AkerBP - Når oljeprisen snur

omans
04.02.2019 kl 11:05 4317

Mye som tyder på at kurs vil bikke 300 kroner denne uka ja.
Allerede onsdag q4 resultat presentasjon
Oljepris momentum
Froskelår suppe
Brudd 200ma
undrende
04.02.2019 kl 13:01 4238

Utbytte på denne i slutten av uka, er det ikke? Ble rundt NOK 2,57 i November, det samme nå vel.
Stat oil
04.02.2019 kl 17:47 4127

Ser vi 400 i løpet av året 2019 dersom oljeprisen stabiliserer seg rundt 70+ ? Jeg tror faktisk det er fullt mulig.
undrende
05.02.2019 kl 01:46 3933

Spenstig aksje dette. Utbytte for Q4 nå, deretter rundt 70 % økning på utbytte for Q1 som kommer i Mai og blir i området NOK 4.40
2019 byr på hele 17++ NOK pr aksje i totalt utbytte med planer om ytterligere 10% økning videre frem mot 2023.
En pengemaskin deLuxe dette.
omans
05.02.2019 kl 04:03 3892

Bra aksje. Allikevel var man vitne til et fall på nesten 40% i aksjekursen q4. Q1 19 har vært drøm.

“You shouldn’t own common stocks if a 50% decrease in their value in a short period of time would cause you acute distress.”
*Warren Buffet.

omans
05.02.2019 kl 21:56 3648

Lykke til alle AkerBP'ere i morra.
Måtte resultatet bli framifrå, og oljeprisen starte oppturens neste sprint distanse til 70 tall samtidig.

https://www.reuters.com/finance/stocks/analyst/AKERBP.OL
Redigert 05.02.2019 kl 22:03 Du må logge inn for å svare

WB,er kanon han,men hvem i helvete vil ikke bli stresset om en av aksjene i portisen dropper 50%?
Jeg likte ikke droppen,men ble i aksjen,og kjøpte meg opp,men det var ikke moro.
Om man skal gjøre det på den måten,er det om å gjøre å ikke slippe opp for kontanter.
Så er rimelig spent på morgendagen,men uansett jeg har stor tro på AKBP.
Som er den største enkeltinvesteringen i porteføljen.
Buckle up.

:=)
Redigert 05.02.2019 kl 22:41 Du må logge inn for å svare
undrende
05.02.2019 kl 23:24 3533

det var litt det jeg tenkte på når dippen ble såpass dyp, ka i h************ er det som skjer. denne skal ikke være nede her
.......men man lærer noe hele tiden, det er ingen ting som er sikkert.
Var også med ned et stykke, eneste papiret jeg hadde, men relativt tungt inne. hadde midler for å fylle på på bunnen, men ikke nerver...
jadden
06.02.2019 kl 07:22 3414

Utbytte pr aksje som utbetales nå i februar er kr 4,43 med dollarkurs 8,50 lagt til grunn. Hegnar mener selskapet skuffer, dem om det.

Aksjen skuffer...

Vil vel heller si det er analytikerne som skuffer, som ligger så langt unna fasit med estimatene sine.

Burde vært omskolert hele gjengen.
golf`ern
06.02.2019 kl 07:58 3277

Når man leser E24 får man et helt annet inntrykk av kvartalsrapporten.
Pussig det, Hegnar......
omans
06.02.2019 kl 08:37 3165

Ikke feil å eie denne.
Spørs om disse forventningene som analytikere hadde sett seg fore var innbakt, eller om utbytte økning var innbakt.
Kan jo hende at 300 blir vanskelig første dager, dersom markedet mener at res skulle vært høyere, oc basert på gårsdagens sluttkurs 290.
Resultatet var jo bra og utbytte er jo kjempebra.
Fremtiden er også lys, det er hva som forventes fremover som er viktigst. Mye som skjer, JS m.m.

