Fregattkrasjen er mest sannsynlig gjort med vilje.

Drøfteren
10.11.2018 kl 03:31 15446

På tide at noen sier det høyt. En klassisk falsk flagg.
Vi skal ikke ha en europeisk Rothschild-hær.
Rothschildfolkene skal arresteres for langvarig supergrov og omfattende kriminalitet.
Og vi skal ha folkegodkjente valglover.
Russland, Kina og andre land er ikke fienden. Rothschild & co er fienden.
Macron burde gå med blant de arresterte. Merkel er på vei ut.
Storbritannia hvor har vi dem ?

https://www.dn.no/trump/emmanuel-macron/europa/trump-fornarmet-over-macrons-forslag-om-europeisk-har/2-1-473498
Redigert 11.11.2018 kl 02:23 Du må logge inn for å svare
Peer G
10.11.2018 kl 06:00 9426

Han bommet med noen meter, nesten frontkollisjon. MT «Sola TS» anker på styrbord rev fregatten opp på fregatten styrbord akter. Feilnavigering de lux. Fregatten hadde ellers hele fjorden i kjøre på.
https://kart.finn.no/?postCode=5336&showPin=1&title=Stureterminalen%2C+5336+Tjeldst%C3%B8&utmx=-53836&utmy=6763226&geoa=9&finnkode=36840256&adType=JOB&mapType=finnvector&track=address-3

Tekniske data MT «Sola TS»
Lengde 249,97 meter
Bredde 44,032 meter
Dypgående 15,023 meter
Tonnasje 62 557
Lasteevne 112 939 tonn
Peer G
10.11.2018 kl 06:02 9405

Innlegg hentet fra Dagens tema

Tragediene midt i A/S Norges pengemaskin i Hjeltefjorden, vil måtte få alvorlige konsekvenser for de ansvarlige i Norsk politikk. Det er selvsagt at denne uansvarlige kulturen må få alvorlige konsekvenser for mange ledere.

To regjeringer har også trenert kvikksølv saken med den Tyske ubåten på andre siden av fjorden. Konsulentmiljøet i indre Oslofjord har produsert svada rapporter i 20 år og beløp i milliardklassen er svidd av. Dette pga av feige svake politikere som ikke klarer å stå rakrygget for sin totale udyktighet. Vestlandet bør alvorlig vurdere å gå ut av Norge og bli egen stat om ikke dette vanstyret en gang tar slutt.
Odi.1
10.11.2018 kl 06:59 9336

Skal ikke være mulig .
Lett bris og stjerneklart.

Minimum 5 personer 24/7 på Broen med al verdens Teknologi og Konvensjonelle Kikkerter.

Denne Donald Ducks staten leverer nok en gang på høyeste tilbakestående nivå.
En ser dette i snart alle "Næringer" ( les : utgifter til datasystemer Helse /Øst som koster 5-6 milliarder uten at dette har en funksjon )

Politiet sier de "VET" årsaken...?? hehe , En gruppe egen opphøyde personer som ikke klarer å vurdere antall personer i en liten Gummibåt en gang.

Ingen som vurderer denne uttalelsen til denne Høytstående Russiske Offiserer om "NATO" sine øvelser var latterlige å følge kvaliteten på?
Klarer de å hakk seg inn på USA sine sider, og regelrett påvirke ett Valg , skulle vel ikke de ha problemer med å ha full kontroll over en liten båt i Norge?

Norge er FALITT , totalt Skandaløst , en ser det i hele organiseringen , det begynner i Barnehagene med at alle skal være LIKE, dette ender opp med att hele samfunnene ender opp som svake, ubrukelige , hjernevaskede Tullinger.

Ta 10 % av Oljefondet, og flytt NRK til Troms/Finnmark .

Resten av OljeFondet gir de til de 10 fattigeste landene i verden. ( med enkelte vilkår )


Ikke før dette er gjort , vil Norge begynne å bli en Normal Nasjon igjen.
Redigert 10.11.2018 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Airbag
10.11.2018 kl 08:36 9176

5 mann på broen er for mye! Ulykken skjedde klokken 0400 som jeg antar er midt i vaktbytte. Da er det 10 mann på broen midt i en kritisk situasjon.

Det var nok uklart hvem som var i kommando av båten. Han som begynner på vakt eller han som er ferdig klokken 0400?


