NEL


NEL.. 1 pumpe i Oslo 1 pumpe i Bergen 3 i Tyskland...……………. Ny emisjon eller stup mot konkurs ???????????

Du glemmer Nikola ordren selvsagt... Det passer best med intensjonen din... Har fabrikkene nok kapasitet om Nikola også legger tilsvarende plan for Europa?
Atfecak
08.11.2018 kl 14:35 5007

Jeg trur ikke på emisjon med det aller første. Jeg sitter derimot og lurer på om Buffet kommer inn som investor i Nikola. Han kjøpte seg jo som kjent inn i Pilot Flying J som har stasjoner i mange delstater i USA. Går man litt lengre inn i materien så har Pilot Flying J en stor eier i Ferrellgas. Kan vi være så heldig at NEL har en eller annen fot innenfor der å slik at vi kan oppleve Power to Gas i USA? Grunnen til mine spekulasjoner er at NEL skal levere fyllestasjoner, men lite vet vi hvor disse skal stå. Kjører man lastebil så er det jo greit å få seg en dusj eller en pølse mens man stopper for og tanke hydrogen fra stasjonene NEL skal levere til Nikola. Sistnevnte skal jo ha nevnt at NEL skal levere over 800 fyllestasjoner til de, Pilot Flying J har nesten like mange dieselstasjoner (750) noe som er påfallende..
Bjella
08.11.2018 kl 14:48 4939

Intresant
Mye kan tyde på det . Svaret kommer nok raskere enn vi tror!
Bjella
08.11.2018 kl 16:06 4725

Nikola
Nel
Bufet med sammarbeids firma med 750 fyllestasjoner høres høyst reelt.
abroker
08.11.2018 kl 16:21 4647

Etter lista å dømme idag så sklir NEL sidelengs - i beste fall
Atfecak
08.11.2018 kl 16:56 4470

Synes å i ettertid at Løkke tok underskuddet med altfor stor ro. Det ble brukt ord som at han ikke var fornøyd, å at de følte de kunne velge og vrake blandt partnere i østen. Så kan man spørre seg sjøl, hva vet han som gjør at han kan være så rolig? Ser av andre børsnoterte selskaper som både melder og skriver avtaler med alskens selskaper nesten i panikk, børsmeldinger flyter over av avtaler som aldri blir å omsettes i vesentlige verdier. Men ikke Løkke nei, han er roligheten sjøl. At NEL aksjen omsettes for 4-5 kroner er egentlig snodig. Her har vi vært vitne til et oppkjøpsraid uten sidestykke i Norsk industri, der CB har kjøpt seg inn som største eier i løpet av noen måneder. Forventningene til NEL som selskap burde vært priset til 20-30kr for lenge siden.
Nå omsettes aksjen for knapper og glansbilder, i ettertid vil mange se seg tilbake, å i likhet med meg angre at man ikke kjøpte mer på 2-2.50kr eller nå. Når NEL står i 30kr har CBs aksjer blitt verdt 40mrd. Det er dyrt å være så fattig at man ikke har råd å handle mere NEL

Lökke besviken på resultatet. Som vanligt säger han det folk vill höra. Men lyssna! Sa han att han skulle förbättra resultatet, sänka kostnaderna. Imorgon borde aktien gå upp igen.
Redigert 08.11.2018 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Admoff
08.11.2018 kl 17:29 4264

Slutt nå, jeg begynner virkelig å bli bekymret for deg XYZ..
meerik1
08.11.2018 kl 17:33 4234

Åsså, åsså, åsså kommer måneraketter med digre hydrogentanker store som flyplasser, åsså må de henge dem etter rakettene i digre hyssinger. Tenk om de ekploderer da? Ja, tenk! Det kommet til å lyse opp himlen og lyse som kjempe store julestjerner! Tenk på aksjekursen da, da? Da kommer den til å stupe da. Ikke sant?
Redigert 08.11.2018 kl 17:34 Du må logge inn for å svare
MrBoring
09.11.2018 kl 08:23 3652

Jeg leser en del om NEL på Hegnar forum, men kommenterer sjelden. Denne tråden er imidlertid et godt tidspunkt til å komme med mitt synspunkt. Jeg skjønner rett og slett ikke denne hylingen etter emisjon eller konkurs. Q3 viste at NEL har 434 MNOK på bok, hvorav 150 MNOK er øremerket utvidelse på Notodden. Da har NEL fremdeles 284 MNOK til øvrige aktiviteter. Dersom en ser bort fra søksmålet i USA og ekstraordinære MVA utgifter var tapet i størrelsesorden 45 MNOK. NEL har dermed kapital til 18 måneder med tilsvarende tap.