Oljeprisen også litt tilbake idag, oppgang forbi 62-63 lar vente på seg. Kurs idag ligger vel derfor an til å gå tilbake. Iallefall fra start.
Redigert 06.02.2019 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
jadden
06.02.2019 kl 08:44 3141

Andre mener resultatet er sterkt: https://www.nettavisen.no/na24/aker-bp-leverer-knallresultat-for-2018---rokke-blir-en-milliard-rikere/3423589748.html

Til neste år er forespeilet utbytte kr 5 pr aksje pr kvartal og økende for hvert år videre. Kursen har nok trolig også tatt et godt jafs oppover når vi skriver 2020 og Sverdrup fase 1 pumper for fullt, siden kommer fase 2 og ++ for andre feltutbygginger. Sjelden forutsigbar pensjonssparebøsse dette.
Redigert 06.02.2019 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
undrende
06.02.2019 kl 14:42 2972

iflg E24 ( https://e24.no/boers-og-finans/aker-bp/sterk-vekst-for-aker-bp-drysser-utbytte-over-aksjonaerene/24555393 )
så skal de allerede nå i februar utbetale 0,52 $ i utbytte ( NOK 4,42)
Tror vel ikke det er før i Mai vi får den økningen, men det hadde ikke vært meg i mot.
golf`ern
06.02.2019 kl 15:18 2915

rt 283
Overdrevent fall dette....
jadden
06.02.2019 kl 16:51 2848

Til undrende og eventuelt andre tvilere, utbytte på kr 4,42 pr aksje blir utbetalt til de som eier aksjen ved børsslutt fredag 8. Feb. Kan leses i slutten av børsmeldingen som ble sendt ut i morges. Totalt utgjør utbyttet 187,5 mill USD som er en fjerdedel av 750 mill USD som betales på årsbasis.
Redigert 06.02.2019 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
kanskje
06.02.2019 kl 18:35 2778

Ser Omdal har et kursmål på 360 kroner
undrende
06.02.2019 kl 18:45 2763

Joda, thx for det.
Det jeg egentlig stusset over, det var at jeg trodde vi fortsatt skulle ha fjorårets utbytte nå i februar, og så gå over på 0,52$ (nok 4.42) de fire neste kvartal. Altså følge kvartalene i inneværende år.

Siden vi snakker om hvilken dag du må eie, altså fredag 8 februar (har ellers lest at ex dag var i dag 6 februar)
Om jeg velger å kjøpe flere aksjer i AkerBP i morgen, eller fredag, vil det være tilstrekkelig for å få utbytte på disse?
Da tenker jeg på at handelen er ikke endelig oppgjort før etter fredag 8 februar
jadden
07.02.2019 kl 07:08 2557

Fra børsmeldingen vedr utbytte:

06/02-2019 07:01:05: (AKERBP) AKERBP: Key information relating to the cash dividend to be paid by Aker BP ASA
Dividend amount: USD 0.5207 per share (NOK 4.41142 per share)

Declared currency: USD

Last day of trading including right: 8 February 2019

Ex-date: 11 February 2019

Record date: 12 February 2019

Payment date: 19 February 2019

Date of approval: 5 February 2019

Det ser ut som kurs USD/NOK allerede er satt, det blir 4,41 pr aksje. Har man handlet AkerBP i løpet av morgendagen 8. feb er man kvalifisert til å få utbytte på de aksjer som er registrert ved børsslutt.
Norbo
07.02.2019 kl 14:17 2356

Hvor lenge må man sitte på de for å få utbytte?
just4fun
07.02.2019 kl 14:21 2350

Som det står et par poster over her, du må eie aksjene ved børsslutt fredag.
undrende
07.02.2019 kl 14:25 2339

ut morgendagen, men det er vel alltid slik at aksjer faller tilsvarende utbyttet påfølgende børsdag. Alikevel, mtp forventninger til oljeprisen fremover, så er AkerBP uhyre spennende og spenstig papir.