Bare antakelser fra min side... blir spennende å høre hva som skjedde!
Redigert 10.11.2018 kl 09:21 Du må logge inn for å svare

Norges mest overvåkede fjord. 5 mann på broen. Trafikksentralen på Fedje har full kontroll på alt som beveger seg i fjorden. Ser at fregatten er på kollisjonskurs.
Kaller opp fregatten på VHF kanal 16. Ber den legge om kursen. Fregatten responderer at den ikke klarer det. Warum ? Styreproblemer ? Alt dette er bekreftet og overhørt av flere involverte.
trek
10.11.2018 kl 11:01 8898

Hegnar-forumet i et nøtteskall. En stakkars nazi-taper oppretter en konspirasjonstråd. Deretter svarer han seg selv med noen andre nick for å holde tråden ved like. Ingen gjør noe for å moderere i søppelet.
Odi.1
10.11.2018 kl 11:46 8776

Forsvarets logistikkorganisasjon i OSLO som står ansvarlig for dette Drite !

Ett " panser" krigsskip som en i realiteten kan senke med en god Sprettert.

Redigert 10.11.2018 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Z00L
10.11.2018 kl 15:43 8429

Syns det virker som Russisk e-war mot GPS-elektronikken jeg, Russerne hadde jo øvelse i relativ nærhet av ulykkesstedet mens NATO-øvelsen pågikk
børst
10.11.2018 kl 15:54 8373

Jeg er enig i at denne saken stinker, og at fakta så langt tyder på at mannskapet på broen faktisk styrte inn i tankeren med overlegg ("vi har kontroll"). Motivet kan ha vært at sentrale personer i Sjøforsvaret ikke vil kjøre rundt i spanske rustholker og at de ønsker å tvinge gjennom anskaffelse av nye fregatter fra USA.

Enig med deg at noen som skriver her inne virker som de er syke, ( Alvorlig syke ) Forøvrig trodde jeg at mitt tidligere innlegg var klargjørende og ville sette stoppet for spekulasjoner. Alt tyder på styreproblemer, men neppe hacket.

Uansett konspirasjonteorier det ene og andre.. Det virker på meg som en gjeng gutter som ikke har respekt og skjønner alvoret med ett fartøy som dette. Hvor er kvalitetssikringen ombord ? Rasere 4-5 milliiarder på denne måten. Her må det oppvaskmøte til og latterlig å lese minister som er bekymra for norges forsvarsevne. Vi har ikke brukt for ett forsvar som ikke kan bruke en fregatt innaskjærs i fredstid bedre enn dette.
Redigert 10.11.2018 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
børst
10.11.2018 kl 16:08 8228

Jeg har over 30 års erfaring som fører av motorbåter og har vært i en del situasjoner selv. Hvis man ikke klarer å styre båten, da må man jo så raskt som mulig få slått motorene i revers for å bremse. Om det er to propeller med en del avstand mellom dem, kan man i tillegg prøve å svinge ved å kjøre dem med ulik kraft, så svinger man motsatt av der hvor det er mest kraft forover. Dette er flygere opplært til å gjøre ved motorhavarier og dersom roret svikter.
Redigert 10.11.2018 kl 16:12 Du må logge inn for å svare

Har selv seilt i utenriksfart som offiser. Hva om det du beskriver var noe som ble prøvd ? Uansett, fregatten responderte på advarselen fra overvåkingssenteret på Fedje, de klarte ikke styre unna sa de. Årsak og hva som ble gjort vet vi ikke ennå. Enig i at det virker rart. Ihvertfall ble godt sjømannskap utvist ved å bringe skipet på tryggere grunn slik at det ikke sank til bunns. For Guds skyld; hold opp med disse vanvittige konspirasjonsteoriene.

Tragisk, men alt ligger til rette for å få oppklart hva som egentlig skjedde og det tror jeg skal gå raskt. Er det samme som kan skje når 2 biler møtes og begge førerne er borte i gjerningsøyeblikket. Vi skal prise oss lykkelig at liv ikke gikk tapt og minimalt med utslipp.
Peer G
10.11.2018 kl 17:57 7991

Noe blir beskyldt for å være syk? Tankere hadde en Bredde 44,032 meter, fregatten traff den noe meter fra midten på venstre side, ikke høyre? Tanker, sitt anker styrbord, skadet fregatt styrbord, akter.
Til Den syke her. Det er ikke noe tegn på god psykisk helse å være godt tilpasset et overveldende sykt samfunn. “It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.” Jiddu Krishnamurti. John Fredriksen bevinge ord når han sa «jeg blir syk av Norge» er de eneste vettige sagt her i kongeriket de siste 200 år. Med disse ord beviste han for all verden å være en frisk mann.
Peer G
10.11.2018 kl 18:04 7958

nazi-taper? En søppel betraktning av en Pol -Pot kloning mad in noway
Redigert 10.11.2018 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
Peer G
10.11.2018 kl 18:11 7930