Nå tror jeg omsetningen dette kvartalet ble lavere enn forventet. For eksempel ble det den 25.09.17 børsmeldt en kontrakt med SunLine Transit Agency i California på 8.3 MUSD (69 MNOK) med forventet levering i 2018. Tilsvarende har en 50 MNOK bestilling til Shell California meldt 11.09.17. Ingenting hos SunLine, Shell eller NEL indikerer at disse er levert.

Det er altså ingen grunn til å forvente like høye tap i fremtiden. Faktisk kan Q4 bli riktig hyggelig dersom første stasjon i Sør-Korea (2 MEUR eller 20 MNOK) og første demostasjon til Nikola (4.5 MUSD eller 37 MNOK) sammen med de overstående kontrakter bokføres da. Det skulle tilsi 176 MNOK i omsetning bare på disse. Dersom det skulle bli en emisjon vil det være grunnet kapasitetsutvidelse og ikke fordi den daglige driften går med tap.

Avslutningsvis vil jeg minne om at første ordinære stasjon til Nikola skal leveres i Q4 2020. Siden vi vet at de 28 stasjonene til Anheuser-Busch koster 500 MUSD snakker vi 17.85 MUSD eller 148 MNOK for denne. Så får vi nye 148 MNOK i Q1 2021, 296 MNOK i Q2 2021, 592 MNOK i Q3 2021 og så videre. Det er bare 2 år til dette fantastiske hydrogentogen begynner å rulle.

Verdi Anheuser-Busch stasjonene https://nelhydrogen.com/press-release/awarded-multi-billion-nok-electrolyzer-and-fueling-station-contract-by-nikola/ og tidsplan Nikola https://twitter.com/nikolamotor/status/1046852215565049857.

Edit: Rettet typo Anheuser-Busch
Redigert 09.11.2018 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
arnegull
09.11.2018 kl 08:36 3546

Bra skrevet og absolutt alt annet enn boring :)
Ruperto
09.11.2018 kl 09:50 3126

Repurchase time ! Oil price drop making Oslo index pushing down all the prices by effect mirror ... Great opportunity to buy at lower price.... ;)

Innlegget er slettet av Ruperto

Mr. Boring.
Meget bra innlegg. Likte det. Vil også suplere med å si at det er påkrevd med nytt vedtak for å gjennomføre en slik emisjon. De har tatt ut det de kan i Emisjon i denne omgang. Det må nytt vedtak til for å kunne gjennomføre ny emi. Dette er ikke noe man bare gjør sånn uten videre.
Løkke til.
Redigert 09.11.2018 kl 10:52 Du må logge inn for å svare

Er du sikker på at de ikke har mer å gå på når det gjelder emisjon??
MrBoring
09.11.2018 kl 11:48 2701

Tusen takk, rogneveien! Godt poeng at en eventuell emisjon må behandles av generalforsamlingen. Verdsetter absolutt dine innlegg her på forumet!
MrBoring
09.11.2018 kl 11:50 2688

White Hawk skrev Boring Spot on. Takk
White Hawk, tusen takk til deg også!

Ordinær generalforsamling ble avholdt 15.mai. Leser man pkt 8 fra protokollen, så gis styret fullmakt til å øke aksjekapitalen inntil 39948598,- . Dette skjer gjennom en eller flere aksjekapitalutvidelser.
Vi vet at pålydende er 0,20. Det kan da utstedes : 199742990 aksjer.
-Ved ordinær generalforsamling er det : 998714952 aksjer, som gir en aksjekapital på :199742990,40 kr
-Ved avsluttet Q3 er det :1113551382 aksjer, som gir en aksjekapital på :222710276,-- kr
-Tillatt aksjekapital utvidelse : 39948598,- kr
-Økt aksjekapital : 22967286,- kr
-Gjenstående til kap. utv. : 16981312,- kr
-Til eventuelle emisjoner er det da fullmakt til 84906560 aksjer.
- Gyldigheten er til neste generalforsamling, eller inntil 15måneder.
Dere får regne på dette selv, og jeg beklager hvis jeg har gjort feil.

MrBoring
09.11.2018 kl 15:14 2371

oppvigår, regnestykket ditt ser riktig ut for meg. Takk for info. Jeg er tilhenger av korrekt informasjon.
Ruperto
09.11.2018 kl 15:19 2349

It is nice to see NEL in blue numbers in the middle of so many red colors.... :)