Vedder på at (om oljen holder) så er AKERBBP hentet seg inn utbyttekronene allerede mandag morgen. Det blir vinn vinn, utbytte og kursinnhenting.

SS
EirHan
07.02.2019 kl 18:34 2236

Hvis oljen holder ja......faller 3-4% i USA nå...uff
omans
07.02.2019 kl 19:50 2179

Om oljepris er 61 eller om den er 62 pr idag er det vel få som bryr seg om vedr dette selskapet.
Det er ikke forventet at en skal få ny nedtur nedover 50 tallet for oljepris.
Men volatilitet er jo normal, i diverse faser, eller forsåvidt gjennom hele året.

Oljeprisen streber etter å finne en ny trend, som det vil være naturlig at vil bli opp når tiden er inne.
Krefter jobber for dette.
undrende
07.02.2019 kl 20:37 2134

Tar seg jo inn igjen olja, betydelig enn så lenge ;-)

Er litt fascinert over at enkelte faktisk bryr seg om kortsiktige svingninger i råvarekurser når f
de uttaler seg om aksjer

Se der ja. Feita innsidekjøp på høye kurser. Sier meg at vi skal til 350 rimelig snart.

SS
just4fun
08.02.2019 kl 15:30 1639

Overraskende at den faller såpass mye i dag, er jo siste dag inkl. utbytte samtidig som olja igjen har dratt seg opp over 62 USD/fat.

Skjer i Akerbp i dag? Jeg kjøper i sluttauksjon no.

SS

Tradergambling?
Differanse fall fredag morgen til mandag morgen
gir ca kr 15,50 inkl. drop utbytte. Gitt et kjøp mandag morgen og deretter stigende kurs blir mer lukrativt enn å
sitte over og motta utbytte. Faller kursen videre utover
mandag reduseres profitten gitt kjøp mandag morgen.
For oss som sitter long og har blikket rettet fremover betyr stuntet ingen verdens ting.

Jeg kjøpte litt fredag som følge av 11 kr nedgang uten nyheter og oljen steg. Kjøpte ikke pga utbytte.
Hva andre gjør får nå så være. Sitter i 70 prosent cash nettopp pga slike fall så om vi får den billigere er det flott, og går den opp om børsene går opp, så er det og flott.

Akerbp har nylig vert nede på 266 for så å gå til 290 noen få dager etter, så akerbp er det futt i alle retninger.

SS

Jeg tror det var ett godt kjøp. 272 før utbytte på litt over 4 kroner burde være en trygg investering. Selv så shortet jeg obx for ca 50 millioner på fredag før lunsj. Jeg ble overrasket over nedgangen utover dagen. Tror det blir en oppgang på 0,5-0,7 % i morgen tidlig. Men utover dagen og utover uka blir spennende. Er ikke utenkelig at en del tar penger ut av markedet nå i begynnelsen av februar, gitt årets avkastning og de tingene som kommer i februar.

Og skulle mot formodning Trump få en rapport den 17 som tilsier toll på biler, så er det ett tidsspørsmål før han åpner en ny front. Om det skjer før eller etter Kina avtale vet jeg ikke.

Imponerende det du driver med Boktransporten.
Sitter du i Akerbp enda, eller bare short ose?

SS

Takk for det. Og i like måte. Jeg solgte meg ut i Aker Bp fredag for to uker siden på 283,50 ca.

Er short i GJF og long i NHY med en put opsjon som gudskjelov tok mye av fallet i uka som var.

Fremover synes jeg det er bra spennende med Kina-USA, biltoll. Ny krig med EU. Brexit. Venezuela. For å si det litt kryptisk aner jeg en bra volatil periode fremover som jeg skal prøve å tjene på. Hvis det går 40 dager uten noe særlig endring taper jeg penger. Om vi er 5 % opp eller 5 % ned om 40 dager tjener jeg penger. Går det rolig for seg så blir det ikke så moro.