Fullstendig uansvarlig. Man kan da ikke slippe, det man står og holde i, når kritiske punkter forestår?
Redigert 10.11.2018 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
kaliber
10.11.2018 kl 18:25 7881

Om det var vaktskifte har ingen betydning, en evnt. situasjon skal avklares før kommandoen overleveres(BRM) To skip på kollisjonskurs i et åpent farvann burde være enkelt å navigere(sjøveisregel 6 og 14)Er det fare for sammenstøt skal en unnamanøver utføres i god tid. Her kan det være misforståelse av ordre som kan være årsaken til kollisjonen! Alle kan gjøre feil!
Peer G
10.11.2018 kl 18:27 7857

Handlingsplan? Mye tyder nå på at fregatten blir liggende der ute, til spott og spe, i tiår etter tiår.
Få båten vekk derfra snarest. ENN så lenge, er de heldig med været. ( Som en klok mann sa 1945. Dumheten min har berget meg mang en gang. ) Det må legges noen solide presenninger under og rundt båt/hullet i fregatten. Lense den for vann og få den flott, og lagt i dokk snarest. Man kan da ikke stå der ute, å arbeide på dette værutsatt sted på denne årstiden, og vent til vår/sommer neste år. Og året etter det- og det igjen, i det uendelige...
Redigert 10.11.2018 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Peer G
10.11.2018 kl 18:55 7784

Dette vaktskiftet, det var det ikke meg som brakte på banen, eller i fjæresteinene sammen med fregatten ....................
Redigert 10.11.2018 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
Peer G
10.11.2018 kl 19:12 7745


I kollisjonen med tankskipet pådro KNM «Helge Ingstad» seg kraftige skrogskader på styrbord side midtskips og akterut. En rekke vanntette skott ble kompromittert. En av delene som umiddelbart begynte å ta inn vann, var maskinrommet.
https://www.aldrimer.no/fregatten-anropt-og-advart-gjentatte-ganger/
Redigert 10.11.2018 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Peer G
10.11.2018 kl 20:15 7636

https://forsvaret.no/fakta/utstyr/Sjoe/Nansen-klasse-fregatt
Produsent: Navantia
Dimensjonar:
134 meter (lengde)
16,8 meter (breidde)
32 meter (høgde)
7,6 meter (dju​pgong)
Deplasement: 5290 tonn
Fart: 26 knop
Våpenutrusting: Evolved Sea Sparrow-missil (ESSM) med Vertical Launcher System (VLS), nye sjømålsmissil (NSM), Sting Ray-torpedoar, OTO Melara-ka​non, synkeminer
Besetning: Normal besetning er 132. Lugarkapasitet til 146 personar
kaliber
10.11.2018 kl 20:19 7617

"TS" må være syk i hodet!
Peer G
10.11.2018 kl 20:19 7593

Tankbåten var over 44 meter og fregatten 16,8 meter (breidde) Hva er de de mente å bevise?
Peer G
10.11.2018 kl 20:20 7580

Det har han/hun, tilfelles med flere..........
Peer G
10.11.2018 kl 21:05 7481

Museviselandet. Hadde man flyttet alle” nordmenn” til India, kunne vi legge hele nasjonen i feilmarginen. Vi kunne med andre ord ikke bevise at vi var der. (Annet enn hva som hefter ved oss rent herostratisk). Ble Norge noensinne kristnet? Den norske staten har mirakuløst nok gått rett fra barbariet til degenerering, uten det vanlige intervallet om sivilisasjon. Sjeldent har det vært en brøk, med så mye udugelighet/inkompetanse over, og så svære svarte oljepenger under. Skjeggestad bro slik den endte etter 10 år bruk har mye likheter med den norske staten. Tenk dere kongeriket Norge uten gratis råvarer «olje å selge».
Peer G
10.11.2018 kl 21:40 7391