Mye skjer nok i Nel for tiden, og ledelsen må virkelig stå på nå. Som sagt har ledelsen sagt at de kan velge og vrake. Det er fantastisk, men det må foretas valg. Med overraskelsen fra Nikola, som kom med bygging av stasjoner i Europa, så trenges det mer kapital. Likeså må det forventes større ordrer fra øst. Da selvsagt Kina, Japan, Sør-Korea og for ikke å glemme Australia. Man treger ikke være rakettforsker for å forstå at her trenges det mye kapital, for å kunne tilfredsstille den enorme etterspørselen, som kommer. Her kan man ikke ligge et til to steg etter i hydrogen utviklingen, som våre politikere.
De har kapital, men det er ikke nok til en større utvikling. En eller flere emisjoner må komme fremover. Det vi vet er at de har fullmakt til å utstede 84906560 nye aksjer. Hadde de foretatt en rettet emisjon nå, og med en rabatt på 10%, så ville de fått inn 339626000,- kr. Da går jeg utfra avslutning fredag.
Et problem har de alt ettersom man ser det. I slutten av desember er det store muligheter for at F9 INVESTMENTS LLC kvitter seg med en del aksjer, som kan påvirke kursen. Dette ønsker nok ikke ledelsen, og de vil nok jobbe mot for eksempel CLEARSTREAM BANKING S.A. eller andre for å overta den posten. Dette burde de klare.
Mye vil skje nå fremover. Det er bare å ønske ledelsen og oss aksjonærer, lykke til på denne eventyrlige reise vi har foran oss.


Nanoq
10.11.2018 kl 15:45 2025

oppvigår:
Det kommer neppe noen emisjon foreløpig p.g.a. god kapasitet, og forhåpentlig ikke før de har meldt ut noen pent store ordrer som sender aksjekursen opp noen kroner. En kurs på 10+ kr ville være super, 300-500 mill. kr i ny kapital vil jo bety en ubetydelig utvanning på det kursnivået.
Redigert 10.11.2018 kl 15:50 Du må logge inn for å svare

kostnaderna ökar i snabbare takt än vad omsättningen ökar. Helt otroligt. Jag har aldrig sett något liknande.

Inte bara i ett kvartal, men 3-4 gånger har man ökat omsättningen lite, men underskottet mycket mer.

Ledelsen är lite orolig skrev någon i texten, men inte tillräckligt. Det stötter jeg. Ok, Lökke inrömde at det var otroligt dåligt, og att han var orolig.

Det er ett löft fra den Q-presentation då han sa att han inte visste vad Capex var, följt av "I am sorry". https://sv.wikipedia.org/wiki/Capex

Skulle gärna hört han säga I am very sorry denna gång. Kritik till oss ägare, vi måste ställa mer detaljerade frågor.

Men det lilla löft jeg såg i ärlighet på Q-presentation var som bortblåst nån dag senare på den här miljökonferensen. Då skulle NEL ta över hela världen. Tydligen skulle bilar gå på vätgas (kommer aldrig hända), tåg (ej tillåtet av jernbaneverken) osv, osv. Självinsikt saknas, och detta ger oss bara ett alternativ; kursen måste ner.

Och som vi trodde, kursen faller nu sakta men säkert. En större korrektion väntas till slutet av veckan.



Redigert 10.11.2018 kl 15:57 Du må logge inn for å svare

InvestorXYZ, nå får du ta brillene på. Se hva som skjer rundt i verden. Det er et skifte, som foregår. Om ikke lenge er det slutt på bensin/dieselbiler. Dette vet du like godt som oss andre. Er du voksen nok, så innser du også at strømnettet i Kina og andre land ikke er i stand til å levere nok strøm til laddingen av 10-talls millioner person/lastebiler. Da er valget hydrogen. Vær snill og forhold deg til virkeligheten!!!!!

Hydrogennett finns inte ens, elnettet er bara att bygga på med fler kablar og fler kontakter.

Hydrogen er för dyrt. Kommer kosta mer att tanka enn bensin. Då er valget batteri. Det er verkligheten sen 10 år. Hydrogenbilarna ligger 15 år efter batteri og jeg tvivler at de kan ta in det försprånget.

Visst, det med hydrogen er et hyfsat alternativ till bensin. Till batteri är det också ett alternativ, men ett väldigt dårligt alternativ.

Ingen skulle väl drömma om att lansera blyfri bensin 32 oktan, som kostar 59 kr per liter, när det finns 95 oktan för 17 kr.

Det är ungefär det man ska kämpa med när man ska ta fram hydrogenbilar, därför stannar det oftast på ritbordet. Toyota som väl har mest erfaring verkar ha gett upp hydrogen mer eller mindre.
Redigert 10.11.2018 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
meerik1
10.11.2018 kl 16:15 1946

Men hva med måneraketter da, Baltazar? Og skutreskere? Kanskje de kan gå på hydrogen? Kanskje kan skutreskene få vinger også og fly over jordene? Kan godt hende det. Da må de helt sikkert bruke hydrogen.

Er din tanke da at det skal bygges atomkraftverk for å produsere all den strøm som trenges?

Nej, med solceller på taket från midsummer.se så ska huyundai/kia ladda bilen upp till 60 %. Sen kan du ta 40 % från strömnettet som også drivs av sol. Hur många atomkraftverk tror du det går åt att framställa hydrogen med Nels elektrolysrör?