Blir spennende da.
Dette du driver med putt, call osv har jeg ingen peiling på.
Må jo være en fantastisk mulighet for å tjene penger på 5% opp eller 5% ned, bare det ikke er omtrent det samme om 40 dager.
Det bør gi rimelig bra sjangs for treff egentlig.

SS

Ja det blir spennende tider fremover. Enkelt forklart er en put opsjon, en avtale om å kunne selge en aksje til en forhåndsbestemt pris innenfor en gitt dato.

En call opsjon er en avtale om å kjøpe en aksje til en forhåndsavtalt pris.

Standardiserte opsjonsprodukter finner du på https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/derivatives/quotelist/false

Ett eksempel som jeg gjorde nylig, var å kjøpe en million hydro aksjer på rundt 39. Deretter kjøpte jeg en put opsjon på innløsningskurs 37, som løper ut 15.2.19. På den måten vil jeg da kunne selge denne posten NHY aksjer til 37. Siden jeg var usikker på hva slags dritt som kunne komme, sikret jeg meg. Det var fortsatt ett bra tap, men ville illustrere hvordan det fungerte.

En måte å tjene på volatilitet er da å kjøpe både put og call opsjoner i den samme aksjen eller indeks. Hvilke indeks eller aksje jeg kjøper dette i, går jeg ikke ut med før posisjonen er kjøpt. Hvis det da ikke er endring på 35 dager til 15 mars, så taper jeg det jeg har betalt for opsjonene. Hvis en aksje eller indeks går opp f. eks 7 % så vil da put opsjonen være verdt nesten null, mens call opsjonen vil da ha steget i verdi, fordi man da kan kjøpe aksjen til en forhåndsavtalt pris. Ett eksempel er at man kunne betale 3,25 pr. aksje i Aer BP med innløsningskurs 275, med utløp innen 15.2. La oss si at man kjøper 1000 slik opsjoner. Da har man betalt 3250, og har da rett til å kjøpe 1000 aksjer for 275 pr aksje den 15.2. Hvis aksjen står under 275, så taper man de 3250 og ikke noe mer. Står aksjen i 285, kjøper man aksjen for 275, kan snu seg rundt og selge den for 285, også har man da tjent 10-3,25=6,75 pr. aksje = 6750,- totalt i gevinst. Innsatsen var da 3250, og ble 10000 med gevinst på 6750,-.

Ett eksempel også som nevnt med NHY at man kjøpe aksjene i seg selv, også kjøpe en put opsjon. Da har man rett til å selge aksjen til en forhåndsavtalt pris. Hvis en aksje går til helvete, så har man sikret seg for mye av nedgangen.

Eksempelet med å tjene på volatilitet, betyr at man kjøper både put og ccall opsjoner også må nedgangen eller oppgangen overstige innsatsen som er kjøpspremien på opsjoneene totalt. For egen del tenker jeg at frem til 15.3 så bør man se en volatilitet som utgjør minimum 5 % oppgang eller nedgang, og derfor kunne tjene på det. Hvilke selskaper, og hvilke opsjoner man kjøper og sånt kan man simulere og beregne hva som vil lønne seg å gå inn i.

For Aker BP ville jeg kanskje ikke gjort dette med put og call, fordi jeg anser muligheten for oljeprisnedgang eller oppgang frem til 15.3 som mindre enn for eksempel hvordan NHY kan bli raljert med. Med hard brexit, ingen kina avtale, toll på europeiske biler, og ingen løsning på Alunorte, så skal den ned. Men løsning på Alunorte, ikke toll på biler, kina avtale i boks, og en god drive i markedet og sentimentet generelt, så vil antagelig NHY gå opp.

Håper det var forklarende.

Takk for svar Boktrans.

Kjenner at dette har ikke har kompetanse til, så får blir vanlig aksjehandel på med, med kjøp eller short, alternativt bull/bear. Tenker det dekker mine behov.
Håper du innerst inne er mer bullish totalt sett, og ikke ser fanden på veggen. Litt tøfft å sitte 50 mill short, og short GJF (som er dyr på 150 ja), men samtidig sitter long i taperen NHY.