Libya. Jens Stoltenberg har sagt i ettertid. At han ville gjort det samme en gang til? (Her er en person som skulle vært innlagt.) Haag domstolen har Frifunnet Milosevic. En uskyldig mann har blitt drept og døde i et FN-fengsel. Det er USA og nå NATO terrorisme som skaper og har skapt flyktningkrisen og dyrket frem mengder av islamsk terrorisme. At EU er mottakere og vertskap av fortvilte mennesker på flukt fra USA og NATO terrorisme må man kunne bruke noen spaltemeter på. Irak- Libya- Syria -Sudan Jemen. Afghanistan og Balkan.
Haag domstolen nylig har frifunnet Milosevic post mortem, forståelig nok. Det sier nå sitt om rettssystemet at det må gå nesten 20 år for å konkludere med noe så innlysende. Norge må ellers bort i den mørkeste middelalder, for å finne en feltherre med prestekrage. Bombeviken viste vei. Navnet Stoltenberg er for øvrig et skjellsord på Balkan, som i Russland. Bombeangrep kalles nå «luftkampanje» og krig kalles «fredsopprettende operasjon». https://www.derimot.no/regi-enerstvedt-imperialismens-sprak/


https://www.vgtv.no/167055
Kan vel ikke være spørsmål om skyld etter dette.
Peer G
10.11.2018 kl 22:50 7262


Tankskipet gjentar beskjeden noen sekunder etter: «Helge Ingstad, (som kjører i 17 knop) du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig».

Beskjeden etterfølges av 15 nye sekunder med stillhet på radiosambandet. Neste beskjed fra tankskipet er: «Helge Ingstad! Drei!», før de tre sekunder etter sier: «Det blir en kollisjon her da».


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dkdWE/slik-var-de-dramatiske-minuttene-da-knm-helge-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=WEwBd
Redigert 10.11.2018 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
olje
10.11.2018 kl 23:27 7191

Dette er bare tragisk å høre på...hva i alle dager er dette??...uten å kunne si med sikkerhet hva som skjer her så høres det jo ut som de svarer med helt opplagt stemme at det er de som er på vei rett inn i tankbåten??...kan ikke svinge styrbord for da kommer de for nærme ett eller annet....kan muligens ta ett par grader????

Nei de klarer ikke å vri seg unna dette. Det spekuleres i mediene at HI skal tilbake på havet ,men det kommer garantert ikke til å skje. Beste fall går båten til deler om den blir reddet .
Jeg er mere bekymret for skarpe våpen som ligger ombord ,nedsenket i vann, hvordan vil disse oppføre seg med vann og kansje skader.....
Redigert 10.11.2018 kl 23:59 Du må logge inn for å svare

Helt utrolig. Er som jeg frykta. Uansvarlige personer i forsvaret som leker med rådyrt forsvarsmateriell og setter sine egne og andres liv i fare. Takk og lov for at det var en solid tankbåt de rant i senk. Her må det kraftig opprydding til i det norske forsvaret. Må være forferdelig flaut. Her nytter det ikke å skylde på noen
Redigert 11.11.2018 kl 00:03 Du må logge inn for å svare

Jeg blir beskyldt for å være syk, nazi-taper (hva nå det er ?) og for å fare med flere nick for å holde tråden i gang.
Nazi-offer isåfall. Er så langt unna nazi du kommer.
Ingen av de andre nickene er mine.

https://www.vgtv.no/video/167055/hoer-samtalen-mellom-skipene?utm_term=df-86-ba8ca003%3Adf-86-ba8ca003

https://kart.gulesider.no/?c=60.645936,4.856472&z=15&l=nautical

Sundet er 2 km bredt. Det er dypt der. Virker som fregatten øker fra 0 til 17,5 kn. Tankskipet har ca 6,5 kn. Fregatten snakker om blokker. Det fins en grunne, men den er langt unna. Ingen fare for å treffe den. Det fremstår som mest sannsynlig at dette er gjort med overlegg, Motiv er det et atlanterhav av. bare så det er sagt.

Noen snakker om navigasjonsøvelse. Den ankerfestenesen har vært valgt ut som overleggsobjekt her. En designet krasj. I akkurat denne saken må vi kunne si det som det er.

Airbag
11.11.2018 kl 07:32 6809

Med så mye flott utstyr som ARPA, AIS, ECDIS osv ombord kan det ha en negativ effekt på de på broen. Det er lett å stole blindt på dette utsyret. Blir en vane med altfor små kursendringer til å vike for andre fartøy og dermed også for små avstand når en passerer. Mange båter gjør desverre dette. De dyktige gir store kursendringer når de viker slik at andre båter ikke i tvil om intensjonene.

