du gevinst , så kan det stå på den kontoen til du vil ta det ut, og da betale skatt på gevinst over alt du hadde som inngang.
På utbytte, er det vanlig beskatning.

pass bare på at du ikke etablerer denne kontoen hos betalende aktør!

DnB tar seg betalt for innskuddsverdier OVER 100 000!

"På utbytte, er det vanlig beskatning. ."

feil,-i det nye statssbudsjettet er det bestemt nå at også i denne nye aksjesparekontoen blir ikke utbytte beskattet!(gjeldende for 2019?)

;)
Redigert 13.11.2018 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
ingmed42
13.11.2018 kl 18:54 1306

Takk igjen for greie svar / fører over imorgen ,/ Har lest i Finansavisen om ASK ,men ble ikke overbevist , faktisk ble jeg det no / "Det enkle er ofte det beste"....!
Odi.1
13.11.2018 kl 19:14 1249

wow! takk for den kkå , det blir bare bedre og bedre :-)

( synd at ikke AS også kunne få denne "Aksjesparekontoen" )
Redigert 13.11.2018 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Feim
13.11.2018 kl 19:50 1199

Odi.1
«...synd at ikke AS også kunne få denne Aksjesparekontoen»

Den kommentaren skjønte jeg ikke.

Du har vel ikke brukt for ASK i AS? Riktignok 0,66% skatt på utbytte og aksjer i AS, men det er minimal forskjell mellom ASK og AS når det gjelder selskaper registrert i EU/EØS? Prinsippene i ASK er i praksis fritaksmetoden som gjelder for AS, men som nå også privatpersoner kan nyte godt av gjennom ASK uten å måtte opprette AS. Husk at selskaper registrert utenfor EU/EØS ikke kan handles i ASK, da de ikke er omfattet av fritaksmetoden.

Edit. 0,69% i år. 0,66% neste år.
Redigert 13.11.2018 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Fljo
18.12.2018 kl 13:26 738

Noen som har fått med seg om fristen for å flytte aksjer over til Aksjesparekonto er endelig forlenget til 31.12.2019? Hvis ikke - kan man likevel stole på at dette vil skje? 

Hos min aksjeforvalter står det ennå at 19.12.2018 er siste frist, men samtidig skriver de :

"I følge medieoppslag er det flertall på Stortinget for å utvide overgangsvinduet for skattefri flytting av aksjer og aksjefond til 31. desember 2019. Stortinget vil trolig fatte formelt vedtak om dette senere i desember".

det har vært reaksjoner på at flytting ikke har skjedd blandt mange nordmenn,-derfor utsetter de datoen.
Fljo
18.12.2018 kl 13:44 693

Forstår at det evt. er bakgrunnen, men kan ikke se noe sted at vedtaket er endelig fattet. Og politikere kan som kjent gjøre mange helomvendinger før de endelig vedtar noe.
Havsula
18.12.2018 kl 15:44 620

Kjapt spørsmål:

-Om en sitter med tap på Ask, holder det å ta ut alle pengene av Ask, for å få skattefradrag?
Eller må man ta ut og avslutte konto?

Har forstått det slik at Ask må avsluttes og evt ny må opprettes