Om NEL brukar rör från hydrogen pro kan de även tillverka hydrogen fra sol/vind.

Men då er du i samma läge som batteribilarna, bara att det går åt mer el på grund av förluster vid framställning och igen stora förluster när det ska tillbaka till el i bränslecellen.

Håper du får en fin helg, og at du er i stand til å svare på ditt eget spørsmål.
OZZY
10.11.2018 kl 17:01 1820

jeg har heldigvis blokkert denne xyz
Sann
10.11.2018 kl 18:12 1704

Synes du absolutt burde sende Mail til Nikola og fortelle alt det du vet. Tror ikke de har forstått alvoret i dette. Tenk deg alle de investorer som taper alt og alle de kunder som allerede har bestilt og ikke får levert. Hadde Nikola fått greie på alt det du vet hadde de rukket å legge ned hele virksomheten tidsnok. Jeg er sikker på at de ville igodesett deg både penger og anerkjennelse om de fikk ta del av all din kunnskap.
Sann
10.11.2018 kl 18:35 1652

Her er det også noen du bør kontakte og meddele at de må ha regnet feil. Posten i USA har byttet fra batteri til hydrogen og påstår de sparer store summer. De må jo være gale.
https://link.usps.com/2018/11/06/clean-win/

Det kommer nok til å bli en stor rettssak. Og nøkkelvitnet er ingen ringere enn Mr. InvestorXYZ. Aktoratet kan hente masse bevis her på forum. Kanskje XYZ får noen slanter????
meg
10.11.2018 kl 19:52 1509

xyz. Unnskyld meg, men skal ikke alle disse kontaktene og kablene fylles med strøm ? Hvordan skal al den strømmen produseres ?
Bjella
10.11.2018 kl 21:08 1384

XYZ
Det er tragisk at ikke folk forstår at vannkraft er utnyttet mot max , om de skulle bruke vind , sol eller bølgekraft ,kan ikke det eksisterende strømnettet brukes i særlig grad og derfor må nye linjer + kabler fremføres både/høyspent/lavspent gjennom tereng og graves ned i jorden til enorm kostnad .
Særlig tettbebygde strøk som millionbyer kan hydrogen punktvis opprettes i regioner innenfor befolkete områder lettere enn kun batteridrift der de fleste vil lade på og når de kommer hjem fra jobb.
Særlig tungtransport som tog , bil og buss samt hydrogen tilført gassnettverk krever særdeles mindre kapital for å fremføre energien/srøm som kreves for å tilføre punktvis fyllestasjoner kontra utstrakt utbygging av strøm for elbiler i private hjem/arbeidsplass.
Som montør/tekniker og delvis ingeniør kompetanse er dette innlysende at hydrogenkraft er særdeles lettere og billigere å tilveiebringe der punktvis utbygging er tilstrekkelig.
Elbiler har et særdeles stort minus økonomisk for å lykkes , derfor vil hydrogen foretrekkes og økes som energibærer kontra ren batteridrift som etter hvert vil vil reduseres.

Förstår inte skillnaden? El till batterier eller el till hydrogen? Tror ni att ni hittar hydrogen i svampskogen? Den ska framställas från el. Och sen omvandlas tillbaka till el. Under den processen, genom förluster, har du gjort av med 2x el jämfört med att ladda batterierna direkt.

Hydrogen är ett batteri alltså. Ett dåligt batteri.
Bjella
10.11.2018 kl 21:43 1309

Xyz
Du frmstår som en fjortis plug and play type!
Uansett de fleste fjortiser er ikke så blottet for kunskap som du.
meocon
10.11.2018 kl 22:30 1233

Har du ikke strøm pga f.eks uvær eller strømsanlegg ut av funksjon ... hva skjer ?
alt stoppes inntil videre ? Tenker du på mobile powerbank kanskje ?
Og diesel og besin er ikke lenger tilgjengelig.
Sikkert samfunn = nei

Strøm og kabler er billigst løsning, men den dekker rett og slett ikke sikkerhetskrav.
Er det vanskelig å forstå ?
Bjella
10.11.2018 kl 22:55 1181

Ved strømbrudd er elbilen uten lademuligheter!
Hydrogen lagres i tanker med en viss støttelse som kan oppskaleres og har derfor reserver til å holde til strømen er tilbake.

Hva er det med dette landet, som bygger ned sitt forsvar. Ødelegger sin mest avanserte fregatt, som skal være så sikker at den ikke skal kollidere. I tillegg vil våre politikere satse på elbiler. Hva med vår samfunnssikkerhet hvis strømnettet blir slått ut over lengre tid, en gang i fremtiden? Hva skal vi gjøre når alle står, fordi vi ikke får dem oppladet? Et tips til våre politikere, er at man bør kanskje tenke litt lenger enn nesetippen, og at det er noe som ………… hydrogen.