Fra opptaket virker som han kom inn i en situasjon, fikk panikk og ble dermed helt lammet. Med tidlig og store manøver kommer en ut av de fleste "ekle situasjoner".
Redigert 11.11.2018 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Yess
11.11.2018 kl 08:43 6700

Det er ihverfall helt utrolig hvordan dette kunne skje. En må stille spørsmål, hvorfor? Hvordan kunne dette skje om mannskapet på broen pp fregatten var ved «sine fulle fem»?
Framtia
11.11.2018 kl 08:48 6657

Enig! Vi har en Havarikommisjon i Norge og derfor kan ingen uttale seg om hva som er hendt, før kommisjonen konkluderer!
Dette er for å få en objektiv vurdering av hendelsen, samt beskytte alle parter involvert.
Dette minner meg om Terese Johaug tråden, der alle gribbene ville ha seg en bit!. .
Yess
11.11.2018 kl 08:59 6612

Det er nok i Forsvarets og nasjonens interesser at de faktiske forhold tåkelegges og hemmeligholdes i X-antall år.
Redigert 11.11.2018 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Odi.1
11.11.2018 kl 09:25 6558


Hva konklusjon kan en forvente fra Havarikommisjonen? ( ca to tre års arbeid , med 8 Offentlige etater spekket med lumi )

Fregattsaken 18/11 -Sk 1

" Den SANK"
meerik1
11.11.2018 kl 09:35 6479

Legg påbudt fartsgrense på forsvarets båter i fredstid til 4knop. Det er uansvarlig å sende denne gjengen løs uten restriksjoner. Derfor følger jeg selv følgende uttrykk:
If the ship is grey, stay away.
Framtia
11.11.2018 kl 10:32 6309

Rapporten vil muligens ikke bli frigjort før det har gått en stund, men til trøst for alle dere spekulanter og utolmodige sjeler, vil havarikommisjonen komme med status underveis...
pengex
11.11.2018 kl 10:42 6268

Skyter meg i foten om dette ikke blir erklært teknisk feil.
Ingen har guts nok til å ta skylda her.
Yess
11.11.2018 kl 11:45 6150

Helt enig.
Jeg tror også det blir tåkelagt. Alle innvolvert på fregatten får «Munnkurv» og det blir erklært teknisk feil? Deretter hemligstemples rapporten i 60 år. Alt for rikets sikkerhet og i «nasjonens interesse»?
Akkurat som en gjorde etter 22/7. https://www.aftenposten.no/norge/i/P9yze/22-juli-redegjorelser-holdes-hemmelig
Redigert 11.11.2018 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.11.2018 kl 11:54 6109

Dere er desverre ikke oppdatert! 22. juli var dessverre ingen "ulykke", men terrorisme og etterarbeidet heller ikke underlagt samme regime som ved en hendelse i luftransport/ landtransport. Disse hendelsene vil bli offentliggjort når arbeidet er ferdig...Dette sørger havarikommisjonen for...Forsvaret har en egen havarikommisjon, men de samarbeider med hverandre.
davan
11.11.2018 kl 12:11 6058

Her må det være noen som har duppet av, og /eller har hatt øreplugger, eller volum på VHF nedsstilt ved en feiltagelse. Når de blir ropt opp flere ganger og ikke reagerer så kan de se slik ut. Radar vil også gi alarm når en er på kollisjonskurs med annet fartøy.
Her kan det være flere faktorer som har sviktet samtidig. Synd for de som var på broen, sikkert fine folk alle sammen.
stlh
11.11.2018 kl 12:57 5973

Vist en så de landgang fartøyene som ble brukt i Trondheim fjorden (som var en stor vits), er jeg glad vi lever i en fredelig tid. Når det gjelder Helge Ingstad, så viser opptaket at den ene slepebåten skubber den overende slik at den tar inn vann via maskinrommet og den siger over på siden. Hva var poenget med det ? Den stod jo allerede på grunn og skulle vel ikke bunn smøres ?
Redigert 11.11.2018 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
meerik1
11.11.2018 kl 13:14 5925

Radar? Den gjenge seilte sikkert på stoppeklokke uten radar og AIS.
De svarte gjentatta ganger på anrop, men var ikke i stand til å skjønne faren for samenstøt.
Redigert 11.11.2018 kl 13:31 Du må logge inn for å svare

Har hørt lydloggen, dette er bare tragisk. Tankbåten ga klare advarsler ca 4 minutter før katastrofen var et faktum. Etter mitt syn har tankbåten gjort mye for å unngå sammenstøtet med fregatten. Spørsmålet mitt er somfølge har tankbåten gjort nok for å hindre sammenstøt? Mannskapet på fregatten virker jo å ha vært bevisstløs.
Hvis tankbåten her har gjort all sin makt i å hindre sammenstøt ved Max svingt til styrbord samt eventuelt reversert med motorer eller lignende, noe jeg tar som en selvfølge. Ja da ligger feilen 100 % hos Fregatten.
Airbag
11.11.2018 kl 13:39 5874

Ikke mye tankbåten kan gjøre. Manøvringsevnen på den kan sammenlignes med en skyskraper lagt på siden med propell og ror.