Det blir spennende dette.

SS

Takk for det. Det blir bra spennende. Jeg er nok mest bull, men tror mer på volatilitet enn den store oppgangen før kina avtale er i mål. Men med fredagen, og begynnnende dobbelt topp, er jeg ikke helt sikker da. Men i morgen, rimelig sikkert opp. Shorten på OBX er litt åsnn bare for å ha den. Siden OBX kan gå opp mer enn 1,2 % før den er i null, så, er den komfortabel.

GJF er bra dyr, men forventer ikke den store nedgangen der.

Når det gjelder NHY er det sånn at jeg både er long og short enn så lenge. Altså hvis jeg selger aksjene jeg har, er jeg utelukkende short, selger jeg opsjonen er jeg utelukkende long. Så der er jeg midt i mellom akkurat nå. Men spør man Hammers så er det jo gedigent HS formasjon der, som kan dra den godt ned på 20-tallet. Men Alunorte oppstart kan dra den bra opp.

Når det gjelder Aker BP så var jeg skikkelig overrasket over fallet på fredag. Syntes det var utfortjent mye, men gikk ikke inn der. Hele fallet virket ufornuftig og vet ikke helt hva jeg skal tro. Liker litt handlingsrom om dagen.

Ser man på VIX - frykt indeksen, så har vel den hatt en HS formasjon uten at den kan være av stor betydning når fallet fra halslinjen nå er gjort. CNN sin fryktindeks har også enn så lenge dabbet av på en midlertidig topp i positivitet.

Så usikker enn så lenge, bull eller bear vet jeg ikke, men liker kjappe handler og handlefrihet nå.

Akebp 274,8 på EKS utbytte dag, tilsvarende 279,4 korrigert for utbytte.
Sterk

SS
omans
12.02.2019 kl 14:36 613

Allerede er kurs på 286 inkl utbytte, og oljepris snuser på 63 break out,

Fy søren for en aksje.
To trader i dag, 115.000 netto i lomma.
Pluss utbytte på 4,41 på vei - 44100 deilige kroner.

Boktransporten hvordan går det med dine papirer?

SS

Vi får håpe på en skikkelig oppgang i oljeprisen,så fyker den videre opp.
omans
12.02.2019 kl 16:47 505

Kurs har marginalt brutt opp av 282 og 200 ma. Follow trough av 290 vil gi nytt kjøps signal teknisk.

Oljeprisen kan være trigger, foreløpig er den litt tilbake etter å ha testet 63 tallet.
Bra nyheter idag ifm at Saudi skulle kutte ganske mye mer enn avtalt i møtet før nyttår.
Kutter med 500mbp ekstra/dag enn først meddelt, til 9.8mbp/dag.
I morgen oljelager tall.

Kanskje man kan håpe på en trigger der, som gir den etterlengtede kraften for oljeprisen til å booste over 63.70
Momentumet er på plass.
Redigert 12.02.2019 kl 19:50 Du må logge inn for å svare

Hold oss oppdatert Omans, du gjør en meget fin jobb med saklig info.

Angrer på jeg solgte i ettermiddag, men kanskje jeg får ny inngang ved en dipp ned.

SS
mekker
12.02.2019 kl 17:09 473

omans: Det er pt kun oljeprisen som er en trigger. Kanskje skal en ikke si kun. Kanskje dukker det opp en eller flere gladmeldinger fra Røkke. Med signaler fra Saudi og OPEC mener jeg at oljeprisen fort kan nå 65 tallet. Når oljeprisen når 65 er vi over 300. Oljelagertall blir spennende. PS: Har en kollega som sitter i DNO. Spøkefullt bruker jeg å si at når DNO når 25 - den dagen ser vi 400 i AkerBp :-)